R19 overbouwen motor 1.4 -> 1.8i 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Murray

Ik sta op het punt mijn renault 19 een nieuw hart te geven, namelijk van 1.4 naar een 1.8i 16v motor. Mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee?
Waar ik me namelijk zorgen om maak is dat het onderstel misschien te zwak is voor dit vermogen. Het is natuurlijk niet prettig als het na een paar kilometer krom is, en dat er weinig meer aan te beginnen valt.

Wie heeft hier ervaring mee, en kan me het fijne vertellen wat ik eventueel nog extra nodig heb voor het ombouwen van deze motor?

Alvast bedank!
Ralf

er bestaan ook 19's met een 1.8 dus sterk genoeg issie wel..
Living the dream... Land in Spanje gekocht!!!!!!
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

T lijkt me wel verstandig om dan zoveel mogelijk van een 19 16v over te zetten..subframe,draagarmen,veetpoten,remmerij enz Al is het maar voor de wegligging/veiligheid..
TMC16v

Paul1916v schreef:T lijkt me wel verstandig om dan zoveel mogelijk van een 19 16v over te zetten..subframe,draagarmen,veetpoten,remmerij enz Al is het maar voor de wegligging/veiligheid..
Subframe is zelfde behalve dat de 1.4 versies geen stabilisatorstang hebben. :beer:
paulvanrooij
Contacteer:

ja ok maar als je toch een 1.8 16v nodig hebt met alles erop en eraan is het misschien wel t makkelijkst om t blok op t subframe te laten staan en zo alles over te zetten..
TMC16v

Paul1916v schreef:ja ok maar als je toch een 1.8 16v nodig hebt met alles erop en eraan is het misschien wel t makkelijkst om t blok op t subframe te laten staan en zo alles over te zetten..
En dan denk ik persoonlijk doe de 1.4 weg en koop een echte 16v :D
Scheelt pestboel werk en wel zo veilig. :gitar:
Ralf

precies... (Y)
Living the dream... Land in Spanje gekocht!!!!!!
paulvanrooij
Contacteer:

das wel het makkelijkste ja..heb je ook de achteras met schijfremmen, goede interieur enz, maar dat was de vraag niet van de topicstarter ;) :p :beer:
Glekke
Contacteer:

Kan het wel begrijpen van de topic starter, heb zelf een zilvere 1.4 chamade, en ik zou graag ook een 1.8 16v hebben. Deze auto ken ik door en door, ik weet wat ermee gebeurd is enzo... Daarom zou ik ook liever alles overbouwen, en een zilvere chamade 1.8 16v is moeilijk te vinden lijkt me...
Maar ik ga er toch niet aan beginnen om over te bouwen, lekker verder zoeken naar de gepaste 1.8 16v :)
Steven
Car: M536

Het kan wel als je geen 2 linkerhanden hebt en je een complete sloper voor weinig kan opkopen. Dan kun je alles overbouwen als je carroserie echt nog in topstaat is.

Maarja Het scheelt een hele hoop ge-etter door er gewoon 1 heel te kopen.
Murray

Dank jullie voor de snelle replies.

Ik begrijp jullie reactie dat het handiger is om een hele 16v te kopen, maarja, ik heb nu eenmaal een (complete, rijdende) 1.4 in het bezit, en een 1.8 16v met schade.
Qua middelen is er geen probleem. Werkplaats met takel, brug en gereedschap op lucht is aanwezig, en uiteraard ook enige kennis van zaken.
Ik ben alleen een amateur op het gebied van de renault 19, dus vandaar dat ik het aan de experts vraag.

TMC16v:
Je zegt dat het subframe hetzelfde is als de 1.4, behalve dat er geen stabilisatorstang zit. Bedoel je de torsiestang tussen de bovenkanten van de schokbrekers, of de stabilisatorstang van de schokbrekers... in dat geval, heb ik die wel... En hoe zeker kun je zeggen dat het subframe hetzelfde is? Ervaring?

Alvast bedankt.

En jonges, top forum!
Murray

Schiet me net te binnen: Maakt het nog uit of het ph1 of ph2 is voor de schokbrekers, draagarmen etc?
Plaats reactie