probleem clio 16v
goedenavond,
ik zit met het volgende
ik bezit een clio 16v uit '91 met 210.000 km op de teller..
gister was ik onderweg en plots sloeg me motor uit tijdens het rijden, ook viel mij op dat de olietemperatuurmeter opeens helemaal naar boven steeg.....tevens had ik het idee dat de auto na het starten minder vermogen had...
ik de motor ff laten afkoelen en naar huis gereden,
vandaag ff stukje gaan rijden en ja de motor viel weer uit tijdens het rijden, dit was met koude motor, ik was net onderweg. een kwartier laten komt er opeens een ratelend geluid bij wat onder de motorkap vandaan komt. het ratelen werd meer en harder als ik in hogere toeren kom.
dus mijn vraag, komt iemand dit bekend voor en wat zou het kunnen zijn?? een cylinder kapot of drijfstang?
let me know. thnx!
ik zit met het volgende
ik bezit een clio 16v uit '91 met 210.000 km op de teller..
gister was ik onderweg en plots sloeg me motor uit tijdens het rijden, ook viel mij op dat de olietemperatuurmeter opeens helemaal naar boven steeg.....tevens had ik het idee dat de auto na het starten minder vermogen had...
ik de motor ff laten afkoelen en naar huis gereden,
vandaag ff stukje gaan rijden en ja de motor viel weer uit tijdens het rijden, dit was met koude motor, ik was net onderweg. een kwartier laten komt er opeens een ratelend geluid bij wat onder de motorkap vandaan komt. het ratelen werd meer en harder als ik in hogere toeren kom.
dus mijn vraag, komt iemand dit bekend voor en wat zou het kunnen zijn?? een cylinder kapot of drijfstang?
let me know. thnx!
ik moet er nog even bijvermelden dat het me opviel dat het peil van de koelvloeistof in het reservoir vandaag een stuk lager was als gister (voordat het probleem zich voor deed), gister stond net onder max, en vandaag stond net boven min
oliepeil was nog hetzelfde
gr,
oliepeil was nog hetzelfde
gr,
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
dat koelvloeistof peil heeft met je temperatuur te maken
dat ratelend kan veel zijn, lagers klepstoters, noem maar op. maar als je pk's mist kan het je kop zijn
dat ratelend kan veel zijn, lagers klepstoters, noem maar op. maar als je pk's mist kan het je kop zijn
had je nog oliedruk?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
zou je dan ook vermogensverlies merken, als je druk wegvalt?
nee, maar zou wel de olietemp verklaren en de ratel.
bovendien willen zuigerveren nog wel eens snel slijten en daardoor in vermogen doen zakken.
maar dan zou je olieverbruik moeten stijgen en roken ...
bovendien willen zuigerveren nog wel eens snel slijten en daardoor in vermogen doen zakken.
maar dan zou je olieverbruik moeten stijgen en roken ...
gister was me olietemperatuur enz trouwens wel ok, alleen die ratel begon opeens op te zetten, of het moet iets zijn wat los zit, want tis ook raar dat de motor opeens uitvalt..Haas schreef:nee, maar zou wel de olietemp verklaren en de ratel.
bovendien willen zuigerveren nog wel eens snel slijten en daardoor in vermogen doen zakken.
maar dan zou je olieverbruik moeten stijgen en roken ...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
denk dat jij je blok maar eens moet laten nakijken 
Lijkt op een krukaslager.
Ratelt ie bij vollast meer of bij deellast meer?
Gezien de oplopende temperatuur ben ik bang voor een defect lager. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen, auto op de brug, pan er vanaf en de boel bekijken.
Ratelt ie bij vollast meer of bij deellast meer?
Gezien de oplopende temperatuur ben ik bang voor een defect lager. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen, auto op de brug, pan er vanaf en de boel bekijken.
die hoge olietemperatuur was dus alleen zaterdag fftjes, toen sloeg de motor ook af, gister had ik geen last van hoge temperaturen maar toen kwam wel opeens dat ratelen opzettenRiël Notermans schreef:Lijkt op een krukaslager.
Ratelt ie bij vollast meer of bij deellast meer?
Gezien de oplopende temperatuur ben ik bang voor een defect lager. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen, auto op de brug, pan er vanaf en de boel bekijken.
tis voor bij hoe meer toeren hoe meer die gaat ratelen
Ik zet ook in op een drijfstanglager.
Als je de motor start nadat hij afgeslagen is, draait hij dan gewoon soepel rond?? Of gaat het wat moeizamer?
Typisch kenmerk van een verrot drijfstanglager is dat (beginnende) lagerschade pas hoorbaar is als de motor wat warmer is. Dat lijkt wel aardig overeen te komen met wat jij beschijft.
Als je de motor start nadat hij afgeslagen is, draait hij dan gewoon soepel rond?? Of gaat het wat moeizamer?
Typisch kenmerk van een verrot drijfstanglager is dat (beginnende) lagerschade pas hoorbaar is als de motor wat warmer is. Dat lijkt wel aardig overeen te komen met wat jij beschijft.
Is het dan niet n krukaslager? Die van mij ging vastzitten na n stukje rijden. Na afkoelen ging ie weer. Een drijfstang hoor ik ook altijd bij deellast, de krukas hoor je weer goed bij volgas.
Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.
Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok
Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok

