wiellagers renault 19

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

hallo allemaal
Mijn naam is Jan van Dijk en ik wil graag iets van jullie weten
ik heb een renault 19 en als ik naar rechts stuur dan hoor ik niets
weet iemand van jullie welke lager er dan kapot zou kunnen zijn??
Ik denk nm zelf dat `t links achter is.
Weet iemand de volgorde van `t vervangen van de lager en kan die aan mij uitleggen :worship:
hoe de werkwijze daarvan is ben zelf in `t bezit van een pers.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hallo jan, welkom hier :)

makkelijke wiellager test:

krik de auto per wiel op (dus eerst RV en dan LV)
zet de auto in vrij
geef een zwieper aan het wiel
leg je vinger op de schroefveer van de schokdemper
voel je een lichte trilling, dan is t lager kapot.

fusee uitbouwen:
remklauw eraf incl remtang en blokken
schijf verwijderen
centrale moer aandrijfas loshalen
stuurkogel losdraaien
fuseekogel losmakne
stuurstang van fusee halen
schokdemper losdraaien.
en tadaa....fusee in je handen :)

Naaf eruitpersen van binnen naar buiten
lager eruitpersen van binnen naar buiten (eventueel roestrandje verijderen voor t lager)
fusee even schoonmaken
nieuw lager er RECHT inpersen
naaf erin persen

inbouwen in omgekeerde volgorde :)
wel ff uit laten lijnen achteraf...

succes
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hoezo uitlijnen achteraf martijn? Als je de fuseekogel niet loshaalt van de draagarm (wat ook niet gebruikelijk is) veranderd er ook niets aan je sporing. Pas als je een andere fusee, fuseekogel of veerpoot zou plaatsen wordt het een ander verhaal. Maar mischien heb je er een goed argument voor?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb je wel gelijk in in principe, maar als je de speling die je op je schokdemperbevestiging en op de fuseekogelbevestiging meeneemt, kun je daar toch een redelijk verschil opbouwen (graad of 1 a 1.5) in zowel camber, caster en sporing. Je zult het misschien niet merken in je stuur of dat hij gaat trekken, maar op je bandjes zul je het wel zien.

Iedereen moet zelf beslissen wat hij doet en waarom, maar ik zou voor 4 tientjes niet moeilijk doen. Weet je zeker dat het allemaal weer netjes staat :)

edit: jij laat de fuseekogel aan je draagarm zitten. ik doe het meestal net andersom op werk, maar net wat je gewend bent en wat je loshaalt :)
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

Haas schreef:hallo jan, welkom hier :)

makkelijke wiellager test:

krik de auto per wiel op (dus eerst RV en dan LV)
zet de auto in vrij
geef een zwieper aan het wiel
leg je vinger op de schroefveer van de schokdemper
voel je een lichte trilling, dan is t lager kapot.

fusee uitbouwen:
remklauw eraf incl remtang en blokken
schijf verwijderen
centrale moer aandrijfas loshalen
stuurkogel losdraaien
fuseekogel losmakne
stuurstang van fusee halen
schokdemper losdraaien.
en tadaa....fusee in je handen :)

Naaf eruitpersen van binnen naar buiten
lager eruitpersen van binnen naar buiten (eventueel roestrandje verijderen voor t lager)
fusee even schoonmaken
nieuw lager er RECHT inpersen
naaf erin persen

inbouwen in omgekeerde volgorde :)
wel ff uit laten lijnen achteraf...

succes
Hallo ik denk dat ik in m`n vraag niet duidelijk heb gesteld
dat `t om m`n achterlager gaat werkt dat `t zelfde dan??
gr Jan. :~
Bad Mastard
Berichten: 120
Lid geworden op: di 4 okt 2005 11:45
Locatie: Nederland

als je een 16v hebt, zitten achter de wiellagers in de remschijf geperst
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

achterwiellagers kun je op dezelfde wijze controleren, alleen neem je dan een torsiestaaf om aan te voelen of je wieldraagarm :)

en idd, daar zitten ze in je schijf/trommel geperst.

(werkt hetzelfde, klauw, blokken en remtang verwijderen.) Centrale moer eraf draaien. Met beleid schijf/trommel eraf halen, desnoods met een hamer(kunststof of rubber) en een dikke doek eraf tikken.
vergeet niet de blokkeerring te verwijderen voor je het lager van binnen naar buiten eruit perst en terug te zetten na het persen van je nieuwe lager :)
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

Ga een dag in de modder liggen :smile: om `t te proberen
jullie horen nog wel hoe dat is afgelopen en bedankt nog!! :)
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

Ik heb nu een discussie met iemand over welke kant mijn lager stuk is .
als je naar rechts stuurt is het geluid weg de druk haal je dan van je linker wiel af dan is het vogens mij toch je linker lager of zie ik dat verkeert.
graag jullie mening daar eens over (I)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als je naar rechts stuurt, leg je juist druk op de linker kant ;) en ontlast je rechts.
je zou kunnen zeggen dat het dan links is wat kapot is, maar vergis je niet, je zult niet de eerste zijn,die een wiellager wisselt waarna de klachten blijven.
doe die zwiepermethode van mij ook nog ff, voor je ergens aan begint, dat werkt vaak beter vind ik!
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

