Bonk geluid bij optrekken/remmen(clio 16v)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
superfunk

Hej,

Ik heb al een tijdje een probleem maar word er nu toch een keer zat van.
Elke keer als ik wegrijd, hoor je een soort bonk.
En als ik langzaam rijd, bv 5 km per uur, en ik trap de rem in, hoor je ook bonk.
Net of de motor klapt, of zoiets dergelijks.
Ik heb de search gebruikt, en kon 1 topic vinden met zelfde probleem( staat precies zelfde verhaal als wat ik heb, 1 na laatste reply in het topic helemaal onderaan dus).
Alleen staat er in het topic niet hoe hij het probleem heeft opgelost.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn, als ik bv hard rijd, en trapt bv in 1 keer volgas, dan voel ik die bonk, en als ik hard rem, hoor je ook weer bonk.

Ik heb laatst wel me accu eruit gehad, en zag de motorsteun van de versnellings bak zitten.
En ik duwde tegen het rubber, en het was wel beweegzaam, de as in het midden zag je beetje heen en weer bewegen.
Als ik heel hard tegen het rubber duwde.

Dit is het topic dat ik gevonden had:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... motorsteun

Hopelijk kan iemand me ermee helpen want begin irritant te worden.
Laatst gewijzigd door superfunk op wo 11 jan 2006 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

had ik ook met de GTT,

bleek dus dat de sirene van het alarm los in de parafan lag :wink: dus zou eerst even checken of er niets ergens los ligt
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
superfunk

Je voelt echt zo'n bonk, alsof je motor of je ophaning los zit.
Ik heb me auto laatst al op 2 krikken gehad(links en rechts), maar kon de ophanging niet bewegen met de hand.
En het is zon bonk die door de hele auto te voelen is.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ja dat was dit ook, was nogal zwaar sireentje
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Bram (vospower)

Kunnen ook je veerpoten zijn, zeker als je je wagen hebt verlaagd.

Het kan echt vanalles zijn, eens goed luisteren zodat je weet waar het vandaan komt helpt al flink, of laat iemand buiten de auto luisteren. :)
superfunk

Hmmzz oke, haha nee zitten geen losse spullen in de auto;)denk zelf echt dat het bij de ophaning van de wielen zit, of de motor steunen.
Maar hopelijk wist iemand het wat specifieker te noemen.
Want wat overigens wel zo is.
Dat als me auto op de grond staat, je aan de bovenkant van de veerpoten(gezien vanuit de motorruimte).Je onder dat ronde rubberen ding zo'n 5 mm ruimte zit.
En als je de auto opkrikt, hij vlak op het chassis zit.
Abel
Über-Spammer

accu die wat los zit??
Bram (vospower)

superfunk schreef:Hmmzz oke, haha nee zitten geen losse spullen in de auto;)denk zelf echt dat het bij de ophaning van de wielen zit, of de motor steunen.
Maar hopelijk wist iemand het wat specifieker te noemen.
Want wat overigens wel zo is.
Dat als me auto op de grond staat, je aan de bovenkant van de veerpoten(gezien vanuit de motorruimte).Je onder dat ronde rubberen ding zo'n 5 mm ruimte zit.
En als je de auto opkrikt, hij vlak op het chassis zit.
Die ruimte is normaal, wat voor veerpoten / veren gebruik je? het kan zijn dat bij (afgezaagde) veren de veer los komt te hangen, dus zonder spanning. Nu staat er geen druk meer op je veerpoten en voel je een 'schok'.
superfunk

Nee de ophanging is nog helemaal orgineel aan de voorkant.
Ik had hiervoor een corrado g60, en daar was de voorste motorsteun kapot.
Als ik gas gaf hoorde je een bonk, en als ik gas los liet ook.
Zon soort geluid heb ik ook bij me clio.
Alleen als ik tegen me blok aanduw dan blijft hij aardig stijf staan.
Daarom dacht ik nu eventueel aan de motorsteun bij de bak.
Als deze kapot is, kan die dit soort symptonen geven, dat hij als het waren lichtelijk heen en weer schuift.
Dus wanneer ik gas geef, schuif hij naar achteren, en wanneer ik rem naar voren?
Maar is het normaal dat de bout die in het midden van dat rubber zit(onder je accu)beetje heen en weer kun bewegen als je tegen het rubber duwd?
tdekoning
Contacteer:

