probleem clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

goedenavond,

ik zit met het volgende

ik bezit een clio 16v uit '91 met 210.000 km op de teller..

gister was ik onderweg en plots sloeg me motor uit tijdens het rijden, ook viel mij op dat de olietemperatuurmeter opeens helemaal naar boven steeg.....tevens had ik het idee dat de auto na het starten minder vermogen had...

ik de motor ff laten afkoelen en naar huis gereden,

vandaag ff stukje gaan rijden en ja de motor viel weer uit tijdens het rijden, dit was met koude motor, ik was net onderweg. een kwartier laten komt er opeens een ratelend geluid bij wat onder de motorkap vandaan komt. het ratelen werd meer en harder als ik in hogere toeren kom.

dus mijn vraag, komt iemand dit bekend voor en wat zou het kunnen zijn?? een cylinder kapot of drijfstang?

let me know. thnx!
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ik moet er nog even bijvermelden dat het me opviel dat het peil van de koelvloeistof in het reservoir vandaag een stuk lager was als gister (voordat het probleem zich voor deed), gister stond net onder max, en vandaag stond net boven min

oliepeil was nog hetzelfde

gr,
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

dat koelvloeistof peil heeft met je temperatuur te maken :wink:

dat ratelend kan veel zijn, lagers klepstoters, noem maar op. maar als je pk's mist kan het je kop zijn :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

had je nog oliedruk?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

zou je dan ook vermogensverlies merken, als je druk wegvalt?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, maar zou wel de olietemp verklaren en de ratel.

bovendien willen zuigerveren nog wel eens snel slijten en daardoor in vermogen doen zakken.

maar dan zou je olieverbruik moeten stijgen en roken ...
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

had idd nog wel oliedruk....en oliepeil was nog steeds hetzelfde
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Haas schreef:nee, maar zou wel de olietemp verklaren en de ratel.

bovendien willen zuigerveren nog wel eens snel slijten en daardoor in vermogen doen zakken.

maar dan zou je olieverbruik moeten stijgen en roken ...
gister was me olietemperatuur enz trouwens wel ok, alleen die ratel begon opeens op te zetten, of het moet iets zijn wat los zit, want tis ook raar dat de motor opeens uitvalt..
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

denk dat jij je blok maar eens moet laten nakijken :wink:
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

zijn dr mensen in de club die me kunnen helpen, en zeker wel aanrader om hem gelijk naar de renault dealer te brengen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Naar een goed autobedrijf, maar niet naar de dealer. Tenminste, dat zou ik nooit doen!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lijkt op een krukaslager.

Ratelt ie bij vollast meer of bij deellast meer?

Gezien de oplopende temperatuur ben ik bang voor een defect lager. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen, auto op de brug, pan er vanaf en de boel bekijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

okido
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Riël Notermans schreef:Lijkt op een krukaslager.

Ratelt ie bij vollast meer of bij deellast meer?

Gezien de oplopende temperatuur ben ik bang voor een defect lager. Ik zou het zekere voor t onzekere nemen, auto op de brug, pan er vanaf en de boel bekijken.
die hoge olietemperatuur was dus alleen zaterdag fftjes, toen sloeg de motor ook af, gister had ik geen last van hoge temperaturen maar toen kwam wel opeens dat ratelen opzetten

tis voor bij hoe meer toeren hoe meer die gaat ratelen
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zet ook in op een drijfstanglager.

Als je de motor start nadat hij afgeslagen is, draait hij dan gewoon soepel rond?? Of gaat het wat moeizamer?

Typisch kenmerk van een verrot drijfstanglager is dat (beginnende) lagerschade pas hoorbaar is als de motor wat warmer is. Dat lijkt wel aardig overeen te komen met wat jij beschijft.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is het dan niet n krukaslager? Die van mij ging vastzitten na n stukje rijden. Na afkoelen ging ie weer. Een drijfstang hoor ik ook altijd bij deellast, de krukas hoor je weer goed bij volgas.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.

Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok :smoke:
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.

Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok :smoke:
ok, een maat van mij had het ook gelijk over de drijfstanglager...

ik ga zo ff langs de garage, ik ben in ieder geval wat wijzer geworden en ik hou jullie op de hoogte

alvast bedankt!!
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:Krukaslagers (hoofdlagers) gaan eigenlijk nooit stuk. De drijfstanglagers gaan wel vaak stuk, omdat die het meest gevoelig zijn voor slechte smering, en tegelijkertijd behoorlijk zwaar belast worden.

Mijn ervaring met een (beginnend) verrot drijfstanglager is dat ze hoorbaar zijn als de motor wat warmer is. Rij je dan vervolgens nog een rondje Zolder volgas, dan loopt ie vast en slaat je drijfstang door je blok :smoke:
maar is dat dan ook de reden dat me temperatuur opeens zo hoog werd, motor uitsloeg en dat ie dus een hoop koelvloeistof verbruikt heeft?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nou, het zou eventueel kunnen dat de motor wat warmer geworden is door de hoge wrijving die de drijfstang heeft, en dat hij daardoor wat warmer wordt. Maar koelvloeistofverbruik is niet direct verklaarbaar.

Wat wel kan is dat de motor al eerder te warm werd door een slechte koeling. De olietemp wordt dan ook hoger, en het gevolg daarvan kan zijn dat het drijfstanglager (welke dan toch al niet al te best meer was) de geest gegeven heeft. Dus een combinatie van factoren als slechte koeling, slechte (oude) en mischien ook te weinig olie, oude drijfstanglagers en mischien net een hoge motorbelasting. Dat is een mogelijk scenario, en de goede ingredienten voor drijfstanglagerschade bij een oude F7P.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

en je koelvloeistofpijl stijgt sowieso als je motor warm word:)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

motorolie is in orde, ook goed op peil, ik had het zaterdag gepeilt voordat het gebeurde....gister weer gepeild en motorolie peil was goed.

motorolie is nog niet zo heel lang geleden ververst. was de eerste keer dat me blok zo warm werd, meestal als ik sportief rijd staat ie net boven de 100 ofzo, gister stond ie veel hoger nog..
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

als het id de drijfstanglager is, moet het motorblok er dan uit??
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

nee
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

das waar :)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ok, ik heb de clio nu bij de garage neergezet. heb hem als tip meegegeven dat het wel is de drijfstanglager kan zijn..

misschien dat ie vandaag nog tijd had om even te kijken, ik ben benieuwd

iemand nog op zoek naar een mooie clio 16v???? :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Riël Notermans schreef:Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
Tegen de tijd dat een lager hoorbaar is, is de krukas al te ver heen, en red je het niet meer met een polijstlintje.

De krukas moet er dan dus uit, en om die eruit te halen moet de motor er uit.
Laatst gewijzigd door Bart V op ma 29 jan 2007 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

enig idee wat het me gaat kosten als het idd de drijfstanglager is..??
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:
Riël Notermans schreef:Ligt eraan hoe beschadigd de kruktap is ...
Tegen de tijd dat een lager hoorbaar is, is de krukas al te ver heen, en red je het niet meer met een polijstlintje.

De krukas moet er dan dus uit, en om die eruit te halen moet de motor er uit.
en bij was die hoorbaar toch??? dat geratel...

dus ik ben de lul :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hangt af van de schade. Maar ook gezien jouw temperatuurprobleem is de goedkoopste oplossing gewoon een ander blok, en een fatsoenlijk blok moet je rekenen tussen de 300 en 400 euro.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:Hangt af van de schade. Maar ook gezien jouw temperatuurprobleem is de goedkoopste oplossing gewoon een ander blok, en een fatsoenlijk blok moet je rekenen tussen de 300 en 400 euro.
ja ok, maar gister had ik nergens last van kwa temperatuur...

maar een nieuw blok?? waar vind je dat zo snel?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een ander, is iets anders dan een nieuw.

En maak je daar niet druk om, die 16v blokken zijn nog goed te krijgen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

op marktplaats gaan ze regelmatig over de vloer :)
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

Bart V schreef:Hangt af van de schade. Maar ook gezien jouw temperatuurprobleem is de goedkoopste oplossing gewoon een ander blok, en een fatsoenlijk blok moet je rekenen tussen de 300 en 400 euro.
maar dan heb je arbeid nog niet meegerekend??
Plaats reactie