Haas schreef:als je naar rechts stuurt, leg je juist druk op de linker kant ;) en ontlast je rechts.
je zou kunnen zeggen dat het dan links is wat kapot is, maar vergis je niet, je zult niet de eerste zijn,die een wiellager wisselt waarna de klachten blijven.
doe die zwiepermethode van mij ook nog ff, voor je ergens aan begint, dat werkt vaak beter vind ik!
Hmmm... :H: dat is dus juist de discussie

het lijkt mij toch als ik naar rechts stuur dat de druk op m`n rechter wielen komt
want als er dan geen geluid meer is van het lager
is dat toch omdat de druk er links vanaf is, dan lijkt `t voor mij
dat `t m`n linker lager is???
Of zit ik nu zo mis te rekenen met L of R sturen :~
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Als je naar rechts stuurt kom de druk op de linker wielen...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als je naar rechts de bocht omgaat, heb je een rolmoment wat de bovenzijde van de auto de bocht uit laat vliegen als het waren, dusgaat je auto naar links hangen, waardoor de wieldruk links hoger wordt dan rechts, daarom komt je auto rechts ook uit je veren.

maar zoals ik zei, houdt daar niet teveel aan vast, je zult niet de eerste zijn die wat vervangt, gaat rijden en tot de conclusie komt dat het geluid er nog steeds is.. :)
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

inderdaad en als ik dan niets meer hoor dan is dat toch omdat de druk van het kapotte lager af is .
maar ook zal ik nog de zwiepmethode even doen.
zit ik nu goed te redeneren of niet?
nog even een vraag hoor je het kapotte lager nu als de druk er af of er op zit..........Thanks...
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

een kapot lager gaat lawaai maken op het moment dat de druk er vanaf is,
wanneer je de auto naar links stuurt en het lawaai houd op dan zal je rechter wiellager versleten zijn.
maar niets is zeker.

wat wel altijd goed werkt is:
zet je auto op de handrem, neem een goede krik en krik de rechter of linker voorkant op.
zet vervolgens de auto in de tweede versnelling en laat de koppeling opkomen, geef een beetje gas, nu kun je horen of het lager lawaai maakt of niet, probeer het ook voor de andere kant.
wees wel voorzichtig dat ie niet van de krik af dondert want dan kan er vanalles misgaan, dus niet te veel gas ineens en koppeling langzaam op laten komen maar dat had ik niet hoeven zeggen natuurlijk.

wil ik afsluiten met: waarom vervang ja niet meteen beide wiellagers, goed kost iets meer maar als de een versleten is dan is de andere er ook niet ver meer vandaan.

gr Frank
CLIO 16V --> 19 16V
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

heb zojuist mijn auto op de krik gezet daarna bijde wielen een slinger proberen te geven, maar dat lukte niet echt.
dit ging niet echt soepel is dat normaal?
ik kon ook geen speling of iets anders voelen of horen.
misschien iemand een sugestie? :H:
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

ik bedoelde dus eigenlijk met een lopende motor je wielen laten draaien, alsof je aan het rijden bent, dus in de auto gaan zitten.

gr frank
CLIO 16V --> 19 16V
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

frank het gaat om mijn achterwielen en ik heb voorwielaandrijving
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als je de wielen met de hand ronddraait moet je het gewoon kunnen horen als er een lager slecht is. Als je twijfelt kan je het geluid altijd vergelijken met het andere wiel. De kans dat je 2 kapotte lagers hebt is vrij klein.
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

janvandijk schreef:frank het gaat om mijn achterwielen en ik heb voorwielaandrijving
sorry, tis nog vroeg
CLIO 16V --> 19 16V
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

janvandijk schreef:heb zojuist mijn auto op de krik gezet daarna bijde wielen een slinger proberen te geven, maar dat lukte niet echt.
dit ging niet echt soepel is dat normaal?
ik kon ook geen speling of iets anders voelen of horen.
misschien iemand een sugestie? :H:
je wie moet wel vrij draaien....
das niet t geval hoor ik?
janvandijk
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 8:50

mijn wielen draaien allebei vrij als ik hem op de krik zet maar wat ik bedoel is dat als ik ze een slinger wil geven dat ze dan niet makkelijk rond gaan.echter als ik hem iets op een helling zet ,de handrem er af doe hij gewoon wegloopt.
ook zit er geen verschil tussen het geluid van beide wielen.
weten jullie misschien of er een mogelijkheid bestaat of de lagers droog zijn en op een of andere manier te smeren zijn? :sad:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dat zeg ik...vrij draaien ;)
doen ze dus niet. Als je je wiel een normale zwieper geeft, moetie toch zeker een paar keer rondgaan, anders is het niet goed..

weet je zeker dat t niet je voorwiellagers zijn?
Plaats reactie