Katvervanger

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
El Presidente

Hallo, ik ben een leek op gebied van auto's en ik had een kleine vraag.
Aangezien het mijn eerste post is: ik ben martijn woonachtig in zeeland. Eigenaar van een megane coupé 2.0 16v 1996. 8)

Mijn eerste vraag is of een katvervanger schade aan iets kan opleveren?
Mijn tweede vraag is of er ook nog merken zijn van katvervangers die voordelen hebben tegenover andere merken?
Laatste vraag is waar ik een goede katvervanger kan kopen, en hoe duur dit ongeveer is.
Ik doe het trouwens omdat mijn katalysator kapot is.

Mvg,
Martijn
Abel
Über-Spammer

Hallo,

Sorry dat de rest te moe is om te antwoorden..

Als je kat stuk is dan niet moeilijk doen en de kat naar een lasbedrijf brengen of naar een beun die de vlenzen er afslijpt en daar dan een pijp tussen last. Niet moeilijk.

Schade?? alleen meer lawaai! en slechter voor he milieu ;)

voor de rest een pijp is een pijp dus merken zoden niets moeten uitmaken

en mocht je je het afvragen een stukke kat is geld waard dus niet weggooien

en hou er rekening mee dat je auto niet meer door de vòlgende keuring komt (Z)
Tom
Moderator
Car: MB

een katvervanger is meestal iets meer dan enkel een pijp. verder kan een katvervanger geen kwaad en kosten ze ook niet de hoofprijs
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Houd er rekening mee dat je voor de APK wél de verplichting hebt een katalysator te hebben. In jouw geval lijkt me de beste oplossing een nieuwe katalysator, ik zou eens kijken op http://www.winparts.nl voor de prijs, hier zijn ze misschien wel het betaalbaarst.

Effe gekeken:

G22027 Megane 20i 16v, ook Scenic 08/95> F7R 7700844691, 7700844692 € 238,48
Derby

Er is een mogelijkheid dat de auto ook zonder kat de APK haalt.
Daarbij als je een buis met flenzen gebruikt en dat laat doen, laat dan ook meteen het hitteschild wat rond de kat zit, ook over zetten. Dan lijkt het of er een kat onder de auto zit. Bij de APK gaat het om het optische verhaal. Er wordt niks uit elkaar gehaald. En het is reglementair goed.
Uiteraard mits aan de emissie eisen wordt voldaan.

Derby
Riël
Über-Spammer

Vergeet t, mijn apk station tikt op de kat. Ik hoor t meteen of ie fake is :) Zeker bij dat soort auto's, en dan is t toch nog afkeur.
Clio-power
Contacteer:

Een pijp is inderdaad maar een pijp, maar dat is een foute redenering.
Je gaat er waarschijnlijk weinig van merken, maar een kat hangt er ook niet alleen maar voor het milieu onder.

Ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen.

De positie van de kat is nauwkeurig bepaald. De lucht legt een bepaalde afstand af tot de kat. Als ze daar toekomt, wordt er door de kat iets waargenomen, dat teruggestuurd wordt (niets tastbaars hé). Dit gaat voor bepaalde reacties zorgen.
Wordt de plaats van de kat veranderd, of wordt hij simpelweg verwijderd, dan klop dit niet meer. Simpeler kan ik het niet uitleggen!

Of ik het nu zou doen of niet? Tuurlijk wel!
wookie

Ik heb een RVS Pijp met 2 flenzen, zelf gelast. Dan kost het het heel weinig in vergelijking met een merk kat vervanger.

Het rijden, meer klapperen en knallen naar mijn mening soepeler lopen

:)
Riël
Über-Spammer

Clio-power schreef:Een pijp is inderdaad maar een pijp, maar dat is een foute redenering.
Je gaat er waarschijnlijk weinig van merken, maar een kat hangt er ook niet alleen maar voor het milieu onder.

Ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen.

