varierend toerental (injectiehuis/sproeier?)

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Jacco

Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Renault 19 (19 RT, kenteken uit januari 92, is een benzine, 1400 cc, met motortype c3j)

Probleem is dat het toerental varieert bij stationair draaien, soms te laag , dan even later uit zichzelf te hoog. Ook heeft hij de neiging dat wanneer je gas geeft en dan weer los laat, hij zelf nog bij gaat gassen.

We hebben al de slangen gecontroleerd op lucht zuigen (lekkige slang naar vacuumsensor dicht gemaakt maar dat was dus niet het enige probleem), en de vacuum- en lambdasensor nagemeten (lambdasensor geeft een voltage horend bij rijk mengsel, en zo te ruiken is hij inderdaad soms te gul met benzine).

Uiteindelijk ook injectie huis er af gehaald. De dode buitenste ruimte was wel smerig geworden, dus we hebben die vier dichtgeslipte verbindingen voor de zekerheid weer opengemaakt. Dat maakte echter weinig uit.

Na al die acties nog ongeveer hetzelfde probleem, maar na een tijdje oscilleren van toerental slaat hij nu uiteindelijk ook wel eens af.

Bij gebrek aan andere opties denk ik nu dat de sproeier wellicht versleten is (na 220.000 km). Is dat een goede oorzaak hier, of zie ik dat verkeerd?

En zo ja twee vragen aan mensen met meer ervaring op dit gebied:

1 Kan je een sproeier van deze wagen nog nieuw krijgen?

2 Als ik naar de sloop ga voor een heel ander injectiehuis, hoe selectief moet ik dan zijn? Dwz uit welke jaren en van welke motortypen kan ik het injectiehuis er op zetten?

Alvast bedankt voor het meedenken.
mark 5t
Contacteer:

lamda sensor defect.

haal de stekker maar eens los dan loopt ie 99% zeker wel goed.

succes
Bart V

Welke waarde gaf de lambda sensor dan?

Die motoren hebben vaker last van een pendelend toerental, vaak veroorzaakt door valse lucht. Hij gaat verhoogd lopen, en corrigeert dat dan weer. Heb recentelijk een dergelijk probleem gehad in de garage. Uiteindelijk 2 gasklephuizen verder bleek het probleem een lekkende EGR klep te zijn, welke tussen het in en uitlaatspruitstuk zit. (waardeloos ding) Nadat ik de pakking had vervangen en alles weer had gemonteerd was het probleem weg, en liep hij weer netjes 850 toeren stationair. Om bij die EGR klep te komen moet wel het complete spruitstuk eraf. Om te testen of hij daar valse lucht lekt kan je er wat remmenreiniger op spuiten terwijl hij loopt. Als de motor hierop reageert (in gaat houden) weet je dat hij dus valse lucht lekt.

Succes
Jacco

840 of 860 mV meen ik... Een waarde die volgens de tabel duidelijk aan de rijke kant is.
Bart V

Dat is inderdaad aan de rijke kant. Hij zou warm zo rond de 500 mV moeten zitten. Je kan een andere sonde proberen, je vind ze makkelijk op de sloop, en dan kan je dat uitsluiten. Het kan ook zijn dat het mengsel daadwerkelijk te rijk is, bijvoorbeel door een kapotte MAP sensor, of de slang ervan. Ik zou ook eens goed controleren op het valse-lucht verhaal.
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

heb overigens hetzelfde probleem met mijn 21

op en neer gaan van het toerental steeds maar bijregelen en inhouden.

suggesties wat er stuk kan zijn?
Jacco

Bedankt, ik ga eerst valse lucht bij genoemde EGR klep eens controleren dan.

Je moet dus iets hebben om de zuurstof daar te verdrijven? WD40, werkt dat ook?

(Slang naar MAP sensor was lek en die dicht gemaakt, maar sensor zelf moeten we nog maar eens goed controleren)

Edit: die lekke EGR klep, heb je die klep zelf vervangen, of de pakking bij de klep (?) vervangen?
mark 5t
Contacteer:

trek die stekker van de lambda nu eerst maar eens los
Haas
Car: Megane RS

Jacco schreef:Bedankt, ik ga eerst valse lucht bij genoemde EGR klep eens controleren dan.

Je moet dus iets hebben om de zuurstof daar te verdrijven? WD40, werkt dat ook?

