ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Precies... Maar ook nu worden er hier en daar nog wel teamorders uitgedeeld. Verbieden helpt geen zak, want dan doen ze het gewoon net wat minder opvallend. :)

Wat Ferrari heeft laten zien een paar jaar terug, dat was wel redelijk schandalig. Maar als McLaren dat dit jaar gedaan had, dan had Hamilton de titel hoogstwaarschijnlijk wél binnen gehaald. Onder het mom 'het doel heiligt de middelen'? :)
Tom
Moderator
Car: MB

Ik snap echt niet waarom iedereen zich daar zo druk over maakt. Je rijd in een team verdomme!!!!!!!! En wat doe je in een team? Samenwerken (zie het als een bedrijf met eenzelfde doel voor alle medewerkers). Sterker nog, als die zogenaamde courours niet allemaal van die ego's hadden van hier tot Albert Park dan konden ze dat zelf op de baan nog wel bedenken (zonder dat daar 1 "order" voor nodig is). Maar helaas heeft de gemiddelde sukkel op de baan liever 1 puntje voor zijn eigen dan een constructuers titel voor het team waar hij rijdt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer

hahah... Oneens, Tom. Ik vind dat in principe elke rijder voor zijn eigen succes mag gaan, anders krijg je hetzelfde als in het wielrennen. Kijk, als je daarmee akkoord gaat, zoals Eddie Irvine dat deed, dan is daar weinig mis mee. Maar onder het mom van 'gelijke kansen', maar toch heeft Schumacher wat meer in te brengen je 2e rijder elke kans op overwinning te ontnemen, gaat wat ver.

Maar ik ben het wel met je eens dat je als team een doel hebt. Het zou alleen wel zo moeten zijn, dat zij met z'n 2en het constructeurskampioenschap binnen moeten halen, maar wel voor eigen succes mogen gaan. Daar is de rijderstitel voor. Daar hoeft niemand je bij te helpen! Dus als je 2e rijder eerste ligt en de 1e rijder 2e, dan vind ik niet dat die 2e rijder de eerste moet voor laten voor het rijderskampioenschap. Dan had ie maar harder moeten rijden! Dat je samen een zo goed mogelijk resultaat probeert te boeken voor het constructeurskampioenschap, daar kan ik me helemaal in vinden. Niet voor de rijderstitel...
Laatst gewijzigd door Merijn op wo 12 dec 2007 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
RoyH

Aha, dus jij zou voor je bedrijf je collega's allemaal voor laten gaan voor een promotie omdat het bedrijf toch hetzelfde doel voor ogen heeft? bullshit man, het is een sport, bij een sport zit het nou eenmaal zo in elkaar dat de deelnemers willen winnen.

Ik zou in ieder geval niet voor jan lul op zo'n baan gaan rijden als je zelf ook kan laten zien dat je kan winnen.
Reno-loos
Tom
Moderator

Merijn schreef:Daar hoeft niemand je bij te helpen! Dus als je 2e rijder eerste ligt en de 1e rijder 2e, dan vind ik niet dat die 2e rijder de eerste moet voor laten voor het rijderskampioenschap.
Maar stel dat dit de laatste race van het seizoen is en nr 2 (met het hoogste aantal punten) kan wk worden als hij eerste finisht............

En ik vind idd dat de jongens in een team wat meer samen moeten werken. Hoe vaak komt het niet voor dat door een of andere domme actie in 1 klap heel het team in het grind staat. Dan ben je goed bezig :lol: :(

@Roy. Het klinkt vreemd maar voor de baas/bedrijf zou het eigenlijk wel zo moeten zijn. ik weet alleen ook wel dat dat in de hedendaagse maatschappij niet zo werkt. Omdat we simpelweg allemaal veel te egoistisch zijn.

En als laatste nog het feit wat Merijn ook al aanhaalde. Teamorders zijn er toch! Alleen dan iets minder doorzichtig
Merijn
Über-Spammer

In de laatste race vind ik dat een compleet andere verhaal... Maar jij weet ook wel dat in het verleden erg extreme vormen van teamorders langs zijn gekomen die echt geen enkel nut hadden, behalve iemand te bevoordelen, terwijl dat nog helemaal niet nodig was.

In de F1 moet je egoistisch zijn, anders zetten ze je op straat en kun je in toerwagens gaan racen... Het is een kei harde wereld, waar je plek zo is ingenomen door iemand anders. Hard vs. Hard... :) Als je niet voor jezelf opkomt, kun je het vergeten.
RoyH

Natuurlijk, ik snap het nut van team-orders ook wel en voor het team/bedrijf zou het veel beter zijn maar ik persoonlijk vind het niet sportief.

