Help lopen op 3 cilinders clio16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Ruudjuh

Help!!! M'n clio uit '93 loopt volgens mij maar op 3 cilinders.

Gisteravond heb ik voor het eerst gemerkt dat er iets aan de hand was, want toen ik de motor starte klonk deze nogal vreemd, en miste nogal wat vermogen. K Heb daarom ff de boegie's gecheckt, alle boegies vonkte prima alleen waren er twee die lichter gekleurd ("waarschijnlijk te arm" kom ik zo op terug) ik heb gekeken of de boegie's vonken door ze er een voor een even uit te draaien en de motor te starten terwijl mn pa de boegie's tegen de carroserie van de auto hield, ze vonkten allemaal prima. Alleen viel me oop dat wanneer ik de motor starte terwijl een boegie eruitgedraait was dat er bij 1 cilinder geen benzine omhoog spoot en bij 1 maar heel weinig, en bij de overige twee spoot er door de compressie veel meer benzine omhoog. Dus k ga er vanuit dat er iets mis is met de injectoren.
Maar hoe kan ik dit testen, en kan het ook zijn dat de aansturing niet goed meer is en hoe kan ik deze eventueel meten???

En daarbij vond ik deze advertentie op marktplaats, en nu is de vraag als ik die injectoren van hem overkoop moet de ECU dan ook herschreven worden???(Mn blok is al aangepast 2L met andere nokkenas)

http://statisch.marktplaats.nl/images/1 ... enfoto.gif
al is de VW nog zo snel een renaultje achterhaald hem wel
Ruudjuh

Sorry Verkeerde link deze had het moeten zijn
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 6871.html?
canonballman

Injectoren kunnen roet in het eten gooien, maar ook de bekabeling van de injectoren.
Als de motor op 3 poten loopt, tik dan eens met een schroevendraaier op de injector die niet meedoet. Als de motor dan wel op 4 cil. gaat lopen, dan weet je het.

Ook effe rommelen met het stekkertje.
Bart V

Als je toch met die schroevendraaiert bezig bent.....zet die schroevendraaier even op een injector, en leg je oor dan bovenop het handvat. Je hoort direct of de injector wel of niet meedoet. Herhaal dit voor allemaal :D

Als de injectoren wel meedoen, mag je er vanuit gaan dat er iets met de ontsteking aan de hand is. Bougies, kabels, verdeler etc even controleren dus.
Riël
Über-Spammer

Aan die andere motor of tullie heb je niks, alles is nu afgesteld op wat je erin hebt zitten ;)

Kom morgen anders effe langs?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Contacteer:

vreemd kan het iets te maken hebben met de problemen die ik nu heb in mijn topic?

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 47#1819247
Ruudjuh

Hey mark je hebt inderdaad een probleem dat enigzins overeenkomt met dat van mij (die gasklep positie schakelaar zou bij geen gas 0.17V moeten geven, ff meten op het stekkertje :beer: )
Ik denk dat ik zelf de injectoren ultrasoon ga laten reinigen...
Ik heb zelf ook gele injectoren(als het goed lees in het topic van mark zijn dit williams injectoren) heeft dat nog enig voordeel tenopzichte van gewone 16v injectoren???
mark 5t
Contacteer:

en hoeveel volt zou die moeten geven bij volgas?
Ruudjuh

Dat zou eigenlijk niet uitmaken omdat elk van die gasklep positie schakelaars het zelfde berijkt "zouden" moeten hebben hoef je alleen maar intestellen bij stationair draaien van de motor :smoke:
Ruudjuh

Ik heb vandaag geprobeert om de injecoren eruit te halen, zodat ik de injectoren van mn andere 16v kon testen.... maar tijdens het demonteren kwam ik erachter dat de injectorrails wel erg vast zit (k ga er vanuit dat ik alles wat los geschroefd kon worden ook heb gedaan) is er een speciale manier om dit eraf te halen???
Robke
Car: Lexus IS250

Die rail zit vaak erg vast, gewoon een keer wrikken met 2 grote schroevendraaiers, dan is hij zo los.

Als je de 2 moertjes los hebt gedraaid en de brandstofslangen en vacuüm slangetje los hebt gehaald zou hij er zo af moeten kunnen volgens mij.
Ruudjuh

Zo heb vandaag nog es gesleuteld alles los gehaald en injectoren laten reinigen, maar het probleem is nog steeds niet verholpen :@ :@ :@ Ik heb ook nog de injectoren van mn andere clio geprobeerd maar helaas t zelfde resultaat (N) En k weet nu echt niet meer wat k moet, heb het signaal nagemeten van het stekkertje maar het lijkt inorde.... heeft nog iemand suggesties (I)
mark 5t
Contacteer:

lekke klep misschien?
laat de compressie een nameten
Bart V

Weet je wel zeker dat je goede onsteking hebt op alle cilinders? Heb je ook geluisterd of je injectoren meedoen?

