jeroen's Clio 16 kleppertje update 26-06

Vertel hier alles over je project.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Toch maar eens besloten een eigen topic aan te maken, heb de auto nu al een tijd, heb hem ooit voor weinig kunnen kopen, omdat hij niet echt meer mooi in de lak staat en er waren problemen mee, ik had de problemen er zo uit, een keer overspuiten moet nog steeds, had er inmiddels een 20000 nagenoeg probleemloss mee gereden. maar nu ligt ie dan toch uiteindelijk uit elkaar.
Zoals sommige misschien al gelezen hebben in een ander topic, heb ik al een tijdje de motor eruit liggen omdat de versnellingsbak stuk gelopen was.
Toen der tijd een versnellingsbak laten reviseren door Canonballman en de motor weer een beetje opgefrist tot dit resultaat :

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 543453.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... e/lkkl.jpg[/img]

ingebouwd:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 064g17.jpg[/img]

Eenmaal ingebouwd duurde het niet lang of hij moest er weer uit, hij maakte rare geluiden en rookte ook verschrikkelijk.
Toen dus maar besloten om een 2.0 motor te laten bouwen door Patrick, die op dit moment nog gebouwd word.
In eerste instantie wou ik weinig aan de auto doen, maar daar is inmiddels verandering in gekomen.

Uitlaatje maken:
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0077.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 007332.jpg[/img]

Ben er nog niet verder mee, want er moesten belangrijkere dingen gedaan worden:

Handig zo'n kraan :)
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 007333.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 7335-1.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 007336.jpg[/img]

Er zat nogal wat roest op het subframe, meeste was oppervlakkig, maar op sommige plekken was het echt rot:

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 007337.jpg[/img]

Nieuwe stukken erin gelast, en een beetje bijgeslepen
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0022a5.jpg[/img]

Subframe, draagarmen, en motorsteun naar de straler gebracht, zou ongeveer 2 dagen duren, dus in de tussentijd begonnen de motorruimte klaar te maken.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... -0022a.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0022a1.jpg[/img]

Toen de motorruimte schoon was heb ik een paar zwenkwielen onder de auto geknupt zodat ik hem door de werkplaats kon krijgen richting ons zelfgemaakte spuithok (I)

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0022a2.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 22a3-1.jpg[/img]

Ook die middag langs de verfboer geweest om een kleur laten mengen, ben gewoon voor de originele kleur gegaan, maar hij is net ff iets anders, door de verhoudingen iets anders aan te houden.


[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0073.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0882-1.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0099.jpg[/img]

Heb meteen meer lak aan laten maken, want als de auto eenmaal weer rijdt zal ook de rest van de auto in deze kleur gespoten worden.
Nadat de lak was uitgehard, begonnen de wielkasten en binnenscherm schoon en roest vrij te maken, en een dikke laag tektiel erover heen gesmeerd.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 007338.jpg[/img]

Vandaag waren dan ook de gestraalde delen klaar, dus ook die meteen maar in de lak gezet.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... -00991.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... -00992.jpg[/img]

Op dit punt ben ik nu dus beland, morgen of overmorgen weer een paar uur klussen dus foto's volgen snel.

Greetz
Laatst gewijzigd door Jerome16v op vr 26 jun 2009 18:18, 8 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb je het subframe nou niet doorgelast? Das nou weer zonde.. :p

En ik zou ook nieuwe draagarmrubbers persen of gewoon nieuwe draagarmpies halen bij de Brezan ofzo. Kun je ook evt. 19 draagarmen nemen (en ook assen etc.)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Rubbers zitten er net een half jaartje in ofzo, die laat ik lekker zitten.
Assen en draagarmen laat ik ook gewoon zo, hij staat al breder door de andere ET waarde van de velgen.


Greetz
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

ziet er goed uit (Y)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

komt me bekend voor dat subframe. Toen ik nog in de Renault garage werkte kunnen doen bij de clio 16v van de zoon van de bazin, subframe zandstrale, oplassen en spuiten.

