Nog een koeling probleem, Baccara F2N

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
ghp

Hallo,

ik zat ook met het probleem dat het water in het expansievat omhoog kwam, maar anders geen enkel symptoom van een defect koppakking.

Ik gokte op een defecte thermostaat, en heb gisteravond een nieuwe geplaatst. Tijdens het vervangen heb ik de oude en de nieuwe eens vergeleken door ze in een potje water te leggen en dat te laten koken. Ik had de indruk dat ze allebei samen open en daarna weer dicht gingen bij het afkoelen. Waarschijnlijk was m'n gok verkeerd, maar ik heb toch maar de nieuwe geplaatst.

Nu vrees ik dat ik het opnieuw vullen van het circuit niet goed aangepakt heb. Ten eerste heb ik maar één ontluchtingsnippel gevonden, op het darmpje waardoor het water vanboven terug in het expansievat stroomt. Bij het vervangen is het water uit het motorblok gegutst. Hoe kan ik dat blok "ontluchten"? Ik heb water bijgevuld tot het in de radiator vanboven overliep.

Maar ofwel is dit niet voldoende, ofwel is er iets anders mis, nu loopt de motor pas echt heet tijdens het rijden - wat ik voordien nog niet had, maar de laatste rit kan de doorslag gegeven hebben. Na de testrit gisteravond is al het water er uit gekookt. De slang die van het motorblok en de thermostaat naar de bovenkant van de radiator loopt, en de radiator zelf, waren nog koud.

Ik denk dat het water in het korte circuit nog wel circuleert: door het dunne slangetje met de ontluchtingsnippel, stroomde het water terug naar het expansievat (toen ik de moter liet proefdraaien voor de testrit).

Ik moet dringend eens een Haynes of werkplaatshandboek bemachtigen, maar de enigste die ik kan vinden zijn in engeland.
ghp

Oef, probleem hopelijk van de baan (en mijn Baccara erop).

Bijgevuld, gestart, laten warmlopen, tot het water weer uit het reservoir kookte. Motor stilgelegd, radiator was nog altijd koud. Weer bijgevuld, weer gestart, de thermometer gaat tot in het rood, dan de verwarming op volle kracht gezet met de deuren open, en zo de temperatuur op het randje kunnen houden. Plotselingklaps wordt de radiator heet, en kort daarop gaat de ventilator draaien, thermometer valt terug tot een streep voor het rood. Ventilator valt terug uit maar slaat nu veel sneller aan.

Een uurtje gewacht, niveau gecontroleerd - geen probleem, proefrit gemaakt, temperatuur gaat niet boven een streep voor het rood.

Morgen een serieuze rit maken, en goud vasthouden.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

ghp schreef:Ik moet dringend eens een Haynes of werkplaatshandboek bemachtigen, maar de enigste die ik kan vinden zijn in engeland.
Heb ik wel digitaal voor je. CD'tje opsturen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp

kijk, zoals Martijn mogen er meer zijn.

Even geduld nog, aMule is net bezig 't één en 't ander op z'n gemakjes binnen aan't halen. Maar als dat mislukt ben ik vragende partij.

Nog wat meer geduld, m'n vriendin dacht dat ik per vergissing m'n PC had laten aanliggen, en heeft dat rechtgezet. Gelukkig dat aMule voortdoet van waar hij gekomen was.
ghp

Probleem duidelijk nog niet van de baan, het duurt veel te lang eer het lange circuit - de radiator - in gebruik genomen wordt. Zal het hele circuit eens ledigen en doorspoelen.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nieuwe thermostaat. En dan geen koelere. :wink:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
ghp

Deze die er nu in zit is nog geen twee weken oud, Martijn. Wat denk je? Derde thermostaat goeie thermostaat?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Eh nee. :) Dat had ik even gemist dan. Ik zou de kachelradiateur eens goed doorspoelen. Heeft waarschijnlijk wel inbouw van een nieuwe (=dashboard verwijderen) tot gevolg...