IK heb het zelfde gehad. Dacht dat het de fusee was deze vervangen was het even weg. Nu komt het terug alleen als ik stil heb gestaan een keer een zware tik. Ik denk dat het komt dat ik bij parkeren verder stuur dan bij normaal rij gedrag. Dus bij kleine bochten. Daarna rijd ik weg en dan hoor ik die tik. DUs het probleem kan misschien zitten in een kapote lager die op de schokdemper ligt om te kunnen sturen.
[img]http://members.home.nl/tdekoning/10089.JPG[/img]
Calle

Als het je toplager is hoor je ook een bonk als je over een richel zoals bijv een rand bij een parkeerplaats ofzo heen rijdt. Meestal kun je bij een kapot of versleten toplager ook de bovenste bout (dat rubber omrande ding waar de veerpoot mee vastzit) wat heen en weer bewegen t.o.v. de carros als je de voorwielen van de grond hebt.

Een andere verdachte kan ook de achterste motorsteun zijn, die is ook vaak het probleem, maar dan zou je ook de nodige beweging van je versnellingspook moeten merken.

Edit: toch niet de enige die daar aan dacht.. :)
Laatst gewijzigd door Calle op wo 11 jan 2006 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
canonballman

Check de onderste motorsteun is (onderkant auto), of daar het rubber niet finaal uit ligt.

Is een aluminium ding, en zit bij het stuurhuis in de buurt.
superfunk

Ja die had ik al eerder gezien, maar het gekke is dat de pook en de motor nauwelijks kantel bewegingen maken.
Wat zijn de symptonen van een kapotte baksteun?

Trouwens wat Calle net zei, dat heb ik inderdaad.
Als ik bv de parkeerplaats op rijd(zit kleine verhoging van 5 cm voor), dan hoor ik inderdaad een bonk.
Dus dat zou een kapot toplager zijn?
En ik heb zelf nooit voorpoten los gehad.
Maar zitten die lagers op de schokbrekers gemonteerd?Of los?
En kosten van nieuwe toplagers?

En kan dit ook het gebonk veroorzaken?

Haha sorry overigens voor al die vragen, maar wil het liefst veel dingen uitsluiten of juist dingen horen waar ik nog niet eerder aangedacht heb.
Kan hem pas vant weekend weer in onze loods kwijt.
Frits Clio 16v

Je kunt bij de dealer zo'n setje halen, met een nieuw toplager en die rubbers.
Ik geloof rond de 30 euro per kant.

Gr, Frits.
tdekoning
Contacteer:

Je moet met een slag moer sleutel de bovenkant veerpoot losmaken, om te voorkomen dat de schokdemper mee draad. Deze bout zit onder motorkap. Dan twee andere bouten losmaken waarmee de schokdemper aan de onderkant mee vastzit. Dan komt de gehele veerpoot los. Dan de veer in klemmen plaatsen anders kan je schokdemper niet losmaken en onder het bovenste rubber zit de lager
Haas
Car: Megane RS

die moeren vastzetten met een luchtsleutel? ja, lekker voor je schokdemper idd :S Gewoon netjes zoals het hoort mee een steekringsleutel en een imbus. Als de vorige keer dat ding met een luchttol is vastgerost, krijg je m daar alleen maar mee eraf, maar zet m er nou ff netjes op zoals t hoort :)
maak eerste de bovenkant los met de wielen op de grond, daarna met het wiel van de grond de onderste twee idd. Let er ff op dat als je je schokdemper verwijderd van je fusee dat je niet per ongeluk door je aandrijfashoes heenprik. Als ze wat ouder zijn, steek je die zo lek en dat zou jammer zijn :)
superfunk

Hha oke dan.
Ik heb hem al vaker los gehaald bij de fusee, en bovenkant al in gespoten met wd40.
Wil hem van het weekend ook verlagen.
Dus komt helemaal goed, hopelijk zijn de problemen dan ook weg, met nieuwe toplagers :)
Calle

