te veel CO uitstoot

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Jacco

Hallo, had met mijn Renault 19 uit 1992 vd week bij de keuring teveel CO uitstoot. Fluctuerend ook.

Kan lijkt me met volgende te maken hebben; katalysator vervuild/kapot, lambda sensor vervuild, of de afwezige EGR klep.

Deze wagen liep nl eerst niet goed, heb ik verholpen door egr klep er even af te gooien en het blok daar af te flenzen. In de periode daarvoor heeft hij wel veel te veel benzine verbruikt, roken en benzinelucht enzo, met mogelijk invloed op sensor of kat?

Hoe kom ik er achter welke vd drie zaken nu de te hoge CO uitstoot veroorzaakt?

(Sensor geeft wel een waarde, maar of hij snel genoeg aanpast weet ik niet.)

Alvast bedankt.
-jacco-
Über-Spammer

Was de auto wel goed warm?

Mn Twingo pleurde er een CO waarde uit van 0,9...
Eerst goed warmgereden, toen was ie gedaald naar 0,0 :smoke:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Jacco

tja, was er wel bewust in zijn twee heen gereden.... Maar of dat ver genoeg was...

Ik zat af en toe wel een factor 5 te hoog geloof ik....
Jean-Paul-S
Über-Spammer

als hij zo wisselt qua waarde gok ik op een sensor.
Bart V

Als je praat over een EGR klep, kan ik daar uit opmaken dat je een 1.4 C motor hebt? Da's de enige motor met zo'n inlaatvervuilend systeem.

Defecte lambdasonde kan, maar die is heel eenvoudig te meten. Het is een 1 draads sonde, en tussen de sondedraad en massa zou je ongeveer 0.5 tot 0.8 volt moeten meten bij warme motor.

Verder zou het kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden. Dat is zeer eenvoudig bij deze motor, en wil ook nog wel eens wat helpen. Let dan ook meteen even op de bougies. Als die oud zijn zou ik die ook even vervangen.

Defecte kat kan ook, maar inderdaad moet je de auto eerst goed wamrijden. Echt warm issie als je 15 km gereden hebt, en af en toe even flink plankt. Ik denk dat als je hem dan nog een keer meet je al een stuk lager zit.
Jacco

1400 cc inderdaad, c3j meen ik.

We meten wel dergelijke waardes, maar weet niet hoe het verloop moet zijn (constante spanning, of juist een bepaald patroon?). Vroeg me dus af of het kan dat dat ding het wel doet, maar niet helemaal goed.

Bougies waren nog redelijk fris meen ik, maar zal ik ook nog eens naar kijken.
Jacco

Zo, vanochtend door de APK gekregen, 0 procent CO.

Heb er een andere katalysator onder gezet, van de sloop, van een 1700 cc motor.

(Vorige kat rammelde een klein beetje zo bleek na hem er af gehaald te hebben. Wellicht geleden onder naverbranding IN de kat, doordat hij een tijd teveel benzine verbruikte door lekke pakking en misse EGR klep.)

Met die "nieuwe" kat naar de APK, met goed warmrijden inderdaad, en (oud) luchtfilter er even uitgehaald voor de zekerheid, om 'm wat meer O2 te voeren... :)

Een vraag, alleen uit interesse want bleek niet nodig; kan je een eendraads lambdasonde vervangen door een driedraads, en dan die twee draden (voor het voorverwarmen?) gewoon niet aansluiten? Ik had dat gedaan, maar dat ding gaf vervolgens positieve en negatieve waardes... Weet niet of dat kwam door niet volledig aansluiten, of omdat dat ding gewoon defect was.
Riël
Über-Spammer

Je zal m wel even warm moeten laten worden.
Of er gewoon 12v aan hangen :)

Heb je de goede draad genomen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Ik zou hem ook aansluiten op de massadraad. Het zou kunnen dat de sonde gebruik maakt van de aparta massadraad, en niet de behuizing via de uitlaat. Enkel dus de 12V aansluiting loslaten van de kachel als je die niet wilt gebruiken.
Plaats reactie