De positie van de kat is nauwkeurig bepaald. De lucht legt een bepaalde afstand af tot de kat. Als ze daar toekomt, wordt er door de kat iets waargenomen, dat teruggestuurd wordt (niets tastbaars hé). Dit gaat voor bepaalde reacties zorgen.
Wordt de plaats van de kat veranderd, of wordt hij simpelweg verwijderd, dan klop dit niet meer. Simpeler kan ik het niet uitleggen!

Of ik het nu zou doen of niet? Tuurlijk wel!
Kun je nog meer *** vertellen? :lol:
Waar heb je dat vandaan?

JE verwart m met de lambdasonde.

De kat die geeft niks door, die zorgt alleen maar voor een (katalystische)reactie om schadelijke stoffen uit je uitlaatgas te halen.
Clio1_Williams
Contacteer:

maar zorgt een katvervanger nou voor meer vermogen of is het echt alleen maar lawaai?
wookie

Max 5 pk ofzow dacht ik :) Lijkt mij makkelijker voor de gassen om te ontsnappen, dan dat ze door een gaasje heen moeten gaan :wink:
Niels-16v
Contacteer:

wookie schreef:Max 5 pk ofzow dacht ik :) Lijkt mij makkelijker voor de gassen om te ontsnappen, dan dat ze door een gaasje heen moeten gaan :wink:
Ik heb er nu een week een katvervanger tussen zitten, en ik merk wel degelijk verschil. Hij heeft meer koppel onderin, en hij trekt soepeler door.
Een leuke bijkomstigheid is dat ik nu zelf "last" heb van backfire uit de uitlaat :worship:
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Clio1_Williams schreef:maar zorgt een katvervanger nou voor meer vermogen of is het echt alleen maar lawaai?
alleen een kat had bij mij meer lawaai,en minder vermogen tot gevolg

pas toen ik een spuitstuk er op had gemonteerd,kwam de kat verv. tot zn recht.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Tim
Car: E36 M3

Maar jij hebt het over je Megane Coupe 1.6? Er zit wel wat verschil tussen de 2.0 16V en een 1.6 8V, Zo'n Coupe 16V krijgt er niet echt vermogen bij maar het toerenverloop wordt net even wat soepeler en MINIMAAL vlotter... Dat is mijn ervaring ermee :)
chris-mc
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:Maar jij hebt het over je Megane Coupe 1.6? Er zit wel wat verschil tussen de 2.0 16V en een 1.6 8V, Zo'n Coupe 16V krijgt er niet echt vermogen bij maar het toerenverloop wordt net even wat soepeler en MINIMAAL vlotter... Dat is mijn ervaring ermee :)
ik kreek er ook niet echt veel vermogen uit,maar het hele reactie vermogen is nu wel ander,optrekken,en doortrekken gaat vlotter.

dus kwa winst maakt het niet zo veel meer uit of je nou een 2.0 hebt,of een 1.6

of mag ik dit niet zeggen,omdat het "maar" een 1.6 is?
Tim
Car: E36 M3

Dat hoor je mij niet zeggen ;) Kijk, ik vind een 2.0 16V een stuk leuker maargoed... No hard feelings tegen 1.6 motoren hoor :)

Enige wat ik zei is dat het verschil bij een 16V coupe wat beter te merken is dan bij een 1.6 :)
chris-mc
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:Dat hoor je mij niet zeggen ;) Kijk, ik vind een 2.0 16V een stuk leuker maargoed... No hard feelings tegen 1.6 motoren hoor :)

Enige wat ik zei is dat het verschil bij een 16V coupe wat beter te merken is dan bij een 1.6 :)
mja dat wel,tis wel een uitdaging om wat te vinden.

zeker met het nos project,vind ik het zoek werk best wel uitdagend,gelukkig werkt de renault dealer hier volledig mee,voor info over onderdelen en elektro technische schema's,aan de andere kant voor een 16v hoef je niet ver te zoeken,overal vind je wel wat.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Plaats reactie