[Martijn's R5 Baccara] R5 diesel-radiateur

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

ah oke dan !
ik dacht dat je een 2.0 16v had...
my bad...

hoeveel ga je hier mee winnen ? :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ah, nee, het was een brave achtklepper. Van 115 naar 137 pk. En ik verlies 10 Nm koppel.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

die 10 Nm ga je missen op de ring ;)
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

Martijn schreef:Ah, nee, het was een brave achtklepper. Van 115 naar 137 pk. En ik verlies 10 Nm koppel.
mwah...das best netjes dacht ik zo ! :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

....

iemand een 1.8 kopen? :p

Het is wel wat anders dan de 2.0, die onderin al behoorlijk koppel had. Steven kon me de eerste meters met de 309 moeilijk bijhouden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zou toch voor een 2.0 16V gaan, die gaan gewoon zóveel beter dan een 1.8. Vooral het verschil in koppel is groot.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Breng me nou niet aan het twijfelen.... :wink: Ach, conversie naar 2.0 of inbouw van een 2.0 kan altijd nog weer. Deze waren voor een erg nette prijs, dus goedkoper kan ik niet tjoenen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja die 309 was onderin weer wat minder krachtig met z'n 16 kleppies, als ik eenmaal boven de 5000 toeren was liep ik toch wel redelijk hard in. Maar traag wassie zeker niet...
Blijft gewoon een feit dat die 2.0-8v echt een koppelmonstertje is bij lage toeren, boven de 5000 toeren is er weinig meer aan.

En eerst lekker inbouwen die 16v, dan kun je later in stage 3 nog es een blok als 2.0 klaarmaken :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Als de 309 op toeren kwam, was ik inderdaad nergens meer.

Ik heb nog wel afgevraagd hoeveel harder zo'n 16v nu zal lopen. Zou dat veel schelen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

past een 1.8 16v kop niet op een 2.0 8v onderblok? Zo ja, is het alleen de kopwisselen :wink:
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

als je het wat aanpast, past het :)... een 8v onderblok heeft wel geen zuigerbodemkoeling zoals een 16v onderblok... Xabre heeft volgens mij een 2.0 8v onderblok in z'n 19 zitten?
Ik denk dat je enkel je koppakking wat moet bewerken ivm. koelvloeistof kanalen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En geef nu eens 1 goede reden waarom je dat nou zou doen? Das nou echt gewoon beunwerk op misschien iets hoger niveau... (N)
Hij heeft toch al dat blok staan, dan ga je niet staan knoeien met alleen een kop wisselen (S)

En ja dat gaat veel levendiger rijden Martijn, wees daar maar niet bang voor. Koppelverlies op een lichte auto is toch niet zo'n drama. En als het verveelt heb je altijd nog de 2.0-16v conversie.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Leuk Martijn (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Frits schreef:past een 1.8 16v kop niet op een 2.0 8v onderblok? Zo ja, is het alleen de kopwisselen :wink:
Dan toch zeker een 2.0 16v-kop. :) Maar daar ga ik me niet aan wagen. eerst maar eens hier weer netjes 1 blok van maken.

Ergens zwerft een adresje voor zo'n motorbok, wie weet waar?

En wat is de veiligste manier om de roestaanslag van de cilinderwand te halen? Scotch-brite?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik heb het wel eens gedaan bij een motor met een fijne korrel watervast en dan met motorolie ipv water. Voorzichtig, zal nooit veel op zitten waarschijnlijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dagelijkse ride verkocht?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Nee, ze vonden de kilometerstand te hoog. Plus dat hun garagehouder gezegd heeft dat een koprevisie moet bij 2 ton op gas. En bedankt....
Past de 5 nu in de garage?

@ Tom: ik heb het al ingesmeerd met olie. Het is inderdaad bijna niets.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

jammer dat je hem nog niet verkocht hebt.
de 5 heb ik nog steeds bij huis staan nog geen tijd gehad om verder op te ruimen.
even die cilinderwanden licht met scotchbrite kan geen kwaad en heb je ze zo weer schoon.
wel even nieuwe olie in het carter mikken he!
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Wat ga je eigenlijk met je oude blok (2.0 8v) doen? :)
5 GT Turbo '88 GT5
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Express 2.0? :lol:
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Steven schreef:Express 2.0? :lol:
:ja:
5 GT Turbo '88 GT5
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Martijn schreef:Nee, ze vonden de kilometerstand te hoog. Plus dat hun garagehouder gezegd heeft dat een koprevisie moet bij 2 ton op gas. En bedankt....
is dat ook zo?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

2 ton is wel erg vroeg, meestal is 2,5-3 ton normaler voor Renault.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Maar misschien ook wel bij 200.000 km..... Zulke mensen moeten vooral hun auto bij een dealer kopen. Bovag-garantie erbij en klaar. Andere doelgroep. :) Die garagehouder heeft er natuurlijk ook geen belang bij dat ze mijn auto kopen, dus zo objectief is het ook niet.

En eigenlijk rijdt een Laguna beter dan een Mégane. :p
Roy schreef:Wat ga je eigenlijk met je oude blok (2.0 8v) doen? :)
Daar is een wachtlijst voor. :wink: Duurt ook nog wel even voor die eruit kan. Ik heb nog wel een 1.7 staan. :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Martijn, die Lag raak je echt wel kwijt!!, zeker met die leuke opties :ja:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Mm, ik durf te betwijfelen of je met die 1800 16v echt (veel) sneller zult gaan...
koppel is ook leuk...