(Slang naar MAP sensor was lek en die dicht gemaakt, maar sensor zelf moeten we nog maar eens goed controleren)

Edit: die lekke EGR klep, heb je die klep zelf vervangen, of de pakking bij de klep (?) vervangen?
geen zuurstof, maar brandbare rommel. Als hij al valse lucht zuigt, krijgt hij te weinig brandstof. Als je die toevoegt door remreiniger te spuiten, meot je m horen...

maar wat abel zegt, geef eens een ruk aan die lambasondestekkert :P
mark 5t
Contacteer:

abel??
heee wel even opletten he haas. :p
Haas
Car: Megane RS

haha.. Ja, jullie hebben allebei een geel achtige avatar, geen idee waarom, maar haal jullie altijd door mekaar :P
Jacco

Gisteravond weer eens aan het prutsen gegaan, met jullie tips.

- lambdasensor los getrokken, mocht niet baten. (op zeker moment ook gemeten, gaf nu 740 mV)

- ook even ander injectiehuis er op gezet, maakte ook niet uit. (dus zowel stappenmotor als de sproeier waren het probleem niet). Die maar weer weg dus.

- vervolgens EGR klep er af gehaald. Pakking was nog goed, en het membraan zelf leek het ook nog prima te doen. Niet lek in ieder geval.

Tja.... Volgende keer toch maar eens terug naar de vacuumsensor. MAP sensor werd dat ding hier genoemd? Die maar eens vervangen. (Als dat het niet is weet ik het even niet meer, of de computer moet opeens gaar zijn, maar dat lijkt me ook niet waarschijnlijk?)

Die vacuumsensor, weet iemand de gewenste waarden van dat ding? We hebben gemeten, geeft bij 1 bar een spanning van 5 V. En bij vacuumtrekken daalt die waarde netjes, maar laagste was 2 V.
Klopt dat, of moet hij echt richting de 0 V gaan lopen?
Jacco

ok, vacuumsensor vervangen, was het ook niet. :~

Slangen verder gecontroleerd, ook niet lek...

Er zit direct naast de computer rechtsvoor wel een klein apparaatje in het luchtsysteem, moet hoeveelheid lucht regelen zo lijkt het.
Als ik de slang daar af trek, begint dat ding wel te klikken, maar wordt tevens vrij warm.

Zou dat ding stuk kunnen zijn? Weet niet of het zo warm hoort te worden...

(En wat doet dat ton-achtige ding helemaal rechts voor-onder, waar het luchtsysteem op aangesloten lijkt?)

Iemand wel eens een wrakke computer gehad met als gevolg de hier genoemde symptomen?
jmvdv

Ik kwam deze post toevallig tegen.

Heb net mijn Renault Express met C3J motor gefixed.

Mijn stationair was dramatisch. Flink schokken enzo. Het werd ook steeds erger. Sloeg af bij stoplichten warm en koud.

Uiteindelijk heb ik alle pakkingen rond de spruitstukken vervangen en in het inlaat spruitstuk een vriesplug (of zoiets) geslagen in het kleine gaatje wat naar de uitlaat loopt (gekregen van de renault dealer in arnhem als je bij renault erom vraagt weten ze het wel. neem anders het spruitstuk mee). Dat gaatje laat uitlaatgassen bij de inlaat om milieu redenen vermoed ik.
Ook bleek de stekker van de temperatuur sensor in het spuitstuk niet aangesloten te zitten.

De pakkingen koste me in totaal 27 euro nog wat voor 4 stuks ook bij diezelfde renault dealer.

Loopt nu als een zonnetje!

Wat jij daar hebt klinkt als precies hetzelfde probleem als ik had.

Hoop dat je er iets aan hebt.

julius
Jacco

Dit project heeft een paar maanden in de koelkast gestaan, laatste weekenden weer eens aan het spelen gegaan.

Eerst ook alle pakkingen vervangen bij de spruitstukken. Bij inlaatspruitstuk waren twee vd vier bouten los getrild, en de pakking doorgeslagen. Ook corrosie (ijzer op aluminium).
Dat vlak gevijld, nieuwe pakking, lock tite er tussen.

Liep iets beter maar nog niet goed.

Vervolgens toch maar eens die EGR klep er uit gesmeten en dat met een plaatje afgedicht, waardoor hij helemaal geen uitlaatgas meer terug de motor in kan voeren.

As een sonnetje!!! :bang:

Ik snap het alleen nog niet helemaal; die EGR klep leek niet kapot. Weet iemand of hij ook een volledig afsluitende functie moet hebben, of moet hij eigenlijk altijd een beetje gas terug voeren naar het inlaatspruitstuk? Het zou kunnen dat de afsluitkop een beetje afgesleten is, maar ik weet niet hoe een nieuwe er precies uit hoort te zien.
Plaats reactie