volgas is niet sneller?, en nog wat vragen (nogal lang)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Jerome16v
Contacteer:

Hallo, ik heb weer eens wat met de clio.
nu weer met een probleempje waar ik graag iets meer van wil weten.
Ik heb dus een maandje geleden een clio 16V gekocht, en daar blijkt dan nu nog best wat aan te mankeren, heb al veel storingen eruit, en begin eindelijk een beetje plezier in de auto te hebben.
Toen ik de auto net had gekocht, reed hij niet zo fijn meer, want de motor was eigenlijk gewoon verwaarloost, nadat ik hem een grote beurt had gegeven begon die steeds fijner te rijden, en liep ook mooi geruisloos.
Heb tot eergisteren eigenlijk niet echt (getrapt) met de auto , omdat ik de distributie nog niet had vervangen.
Nu dat is gebeurd, ben ik een beetje aan het kijken wat ie nog kan na 190.000 km hard werken.
Nu merk ik dus dat de auto sneller optrekt en harder loopt als ik het gas ongeveer half tot 3kwart intrap.
Bij volgas word alleen het geluid zwaarder, en hij is voor me gevoel dan zelf iets langzamer.
Ook begint ie lichtjes te bokken als je heel rustig rijdt, tot maximaal kwart gas zeg maar, iets meer gas en hij trekt netjes door.
Nou heb ik redelijk wat ervaring met motortechniek, en dit zware geluid wat je hoort bij volgas klonk wat mij betreft als te weing brandstof in verhouding met de lucht wat de motor in gaat.
Eerst maar eens gekeken of ie ergens valse lucht aanzoog, of dat er een slang van het luchtfilterhuis los lag, maar ik kon niets geks vinden.
Nou wil ik dus een paar dingen controleren, maar ik weet niet hoe of waar.
In de eerste plaats denk ik dat er wel eens iets met één van de injectoren aan de hand zou kunnen zijn, één of twee van die dingen maken nogal een tikkend geluid bij aansturing, ik weet dat die dingen altijd tikken, maar deze maken het wel erg bont, dit zou er dus iets mee te maken kunnen hebben.
Ten tweede zou de brandstofdruk wel eens te laag kunnen zijn, dit kan ik natuurlijk meten, maar ik weet de waarde niet wat ie origineel zou moeten zijn. :(, en of ik hem eventueel ergens iets kan opdraaien?.
Ook moet ik erbij vermelden dat ik in eerste instantie dacht, dat het iets met de onsteking zou zijn, en heb daarom bovenop de al nieuwe bougies/verdelerkap/rotor, ook nog nieuwe bougiekabels van magnecor en een nieuwe regelunit voor gekocht, ben de naam even kwijt, maar die regelunit was het complete "ding" waar je 5de bougiekabel naartoe loopt.
Dit "ding" maatke namelijk ook een tikkend geluid met rijden, en dit veroorzaakt ook storingen, zoals soms wel snel optrekken, en soms helemaal niet.
Dit is ondertussen opgelost, maar kom nu dus dit tegen.
Ook ter informatie, vorige week bij Renault de auto achter de computer gehad, maar alle waardes waren volgens de monteur dik in orde.
Wel merkte hij op dat als hij de motor rond de 2500 toeren onbelast liet draaien, dat de motor een beetje lag te schudden op het ritme van 1 cilinder.
één cilinder zou volgens hem iets minder meedoen, maar dit kon heel goed aan de kapotte regelunit liggen en/of defecte bougiekabels.
Dit blijkt achteraf dus niet zo, maar dit kan wel heel goed een defecte injector zijn naar mij idee.
Lang verhaal geworden, maar ik wou niets vergeten.

Greetz

:bang:
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Jerome16v schreef:Lang verhaal geworden, maar ik wou niets vergeten.
:D Precies mijn gedachte. Bovendien moet je bij later terugkijken er ook weer wijs uit kunnen worden. (I)

Met die regelunit, bedoel je toevallig de bobine? :) En de 5e bougiekabel dus de bobinekabel 8)

Ik zit zelf ook te kloten met (zoals het nu lijkt) waarschijnlijk een injector-probleem.
Die van mij worden maandag gecontroleerd en als het moet worden ze gereinigd/vervangen bij een motorrevisie bedrijf.
Waarschijnlijk ga ik morgen zelf nog even spelen met de injectoren, kijken wat er gebeurt als ik ze omwissel. Bij mij is het probleem een cilinder die niet meedoet. In ieder geval stationair doet ie niet mee, onder het rijden merk ik er dan weer weinig van. Een enkele keer voelt ie wel wat traagjes aan, maar meestal gewoon normaal, reageert in hogere toeren vlot op het gas e.d.

Wat je nog zou kunnen doen:
*compressie (laten) meten. alle bougies eruit, bobine even afkoppelen, iemand de motor laten starten en dan meten. of iets in die trant :p.
loopt die ene cilinder in de compressiemeting nog steeds achter, dan staat het los van de bobine/bougies/bougiekabels/injectoren. en dus is er dan iets anders aan de hand, bijvoorbeeld met de kleppen, of erger: met de zuigerveren. iets anders inwendigs zal vast ook tot deze opties behoren. :~
*in mijn geval verbeterde kleppen stellen aanzienlijk de compressie van 2 cilinders. maar hier heb je niet heel veel aan denk ik, behalve dan om over te brainstormen..
*heb dit ook maar ergens gelezen: injector(en) loshalen en een keer op hun kop tikken, op een tafel oid. dit uiteraard op eigen risico, ik weet ook nog niet of ik het wel aan durf :smoke:

Succes!
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer

Temperatuursensoren, gasklepsensor allemaal in orde?

Heb je de hele onstekingsunit vervangen? Kunnen die ook al tikken dan?? Dat Of bedoel je de verdeelkap?

Check ook eens of er water/olie in de bougieschachten staat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jerome16v
Contacteer:

Ben vandaag verder gegaan met de auto, en heb nog eens verschillende dingen gechekt, en schoongemaakt.
Mijn nieuwe TPS sensor was binnen, dus heb die gelijk maar gemonteerd.
en heb deze iets anders afgesteld als de oude, heb hem een paar graden verder open gezet
Ook heb ik de katalysator verwijderd, en er een cat-vervanger tussen gehangen.
na dit alles reed de auto wel beter en sneller, maar nog niet helemaal goed. todat ik met de stationair regel klep (Idle speed control valve) aan het martelen ging.
Deze blijkt niet helemaal goed te werken, aangezien als ik hem compleet afkoppel, dus een stop in de slang naar het inlaatspruitstuk, en ik ga dan rijden, de auto al stukken beter rijdt, nog steeds niet zoals het hoort, maar i.i.g. vooruitgang.
stationair loopt ie beroerd uiteraard, maar volgas is ie stukken sneller.
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n idle control valve, als iemand hier er nog één heeft, laat het even weten, ik neem hem graag van je over.
over die regelunit, dit was inderdaad de bobine, maar ook de regeling die erbij opzit, dus niet alleen de bobine, en ja deze kunnen tikken jah, met name als ze eenmaal warm zijn, ergens binnen in de bobine vonkt ie dan naar de massa, en zo wordt je vonk bij de bougies zwakker.
Wat betreft de olie of water in de schachten, Vorige week bij de bougies vervangen waren ze nog droog. dus dat zit wel goed.
Wil dus nu eerst die idle control valve vervangen, en dan nog even de injectoren checken.

Groeten
Plaats reactie