Waarom niet een volvo turbo spruitstuk, en van je F3R een turboversie maken? Maarten moet wel weten hoe en wat. Als ie nog leeft.. :wink:

En wat zijn stiekem de kosten van die F7P opknappen? Boren/honen, kop vlakken, blok vlakken, nieuwe zuigerveren (tjing tjing), keerringen, oliepompje? klepgeleiders, hydro stoters.
Wat kom je allemaal wel niet tegen?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

heb je je Baccie ooit op de bank gehad?
Eens vergelijken met wat een standaard F7P doet?

Ik was met mn F3R-11 NET zo snel (scheelde nog geen 2 meter) als een (goede) clio 16v.

Willy van merijn liep wat uit.

Of je F3R onder handen nemen?
Heb evt. nog een kop liggen die je op je gemak onder handen kunt nemen.
Kop vlakken doet wel wat, en dan nog een paar avonden met je dremel aan de gang :p
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Je Baccara had toch een carb (geen injectie) 1700 8v? Want die dingen hebben iets van 90 Pk?
Als je nu die 1800 16v erin legt gaat de RDW wel iets moeilijk doen (met meer dan 40 % vermogenstoename). Dus dan zou ik het meteen echt goed doen, ipv een 'standaard' 1800 16v. :wink:
Of laat je onze vrienden van de Rijksdienst hierover niets weten?
jacob
Berichten: 521
Lid geworden op: za 5 nov 2005 21:25
Locatie: Veendam

Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Ik ben in mijn gte een 16v motor aan het bouwen. Helemaal orgineel. Moet je hem dan ook laten keuren bij de rdw ivm toename vermogen?
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

in principe wel, misschien krijgen we korting als we er met een grote groep heengaan :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

jacob schreef:Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Ik ben in mijn gte een 16v motor aan het bouwen. Helemaal orgineel. Moet je hem dan ook laten keuren bij de rdw ivm toename vermogen?
Nou, als je vermogen niet met meer dan 40% toeneemt dan hoef je geen rijgedragstest te ondergaan. Zo'n test kost iets van € 350,-. Daarnaast moet je ook een geluidmeting laten uitvoeren aan € 250,-. En dan nog wat andere kleine dingetjes...
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Rob schreef:
jacob schreef:Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Ik ben in mijn gte een 16v motor aan het bouwen. Helemaal orgineel. Moet je hem dan ook laten keuren bij de rdw ivm toename vermogen?
Nou, als je vermogen niet met meer dan 40% toeneemt dan hoef je geen rijgedragstest te ondergaan. Zo'n test kost iets van € 350,-. Daarnaast moet je ook een geluidmeting laten uitvoeren aan € 250,-. En dan nog wat andere kleine dingetjes...
En als ie er niet door komt (onzinnige regeltjes zat), heb je al dat werk gedaan voor een grote plantenbak :P ...@Gabri: misschien wel een idee :P 'RTC-RDW keurweekend' :lol:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

canonballman schreef:Waarom niet een volvo turbo spruitstuk, en van je F3R een turboversie maken? Maarten moet wel weten hoe en wat. Als ie nog leeft.. :wink:
Ook een leuk plan. Ik weet nog iemand die die plannen heeft. ;)
canonballman schreef:En wat zijn stiekem de kosten van die F7P opknappen? Boren/honen, kop vlakken, blok vlakken, nieuwe zuigerveren (tjing tjing), keerringen, oliepompje? klepgeleiders, hydro stoters.
Wat kom je allemaal wel niet tegen?
Ik dacht aan alleen een koppakkingset incl. klepseals en distributiespullen plus evt. keerringen. Ik kan van beide blokken de goede onderdelen gebruiken, dus bijv. een oliepomp lijkt me niet nodig. Hoeft dan dus niet de wereld te kosten, lijkt me.
canonballman schreef:heb je je Baccie ooit op de bank gehad?
Eens vergelijken met wat een standaard F7P doet?

Ik was met mn F3R-11 NET zo snel (scheelde nog geen 2 meter) als een (goede) clio 16v.

Willy van merijn liep wat uit.

Of je F3R onder handen nemen?
In rechte lijn? Misschien is die vergelijking wel een goed idee, ik heb nu alleen wat meetcijfers:
0-100: 8,7
60-100: III 5,0; IV 7,7; V 9,3
Top: 196 km/h

Geen idee wat een een standaard F7P doet....
Rob schreef:Je Baccara had toch een carb (geen injectie) 1700 8v? Want die dingen hebben iets van 90 Pk?
Als je nu die 1800 16v erin legt gaat de RDW wel iets moeilijk doen (met meer dan 40 % vermogenstoename). Dus dan zou ik het meteen echt goed doen, ipv een 'standaard' 1800 16v. :wink:
Of laat je onze vrienden van de Rijksdienst hierover niets weten?
Ik zou hem in dit geval zeker laten keuren. Het risico is mij te groot.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Het idee om de uitlaat naar keuze stiller te krijgen bleef me bezighouden. Gewoon een standaard demper ertussen is me te makkelijk, af en toe een brullende uitlaat is ook leuk.
Gisteren ben ik dus maar een dagje aan het lassen geweest:

Geschorst
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4156.JPG[/img]

Vlinderklep (BMW 328i)
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4158.JPG[/img]

Gemonteerd
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4166.JPG[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4167.JPG[/img]

Aan de standaard einddemper komt nog een eindpijpje. Dat wordt onzichtbaar achter de bumper weggewerkt, totdat ik een bijpassend Peco-eindstuk gevonden heb.
De vlinderklep werkt op vacuum en komt uit een BMW E36 328i. Daar is het gemonteerd in 1 van de eindpijpen en gaat toerentalafhankelijk open, m.b.v. een elektrisch ventieltje. Dat ga ik hier ook opbouwen, met een handmatige keuze. In de "open"-stand zijn de Peco en de standaard demper open, in "gesloten" is alleen de standaard demper open.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

ziet er wel profi uit man :)
Plaats reactie