JP'S Marlboro Clio, Cliogane, Clio trophy, Espace, MegIII RS

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik werk zelf in een fietsspeciaalzaak en doe daar de tuning van verende voorvorken.

voor de zwaardere rijder is er een zware veer (meer windingen, dikkere spiraal), en voor de lichte rijder het omgekeerde.

Afbeelding

de zwaardere veer heeft dus meer windingen, maar er word tegengesproken dat een veer met minder windingen slapper is, deze zou juist harder worden.

dit kan volgens mij moeilijk kloppen, tenzij je enorme dikke spiralen hebt.

ik denk dat ik een iets kortere veer nodig heb met 2 windingen minder dan de huidige, en dezelfde of iets dikkere spiraal.

nu maar opzoek gaan:P

is het aan te raden om bijvoorbeeld veren van H&R te nemen, of is apex bij wijze van ook voldoende?

het maakt niet uit als het een of het ander 20 euro meer kost, als het maar in mijn straatje past om het geheel goed werkend te krijgen voor sportief gebruik.
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op zo 25 feb 2007 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick L.

die cup schokdempers met apex-50mm was voor mij goed te doen hoor.
heb ik toch een hele tijd mee rondgereden.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

zonder te stuiteren binnendoor?

ik kan even nergens apex -50mm vinden. maar zakt je auto ook 50mm hierdoor, omdat je de veer op kortere veerpoten monteert? of is het in realiteit eerder 40mm?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik heb even die foto terug gezocht van je clio, ik zou hem graag achter een tandje hoger hebben dan dat.

was je auto horizontaal of liep die wat af naar de achterkant?
Patrick L.

J-P-S schreef:zonder te stuiteren binnendoor?

ik kan even nergens apex -50mm vinden. maar zakt je auto ook 50mm hierdoor, omdat je de veer op kortere veerpoten monteert? of is het in realiteit eerder 40mm?
weet ik niet meer, maar deze veer paste het best in de cupveerpoot :)
stuiteren valt reuze mee hoor.
Patrick L.

J-P-S schreef:ik heb even die foto terug gezocht van je clio, ik zou hem graag achter een tandje hoger hebben dan dat.

was je auto horizontaal of liep die wat af naar de achterkant?
dan zet je em toch een stukje hoger achter :p

op de dorpel gezien stond ie achter NIET lager als voor, maar mischien zelfs een cm hoger, alleen doordat het spatbord achter lager uitgesneden is lijkt het alsof hij naar achteren hangt, net zoals een GTT.....
Jean-Paul-S
Über-Spammer

dan zet je em toch een stukje hoger achter

op de dorpel gezien stond ie achter NIET lager als voor, maar mischien zelfs een cm hoger, alleen doordat het spatbord achter lager uitgesneden is lijkt het alsof hij naar achteren hangt, net zoals een GTT.....
ik wil dus niet dat de banden verdwijnen in de wielkasten, dat is het hem. en ik wil ook weer niet dat hij voor laag ligt en achter hoog.

hij moet horizontaal liggen, en dan iets hoger dan de jouwe.
Martijn Kool

koop dan niet van zulke dempers? :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ja gewoon proberen he :)

misschien krijg ik het wel zoals ik het wil hebben.
Patrick L.

zoals jij beschrijft wat je wilt kun je idd beter die cupdingen niet gebruiken en de originele schokdempers gebruiken :~
pak je 35mm veren, die je al hebt, achter de torsie los en iets lager, ben je klaar.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik probeer het gewoon :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik heb nu even de 35mm veren op de originele williams dempers gemonteerd, zo komt het vooralsnog even eronder te staan.

MAAR, kan iemand mij helpen aan een setje gebruikte 50mm veren zoals patrick bescheef?

straks weer even wat verfplaatjes posten:P
Ferdy
Über-Spammer

even een RTC markt ad aanmaken dan ;)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

even een update van vandaag.

pap heeft het subframe voor me afgelakt, dat moet nu even uitharden voordat ik het kan opbouwen. het viel me wel op de als de draagarmen tussen het frame invallen, dat er een mm of 2 speling tussen het frame en de armen zit. komt dit doordat het frame nog bijelkaargeplet moet worden, of kan ik beter een schijf ertussen leggen?

