rijgedrag verbeteren Clio II 2004

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Grootje

Hallo mede renault fans,

Ben al een tijdje op deze site aan het kijken en vind het allemaal erg interessant!!
Graag zou ik wat adviezen willen inwinnen over het verbeteren van het rijgedrag van mijn Clio II van 2004.
Het enige wat er nu extra aan gedaan is ten opzichte van het origineel is 16 inch speedline turini velgen.
Die ik na een bezoekje aan de wielenservice in Groningen helemaal weer als nieuw heb, dus als er mensen zijn
Die nog een adres willen voor zulke reparaties is Kuil Banden een uitstekend adres.

Wat is de makkelijkste ingreep om je auto beter te laten rijden zonder dat het comfort heel erg aan getast word.

- verlagen!
- stabilisatorstang
- schokbrekers.
- veerpootbrug

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Robert
Bart V

Verlagen doet het meest. Hierdoor ga je wel comfort inleveren, maar da's het betere weggedrag wel waard. Maak het niet te extreem (3 cm ofzo) Anders ga je de wielgeometrie serieus verprutsen.

Setje goede (stuggere) schokdempers doet zeker veel, maar enkel veren zijn al een hele verbetering.

veerpootbrug doet ook wel wat, maar echt merkbaar zal dat niet zijn bij normaal gebruik.

Stabilisator (anti-rol) kan heel veel doen met je weggedrag. Bijvoorbeeld strakkere rubbers monteren, of nog beter, een dikker exemplaar. De meest dikke uitvoering vind je altijd op de dieselmodellen, omdat deze motoren zwaarder zijn dan de benzine uitvoeringen.

Ook kan je overwegen, afhankelijk van welk stuurgedrag je wenst (onderstuur, overstuur) om spoorverbreders te monteren op de voor en/of achter as.

Genoeg mogelijkheden dus, maar alles wat je weghaalt met betrekking tot demping van trillingen/bewegingen heeft nadelige invloed op je comfort.
ARNO16V
Contacteer:

Heb op m'n Rs uit 2003 voor en achter een stabilisator stang en een verlaging van 3.5 cm rondom, en moet zeggen het stuurt super direct! :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Grootje

ARNO16V schreef:Heb op m'n Rs uit 2003 voor en achter een stabilisator stang en een verlaging van 3.5 cm rondom, en moet zeggen het stuurt super direct! :)
wat houd een stabilisator stang precies in??? :)
Grootje

Bart V schreef:Verlagen doet het meest. Hierdoor ga je wel comfort inleveren, maar da's het betere weggedrag wel waard. Maak het niet te extreem (3 cm ofzo) Anders ga je de wielgeometrie serieus verprutsen.

Setje goede (stuggere) schokdempers doet zeker veel, maar enkel veren zijn al een hele verbetering.

veerpootbrug doet ook wel wat, maar echt merkbaar zal dat niet zijn bij normaal gebruik.

Stabilisator (anti-rol) kan heel veel doen met je weggedrag. Bijvoorbeeld strakkere rubbers monteren, of nog beter, een dikker exemplaar. De meest dikke uitvoering vind je altijd op de dieselmodellen, omdat deze motoren zwaarder zijn dan de benzine uitvoeringen.

Ook kan je overwegen, afhankelijk van welk stuurgedrag je wenst (onderstuur, overstuur) om spoorverbreders te monteren op de voor en/of achter as.

Genoeg mogelijkheden dus, maar alles wat je weghaalt met betrekking tot demping van trillingen/bewegingen heeft nadelige invloed op je comfort.
Kun je die rubbers zo laten vervangen dan? en is dat een kostbare aangelegenheid??
kzal ook eens naar de garage gaan mss dat er monteurs zijn die wel wat met de auto's knoeien in hun vrije tijd..
Mark van Nierop
Contacteer:

Grootje schreef:
ARNO16V schreef:Heb op m'n Rs uit 2003 voor en achter een stabilisator stang en een verlaging van 3.5 cm rondom, en moet zeggen het stuurt super direct! :)
met een stabilisator stang (voor+achter) is de auto stabiler in de bochten
e.d dus ''beweegt je carrosserie niet zo veel
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Grootje

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 008new.jpg[/img]

zo ziet hij er nu uit!!!
al zijn er nu winterbanden met stalen velgen onder gemonteerd!!!
Grootje