Maar gaat in alle geval zeer deftig worden :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ziet er ook wel weer lekker fris uit zeg..., dik uitlaatje trouwens... (Y)
ronald-cabrio
Berichten: 965
Lid geworden op: do 28 jun 2007 17:28
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

ziet er netjes uit (Y)
nickyr16v
Berichten: 516
Lid geworden op: do 12 okt 2006 9:28

goed bezig (Y)
strak blokje (Y)

een beetje opgefrist ? :~
lijk wel nieuw
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Vanmiddag nog een paar onderdelen besteld zodat het subframe weer onder de auto kan, spoorstangen en stuurkogels waren al nieuw, en heb nou ook de wiellagers en fuseekogels besteld.
Komen die lagers er normaal een beetje makkelijk uit?, heb wel een pers en eventueel een beetje heet stoken moet wel lukken toch??
Ook zat ik nog te denken om silicone slangen te kopen zoals samco of een ander merk, maar kan zo niet echt setjes voor de 16v vinden, misschien dat iemand hier weet waar ze te krijgen zijn.

Greetz
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bij MB carperfomance! :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Lagers: Ja, die lagers komen er met een pers makkelijk uit. Alleen blijft de binnenring van het lager op de wielflens zitten en daar heb je mesplaten voor nodig om de binnenring los te krijgen of je slijpt gewoon de binnenring van het lager bijna door en klopt de binnenring eraf. Volgens mij heb je gereedschap zat daar en ben je zelf ook behoorlijk handig.
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

Puik werk hoor (Y) :worship:
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Zo, weer eens tijd voor een kleine update.
Ben begonnen de gestraalde en gespoten delen weer aan het subframe te monteren.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0076.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 0077-1.jpg[/img]

Tijdens het monteren van de stabilisator stang zag ik dat de gaten van de stang en de draagarm niet echt recht tegenover elkaar zaten, zelfs als ik de ophanging zover mogelijk naar beneden drukte sloot het niet mooi aan.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... s-0078.jpg[/img]

Dit is aan beide kanten hetzelfde, dus ik weet niet of het nou zo hoort, of dat er iets onzettend krom is?, ook zaten er 3 rubbers tussen de stabi-stang en de draagarm aan beide kanten, en de verbindingsbout was maar een m8?
Klopt dit allemaal wel, of is hier ooit mee gerommeld? :~
Ook had ik nog even de vraag of iemand misschien de aanhaalmomenten weet van de bouten van de fusee's, heb er net namelijk één dol gedraaid.
Snap eigenlijk niet helemaal hoe dat kan, was namelijk een nieuwe bout die ik bij de fusee's kreeg, en heb ze maar met 2 ringsleutels aangehaald.
Heb die bouten dus ook maar origineel besteld, en dit keer maar ff op moment vast zetten :)

Edit:

Ik zie dus net de foto in het topic van de 16V rally, hoe het hoort te zitten met de stabi-stang, en gelukkig zit het bij hem ook zo :lol:.
Nou alleen de aanhaalmomenten nog, en dan kan de rest gemonteerd worden.





Greetz
Dnns
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 20:14
Locatie: Arnhem.

Ziet er echt top uit ! word echt een compleet nieuwe auto !! (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die stabstang staat altijd onder spanning ja, maar dat heb je zelf al uitgevogeld.

In principe kun je die fuseebouten wel flink aanpoeieren hoor, denk dat je gewoon een rotte bout hebt. Ist er wel 1 met fijn draad en wat staat er op de kop? Volgens mij zijn het officieel 10.9 bouten, dus als er 8.8 of 4.6 opstaat ist bagger.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Steven schreef:Die stabstang staat altijd onder spanning ja, maar dat heb je zelf al uitgevogeld.

In principe kun je die fuseebouten wel flink aanpoeieren hoor, denk dat je gewoon een rotte bout hebt. Ist er wel 1 met fijn draad en wat staat er op de kop? Volgens mij zijn het officieel 10.9 bouten, dus als er 8.8 of 4.6 opstaat ist bagger.

