Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en dit is me eerste post hier, en ik hoop echt dat iemand een antwoord heeft op mijn probleem.
Heb dus eergisteren een Clio 16v gekocht, en na 2 dagen nagenoeg probleemloos te hebben gereden, beginnen de eerste kwaaltjes al op te duiken.
Hij had al last van het hoge stationaire toerental na stevig doorrijden, maar nu start de auto ook bijna niet meer, met koude of warme motor geeft geen verschil.
Als de motor wel eenmaal aanslaat loopt ie ook meteen goed, als ik hem dan uitzet en vervolgens meteen weer probeer te starten, dan pakt de motor weer niet aan, pas na 10 sec doorstarten slaat ie aan.
Zoals ik al zei, ik heb de auto net, en ik weet dus nog niet precies waar ik het allemaal moet zoeken.
Wou morgen zowieso de stappenmotor en dergelijke schoonmaken, ook de bedrading vervangen van een rode ( potmeter??? ) aan me gasklep, want die is bijna door, en kijken of dat er iets mee te maken heeft.
Verder iemand nog tips waar ik kan kijken voor i.i.g het startprobleem?.
Greetz
Jeroen
Start probleem clio 16v
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Het hoge stationaire toerental bij stevig doorrijden zit waarschijnlijk in de opnemer van de rijsnelheid, deze zit boven in de tellerkabel bij de tellerbak.
- Het slechte starten kon wel weer eens een BDP Sensor zijn die af en toe weigerd.. probeer eens een nieuwe, is een bekend probleem bij Renault
De TPS Sensor (de potmeter die je beschrijft) heeft vrijwel niets met het starten te maken of het hoge toerental. dat de bedrading door is gebeurd vaker inderdaad.. als deze niet goed werkt schommelt het toerental continue
Succes
- Het slechte starten kon wel weer eens een BDP Sensor zijn die af en toe weigerd.. probeer eens een nieuwe, is een bekend probleem bij Renault
De TPS Sensor (de potmeter die je beschrijft) heeft vrijwel niets met het starten te maken of het hoge toerental. dat de bedrading door is gebeurd vaker inderdaad.. als deze niet goed werkt schommelt het toerental continue

Succes
ok bedankt, kzal die sensor eens vervangen, dan neem ik meteen een nieuwe km teller kabel mee.
enig idee waar ik die sensor kan vinden?.
Greetz
enig idee waar ik die sensor kan vinden?.
Greetz