renault clio1991 olie

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
-=bart=-

goedendag allen

ik heb vanmorgen mijn olie bijgevultin mijn clio 1,2 uit 91 ,omdat er bij pittige bochten het lampje ging branden ik heb 10 w 40 erin gegooid een halve liter precies, mijn vraag is nu kan dit te veel zijn en zoja wat dan? mijn auto rookt nu namelijk wit/doorzichtig als ik stationair draai en stinkt onwijs wat is dit :)?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Check aan de hand van de peilstok even of er (veel) teveel olie inzit. Een klein beetje teveel is niet zo'n probleem, maar veel te veel wel! Het verschil tussen het onderste en het bovenste streepje op de peilstok is 1 liter.

Rookt de auto niet wanneer je rijdt (niet stationair dus)?
-=bart=-

neej dan rookt hij idd niet alleen met schakelen tis welliswaar niet extreem donkerwit ofzo meer btje waterdamp waar het op lijkt maar twas normaal nooit, dus als het egt te veelis gooit ie dat int blok?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Nee, dan zal je carterontluchting dichtslibben, denk ik... Maar zoveel verstand heb ik er niet van. Ik weet alleen dat teveel olie net zo slecht is als te weinig. Check effe je oliepeil, dan weet je het zeker.

Witte rook duidt vaak op water/koelvloeistof en dat is meestal niet zo fijn... Zou de koppakking kunnen zijn bijvoorbeeld. Als het blauwe rook is, is het olie. Zwarte rook betekent een slechte verbranding (te rijk).
-=bart=-

ok wel raar want hij had het niet tot na het vullen van de olie of het blauw of wit is kan ik niet zeggen het is niet duidelijk te zien welke kleur het is kga mrge vroeg even kijken naar dat pijl
-=bart=-

ok even een update , net even katten voer gehaald dus stukje gereden welliswaar geen pluimpje rook gezien dit keer de auto even laten afkoelen en toen even het olipijl getjekt die zit gewoon nog net onder het eerste inhammetje van het stokje, ik neem aan dat ie daar gwn in het midden moet staan dus er is nog te weinig olie tog?

kan het niet gewon zijn omdat je de olie bijvult dattie wat klammig word en daardoor wat rookt?
-PAZ-
Über-Spammer

als je je olie bijvult gooi em dan gewoon helemaal vol, dus tot bovenste inkeping op de peilstok
R5GTT. Drive it like you stole it
-=bart=-

liever iets eronder teveel olie kan de motor van op hol slaan ik ga er zometeen nog even ruim een halveliter bijgooien heb ook even afspraak gemaakt om gewoon olie+ olie filter te laten verversen
mtbiker

als hij op het maximum of zelfs iets erboven staat zal je motor nog niet op hol slagen, en zeker een bezine niet. Op hol slaan gebeurt vooral bij een diesel als er olie in de turbo komt.
-=bart=-

klopt nja net weer ruime halve liter bij gegooid hijs staat nu net in het gemiddelde dus nog nie genoeg laat vandewee ff verversen

btw nog een vraagje kan het zijn als het buiten vochtig is geweest en de auto koud dat nadat hijs is gestart btje een fluitend geluid kan komen en na een paar keer gas geven dat weg is?

ikdacht zelf aan een vochtige snaar? tis egt gillen
Robke
Car: Lexus IS250

Als je oliedruklampje gaat branden ben je verkeerd bezig.
Regelmatig olie peilen is wel handig als je je motor nog langer mee wilt laten gaan......
-=bart=-

ik doe het over het algemeen vrij regelmatig alleen de laatste tijd weinig tijd gehad
Plaats reactie