Yep, gezien. Daarom postte ik die link ook. Interessant topicje.
Maar ik ben van mening dat je dat in de praktijk, dus buiten de rollenbank, niet, misschien een beetje maar toch nog nauwelijks zult merken. Misschien in de racerij, als het op tienden van secondes aankomt ofzo. Maar gewoon op de openbare weg, nah.
Aan de andere kant heb ik zelf een ervaring gehad, dat een open luchtfiltertje (op de 19 destijds) merkbaar vlotter reageerde. Nu zou dat natuurlijk kunnen komen omdat dat filter toen misschien wel gewoon 'op' was, dat een vers inlegfilter hetzelfde resultaat zou geven. Kan het alleen niet echt meer bewijzen aangezien ik die auto helaas niet meer heb.
Dus met dezelfde theorie dat vermogensverlies miniem zal zijn, ben ik van mening dat ik echt eens vermogenwinst heb gehad met een open filter
Op m'n huidige auto lijkt het standaard luchtfilterhuis 'aggressiever' dan het standaard luchtfilterhuis van de 19, dus verwacht ik straks nauwelijks vermogenwinst met een open luchtfilter, die gaat er puur op voor het geluid.
En het is hier ook wel een beetje iets van 'met elkaar meelullen'
Toen ik hier net kwam las ik openluchtfilter-topics waarin een open luchtfilter garant zou staan voor prestatiewinst, nu lees ik steeds vaker dat je er juist prestatieverlies van zou krijgen en lijken de 'open-luchtfilter-enthousiastelingen' ver te zoeken
Een open luchtfilter heeft ook zo z'n nadelen (een hoger verbruik bijvoorbeeld) maar toch blijf ik 'voor'.