Als team-genoten elkaar eruit rijden is dat vrij dom ja :P

In een bedrijf zou het zo moeten zijn dat de beste persoon de baan krijgt, of in dit geval dat de beste coureur de overwinning behaalt, daarom vind ik het ook jammer als iemand die de race aan het winnen is zich moet laten terugzakken voor zijn team-genoot die die race dus blijkbaar slechter gereden heeft. Maar goed, ik kan het me inderdaad voorstellen als we het over de laatste race hebben.:)
Reno-loos
Tom
Moderator

Maar in sommige gevallen kun je niet te kontroleren zaken beter gewoon toelaten. Of ze moeten naar 1 auto per team.....

En of dat je egoistisch moet zijn dat weet ik niet. Of je goed moet zijn weet ik ook niet :~ , wat ik wel weet is dat je een papa moet hebben met veel centjes.
RoyH

Tom schreef:Maar in sommige gevallen kun je niet te kontroleren zaken beter gewoon toelaten. Of ze moeten naar 1 auto per team.....

En of dat je egoistisch moet zijn dat weet ik niet. Of je goed moet zijn weet ik ook niet :~ , wat ik wel weet is dat je een papa moet hebben met veel centjes.
hehe dat klopt maar ik heb misschien een wat te ideale sportwereld voor ogen, helaas speelt geld toch vaak een grotere rol dan het echte sportelement.
Reno-loos
Tom
Moderator

tja, mensen zijn nou eenmaal niet zo aardig als het om geld gaat :wink: En dan valt het misschien nog best mee in de F1.

In de voetbalwereld schoppen ze elkaar lam, zijn te lam op te lopen en heb je nog die supporters met het IQ van een stoeptegel. In de wielrennerij staan ze allemaal strak tegenwoordig. Potje waterpolo en je ballen liggen op de bodem.........Leuk joh, topsport :lol:
Merijn
Über-Spammer

RoyH schreef:
Tom schreef:Maar in sommige gevallen kun je niet te kontroleren zaken beter gewoon toelaten. Of ze moeten naar 1 auto per team.....

hehe dat klopt maar ik heb misschien een wat te ideale sportwereld voor ogen, helaas speelt geld toch vaak een grotere rol dan het echte sportelement.
Wat denk je dat er in de toekomst gaat gebeuren als, na de motoren, ook de chassis gekocht kunnen worden van grotere teams? Dan kun je net zo goed 10 McLarens en 10 Ferrari's aan de start laten verschijnen, want iedereen weet wat dit gaat opleveren wat betreft teamorders... :( Daar zou de sport echt aan kapot gaan. Ik ben dan ook fel tegenstander van zulke dingen. Ook klantenmotoren moeten niet meer te leveren zijn van teams die zich in de F1 bevinden.
Tom
Moderator

probleem is dat de grotere teams dat waarschijnlijk niet zo'n probleem vinden (centjes) en dat dergelijke regels relatief weinig weerstand krijgen.
Merijn
Über-Spammer

Klopt... Maar ook de grote teams zullen moeten inzien dat wanneer de trend zich doorzet er ovet let's day 10 jaar geen F1 meer is. :) Er zal vooral door hen een hoop water bij de wijn gedaan moeten worden.
Haas
Car: Megane RS

hoezo? aasgieren zijn het, ze pakken gewoon de volgende sport die opkomt om zich in te mengen.
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Het zal toch niet waar zijn... :dSb:

Kovolainen te snel voor Renault

Misschien wel leuk om hem dan toch naast Hamilton in een McLaren te zien. :p
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Tom
Moderator

Lijkt me echt een actie van Alonso :D
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Heeft ie er toch nog iets van opgestoken het afgelopen seizoen.
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Tja, om vervolgens door Piquet om de oren te worden gereden........
Duupke (Ronald)
Contacteer:

:lol:
Merijn
Über-Spammer

Tom schreef:Lijkt me echt een actie van Alonso :D
Toch mooi om dit te horen uit de mond van een die hard Schumacher fan, die dit soort dingen toch wel ongeveer uitgevonden heeft... Angsthaas. :P
Tom
Moderator

:wink: Ik zeg niks
Arno17

Merijn schreef:
Tom schreef:Lijkt me echt een actie van Alonso :D
Toch mooi om dit te horen uit de mond van een die hard Schumacher fan, die dit soort dingen toch wel ongeveer uitgevonden heeft... Angsthaas. :P
Ik als Niet-Diehard fan vraag dan wel of je iemand kan noemen die maar in de buurt kon komen van M Schumacher de afgelopen jaren.
:D

De enige die dat kon was Mika Hakkinen, de andere wil nu niet een snelle teammaat naast hem.
Ik denk ook niet dat het goed is voor het team en de sport, kijk naar het verleden waar Prost en Senna het seizoen domineerde en beiden voor de titel gingen met alle gevolgen van dien.