Eigenlijk had ik erbij moeten zetten, dat de bijgeleverde moer stuk was gegaan, niet de bout, die was met fijne draad en van klasse 10.9.
Ik heb de originele al besteld, mocht dat op de één of ander manier nog niet werken, druk ik er wel 12.9 bouten in met een nyloc moer + borgmoer, als dat niet blijft zitten. :bang:


Greetz
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

normaal moeten die bouten op 110Nm staan, dus goed vast.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Kan iemand me mischien uitleggen hoe je binnenste naaf in het lager kunt persen?
Het lager bestaat namelijk uit 2 lagers op elkaar, en ik denk dat als ik de binnenste naaf erin wil persen, het onderste lager stuk gaat.
Heb al geprobeerd de lagers heet te stoken, en de naaf had een paar uur in de vriezer gelegen, maar ik kon hem er niet zo indrukken, hij moet dus nog steeds geperst worden.
iemand een idee?

Greetz
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Lager in de fusee persen. Circlip monteren en dan de naaf erin persen. Zonder een Hydraulische pers gaat het niet volgens mij, maar je kunt ook even kijken bij renault1916V.nl daar heeft Joost in het topic "How to's" het een en ander uitgelegd hoe je met beperkte middelen een wilelager vervangt.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Nou, het is al gelukt, heb ff een bus gedraaid die precies de maat had van de binnenste ring van het lager, toen onder de pers, en voila, lagers zitten er net zo mooi in.
i.i.g. bedankt voor de tip

Greetz
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Had toch nog een vraag over de wiellagers, Nu ik net de naven zo in de hand had viel me op dat één lager aanzienlijk zwaarder draait als de ander, Tis niet dat ie helemaal niet rond wil, maar zwaarder gaat ie zeker.
Heb beide kanten op dezelfde manier geperst, en ook met dezelfde druk, dus ik vind het maar raar.
Zou het kunnen zijn dat ie zich gewoon even moet zetten, of heb ik nu kans dat ie binnen 100 km weer aan barrels ligt?


greetz
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Heb maar besloten het er op te gokken met het wiellager, heb er nog wel even mee gestoeid, maar kreeg hem niet soepeler aan het draaien
Dus Vandaag maar weer eens verder aan de slag gegaan met mijn projectje, was toch geen weer om eieren te gaan zoeken :P.
Eerst maar eens begonnen het subframe weer aan de auto te bouten, en de rest van de nieuwe onderdelen te monteren, zoals de hoofdremcilinder en de isolatie wat om de rembekrachtiger zit.
Ook het zekeringkastje is nieuw, aangezien de vorige eigenaar, om wat voor vage reden ook, er nogal wat gaten in had geboord.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg1.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg2.jpg[/img]

Nadat het subframe weer goed en wel aan de auto zat ook de naven maar weer aan de draagarmen gezet en de stabilisatie stang op de plek gezet met nieuwe rubbers en bouten.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg3.jpg[/img]

Morgen nog even de schijven opfrissen en dan kan ie weer op eigen benen staan, in plaats van op een paar zwenkwielen.
En over op eigen benen staan gesproken, zijn nieuwe schoenen zijn ook binnen gekomen, een setje Dunlop 9000 banden in de maat 195-45-16.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg7.jpg[/img]

Al met al weer een produktief dagje.
Morgen waarschijnlijk de rest van de onderdelen in de motorruimte monteren, en dan kan de rest van de auto aangepakt worden.

Greetz
Laatst gewijzigd door Jerome16v op zo 23 mar 2008 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

waneer komt je motortje jeroen?

en ziet er verder goed uit hoor (Y)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Heb eerlijk gezegd geen idee wanneer die klaar is, Patrick is net pas terug van vakantie, dus het lag ff stil, maar ik hoop dat ie binnenkort klaar is.
De motor zou er na morgen ingehangen kunnen worden.

Greetz
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Jerome16v schreef:
En over op eigen benen staan gesproken, zijn nieuwe schoenen zijn ook binnen gekomen, een setje Pirelli 9000 banden in de maat 195-45-16.