Er zou ook nog lucht in het systeem kunnen zitten.
ghp

Daar zal ik nog wat mee wachten, die kachel doet het bijzonder goed en momenteel heb ik hem nodig als noodkoeling.

Even tussendoor: ik zou de ventilator van de verwarming er eens uit willen halen, volgens het boekje moet je die er gewoon uit tillen eens je het rooster er af genomen hebt. Ik krijg er geen beweging in.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het lijkt wel een privégesprek zo. :~

Hij zou er zo uit moeten kunnen. Er zijn wel wat haakjes waar hij achter geklemd zit.
TheoV
Contacteer:

let ook op dat ge met rijden met een warme motor uw cilinderkop kunt doen barsten...
ghp

Het werd net lekker intiem, moet Tut er zijn haak komen in slaan.

Maar goed, ik probeer voorzichtig te zijn. Als ik me niet vergis - ik beschik jammer genoeg niet over een gebruikershandleiding - moet er op het instrumentenpaneel nog een indicator zijn voor oververhitting, en die heb ik nog niet zien oplichten, ook al stond de wijzer van de thermometer in het rood.

Momenteel ben ik bezig de radiator te demonteren, maar het weer komt roet (eigenlijk hagel) in het eten gooien
Joost Pennings
Contacteer:

Als ik zo vrij mag zijn me ook even met jou probleem te bemoeien... Er moeten wel meer mogelijkheden zijn om het lucht uit je systeem te laten.

Ik neem aan dat je het verhaal in mijn topic nog niet gelezen hebt, moet je eigenlijk even doen! Maar hier een kleine opsomming van het verhaal wat van Riel af komt:
  • - Koelvaatje omhoog zetten en rustig vullen met vloeistof
    - één van de nippels open zetten
    - In het vaatje blazen tot er water uit de nippel komt.
    - Terwijl je blaast de nippel dicht draaien
    - Dit doe je bij alle nippels (3 in mijn geval mij)
    - Let op dat er water in je vaatje blijft, anders bijvullen.
    - Laten lopen, temperatuur controleren
    - Eventueel af laten koelen en herhalen.
    - Controleer regelmatig het waterpeil.

Bij mij (5 Campus 1.4 uit '92) zitten die ontluchtnippels op/in de slangen, vlak bij de waterpomp. Het zijn kleine schroefjes met een gekarteld randje. Ik geloof dat elke auto er minstens 1 op een van de slangen of in elk geval het traject naar de kachelradiateur heeft, aangezien daar het hoogste punt in het systeem zit (zodat je kachel als eerste uitvalt bij te laag waterpeil)!

Het valt niet mee het hele systeem goed te ontluchten, daar moet je echt wel effe de tijd voor nemen en veel geduld mee hebben! Als het goed is (bij mij in elk geval), is het tankje een soort expansievat, waar het water in en uit stroomt bij temperatuur veranderingen (water zet uit en krimpt bij temperatuur verandering...). Door deze stroming in en uit het tankje stroomt de lucht in het systeem naar het tankje en het water in het tankje in het systeem/de radiateur. Dit gebeurt echter niet tijdens het rijden, maar tijdens het afkoelen van de motor (met de dop op het vat, het systeem moet afgesloten zijn....)

Dat heb ik me in elk geval laten vertellen, en het klinkt eigenlijk best aannemelijk.... toch?

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe het verloopt als je de kop er af hebt gehad (zoals in mijn geval) en er dus geen water in het hele systeem zit, ook niet in het korte circuit.... ga ik zaterdag ontdekken... denk ik...

groetjes Joost
ghp

Jawel Joost, ik kan dat verhaal van achter naar voor opzeggen, mijn excuses voor je moeite.

Het probleem met de F2N is het gebrek aan nippels.