Afgelopen seizoen was ook niet leuk met de perikelen va Alonso en Hamilton, los van het feit dat ik fan ben van Ferrari.
Laatst gewijzigd door Arno17 op wo 12 dec 2007 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
RoyH

Hakkinen :D
Reno-loos
Arno17

RoyH schreef:Hakkinen :D
Dat zeg ik, was dan ook een snelle coureur en wars van poppekast.......genoten van die gast.
Merijn
Über-Spammer

Ik durf wel te stellen dat Alonso zich zeker kan matchen met Schumacher. Gelukkig is hij, samen met Hakkinen de enige die Schumacher op de baan heeft kunnen verslaan, anders zou het altijd zo'n welles-nietes spelletje blijven.

Veel respect voor wat Schumacher gedaan heeft en hij behoort toch het soort coureurs waarvan er maar heel weinig zijn: supertalenten die het waarmaken. Alonso behoort hier zeker ook bij.

Hakkinen in mindere mate, vind ik. Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van Hakkinen geweest, maar het is geen supertalent, zoals Schumacher en Alonso dat zijn. Tenminste, dat is wat ik denk... :)

Ik ben trouwens zeer benieuwd of Hamilton het supertalent van de komende 10 jaar zal zijn. Er komen nog een paar zeer leuke seizoenen aan, als Alonso en Hamilton een competatieve wagen hebben!
Gast

Merijn schreef:Ik durf wel te stellen dat Alonso zich zeker kan matchen met Schumacher.

hij behoort toch het soort coureurs waarvan er maar heel weinig zijn: supertalenten die het waarmaken. Alonso behoort hier zeker ook bij.
wat nou Merijn ?

Alonso wereldkampioen in 2005/2006, juistem. Reden: een super auto. Elk ander coureur had in weze hetzelfde kunnen bereiken.

ja ik weet het, die gast heeft het helemaal verkorven bij mij.
Tom
Moderator

dit topic staat toch altijd weer garant voor een leuke discussie :D
Ik ben het wel een beetje me Jo eens. Ben ook niet zo'n alonso fan.
Merijn
Über-Spammer

haha... Dit blijft een eeuwige discussie. Had Hakkinen geen superieure auto? Had Hill geen superieure auto? Had Villeneuve geen superieure auto? Ja, tuurlijk hadden ze die.

Maar Schumacher niet zeker? whahahha... :lol:

Het is een vergelijking die SCHUMACHER nooit aandurfde. 2 toprijders in hetzelfde team. Maar daarmee wordt wel direct gezegd dat iedereen die WK geworden is toen MS nog reed een superieure auto had en eigenlijk net zo goed Vincenzo Sospiri in die auto had kunnen zitten. Ja, joh... (S)

Dit jaar is Raikkonen kampioen geworden, maar reed geen deuk in een pakje boter naast Alonso. Uhmmm... Moet ik 'm nog uit gaan leggen verder?

Alonso is absolute top. Dat je 'm niet mag, dat begrijp ik best. Ik had ook een bloedhekel aan Schumacher, maar het is onzin om te zeggen dat het geen topcoureur is.
Arno17

@Jo, dat is natuurlijk niet helemaal de waarheid, tuurlijk moet je een super auto hebben immers niemand kan WK worden met een Minardi of Super Aguri......of Renault op de verkeerde banden ( michelin vs Bridgestone)

Feit blijft dus dat je niet alleen WK wordt door een superauto, helpen doet het wel.

Elke coureur heeft zo zijn eigenaardigheden en de meeste hebben vreemde trekjes, wat ze weer onderscheid van de doorsnee coureur.
JE moet dus wel ballen hebben en willen winnen ten koste van alles, dit weer binnen de marges van sportiviteit.