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg7.jpg[/img]
Dunlop's zo te zien... :)
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

ja die zie ik ook staan op die gele sticker :wink:
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Mark Coupe schreef:
Jerome16v schreef:
En over op eigen benen staan gesproken, zijn nieuwe schoenen zijn ook binnen gekomen, een setje Pirelli 9000 banden in de maat 195-45-16.


Dunlop's zo te zien... :)
Oeps, niet eens op gelet :P zijn inderdaad Dunlop's.
Heb het al even veranderd.
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Net na het werk nog even bezig geweest wat kleinere onderdeeltjes onder handen te nemen, Nu alles zo mooi in de lak staat kan ik het niet over me hart krijgen om roestige beugeltjes oid terug te zetten, dus alles wordt vervangen of gespoten, hoe klein het ook is :P

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... ject46.jpg[/img]

[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... ject47.jpg[/img]

De claxon wat er af kwam was de moeite niet om te spuiten, daar komt dus gewoon een nieuwe op.
Daarna nog even de baksteun aangepast waardoor die nu een stuk stijver is geworden, of het daadwerkelijk goed werkt zie ik vanzelf wel, heb nog wel een normale steun liggen mocht het toch te stug blijken.

één plaatje erin geperst.
[img]http://i131.photobucket.com/albums/p286 ... 86gfg8.jpg[/img]

Greetz
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ben benieuwd of dat werkt[/spoiler]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

mabo heeft nieuwe groep N steunen liggen :)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Zal eens informeren naar zo'n steun, maar voor nu laat ik het wel even zo,
Zo'n steun eronder hangen kan altijd nog.

Greetz
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

Is dichtkitten met zwarte ruitenkit geen optie, klinkt als beunpraktijk (is 't ook haha)
Dan word ie toch ook een stuk stugger lijkt me??

Héél mooi project trouwens (Y)
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

Jeroen Wigger schreef:Is dichtkitten met zwarte ruitenkit geen optie, klinkt als beunpraktijk (is 't ook haha)
Dan word ie toch ook een stuk stugger lijkt me??

Héél mooi project trouwens (Y)
je zegt het al lijkt :lol:
de groep N steunen zijn helemaal gegoten en veel stijver
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Ik zit er aan te denken om een de auto maar eens aan te passen qua rijhoogte, Nou ben ik daar in het verleden al eens mee aan het proberen geweest, maar had toen nadat ik de torsie één tandje had verzet problemen aan de achterkant met diep inveren. :(
Ik had er toen wel dikke spoorverbreders onder zitten, maar omdat ik hem eigenlijk te laag vond vergeleken met voor, de boel maar weer terug gezet.
Nu een Ÿ jaar verder te zijn, wil ik het weer eens gaan proberen.
De spoorverbreders zijn inmiddels allebei 10mm smaller, en heb om te proberen Cup achterdempers van "De Carbon" gekocht zodat ie iig een stuk stugger wordt.
Ik ga dus nu gewoon de torsie weer één tand verzetten, en kijken of de
combinatie afdraaien en andere dempers oplossing biedt.
Nou hoor ik jullie denken: gooi dan gewoon de spoorverbreders eraf, maar dit gaat niet, dan raakt de velg de remklauw ivm een andere ET waarde van de velgen. |:
Voor zover ik kan zien is er nu genoeg ruimte tussen de wang van de band en de wielkast, dus ik denk dat het wel goed gaat. 8)
Dan de voorkant. Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou moeten kopen, Ik heb er net nieuwe williams schokbrekers onderzitten origineel Renault, en om te beginnen lijken veren alleen me wel genoeg, maar welke en hoe laag om de auto een beetje gelijk te trekken met de achter die als ik het me goed herinner vrij laag was, het meeste van de band zat achter de wielkast als je van opzij keek.
Heb de search al gebruikt, en ook zeer veel topics gelezen, maar niet echt een antwoord gevonden.
Iemand misschien nog wat tips of aanraders?

Greetz
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

vanavond het project met eigen ogen kunnen bekijken en het ziet er zeker goed uit. ben echt benieuwd naar het eindresultaat al zal dat nog wel even duren als ik jeroen mag geloven.
Plaats reactie