ok, een maat van mij had het ook gelijk over de drijfstanglager...Bart V schreef:Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.
Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok
ik ga zo ff langs de garage, ik ben in ieder geval wat wijzer geworden en ik hou jullie op de hoogte
alvast bedankt!!
maar is dat dan ook de reden dat me temperatuur opeens zo hoog werd, motor uitsloeg en dat ie dus een hoop koelvloeistof verbruikt heeft?Bart V schreef:Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.
Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok
Nou, het zou eventueel kunnen dat de motor wat warmer geworden is door de hoge wrijving die de drijfstang heeft, en dat hij daardoor wat warmer wordt. Maar koelvloeistofverbruik is niet direct verklaarbaar.
Wat wel kan is dat de motor al eerder te warm werd door een slechte koeling. De olietemp wordt dan ook hoger, en het gevolg daarvan kan zijn dat het drijfstanglager (welke dan toch al niet al te best meer was) de geest gegeven heeft. Dus een combinatie van factoren als slechte koeling, slechte (oude) en mischien ook te weinig olie, oude drijfstanglagers en mischien net een hoge motorbelasting. Dat is een mogelijk scenario, en de goede ingredienten voor drijfstanglagerschade bij een oude F7P.
Wat wel kan is dat de motor al eerder te warm werd door een slechte koeling. De olietemp wordt dan ook hoger, en het gevolg daarvan kan zijn dat het drijfstanglager (welke dan toch al niet al te best meer was) de geest gegeven heeft. Dus een combinatie van factoren als slechte koeling, slechte (oude) en mischien ook te weinig olie, oude drijfstanglagers en mischien net een hoge motorbelasting. Dat is een mogelijk scenario, en de goede ingredienten voor drijfstanglagerschade bij een oude F7P.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
en je koelvloeistofpijl stijgt sowieso als je motor warm word:)
motorolie is in orde, ook goed op peil, ik had het zaterdag gepeilt voordat het gebeurde....gister weer gepeild en motorolie peil was goed.
motorolie is nog niet zo heel lang geleden ververst. was de eerste keer dat me blok zo warm werd, meestal als ik sportief rijd staat ie net boven de 100 ofzo, gister stond ie veel hoger nog..
motorolie is nog niet zo heel lang geleden ververst. was de eerste keer dat me blok zo warm werd, meestal als ik sportief rijd staat ie net boven de 100 ofzo, gister stond ie veel hoger nog..
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
nee
Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
das waar 

ok, ik heb de clio nu bij de garage neergezet. heb hem als tip meegegeven dat het wel is de drijfstanglager kan zijn..
misschien dat ie vandaag nog tijd had om even te kijken, ik ben benieuwd
iemand nog op zoek naar een mooie clio 16v????
misschien dat ie vandaag nog tijd had om even te kijken, ik ben benieuwd
iemand nog op zoek naar een mooie clio 16v????

Tegen de tijd dat een lager hoorbaar is, is de krukas al te ver heen, en red je het niet meer met een polijstlintje.Riël Notermans schreef:Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
De krukas moet er dan dus uit, en om die eruit te halen moet de motor er uit.
Laatst gewijzigd door Bart V op ma 29 jan 2007 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
en bij was die hoorbaar toch??? dat geratel...Bart V schreef:Tegen de tijd dat een lager hoorbaar is, is de krukas al te ver heen, en red je het niet meer met een polijstlintje.Riël Notermans schreef:Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
De krukas moet er dan dus uit, en om die eruit te halen moet de motor er uit.
dus ik ben de lul

ja ok, maar gister had ik nergens last van kwa temperatuur...Bart V schreef:Hangt af van de schade. Maar ook gezien jouw temperatuurprobleem is de goedkoopste oplossing gewoon een ander blok, en een fatsoenlijk blok moet je rekenen tussen de 300 en 400 euro.
maar een nieuw blok?? waar vind je dat zo snel?
Een ander, is iets anders dan een nieuw.
En maak je daar niet druk om, die 16v blokken zijn nog goed te krijgen.
En maak je daar niet druk om, die 16v blokken zijn nog goed te krijgen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
op marktplaats gaan ze regelmatig over de vloer 

maar dan heb je arbeid nog niet meegerekend??Bart V schreef:Hangt af van de schade. Maar ook gezien jouw temperatuurprobleem is de goedkoopste oplossing gewoon een ander blok, en een fatsoenlijk blok moet je rekenen tussen de 300 en 400 euro.