nu weer met een probleempje waar ik graag iets meer van wil weten.
Ik heb dus een maandje geleden een clio 16V gekocht, en daar blijkt dan nu nog best wat aan te mankeren, heb al veel storingen eruit, en begin eindelijk een beetje plezier in de auto te hebben.
Toen ik de auto net had gekocht, reed hij niet zo fijn meer, want de motor was eigenlijk gewoon verwaarloost, nadat ik hem een grote beurt had gegeven begon die steeds fijner te rijden, en liep ook mooi geruisloos.
Heb tot eergisteren eigenlijk niet echt (getrapt) met de auto , omdat ik de distributie nog niet had vervangen.
Nu dat is gebeurd, ben ik een beetje aan het kijken wat ie nog kan na 190.000 km hard werken.
Nu merk ik dus dat de auto sneller optrekt en harder loopt als ik het gas ongeveer half tot 3kwart intrap.
Bij volgas word alleen het geluid zwaarder, en hij is voor me gevoel dan zelf iets langzamer.
Ook begint ie lichtjes te bokken als je heel rustig rijdt, tot maximaal kwart gas zeg maar, iets meer gas en hij trekt netjes door.
Nou heb ik redelijk wat ervaring met motortechniek, en dit zware geluid wat je hoort bij volgas klonk wat mij betreft als te weing brandstof in verhouding met de lucht wat de motor in gaat.
Eerst maar eens gekeken of ie ergens valse lucht aanzoog, of dat er een slang van het luchtfilterhuis los lag, maar ik kon niets geks vinden.
Nou wil ik dus een paar dingen controleren, maar ik weet niet hoe of waar.
In de eerste plaats denk ik dat er wel eens iets met één van de injectoren aan de hand zou kunnen zijn, één of twee van die dingen maken nogal een tikkend geluid bij aansturing, ik weet dat die dingen altijd tikken, maar deze maken het wel erg bont, dit zou er dus iets mee te maken kunnen hebben.
Ten tweede zou de brandstofdruk wel eens te laag kunnen zijn, dit kan ik natuurlijk meten, maar ik weet de waarde niet wat ie origineel zou moeten zijn.

Ook moet ik erbij vermelden dat ik in eerste instantie dacht, dat het iets met de onsteking zou zijn, en heb daarom bovenop de al nieuwe bougies/verdelerkap/rotor, ook nog nieuwe bougiekabels van magnecor en een nieuwe regelunit voor gekocht, ben de naam even kwijt, maar die regelunit was het complete "ding" waar je 5de bougiekabel naartoe loopt.
Dit "ding" maatke namelijk ook een tikkend geluid met rijden, en dit veroorzaakt ook storingen, zoals soms wel snel optrekken, en soms helemaal niet.
Dit is ondertussen opgelost, maar kom nu dus dit tegen.
Ook ter informatie, vorige week bij Renault de auto achter de computer gehad, maar alle waardes waren volgens de monteur dik in orde.
Wel merkte hij op dat als hij de motor rond de 2500 toeren onbelast liet draaien, dat de motor een beetje lag te schudden op het ritme van 1 cilinder.
één cilinder zou volgens hem iets minder meedoen, maar dit kon heel goed aan de kapotte regelunit liggen en/of defecte bougiekabels.
Dit blijkt achteraf dus niet zo, maar dit kan wel heel goed een defecte injector zijn naar mij idee.
Lang verhaal geworden, maar ik wou niets vergeten.
Greetz