JP'S Marlboro Clio, Cliogane, Clio trophy, Espace, MegIII RS

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

kom maar eens kijken
tipje

topmountplaten van een golf 2 passen bijna zonder aanpassingen op een vijf (Y) (Y)
zie racevijftopic, ergens

deze dus
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... rpoot1.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op ma 5 nov 2007 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Bart V schreef:Bedoel je topmounts? Die zijn er niet, omdat de veertoren daar geen ruimte voor biedt. Het kan wel, maar dan moet je ze zelf maken, en de veertoren drastisch verbouwen. Ik denk wel dat het de moeite waard is overigens, dus wellicht dat ik me er nog een keer aan waag.

Het is veel interessanter om eerst de achteras eens te verbouwen om een graadje negatief camber te krijgen met wat extra spoorbreedte.
jouw schroefset is toch al veel smaller dan normaal? of vergis ik me?

die achterkant krijg je volgens mij alleen goed met een rs achteras, maar dan ben je verplicht je hele achterkant te verbouwen en ruimte te maken voor veerpoten.

om het eens te testen kun je wel het volgende doen:

Neem oude schijven en blokken. monteer achter de bevestiging van de klauw een spacer die schuin is. je as loopt gewoon recht maar je adapter zit schuin. vijl je remblokken dan schuin af zodat ze wel recht tegen de schijf aankomen. je kan dan best een paar rondjes testen, maar ik denk niet dat dat lang goedgaat.

je weet dan wel hoe die ene graad verschil rijd (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

je kan de achterkant ook gewoon camber zetten, maar brengt bij een 5 of een clio bijna niks
kijk maar goed naar je bandenslijtage

en wil je weten hoe je met een standaard as camber zet
vraag maar aan de teams die er mee gereden hebben hoe ze dat deden :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Bart V schreef:Bij een clio heb je een ronde bevestiging boven op de veertoren. Daar kan je geen fatsoenlijk verstelbare topmount in maken. Je moet dan de bovenkant van de veertoren wegslijpen, opnieuw dichtlassen, en een grotere, platte opening maken. Dan maak je een topmount die op je veertoren past, en op de bovenschotel van je schokbreker.

Een kant en klare oplossing is er dus niet voor een clio, en naar mijn weten ook niet voor een 5 (?)
Bij een 19 16V zou het weer wel kunnen, omdat die wel een platte veertoren heeft.

@jps: Heb er geen foto van, maar je ziet er ook niets aan hoor. Heeft een 6600 bestelnummmer (cup) en is aan de buitenkant indentiek aan een onbekrachtigd standaard stuurhuis.
ik zal komend weekend even kijken wel eronder zit, het nummer moet eropstaan volgens mij. hoeveel omwentelingen kun jij max maken?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:je kan de achterkant ook gewoon camber zetten, maar brengt bij een 5 of een clio bijna niks
kijk maar goed naar je bandenslijtage

en wil je weten hoe je met een standaard as camber zet
vraag maar aan de teams die er mee gereden hebben hoe ze dat deden :lol: :lol:
laat me raden,

BOEM? :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nee hoor, heel simpel, goedkoop en doeltreffend, zelfs toe of uitspoor is dan mogelijk (Y) (Y)
Bart V

Ik heb al een mooie oplossing bedacht voor het camber op de achteras, dat gaat helemaal goed komen. Als ik nou eens wat meer tijd had gehad, had het er al lang opgezeten.

En dat het niets brengt, tja daar verschillen de meningen dan over. Ik kan je namelijk verzekeren dat het wel degelijk wat brengt :) Zeker icm nog wat extra verbreding, en de brede voortrein.

Die topmount constructie zoals op jouw 5, gaat niet passen op een clio helaas. Het ziet er wel goed uit zo overigens.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Voor de achteras zijn toch van die kunststof plaatjes te koop? Eenvoudig monteren tussen as en astap. Wel redelijk prijzig. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik had het vandaag nog erover met dat team over verbreding, maar dat zou volgens hen toch echt flink moeten zijn wil je daar voordeel van hebben. Ik ga zowieso bredere achterschermen lassen als de carrosorie opgeknapt word :)

aan de voorkant past die topmount wel volgens mij, zoals je zei kun je daar een platte kant in maken. Ook bij een clio kun je die best ruim maken :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Martijn schreef:Voor de achteras zijn toch van die kunststof plaatjes te koop? Eenvoudig monteren tussen as en astap. Wel redelijk prijzig. :)
zelf bouwen is altijd voordeliger als je de faciliteiten hebt :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

je moet ze iets aanpassen en met uniballs werken

goedkope en beste oplossing voor camber achter om te testen of het wat brengt is het volgende

men neme een stalen wiel
men last precies in het midden een stuk stevige pijp op het wiel van plusminus 2 meter lang
men zet het stalen wiel op de auto
men zet de auto goed vast
men legt een lat/pijp vast op ongeveer 1 cm van het wiel evenwijdig aan het wiel
men duwt voorzichtig doch met kracht de pijp in de juiste richting en meet en duwt net zolang tot men het gewenste camber of toespoor heeft

@ bart, diverse mensen hebben het getst met en zonder camber, bracht niks, verbreden brengt wel degelijk veel
maar als men beiden tegelijk doet weet je nog niet waar het in zit
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Die achteras blijft even standaard als ik dit allemaal zo lees :p

Eerst de rest eens aanpakken, er is nog veel te doen, eigenlijk ALLES :wink: :)
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef:
@ bart, diverse mensen hebben het getst met en zonder camber, bracht niks, verbreden brengt wel degelijk veel
maar als men beiden tegelijk doet weet je nog niet waar het in zit
Klopt, verbreden is altijd goed, zij het in de juiste verhouding tussen voor en achter, maar dit terzijde.

