Mn clio '93 1.2 zijn temp.lampje ging branden en er kwam stoom vanuit mijn koelvloeistof nu kon ik echt ONMOGELIJK stoppen ik heb heel rustig met lage toeren naar huis gereden, bij iets hogere toeren hoorde ik een snerpend geluid ...
Na enkele uren was de motor nog erg warm, toch even koelvloeistof bekeken en alles was eruit de auto naar achteren geduwd en daar lag een vloeistof, vermoedelijk de net bijgevulde liter koelvloeistof (niet een liter hoor maar flinkje druppen, geen olie)
- Wat kan het mogelijk zijn?
- Wat heb ik er aan over gehouden?
- Wat kost het mogelijk?
Auto kokend heet
wsl een serieus lek ergens. je was beter wel gestopt volgens mij, ding zal wel lekker warm gelopen hebben. je kan het koelsysteem onder druk laten zetten om aldus te zien waar het lek zich bevindt.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12
Ik wist dat ik moest stoppen, alleen tja ...Rotterdam en spits, eigenlijk had ik er schijt aan moeten hebben maarja, zo stoer was ik toen niet
Spits; filerijden, dikke kans dat ie te heet geworden is doordat je fan niet aansloeg.
Dat lekken komt in eerste instantie gewoon uit de overdrukdop. Als je geluk hebt is het gewoon een kwestie van bijvullen en weer probleemloos rijden. En dan wel die fan fixen.
Als je pech hebt is de kop of koppakking geploft, of ergens een slang gescheurd.
Dat lekken komt in eerste instantie gewoon uit de overdrukdop. Als je geluk hebt is het gewoon een kwestie van bijvullen en weer probleemloos rijden. En dan wel die fan fixen.
Als je pech hebt is de kop of koppakking geploft, of ergens een slang gescheurd.
rev it like a rental
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12
Ik heb nooit geluk
Nu hopen dat ik geen pech heb
Ik zal proberen of ik hem morgen kan slepen naar de garage dat ze hem even nakijken ...
bedankt iig voor de reacties!
Nu hopen dat ik geen pech heb
Ik zal proberen of ik hem morgen kan slepen naar de garage dat ze hem even nakijken ...
bedankt iig voor de reacties!
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Als je er nu gewoon een zwik water ingooid ff ontluchten en je auto laten lopen.
Kun je gelijk kijken of die ergens lekt.
Als het waterpeil na een poosje met lopende motor zakt en er ligt geen plasje op de grond, dan zal het wel einde koppakking zijn.
Kun je gelijk kijken of die ergens lekt.
Als het waterpeil na een poosje met lopende motor zakt en er ligt geen plasje op de grond, dan zal het wel einde koppakking zijn.
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Auto is al weer 13 jaar oud dus dan zou het ook kunnen zijn dat er een slang is gescheurd
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Dat zie je vanzelf als je er water ingooid.Ad schreef:Auto is al weer 13 jaar oud dus dan zou het ook kunnen zijn dat er een slang is gescheurd
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12
Ontluchten ... ? Dat houdt in .. ?peter5GTTurbo schreef:Als je er nu gewoon een zwik water ingooid ff ontluchten en je auto laten lopen.
Kun je gelijk kijken of die ergens lekt.
Als het waterpeil na een poosje met lopende motor zakt en er ligt geen plasje op de grond, dan zal het wel einde koppakking zijn.
er zit normaal gezien ook een ontluchtingsknop aan de radiator.Ontluchten zelf. is heel makkelijk. stationair laten draaien met de dop van de koelvloeistof vat er af. het is het hoogste punt van het hele koelsysteem dus dat is geen probleem verder.
Niet bij de 5, daar zijn speciale nippels voor op de slangen.
Ontluchten kun je op verschillende manieren doen . Hoe ik het doe is, koelvaatje zo hoog mogelijk houden, helemaal vullen met vloeistof (rustig), je bek erop zetten, iemand anders één van de nippels open laten draaien, en blijven blazen tot er water uit de nippel komt. Terwijl jij blaast draait de ander de nippel dicht, en herhaal je dit bij de andere nippels. Wel opletten dat er vloeitstof in het vaatje blijft, anderes bijvullen. Zoniet blaas je er zelf lucht in.