Mark Coupe schreef:
Grootje schreef:
met een stabilisator stang (voor+achter) is de auto stabiler in de bochten
e.d dus ''beweegt je carrosserie niet zo veel
heb je ook een plaatje waar je ze op kunt zien?!? zodat ik een beetje een beeld heb.. (Y)
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat je een veerpootbrug bedoeld voor en achter. Een gefixeerde stang tussen de veerpoten dus.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Grootje

Tom schreef:ik denk dat je een veerpootbrug bedoeld voor en achter. Een gefixeerde stang tussen de veerpoten dus.
een veerpootburg voor in combinatie met andere rubbers mss is dat wel de beste oplossing.. hou toch ook wel van wat comfort en dat is toch een stuk minder met een verlagingssetje ook al word het dan maar ca 3 cm.
Tom
Moderator

3cm houd je nog voldoende comfort mee over vind ik. Die rubbers vind ik niets echt noodzakelijk voor een auto die 99% op de openbare weg rijd.
Grootje

Mij is ook een H&R verlagings setje aangeboden. die geeft een goed rijgedrag en ook nog voldoende comfort om wat langere afstanden mee te doen!
Grootje

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met een veerpootbrug???
en of dat hen goed bevallen is??
Riël
Über-Spammer

Ja en Ja :)

Is een mooie upgrade.

*ik heb er nog een voor de safrane liggne, toch maar e sgaan schroeven :p*
Dennis_16v

Ik heb zelf ook een veerpootbrug, gemonteerd bij de veerpoten uiteraard.. merk er niet heel veel van, maar t stuurt iets directer :wink:
'91 Renault Clio 1.8 16v "Streetfighter Edition" work is still in progress
Xabre
Car: 19 16V

veerpootbrug bedoel je zeker?

stabilisatorstang heeft elke auto bijna wel
ARNO16V
Contacteer:

Vooruit jij je zin :wink:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Mijn veerpootbrug bevalt erg goed. Je auto is veel strakker in de bochten omdat je carroserie niet meer zo "wringt".
Cleaned Style
Projecttopic
Grootje

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Mijn veerpootbrug bevalt erg goed. Je auto is veel strakker in de bochten omdat je carroserie niet meer zo "wringt".
ik zag op je site hoe die brug gemonteerd is!!
heb je een openluchtfilter eropzitten of gewoon een paneel filter??
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Ik heb een Green Twister :p
Cleaned Style
Projecttopic
Grootje

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ik heb een Green Twister :p
en geeft dat ook een mooi geluid??? zit die gewoon op het origineel filterhuis aangesloten??
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Bij mij is er geen extra geluid, ik hem hem tussen alu buizen hangen:

[img]http://home.planet.nl/~priem899/filter.JPG[/img]
Cleaned Style
Projecttopic
Mark van Nierop
Contacteer:

zo jij bent wel heel erg ongeduldig :lol:
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Egon

:nee:
Grootje

Mark Coupe schreef:zo jij bent wel heel erg ongeduldig :lol:
ik denk ff iets fout gegaan!!! hahahahha
Egon

Grootje schreef:
Mark Coupe schreef:zo jij bent wel heel erg ongeduldig :lol:
ik denk ff iets fout gegaan!!! hahahahha
klikkerdeklik :lol:
RenaultclioII16v (Peter)
Contacteer:

Dat weet ik niet meer hoor. Ik heb die alu buizen aangeschaft en een Green Twister filter... :p
Cleaned Style
Projecttopic
Grootje

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Dat weet ik niet meer hoor. Ik heb die alu buizen aangeschaft en een Green Twister filter... :p
bedankt peter!!
ik denk dat ik eerst een pipercross paneelfilter erin ga leggen en een veerpootbrug monteren en zie dan wel hoe het word.

Als de zomerbandjes er weer on kunnen zal het wel gebeuren staat ie toch op de brug he..
Tom
Moderator

MOD
aantal post verwijderd. Gelieve niet 6keer een (te grote) foto te quoten. Antwoord krijg je altijd en het heeft geen zin keer op keer foto's te quoten
Grootje

Hoe vervang je de originele luchtfilter van een clio 1.4 16v???
Grootje

Bleek pipercross haar mallen verkeerd te hebben gebruikt waardoor het filter precies gespiegeld te zijn geproduceerd!! daarom paste het dus ook niet!! :lol:

Nu weer terug sturen naar Biesheuvel en wachten tot er weer nieuwe deze kant op komen!! waren al meerdere klachten over binnen gekomen.

Dus mensen als hij niet past dan weet je waar het aan zou kunnen liggen.
Plaats reactie