Mijne dames en heren,
Vergeef me dat ik zomaar in dit Forum kom binnenvallen, maar ik heb een probleem waar ik niet veel wijzer van word.
Ik heb een Renault 21 GTS uit 1991 met ca. 380.000 km op de teller (benzine). F3N-motor (1700).
Een paar weken geleden heb ik de koppakking vervangen plus wat slangenklemmen en de bougies.
Hij lekte compressie weg naar het koelsysteem nadat anderhalf jaar geleden de waterpomp het begaf. Die kapotte waterpomp had ik pas door toen het rode lampje ging branden. Waterpomp is toen vervangen. De kop heeft hierdoor hooguit minimale schade opgelopen (was niet krom, heb ook niet laten vlakken), maar waarschijnlijk waren de kopbouten iets te ver uitgerekt geraakt plus een vijftien jaar oude pakking, voila.
Probleem is nu dat-ie op z'n choke iets van 1500 toeren draait, maar als-ie warm is draait-ie 2000 toeren. Ik heb zitten denken aan een defecte sensor (koelwatertemperatuur?) maar dit lijkt me om het volgende niet logisch. Als ik mijn voet van het gas haal zakt-ie naar 2000 toeren. Maar als ik de motor geforceerd afrem (voet op de rem) tot bijvoorbeeld 1200 toeren en dan de koppeling intrap dan gaat-ie naar 1400 1500 toeren. Rara wat kan dit zijn?
Daarna pas lijkt me dat het stationair toerental kan worden bijgeregeld, hoewel ik niet weet waar de stelschroef daarvan zit [mijn boek gaat niet verder dan de F2N].
Oja. Lucht (in het thermostaathuis) lijkt me onlogisch omdat de kachel perfect werkt. Valse lucht misschien?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Olfiel
F3N
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
gebruik de search is
dit komt vaker voor bij de 1700 motoren , ook in de gte enzo
hier alvast een linkje naar een topic
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=23569
succes ermee

dit komt vaker voor bij de 1700 motoren , ook in de gte enzo
hier alvast een linkje naar een topic
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=23569
succes ermee

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Het probleem is inmiddels opgelost dankzij een toevallige Wegenwacht in de regio Apeldoorn. Oorzaak: een vergeten boutje [in de buurt van de klopsensor.]
Schijnt vaker voor te komen. Volgens mij ben ik die oorzaak van dit probleem niet tegengekomen de zoekfunctie volgende. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Super dat je t hier nog even neerzet !