Dan laten lopen, temperatuur blijven controleren, en eventueel nog es herhalen (pas op bij hete motor, even latne koelen eventueel).
Als de motor loopt moet de fan aanslaan. Doet de fan het gewoon en blijft de temperatuur goed, dan is hij hoogstwaarschijnlijk goed ontlucht. Peil regelmatig controleren!
Ontluchten kun je op verschillende manieren doen . Hoe ik het doe is, koelvaatje zo hoog mogelijk houden, helemaal vullen met vloeistof (rustig), je bek erop zetten, iemand anders één van de nippels open laten draaien, en blijven blazen tot er water uit de nippel komt. Terwijl jij blaast draait de ander de nippel dicht, en herhaal je dit bij de andere nippels. Wel opletten dat er vloeitstof in het vaatje blijft, anderes bijvullen. Zoniet blaas je er zelf lucht in.
Dan laten lopen, temperatuur blijven controleren, en eventueel nog es herhalen (pas op bij hete motor, even latne koelen eventueel).
Als de motor loopt moet de fan aanslaan. Doet de fan het gewoon en blijft de temperatuur goed, dan is hij hoogstwaarschijnlijk goed ontlucht. Peil regelmatig controleren!
maar in dit geval gaat t over een clio.
heb je daar een foto van wanneer je met je bek op dat ding zit
heb je daar een foto van wanneer je met je bek op dat ding zit
He, dacht dat die Rene een gtturbo had
AH, ja op de radiator zit inderdaad een nippel. Die open draaien en dan vullen tot t er rijkelijk iutstroomt.
AH, ja op de radiator zit inderdaad een nippel. Die open draaien en dan vullen tot t er rijkelijk iutstroomt.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12
kom net terug van de garage, het is in ieder geval het sensortje vertelde de beste man! Kosten vallen erg mee, rond de 50,- en alles werkt weer!
Thx voor de reply's!
Rene
Thx voor de reply's!
Rene
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Kennis van mij heeft er een tooltje voor gemaakt. Hij heet een oude dop gepakt. Heeft in de dop een ventiel gemaakt. Op deze ventiel kan hij dan een compressortje opzetten, die het lucht eruit blaast.Riël schreef:Ontluchten kun je op verschillende manieren doen . Hoe ik het doe is, koelvaatje zo hoog mogelijk houden, helemaal vullen met vloeistof (rustig), je bek erop zetten, iemand anders één van de nippels open laten draaien, en blijven blazen tot er water uit de nippel komt. Terwijl jij blaast draait de ander de nippel dicht, en herhaal je dit bij de andere nippels. Wel opletten dat er vloeitstof in het vaatje blijft, anderes bijvullen. Zoniet blaas je er zelf lucht in.
!
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Riël met een rood hoofd van het blazen is veel leukerantoine schreef:Kennis van mij heeft er een tooltje voor gemaakt. Hij heet een oude dop gepakt. Heeft in de dop een ventiel gemaakt. Op deze ventiel kan hij dan een compressortje opzetten, die het lucht eruit blaast.Riël schreef:Ontluchten kun je op verschillende manieren doen . Hoe ik het doe is, koelvaatje zo hoog mogelijk houden, helemaal vullen met vloeistof (rustig), je bek erop zetten, iemand anders één van de nippels open laten draaien, en blijven blazen tot er water uit de nippel komt. Terwijl jij blaast draait de ander de nippel dicht, en herhaal je dit bij de andere nippels. Wel opletten dat er vloeitstof in het vaatje blijft, anderes bijvullen. Zoniet blaas je er zelf lucht in.
!
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: za 29 mei 2004 15:12
Hij stond kurkdroog ....geen waterrobert schreef:ja dat heb je met kapotte sensortjes????reneovertoom schreef:.... bij iets hogere toeren hoorde ik een snerpend geluid ...)
enige verklaring voor dat geluid?