Negatief camber op de achteras levert wel wat op, alleen relatief minder dan op de voorwielen, wat logisch is, en zeker bij een FWD. Het feit is en blijft dat (mede afhankelijk van het circuit, en omstandigheden) een graadje negatief camber op de grens een minder oversturende auto oplevert, en dus is te vertalen naar meer grip. Ja het is veel moeite om dat ene graadje te krijgen op je achteras, en dat is de reden dat het vaak niet gedaan wordt. Ik heb ook goede contacten bij een prof raceteam met 3 clio's met G-kracht en GPS datalogging, en ook zij zweren bij dat graadje negatief. Dat is het leuke van de racerij. Lekker eigenwijs zijn, niet doen wat andere zeggen, zelf ervaren wat wel en niet kan, en wat wel en niet een verbetering is.

Ik zal het zelf gaan ervaren op mijn eigen auto, maar ik ben er van overtuigd dat het een verbetering is.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:Die achteras blijft even standaard als ik dit allemaal zo lees :p

Eerst de rest eens aanpakken, er is nog veel te doen, eigenlijk ALLES :wink: :)
Als je hulp nodig hebt, bel maar :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

zondag = sloopdag van de nieuwe clio :wink:
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Jean-Paul-S schreef:zondag = sloopdag van de nieuwe clio :wink:
Moet zondag eigenlijk gaan leren........

Ik laat het je nog wel ff weten!!
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

het is geen kijkdag he :) ouwe kleren aan en slopen (0)
Gast

First motorsport en nog een ander team heeft ten tijde van de meg1 cup zelf iets ontworpen om te achterkant te kunnen stellen. Dit met geweldige resultaten. Het maakt dus wel degelijk een groot verschil.

Die achteras is nog steeds te koop maar wel gereserveerd.

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 004426.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... 004429.jpg[/img]
Bart V

Die naven heb ik eigenlijk nodig :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

wat is daar nu anders dan?
Gast

je kan je camber stellen naar wens
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

hoe dan, heb je daar een foto van?
Bart V

Je moet er wigplaten tussen zetten in de gewenste hoek. Die kan je gewoon cnc frezen in de juiste hoek, en je kan dan ook sporing, en spoorbreedte zelf kiezen. Je moet alleen nog wat fixen voor de remklauw bevestiging in diezelfde hoek, maar ook daar is wel een oplossing voor met een zelfbouw adapter.

@jo: Die losse naven zat origineel al op de megane's. Wat heeft first motorsport er aan veranderd?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Dat is mooi (Y) Waar zijn ze eventueel te krijgen?

Als je onder de remadapterplaat die camberplaat kan monteren ben je in een keer klaar :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Je moet er wigplaten tussen zetten in de gewenste hoek. Die kan je gewoon cnc frezen in de juiste hoek, en je kan dan ook sporing, en spoorbreedte zelf kiezen. Je moet alleen nog wat fixen voor de remklauw bevestiging in diezelfde hoek, maar ook daar is wel een oplossing voor met een zelfbouw adapter.

@jo: Die losse naven zat origineel al op de megane's. Wat heeft first motorsport er aan veranderd?
bij een 5 kan die naaf er toch ook af?
of is dat de remklauwbevestiging op de as?
maar die naven kan je toch zelf laten maken, of is het speciaal materiaal
Gast

Bart V schreef:Je moet er wigplaten tussen zetten in de gewenste hoek. Die kan je gewoon cnc frezen in de juiste hoek, en je kan dan ook sporing, en spoorbreedte zelf kiezen. Je moet alleen nog wat fixen voor de remklauw bevestiging in diezelfde hoek, maar ook daar is wel een oplossing voor met een zelfbouw adapter.

niet in deze opstelling Bart, ik kan er eens achter gaan wat precies het verschil is. Ikzelf heb er geen idee van, ben niet thuis in de megs en de clio's.
Bart V

Ik ben erg benieuwd jo (Y)

@luco: Die naven zijn voorzien van gerolde schroefdraad, en zijn inderdaad van sterker staal. Zelf maken kan altijd, maar dan ben je duurder uit dan ze zo te kopen.
Gast

nou, hoeveel hebben jullie der voor over :D :lol:
Steven
Car: M536

WouterW schreef:

Is dit een algemene uitnodiging? Slopen ben ik goed in :lol:
Bart V

-jo- schreef:nou, hoeveel hebben jullie der voor over :D :lol:
Volgens mij zijn we al eens vastgelopen in de onderhandeling :p
Ik denk dat ik ze zelf ga maken van de originele naven en die met een warm-koud passing + lassen bevestig aan de flens die ik dan zelf maak.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

daar maak je dan 2 setjes van? :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Steven schreef:
WouterW schreef:

Is dit een algemene uitnodiging? Slopen ben ik goed in :lol:
Dat is algemeen ja. maar om nou met 3 man aan een clio te slopen (0)
Als het even meezit moet het interieur, uitlaat, kabelboom en motor er zondag uitzijn. Voor de rest moet hij even achter op het terras staan.
Gast

nou jah, doe me een serieus bod. Je weet maar nooit. Als je het zelfs gaat maken weet ik nu al hoeveel je gaat verspijkeren...en waarschijnlijk weet je dat zelf ook.

kale as + (staal) naven is het aanbod.
Bart V

Als er meer interesse voor is, is het voor mij wel rendabel om ze zelf te maken. Gaat er om dat het me vooral veel tijd kost. De rest van de constructie op de achteras moet ook gemaakt en getest worden.
MarcoG
Contacteer:

Hey JP, kheb het al.
Plaats reactie