Het verwijderen van de radiator was niet voor de hand liggend, alles zit verschrikkelijk dicht opeengepakt, ik zag vanmorgen een R5'je waarvan ik wat stukken mocht slopen, ongelofelijk wat een ruimte daar over was. Ik vind nergens een verstopping. Ik kan moeilijk geloven dat ik een probleem heb met de kachelradiator, vermits die zo goed werkt.

Bon, ik ga een weekeindje naar Bretagne, kwestie van de gedachten eens te verzetten, de R5-perikelen zijn voor volgende week.
ghp

Ik ben vandaag op bezoek bij een Bretoense vriend, een ervaren Renault rijder.

Z'n eerste vraag nadat ik het probleem beschreven had: "Je calorstat (thermostaat) zit toch niet omgekeerd?"

Het antwoord, na verificatie van de documentatie, was: "Ja".

Wat een schande. De enige troost, ik ben tamelijk zeker dat ik hem gemonteerd heb zoals hij zat, maar wat ben ik daarmee.
-PAZ-
Über-Spammer

dus probleem is opgelost dan ondertussen???
R5GTT. Drive it like you stole it
ghp

Het is niet zo eenvoudig vanuit Bretagne (F) een auto die in Roeselare (B) staat, te herstellen. Ik zal het niet eens proberen maar wachten tot ik thuis ben, morgen middag. Wel ben ik tamelijk optimistisch.
ghp

Alles teruggeplaatst, zoveel mogelijk juist, gevuld en laten warmdraaien. Geen enkel probleem meer. De thermometer was en bleef een streep van het rood verwijderd toen de ventilator van de radiator al aansloeg. Eén nadeel: de kachelradiator wordt nu een stuk minder warm, terwijl je voordien binnen serieus op temperatuur kon komen.

Nu ik de oorzaak van m'n probleem ken, is het ongelofelijk hoe dikwijls ik er naast heb gekeken, zelfs in de Haynes Owners' Workshop Manual die ik vorige week in Engeland ging halen, staat een foto van hoe de thermostaat correct geplaatst moet worden. Heb ik vandaag gezien.
IkkeOnnie

ik heb ook een koelings probleem, ik wilde geen nieuw topic aanmaken omdat er al minimaal 2 waren. dus ik hoop dat mensen mij hier ook kunnen helpen.

ik heb zelf een GTX met volgens mij een F2N, iig geen injectie.

hij loopt continu warm. had dat vorige maand ook een x. maar toen was het ineens voorbij. maar afgelopen week begon het weer. dus ik dacht aan de sensor. want mijn fan sloeg gewoon niet aan.
ding vervangen voor een nieuwe. ff testen. hij sloeg aan, volgende dag rijden. weer warm lopen en geen ventilator. nu denk ik dat er lucht in het systeem zit. of dat de pomp het niet doet. expansie vat word wel warm en slangen eromheen ook. alleen radiator blijft volkomen koud. dus ik wilde ontluchten maar ik kan geen een nippel vinden. heeft iemand een idee waar die zitten bij een GTX?

alvast bedankt
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Een F2N heeft geen ontluchtingsnippels. Gewoon de radiateur en het tankje vullen en de motor een tijdje laten lopen.
IkkeOnnie

damn. dat heb ik dus gedaan. ook heb ik geblazen in het tankje. tot water uit radiater kwam. maar radiater word gewoon niet warm, waardoor de ventilator ook niet aanslaat. dan blijft voor mij de pomp over. kan het nog iets anders zijn?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Probeer eerst de thermostaat eens... Lijkt erop alsof die niet open gaat.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Thermostaat verkeerd om gemonteerd? :D
IkkeOnnie

haha, dat had ik gelezen, en heb ik ook meteen gecontroleerd. maar bij mijn thermostaat kan i maar op 1 manier gemonteerd worden. en deze is ook niet kapot. want hij is nieuw. maar radiator wordt gewoon helemaal niet warm. terwijl de slangen naar het reservoir bloedheet worden.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Als de andere slangen wel warm worden, lijkt het me toch wel in de thermostaat te zitten. Probeer het eens zonder thermostaat. En test de thermostaat eens in een pan kokend water.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Precies... Dan moet er ergens een verstopping zitten en dat is meestal de thermostaat.
IkkeOnnie

waar zit die thermostaat als ik vragen mag. want dan draai ik hem er direct uit morgen.