Anders blijft er inderdaad weinig anders over dan compressieverlies.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

doet hij het echt continu of af en toe?

heb je je rails goed schoon? zou wellicht ook nog kunnen.

als het continu is zou het inderdaad in de compressie kunnen zijn. zoals mark 5t al zegt ff compressie laten checken (Y)
Ruudjuh

de rail is goed schoon en het probleem is continue dus ik denk de koppakking.... :@
Jean-Paul-S
Über-Spammer

dat zal niet de oorzaak zijn van een erg foute compressie of lopen op 3 cilinders.

is je koelvloeistof peil gezakt dat je hieraan denkt?
Haas
Car: Megane RS

dat je rail goed schoon is, wil toch niet zeggen dat je aansturing goed is?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

klopt, maar wellicht was deze verstopt en spoot hij daarom niet goed in.

je weet nu wel dat je injectors het gewoon doen na reiniging. denk je niet dat je wellicht kabelbreuk hebt zodra je de stekker eropduwt, en dat hij deze breuk misschien niet toont als je hem niet monteert?

je ecu kan het niet aan liggen. die doet het wel, of die doet het niet.

redelijk lastig probleem zo, ben benieuwt naar je compressie.

komt wel weer goed, duurt alleen altijd zolang :(
Riël
Über-Spammer

J-P-S schreef:dat zal niet de oorzaak zijn van een erg foute compressie of lopen op 3 cilinders.
Ohnee?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

als het aan de koppakking ligt zou ook je vloeistofpeil moeten veranderen. is nog niet gebeurd voor zover ik weet. en er kwam toch geen benzine uit een van de cilinders als je de bougies demonteerde?
Riël
Über-Spammer

ja goed, maar het kan van beide de oorzaak zijn. En wat als ie lang een oliekanaal door is, of tussen 2 cilinders? Dan verlies je ook geen vloeistof ;)

Ik zeg ook niet dat dat het is.

Ruud, ik heb geen vervoer, maar als je me even oppikt kom ik wel loeren naar t gebakje :)
Ruudjuh

Hey Riel kun je morguh rond 19.00uur???
Kom ik je dan halen. Laat me maar ff wat weten.
Riël
Über-Spammer

(Y)
Riël
Über-Spammer

Oordeel:

Compressieverlies op 2 cilinders. Wel klote, want dat is normaal gesproken geen goede zaak.

Ik heb een opname gemaakt van de startmotor, zonder onsteking. Klinkt vrij duidelijk niet?

http://members.lycos.nl/rielnotermans/Note4.pwi
(je moet wel openen met notes, van ms outlook)

In elk geval zal het blok uitelkaar moeten en dat we kunnen ontdekken wat de oorzaak is.
Bart V

Had dat ding niet toevallig met een verkeerde kleptiming gedraaid? Op welke cilinders heeft hij geen compressie?
Riël
Über-Spammer

Nog niet gemeten.
Hij heeft altijd op de goede timing gedraaid. Eerder is de compressie wel nagemeten, toen was alles ok.
Ruudjuh

Zo vandaag is de cillinderkop eraf gehaald en het bleek dat de pakking kapot was. Hierdoor hadden 2 cilinders nog maar 6 bar compressie (de andere 2 Hadden 14 bar)Alleen lijkt het erop dat het onderblok niet geheel vlak is :@ :@ :@ . We hebben namelijk getest met een lamp en een rechtstuk metaal op het onderblok en er scheen licht onder het metaal door (zie de foto)

De koppakking:
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... _00053.jpg[/img]

En hier de test met een recht stukje metaal:
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... _00055.jpg[/img]
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

veel schade verder? hopelijk niet? (N)
-PAZ-
Über-Spammer

heb je lang door gereden met het op 3 cilinders lopen??
schade aan onderblok kan daardoor veroorzaakt zijn. heb dit zelf ook al eens gezien, de verbranding gaat dan heen en weer tussen de 2 cilinders waarvan de pakking lek was en brand dan als het ware in het onderblok. je kan je blok evt laten vlakken bij een revisie bedrijf maar dan moet ie er wel uit
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer

Je krijgt er nog geen voelermaatje van 0.05 door die lichtspleet, dus mijn advies luidt: fijne, goede, stevige koppakking kopen, set nieuwe bouten, en weer inelkaar zetten. In het ergste geval floept ie er nog eens tussenuit :p

Ik wil echter wel even achterhalen wat de oorzaak is. Hij is op deze cilinders al door, op 1 en 2 heeft ie ook doorgeblazen aangezien het stuk pakking daar ook zwart is, en tussen 2 en 3 was er ook een begin te zien. Ook de zwarte vlekken aan de cilinderwand recht onder deze breuk was in de buitenste 2 cilinders duidelijk zichtbaar. Aan de binnenste 2 in mindere mate, maar wel aanwezig.

Echte pingelschade is het niet, gezien de perfecte staat van de zuigers en de cilinderkop.

Wat ik wel heb kunnen beoordelen was een te rijk mengsel.

Het kan in mijn ogen zijn dat de cilinderwand te heet is geworden ivm grenssmering, tussen 2 cilinders is het dan als eerste raak. Olie was erg dun voor n koude motor, bougies en kleppen roetzwart en olie stonk naar benzine. Ook is er een zekere mate van verkleuring van de cilinderwand te zien: [img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/cilinder.jpg[/img]

Kan ik de gele 'stootrand' (geen rand, wel verkleuring) dan ook wijten aan een benzineoverschot?
Plaats reactie