Haas schreef:die moeren vastzetten met een luchtsleutel? ja, lekker voor je schokdemper idd :S Gewoon netjes zoals het hoort mee een steekringsleutel en een imbus. Als de vorige keer dat ding met een luchttol is vastgerost, krijg je m daar alleen maar mee eraf, maar zet m er nou ff netjes op zoals t hoort :)
maak eerste de bovenkant los met de wielen op de grond, daarna met het wiel van de grond de onderste twee idd. Let er ff op dat als je je schokdemper verwijderd van je fusee dat je niet per ongeluk door je aandrijfashoes heenprik. Als ze wat ouder zijn, steek je die zo lek en dat zou jammer zijn :)
AMEN Haas!

Dat gebeun met luchtsleutels en hamers, alsjeblieft niet, dan snap ik waarom het altijd stuk gaat als je iets los moet hebben. (N)
tdekoning
Contacteer:

Niet er mee vast zetten alleen loshalen natuurlijk. Maar als de binnen kant niet echt veel inbus mee inzet en er dus een rond gat zit. Is een luchtsleutel de enige oplossing. Ik ze al regelmatig losgehaald werkt echt perfect.
Haas

@Calle, dat was ook de reden dat ik mij halve schokdemper in stukken heb moeten slijpen toen ik ze onder mijn clio vandaan wilden halen. Weet niet welke malloot ze zo vast heeft gezet, maar dat sloeg nergens op (N)

@Superfunk, ff een tip. Als je die dingen gaat bestellen bij de dealer, zullen ze zegggen dat dat niet los kan, dat dat moet in een set, compleet met rubbers e.d. Die hele shit boven je bovenschotel zeg maar. Gewoon volhouden dat je dat allemaal niet hoeft, zo'n set kost je geloof ik 54 eu ex per kant :S Toplagertje is iets van 13 eu ex meen ik..
Haas

tdekoning schreef:Niet er mee vast zetten alleen loshalen natuurlijk. Maar als de binnen kant niet echt veel inbus mee inzet en er dus een rond gat zit. Is een luchtsleutel de enige oplossing. Ik ze al regelmatig losgehaald werkt echt perfect.
das waar, maar als de binnenkant imbus al verdwenen is, heeft er toch iemand met iets ingezeten zoals t niet hoort, kortom, verkaaid klote beun werk (N)
superfunk

Haas schreef:@Calle, dat was ook de reden dat ik mij halve schokdemper in stukken heb moeten slijpen toen ik ze onder mijn clio vandaan wilden halen. Weet niet welke malloot ze zo vast heeft gezet, maar dat sloeg nergens op (N)

@Superfunk, ff een tip. Als je die dingen gaat bestellen bij de dealer, zullen ze zegggen dat dat niet los kan, dat dat moet in een set, compleet met rubbers e.d. Die hele shit boven je bovenschotel zeg maar. Gewoon volhouden dat je dat allemaal niet hoeft, zo'n set kost je geloof ik 54 eu ex per kant :S Toplagertje is iets van 13 eu ex meen ik..
Ahh oke dan, bedankt.
13 ex btw klinkt veel beter.
En het kan echt los besteld worden?Doe ik het vandaag nog :)
Frits Clio 16v

Ik heb vorig jaar voor twee van die setjes (links en rechts) om precies te zijn 58,38 betaald (incl. BTW).
Dus zeg maar 30 per kant.

Gr, Frits.
Haas

ow..nouja, t was iig iets met meer dan 50 eu :P
bij mij was die zooi een jaar oud,alleen t toplager gaar, dus om nou weer alles te gaan vervangen...neu, niet zo'n zin an :P
Calle

Toen ik ze pas erop heb gezet was het ook iets van 30 euro per kant, en dan krijg je alles nieuw. Een Reno monteur raadde me aan alles te vervangen aangezien het rubber ook niet zo fris meer is als er al de nodige speling opzat en de "moer" aan de bovenkant is van het nylock type, die klemmen het beste als ze nieuw zijn.
Plaats reactie