Vermogenstuning voor een Megane Grandtour 1.5dci

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Joeri80

Hey, ik ben nog maar net geregistreerd op jullie forum maar ik volg jullie al een tijdje.
Ik zit met een paar vragen ivm vermogens-tuning. Ik zou heel graag mijn Megane Grandtour 1.5dci van 2004 wat meer pk’s en Nm’s willen geven, ik weet dat het motorblok dit allemaal wel aankan, maar hoe zit het nou met de rest? Ik denk aan koppeling, versnellingsbak, cardanassen, …? Zijn daar ook aanpassingen nodig?
Stel dat dit idd geen kwaad kan, dan had ik mijn motor willen tunen met de OBDII methode. Ik had ook graag een andere luchtfilter geplaatst en een RVS uitlaat die alles netjes naar buiten blaast zonder al teveel herrie, de programmatie van m’n chip wordt gratis bijgewerkt. Nu heb ik in jullie topics gezien dat een filter plaatsen eigenlijk niet zoveel uithaalt ivm met warmte. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie kwaliteitsfilter voor m’n Megane 1.5dci maar ik vind niks! Moet ik dan ook zo’n buizenstelsel voorzien om toch maar koude lucht te kunnen aanzuigen?
De uitlaat dan, ik zoek eigenlijk een RVS uitlaat, met enkel eindstuk, die gemaakt is voor een Grandtour 1.5dci, met zo weinig mogelijk weerstand en zo weinig mogelijk geluid. Kan dit?? En zoja, welk merk of bouwer heeft zoiets?
Ik weet dat dit een hele boterham is maar ik zou graag jullie mening horen.
Alvast bedankt!
Bart V

Chiptuning is altijd zinnig bij een dci. Verder zou je een vervangingsfilter van bijv K&N kunnen plaatsen in je filterhuis. Dit is altijd een verbetering. Een openluchtfilter is zinloos, en veroorzaakt slechts meer herrie. Niet doen dus, zeker niet bij een diesel. Een ander uitlaatspruitstuk is geen optie, omdat dit een speciaal spruitstuk is waar ook de turbo op zit. Verdere aanpassingen zijn niet echt zinvol, en kosten alleen maar een hoop geld, of gaan ten kostte van de betrouwbaarheid. De softwareaanpassing zal verreweg het meeste opleveren. Ik zou het daar gewoon bij houden.

Succes
Abel
Über-Spammer

Precies, uitlaat aanpassen is niet nodig. Chip monteren en een vervangings filter van K&N, die gaat gewoon net zo lang mee als de auto bij regelmatig (met een grote beurt) reinigen met speciaal reingings middel van K&N
Joeri80

Hey, bedankt voor de tips mannen. :worship:
Had ik bijna een duur compleet uitlaatsysteem aangeschaft terwijl het eigenlijk niet nodig is! (Y)
Euhm, ik vond bij K&N geen enkele vervang filter! Of mag je gewoon de afmetingen opgeven en die universele filter monteren? Ik dacht dat die filters per motor werden uitgerekend! :s
Kan me nu iemand vertellen of die 25pk's extra nadelig zijn voor de koppeling, versnellingsbak,... ? :)
Bart V

Het zal hoogstens wat meer slijtage als gevolg hebben...maar het spul zal verder prima berekend zijn op deze kleine vermogenstoename. Niets om je zorgen over te maken dus.

Wel even in de gaten houden hoe het eventueel zit met garantie, mocht daar nog sprake van zijn.
Joeri80

Ik had ook al gedacht dat de cardanassen me niet rond de oren zouden vliegen. 't Zal idd wat rapper verslijten. Ik heb nog 2jaar garantie op m'n auto. Dus als er problemen komen hoef ik alleen maar de origenele luchtfilter terug in z'n doosje te steken. (chiptuning gebeurt op de bestaande chip, zie je dus niks van) >-)
mtbiker

Joeri80 schreef:Ik had ook al gedacht dat de cardanassen me niet rond de oren zouden vliegen. 't Zal idd wat rapper verslijten. Ik heb nog 2jaar garantie op m'n auto. Dus als er problemen komen hoef ik alleen maar de origenele luchtfilter terug in z'n doosje te steken. (chiptuning gebeurt op de bestaande chip, zie je dus niks van) >-)
Moet je wel oppassen als er een OTS gedaan word aan je wagen waarbij de software geupdate word. Als ze dat in de garage doen is je ecu er aan. Als ik een softwareudate moet doen kijk ik altijd wel of de versie overeenkomt met die dat op de papieren staat, en indien niet doe ik geen update, maar er zijn altijd mecaniekers die al die 52 bladzijden nakijken teveel werk vinden en gewoon de update doen. Dan toch liever 5 minuten langer bezig zijn dan een ecu stuk maken.
-PAZ-
Über-Spammer

kijk hier eens, staat wel wat intersante info over tuning van diesels

http://www.bullpower.be
R5GTT. Drive it like you stole it
Menno

Als d'r echt fors meer power uitgehaald gaat worden, is een goeie uitlaat nie verkeerd.

Assen en bak kunnen een hoop hebben, denk dat de koppeling als eerste de geest geeft, als je te ver gaat met opvoeren.
rev it like a rental
Patrick L.

vlgs mij is het luchtfilterhuis van een 1.6 16v hetzelfde als van een 1.5dci, of niet? want voor die auto is wel een vervangingsfilter te krijgen van J&R of Green...
Plaats reactie