Afbeelding
Afbeelding

verder heb ik een begin gemaakt aan het demonteren van de motor.
verscheidene mensen hadden zware kopschade verwacht maar vooralsnog lijkt dat heel erg mee te vallen.

vanaf het begin:

Afbeelding
broer en zus naast elkaar :p

een verder stadium waar je de bewerkte inlaatkanalen kunt zien.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

de uitstulpingen waaraan je kunt zien dat het een 2.0 is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op zo 25 feb 2007 21:53, 3 keer totaal gewijzigd.
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Zou je de pics kunnen resizen :p

Wel handig zo'n vader (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik ga s ff het resize topic zoeken.

wel goeie foto's van mn k800i telefoon al zeg ik het zelf :p

en pap........... dit is het eerste wat hij voor me aan de auto doet. hij wilde mn framepje van 380 euro extra mooi verven (ben ik minder goed in (0) )
Jean-Paul-S
Über-Spammer

en nog even de achteras aan een kant zwart gelakt... genoeg gedaan voor vandaag!

verder zit het complete dashboard er ook weer in, kan de rest van het interieur komende week worden teruggebouwd. het subframe word ook deze week opgebouwd.

volgende week maandag gaat de 2.0 naar een revisiebedrijf om een diagnose te stellen, erna kan ik de beurs op de kop gaan zetten voor revisie (0)Afbeelding
Jean-Paul-S
Über-Spammer

het subframe zit eronder. afgelopen week had de griep me te pakken en kon er maar weinig gedaan worden.

heb de draagarmen toch maar vastgedraaid, het subframe gaf genoeg mee dus uitvullen was overbodig.

wel heb ik een probleem met de bus die rachts achter in het subframe zit. die wilt er namelijk niet helemaal in, en er zit niet overdreven veel verf in. weet iemand een truc?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn webspace van @home is zowat vol. waar kan ik elders nog kostenloos foto's uploaden?
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op zo 4 mar 2007 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

http://priyantha.nl/rtc-upload/

wat dacht je hiervan :wink:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Jean-Paul-S
Über-Spammer

dankjewel!
RonaldClio16v
Contacteer:

Lekker bezig :p
Patrick L.

mooi, ziet er uit als nieuw allemaal.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

bedankt voor de complimenten :)

het motorblok is vanmiddag weggebracht.

van bovenaf gezien zag de cilinderkop er nog goed uit ondanks dat de oliepomp stuk is geweest.

eerder verwacht men schade aan de krukas. nu is de vraag, ik heb thuis een onbeschadigte, onafgedraaide krukas van een diesel liggen. ik heb wel eens gezien dat de gewichten hiervan worden afgefreesd. wat is het nut hiervan, en is het aan te raden om dat ook te doen?
Bart V

Die gewichten zijn om de oneenparige beweging van de krukas te compenseren.

In de regel zal het verlagen van de roterende massa leiden tot een soepeler draaiende motor op hoge toerentallen. Als je dus hoofdzakelijk hoge toeren gaat rijden zoals in de racerij zal het best een voordeel opleveren. Als je echter ook een enigzins soepele motor op lage toeren wilt hebben zou ik er niet teveel aan doen. Zelfde verhaal geld overigens voor het verlichten van het vliegwiel.

Stel jezelf dus eerst de vraag: waar ga ik mijn motor voor gebruiken, en wat voor een koppel/vermogenskromme wil ik hebben. Vrijwel alles wat je onderneemt om bovenin winst mee te krijgen lever je ergens onderin weer in. De truuk is om een goede compromis te vinden daartussen als je je auto op straat wilt gebruiken.
RonaldClio16v
Contacteer:

J-P-S schreef: ik heb thuis een onbeschadigte, onafgedraaide krukas van een diesel liggen. ik heb wel eens gezien dat de gewichten hiervan worden afgefreesd. wat is het nut hiervan, en is het aan te raden om dat ook te doen?
Ik zou'm zo laaten als ik jou was, een kennis van mij heeft er ook een krukas van en diesel in liggen en dat ding loopt echt goed boven en onderin. (vedere aanpassingen 1,8 naar 2.0 gebracht en een setje nokkenassen)