ik hoorde namelijk vanavond van een vriend van me. dat er weleens een klep in het koelsysteem kan zitten die open moet gaan. is dat dan die thermostaat die jullie bedoelen??
-PAZ-
Über-Spammer

bovenste radiator slang, tegen je waterpomp aan :)
R5GTT. Drive it like you stole it
IkkeOnnie

hoe kan ik daar het beste bijkomen?? want volgens mij kijk ik van bovenaf tegen de dynamo aan.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

-PAZ- schreef:bovenste radiator slang, tegen je waterpomp aan :)
Geen GTT, hè :)

Bij een F2N aan de rechterkant van de cilinderkop. Het is een halve bol, waar een dikke slang aan zit.
ghp

Zeg IkkeOnnie, de ene keer zeg je dat je thermostaat niet verkeerd kan zitten en nieuw is, en dan vraag je waar dat hij dan wel mag zitten.

Er zijn er inderdaad meerdere, wat je moet nazien is wat de fransen de "calorstat" noemen, http://www.piecesauto-tuning.com/boutiq ... s_id=92127 zit inderdaad bovenaan links van de motor, een beetje verstopt onder de verdeelkap. In de radiator zelf zit ook een thermostaat, die wordt gebruikt om de watertemperatuur te meten. De calorstat gaat open bij een bepaalde temperatuur, om het hete water naar de radiator te laten stromen.

Oorzaak van problemen met de calorstat, in volgorde van meest voorkomend: hij zit omgekeerd gemonteerd en voelt dus veel te laat de hitte, het water komt niet hoog genoeg in het motorblok (er zit een onluchtingsmoer op het motorblok op een onbereikbare plaats), de calorstat is versleten (verkalkt?? dichtgeroest??).
ghp

Hier, andere motor maar dezelfde plaats, de tweede foto, het dunne rode pijltje duidt de plaats aan.

http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 367282.htm

Je volgt de darm die bovenaan je radiator zit, tot aan het motorblok.

Als het een ontluchtingsprobleem zou zijn: één methode is het boren van een klein gaatje langs de bovenkant van de calorstat (even opletten bij het plaatsen, het ding is rond), zodat de lucht altijd naar de radiator kan, en die is eenvoudig te ontluchten.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

ghp schreef:In de radiator zelf zit ook een thermostaat, die wordt gebruikt om de watertemperatuur te meten.
Dat is geen thermostaat, maar een temperatuursensor. Die zit ook achterop de kop, vlakbij de thermostaat. De eerste schakelt de koelfan, de tweede het metertje op het dashboard.

Bij een normaal aangelegd koelsysteem zou ik trouwens geen gaatje boren in de thermostaat. Is niet nodig, in originele setup moet het goed kunnen functioneren. :)
IkkeOnnie

dat was idd mijn fout. ik ging er vanuit dat jullie het hadden over diegene in de radiator. en die gaf ik ook als eerste de schuld van het niet aanslaan van de fan. en na het vervangen werkte het ook meteen bij de test. alleen volgende dag niet meer. dus nu zal ik idd snel moeten kijken naar de thermostaat die bij het blok.

iig erg bedankt voor alle geduldige en sneel reacties (Y) :worship:
ghp

Het gaatjes-idee komt van Renault zelve, in een geheime nota aan hun verdelers.

Parlez-vous français?

http://pboursin.club.fr/pdgrefro.htm

Zoek naar "modification du calorstat", was wel voor een R5 GT Turbo.
Plaats reactie