Maar ik weet wel dat de F1 weer leuker wordt door alle hulpmiddelen af te schaffen, slicks terug etc, etc....
Tom
Moderator

Ik denk overigens dat het verschil tussen coureur en super coureur voor een groot deel in afstelling ligt. Die mannekes janken altijd en geven de auto de schuld en dat klopt ook wel eens natuurlijk. Maar of ze hem zelf goed afgesteld hebben is een tweede :D . Komt nog eens bij dat de meesten de auto niet eens kunnen starten zonder team van weet ik hoeveel man :lol:
Marcel J.

Voor mij zijn Senna en Schumacher echte super coureurs. Zij zijn de enigste die een auto ook echt beter en sneller krijgen.
Denk dat Schumacher in het begin bij Ferrari echt geen goede auto had om nog maar te zwijgen van zijn benneton.
Het is een vergelijking die SCHUMACHER nooit aandurfde. 2 toprijders in hetzelfde team.
Alonso blijkbaar ook niet. Daarbij onderschat je Irvine een beetje
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

[quote="RoyH"]Natuurlijk, ik snap het nut van team-orders ook wel en voor het team/bedrijf zou het veel beter zijn maar ik persoonlijk vind het niet sportief.

Als team-genoten elkaar eruit rijden is dat vrij dom ja :P

In een bedrijf zou het zo moeten zijn dat de beste persoon de baan krijgt, quote]

niet alleen heb je een ideaalbeeld van de topsport
maar ook ven het bedrijfsleven (niks mis mee hoor)
maar de beste man voor die baan krijgt hem juit vaak niet

diegene die zijn arm er het diepste insteekt krijgt vaak die baan :@
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Marcel J. schreef:Voor mij zijn Senna en Schumacher echte super coureurs. Zij zijn de enigste die een auto ook echt beter en sneller krijgen.
Denk dat Schumacher in het begin bij Ferrari echt geen goede auto had om nog maar te zwijgen van zijn benneton.
Het is een vergelijking die SCHUMACHER nooit aandurfde. 2 toprijders in hetzelfde team.
Alonso blijkbaar ook niet. Daarbij onderschat je Irvine een beetje
ik denk dat elke topcoureur in een team de absolute nummer 1 wil zijn en liever geen echte concurrentie willen hebben
shumi had die status en zeggenschap
alonso niet en gaat die dus weg

en irvine onderschatten??
was een leuke vent en apart figuur, maar naar mijn menng geen topcoureur(al zijn natuurlijk alle F1 coureurs in principe toppers, op een enkeing na) :lol: :lol:
maar zelfs in een goede ferrari verspeelde die de werledtitel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
RoyH

Hehe dat klopt Luco maar zo ZOU het moeten zijn eigenlijk, helaas weten we allemaal in wat voor een wereld we leven dus die utopie laat ik ook maar snel varen in het bedrijfsleven :P

We hebben wel weer een leuk discussietopic :beer:
Reno-loos
Merijn
Über-Spammer

Irvine is niet slecht, maar kan zich absoluut niet meten met een Hakkinen en Schumacher. :)

Schumacher was naast topcoureur ook een goede manager. Hij wist alles precies te (laten) regelen, zoals hij dat graag zag en dat maakte in veel gevallen het verschil. Bij Ferrari had hij alles afgestemd op een perfecte situatie en dat is echt een gave. De meeste coureurs zijn gewoon coureurs, maar mensen als Schumacher en Alonso doen net dat beetje meer. Alleen heeft Alonso de 'pech' gehad dat Hamilton om de hoek kwam en 'm effe te kakken zette.

Ik durf wel te stellen dat op dit moment Alonso de enige is die, mocht hij de drive hebben, een aanval kan doen op de records van Schumacher. Ik hoop daarom ook dat hij bij Renault wél de ruimte krijgt die hij nodig heeft.

Maar goed, iedereen denkt er anders over en alles is van zoveel factoren afhankelijk... Ik hoor sommige mensen nu al roepen als Alonso kampioen wordt in 2008: "Zijn auto was veruit de snelste! Iedereen had kunnen winnen in die wagen." Wie is er dan medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Renault? Juist, de coureur. Zo is dat bij Ferrari met Schumacher geweest en ook Hakkinen heeft mede daardoor 2 wereldtitels kunnen behalen.

Laten we hopen dat 2008 een mooi seizoen wordt met 4 toppers die strijden voor de titel: Raikkonen, Hamilton, Alonso en misschien ook Massa. En laten we hopen dat ons het geemmer van spionage en andere onzin bespaard blijft.
Gesloten