Is de slag van die Diesel krukas evenlang of moeten er ook andere drijfstangen in?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

de slagis hetzelfde.

ik gebruik hem als hobby auto, dus hij mag best sportief zijn, echter het word geen racemonster. maar dit blok is ergens begrensd in 7400 toeren meen ik, raakt dat dan niet overdreven in onbalans met alle gevolgen van dien?

ik ga echt niet continu bovenin rijden, ik vraag het meer om ervan te kunnen leren :)
Bart V

Het is vanzelfsprekend dat je de krukas met het vliegwiel en liefst ook de drukgroep uitbalanceerd, zeker na een bewerking. Wat ik zou doen als ik jou was is de krukas zo laten (veel werk om te verlichten, en in balans te houden) en het vliegwiel wat lichter maken (20 tot 30%) Dan laat je alles incl. drukgroep netjes uitbalanceren. Als je er dan nog een setje scherpe nokken in zet zodat je ook daadwerkelijk een goede vulling krijgt op hogere toerentallen, kan ik je verzekeren dat je een snelle en soepele F7R hebt.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

nokkenassen zijn al anders, maar nog niet opgemeten hoelang ze openzijn en hoeveel lift ze hebben.

bij ons in de buurt zit een machinebedrijf wat revisie en aanpassingen doet aan dat soort dingen. is het niet zo dat een zwaarder vliegwiel meer moeite heeft om op gang te komen?

wat gebeurd er dan precies zodra het vliegwiel lichter word, maar de krukas hetzelfde blijft?

sorry voor de vragen, maar hier heb ik (nog) geen kennis van.
Bart V

Een lichter vliegwiel zorgt voor een sneller optoerende motor. En dat is waar het juist om gaat.

De massa van het vliegwiel heeft vooral de functie om de motor ook soepel te laten lopen op lage en stationaire toerentallen. Iets wat dus wederom niet relevant is als je de auto niet als dagelijks vervoersmiddel wilt gebruiken. Tot 30% verlichting zou je niet al teveel last moeten hebben van beroerd stationair lopen. Erboven wordt een ander verhaal, maar ik denk niet dat je meer dan 30% van een renault vliegwiel af gaat krijgen zonder dat het ding op knappen staan :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik denk dat ik het geheel snap nu.

ik zal het bedrijf eens vragen wat het vliegwiel nu heeft qua gewicht. maar hoe hoger de snelheid van het vliegwiel, hoe nadeliger dat lage gewicht word of beeld ik me dat maar in?
Bart V

De winst zit hem in de hoeveelheid energie die nodig is om het vliegwiel op toeren te brengen. Hoe lichter het vliegwiel, hoe minder energie het kost om deze op te toeren, en hoe meer energie er dus beschikbaar is voor de rest. Als het vliegwiel eenmaal op toeren is maakt het gewicht niet zo heel veel uit, want het kost dan praktisch niets om het vliegwiel draaiend te houden.

Het sneller optoeren van de motor is dus wat je bereikt met een lichter vliegwiel.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

gaat dus nog sneller aan het gas hangen :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer

hopelijk komen de powerflex bussen er nog snel aan, dan kunnen die er ook nog onder voordat de auto op de wielen komt te staan. hebben er al mensen opgemerkt dat die bus rechtsachter in het frame bijna niet erin te krijgen is? bij mij gaat ie er zelfs maar voor de helft in.

even een vraag over de distributieriem, op de 2.0 lag een andere soort van gates, een versterkt model meen ik. helaas was er geen artikelnummer meer op te zien. weet iemand het nummer hiervan, of wellicht een ander sterk alternatief?
canonballman

Versterkte distributieriem is een fabeltje....
Gewoon naar de automat.zaak en een nieuw riempje halen, van Gates of van Dayco en klaar is...
Jean-Paul-S
Über-Spammer

oke dat is duidelijk.

onderin het williams subframe zitten 4 boutgaten met schroefdraad. is dit soms om een carterplaat of iets dergelijks eronder te monteren, of heeft dat een andere bedoeling?
Plaats reactie