Woofer dood???
-
haha nouja woofer is zoiezo dood dus zal weinig nut hebben
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
weet je t zeker? 

-
jep t aantal ohm verteld dat t circuit in de spoel kortsluit en zodoende dus minder weerstand heeft, daardoor wil die de versterker in 1,2 ohm trekken maar dat trekt de versterker niet en daarom gaat die in protect.
heb al even nagevraagd of er geen nieuwe spoel in te zetten is maar dat is niet het geval... alleen bij 1 serie hoger
dus dat word enkele reis prullenbak
hij stinkt ook trouwens naar burned
heb al even nagevraagd of er geen nieuwe spoel in te zetten is maar dat is niet het geval... alleen bij 1 serie hoger

dus dat word enkele reis prullenbak
hij stinkt ook trouwens naar burned
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
maar voordat je er een nieuwe inschroeft, los t probleem op, want die GZ gaat echt niet zomaar kapot hoor!
-
nee idd lijkt mij ook niet maarja hoe weet ik wat het probleem was...?
zal zoiezo de massa op de andere plaats zetten, en verder? ik weet het niet
zal zoiezo de massa op de andere plaats zetten, en verder? ik weet het niet
laat het eens nakijken door iemand die die dingen vaker in bouwt? Laat de boelt eens doormeten?
-
zal eens vragen of de versterker door te meten is want als die fucked is is er dus helemaal niets meer over van de set 

-
- Contacteer:
zie pagina terug steven :Steven schreef:Telkens als ik dit topic lees moet ik aan Maik denken
(voor de oldskool RTC-ers)
Hardcore RS schreef:hey, even een vraagje
ik heb pas hier op het forum alle oude dingen terug gelezen,
en ik kwam steeds die amazing maik tegen.
leeft die nog ? of is de woofer gewoon dood?

wat?? is maik er niet meer???

Ik zou het maar zeker ff doen.Hardcore RS schreef:zit op 4 plaatsen per kant gepuntlast en het blik
heb gewoon 2 moeren met revetten op t kaalgeschuurd metaal gedraait en daartussen het kabeloog... en de andere versterker werkt ook gewoon goed op dit massapunt dus dat het dat zal zijn lijkt me sterk.
je hebt uiteraard wel gelijk dat het beter kan
Door een slecht massapunt heb ik toentertijd de RCA uitgangen op de HU d'r uit geblazen.
-
hmm normaal zou je zeggen dat de versterker gewoon niet aan gaat of in protect als deze te weinig massa krijgt maargoed omzetten is zo gebeurt als de bout tenminste los wil 

En ja had hem wel goed afgefilterd? Te hoge tonen voor z'n kiezen vind zo'n woofer niet fijn, maar te laag natuurlijk ook niet. Dat is uiteindelijk allemaal energie die hij niet in beweging kan omzetten (zeker z'n hoge tonen niet), dus dat wordt vanzelf hitte in de spoel.
Als de kist door een pro is gebouwd ga ik er vanuit dat hij de parameters van die woofer erbij heeft gepakt om te beoordelen of het klopt, maar een paar liter ernaast sloopt je woofer (zeker in een gepoortte kist) ook niet zomaar. Free air vinden ze niet fijn als ze daar niet voor gemaakt zijn.
Maar is je probleem inmiddels gevonden?
Als de kist door een pro is gebouwd ga ik er vanuit dat hij de parameters van die woofer erbij heeft gepakt om te beoordelen of het klopt, maar een paar liter ernaast sloopt je woofer (zeker in een gepoortte kist) ook niet zomaar. Free air vinden ze niet fijn als ze daar niet voor gemaakt zijn.
Maar is je probleem inmiddels gevonden?
Versterker met een slechte massa gaat bijna altijd aan. Je RCA aansluitingen, mits je geen 'ground isolator' gebruikt zitten ook verbonden met de massa. Sterker nog, je versterker gebruikt het potentiaal verschil tussen zijn eigen massa en de massa van de RCA om het signaal zoveel mogelijk storingsvrij te maken. Mocht de echte massa die je versterker gebruikt slecht zijn (hogere weerstand dan de massa via de RCA) dan gaat de versterker je RCA kabels ook als zijnde massa voor zijn voeding gebruiken. Vanaf dat moment heb je een grote kans op dynamo ruis en inderdaad ook de kans dat je RCA uitgang van je radio gesloopt wordt als het amperage over je RCA kabels te hoog wordt.
Wat betreft het filteren van een subwoofer... een subwoofer heeft geen problemen met hogere frequenties. De vermogens die een signaal aan hoge tonen bevat is zo gering dat de spoel van je subwoofer deze niet eens opmerkt. Neem voor de gein een 2 goedkope speakers (liefst breedbanders) en zet daar muziek op zodat deze net niet hoorbaar vervormd en meet dan het voltage wat er op de spoelen staat. Verander nu niets aan je instellingen en speel wat enkele frequenties af met een generator en meet weer de voltages. Nu je deze voltages hebt kun je simpel met wat 1e klas natuurkunde uitrekenen wat het vermogen was bij die signalen. Dan zul je zien dat bij hoge frequenties amper 5 Watt bereikt wordt bij dezelfde versterking als wanneer het muziek signaal maximaal stond (bijna geen enkele car-audio tweeter kan ook veel meer dan 5 Watt continu verdragen). Bij de lage frequenties zul je een veel hoger vermogen meten. Dit zal meer de richting maximale belastbaarheid van de luidspreker liggen (net als bij de muziek) als dezelfde versterking gebruikt wordt. Een subwoofer zul je dus echt niet slopen door het gemis van een laag-doorlaat-filter...
Wat betreft het filteren van een subwoofer... een subwoofer heeft geen problemen met hogere frequenties. De vermogens die een signaal aan hoge tonen bevat is zo gering dat de spoel van je subwoofer deze niet eens opmerkt. Neem voor de gein een 2 goedkope speakers (liefst breedbanders) en zet daar muziek op zodat deze net niet hoorbaar vervormd en meet dan het voltage wat er op de spoelen staat. Verander nu niets aan je instellingen en speel wat enkele frequenties af met een generator en meet weer de voltages. Nu je deze voltages hebt kun je simpel met wat 1e klas natuurkunde uitrekenen wat het vermogen was bij die signalen. Dan zul je zien dat bij hoge frequenties amper 5 Watt bereikt wordt bij dezelfde versterking als wanneer het muziek signaal maximaal stond (bijna geen enkele car-audio tweeter kan ook veel meer dan 5 Watt continu verdragen). Bij de lage frequenties zul je een veel hoger vermogen meten. Dit zal meer de richting maximale belastbaarheid van de luidspreker liggen (net als bij de muziek) als dezelfde versterking gebruikt wordt. Een subwoofer zul je dus echt niet slopen door het gemis van een laag-doorlaat-filter...
-
heb niks kunnen vinden had hemuiteraard afgefilterd op 80hz
woofer is dood iig
andere versterker speelt nog steedsgoed op dezelfde massa
woofer is dood iig
andere versterker speelt nog steedsgoed op dezelfde massa