Haperende stuurbekrachtiging Clio II

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Cliowner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 apr 2006 7:42

Hallo allemaal,

Al vaak heeft dit forum mij kunnen helpen, en ik weet zeker deze keer ook :p

Ik heb een Renault Clio II (2000) Diesel.
Deze heeft een electrische stuurbekrachtiging die na het starten van de motor niet wil aanslaan. Ik heb gemeten dat er spanning op deze pomp staat. Wanneer ik een tik tegen de pomp geef begint deze te lopen. Soms stopt hij weer en dan start hij weer zodra ik een tik er op geef. De bekabeling en connectoren zitten prima en er zijn ook geen kabelbreuken aanwezig. Er zit ook voldoende olie in het reservoir (dit WAS wel te laag).
De boordspanning is 12 volt of meer.

Zou het kunnen zijn dat de koolborstels van de pompmotor versleten zijn? Is dat een bekend probleem bij de Clio?

Zoja, het lijkt mij niet zo'n groot probleem om de pomp zelf te vervangen.
Alleen hoe doe ik dat?
Afkoppelen, vervangen en aankoppelen?
Maar hoe ontlucht ik dan?

En, is een slooppomp of gereviseerde pomp aan te raden?

Veel vragen, maar voor mij ook een verdomd ZWAAR probleem, aangezien er bredere banden onder liggen. :@

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Olaf
Cliowner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 apr 2006 7:42

Niemand enig idee? :@
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Klinkt idd als versleten koolborstels.

Je kunt de pomp er gewoon uit halen, vervangen/repareren en weer monteren. Ontluchten is niet nodig.

Vaak kunnen dynamo/startmotor specialisten wel wat met zo'n ding, om 'm te reviseren. Bij mij elektrieke stuurpomp heb ik 't ook eens laten doen, kostte toen 100 euro.
rev it like a rental
Cliowner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 1 apr 2006 7:42

Hey Menno,

Bedankt voor de tips. Ik ga er eens mee aan de slag wanneer het weer op zaterdag een keer mee zit :s

Ik krijg spierballen van dat krachtloos sturen joh, haha

Groeten!
Plaats reactie