kleppen stellen

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

kun je van je gtt zelf je kleppen stellen want de mijne moeten nodig gestelt worden...
iemand een id / uitleg voor mij?? :worship:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is heel goed zelf te doen. kleppen moet op 30 inlaat en 35 uitlaat uit mijn hoofd gezegt, mah dat weet ik niet 100% zeker

als je meer zelf aan je gtt wilt hobby-en is het mischien verstandig om een werkplaatshandboek of iets dergelijks aan te schaffen daar staat zulke info met foto's en uitleg vaak wel in.
R5GTT. Drive it like you stole it
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

De Haynes heb je voor 30 euro al in huis.
Prachtig mooi boek en je hebt er een hoop plezier van.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

inlaat 0.20 mm uitlaat 0.25 mm

KOUD stellen

indien nooit gedaan is deskundige hulp wel aan te raden, alhoewel de dealer er ook soms niks van bakt.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Klopt, al zou ik sowieso nooit naar een Reno garage toegaan, maargoed dat is ieder voor zich.
Begrijp wel, als je het wel zelf gaat doen, en je zet ze te strak heb je zo verbrande kleppen...mik er sowieso ook gelijk een nwe kleppendeksel pakking tussen, kost 10 euro, maar straks heb je je blok weer onder de bagger zitten (als dat niet al zo is :p )

Enneh als je toch bezig bent, trek gelijk je bougies ff :p
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

ok thx...
maat van me heeft al zo'n haynes boek, dus die leen ik wel ff een keertje...
maat van m'm broer heeft wel verstand van wagens dus die kan me wel ff meehelpen met stellen... morge ofzo dus ff doen :D

en ja me blok zit al onder de olie, want had m'n kleppedeksel gespoten (rood) maar nu lekt ie bij de vastzet bouten/moeren..
dus daar morge dan ook maar gelijk ff iets van een ronde pakkingetje tussen doen..
pakking was niet aan vervanging toe, maar had toch maar voor de zekerheid ff vloeibare pakking ertussen gespoten :)

iig al bedankt iedereen
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tis vrij simpel:

onthoud dat de eerste cilinder, de cilinder aan de vliegwiel zijde is.

- Draai de krukas rechtsom, tot de kleppen van cilinder 1 op tuimelen staan (dit is het moment dat de uitlaatklep dichtgaat, en de inlaatklep opengaat)
- Als de kleppen op tuimelen staan, kan je de kleppen van de tegenovergestelde cilinder stellen. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2

dus:

1 op tuimelen 4 stellen
3 op tuimelen 2 stellen
4 op tuimelen 1 stellen
2 op tuimelen 3 stellen

Met een ringsleutel 10 kan je de borgmoer losdraaien op de tuimelaars, en met een schroevendraaier kan je de klep stellen (nog mooier is een klepstelsleutel) Let goed op het onderscheid tussen de in en uitlaatkleppen (kan je zien aan de spruitstukken)

Het lijkt moeilijk, maar het is makkelijk. Als je maar wel weet wat je doet!!

Succes
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

zoek je die kleppakking nou uit op motorcode of hoe?

bij brezan checken ze weer op nummerbord, terwijl mijn carros phase I is en mijn blok c1j-g788...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die kleppakking is hetzelfde voor alle 1.4tjes in de super5
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

"]
Arie van de Hoek schreef:
Arie van de Hoek schreef:Wie heeft er tijd/zin om tegen vergoeding klepppen te gaan stellen van mijn GTT ??? (F)
Niemand interesse ??? (F)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Arie van de Hoek schreef:"]
Arie van de Hoek schreef:
Arie van de Hoek schreef:Wie heeft er tijd/zin om tegen vergoeding klepppen te gaan stellen van mijn GTT ??? (F)
Niemand interesse ??? (F)

Joh, niks is simpeler dan dat! (nouja naderhand gezegd dan :D ) Dit kan je echt zelf joh, al met al in een half uurtje gepiept. De meeste tijd zit hem in het verwijderen van de slangen en het kleppendeksel. Heb je voelermatjes?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat is het probleem. Ik heb geen gereedschap en geen spullen.
8)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een gtt en geen gereedschap??? Da's een gewaagde combinatie.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geen gereedschap i.i.g. om dit klusje te klaren. 8)
Zorg wel voor nieuwe klepdekselpakking o.a. als dat nodig is.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Arie van de Hoek schreef:Geen gereedschap i.i.g. om dit klusje te klaren. 8)
Zorg wel voor nieuwe klepdekselpakking o.a. als dat nodig is.
Gereedschap genoeg hier.
Moet die van mij ook maar weer eens doen.

btw een voelermaatje kost geen drol bij de bezan.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Benodigdheden:
-Schroevendraaier om wat turboslangen los te schroeven
-Dop/sleutel 10 om de carb elbow los te halen
-Dop/sleutel 13 om de kleppendeksel los te halen
-Steeksleutel 10 om de borging van de stelschroeven los te halen
-Medium platte schroevendraaier voor de stelschroeven
-Voelermaat 0,15 en 0,20 mm (nee NIET 0,20 en 0,25!)
-Dop/sleutel 19 om de krukas te kunnen draaien

-RTC forum met search om wat info te vergaren.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Steven schreef:[...]
-Voelermaat 0,15 en 0,20 mm (nee NIET 0,20 en 0,25!)
[...]
Waarom strakker dan voorgeschreven?
8)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Omdat het beter rijd :)

Theoretisch zoudien die kleppen meer moeten uitzetten omdat je warmere verbranding hebt, maarja de praktijk wijst wat anders uit.
Tip kwam trouwens van Jeroen Lubking.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is goed voor je warmteafvoer. Not ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Theorieblabla, de mijne draait er nog steeds prima onder :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, de ingenieurs van Renault hadden vroeger ook een schroef los :) Waarom zou ie ook niet goed lopen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

peter5GTTurbo schreef:
Arie van de Hoek schreef:Geen gereedschap i.i.g. om dit klusje te klaren. 8)
Zorg wel voor nieuwe klepdekselpakking o.a. als dat nodig is.
Gereedschap genoeg hier.
Moet die van mij ook maar weer eens doen.

btw een voelermaatje kost geen drol bij de bezan.
Potentiele kandidaat om het te doen tegen een leuke vergoeding ???? (F)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Ik rij zelfs met 0.10 op de inlaat. Nergens last van. kan die best hebben. (Y) . Ik stel dan welk elke 5000 km de kleppen. De rally auto heeft daaintegen wel 0,20 en 0,25
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

klopt het dat een 1700cc blok lastiger te stellen is?
zoja weet iemand ook waarom?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jobba schreef:klopt het dat een 1700cc blok lastiger te stellen is?
zoja weet iemand ook waarom?
Een 1700 cc heeft plaatjes als ik me niet vergis. ipv stelboutjes. En deze zijn idd een stuk moeilijker te stellen.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als je het juiste gereedschap hebt is het goed te doen zonder de nokkenas te demonteren. Je drukt dan de stoter in, en je kan dan het plaatje er zo uitwippen en vervangen. Even vantevoren de klepspeling opmeten, en uitrekenen welke plaatjes je moet hebben. Dan is het een halfuurtje werk.
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

Bart V schreef:Let goed op het onderscheid tussen de in en uitlaatkleppen (kan je zien aan de spruitstukken)
wat is het verschil dan?? want wil het vandaag 's een keer zelf gaan doen, maa als ik niet weet wat de inlaat en uitlaat klep is kom ik nog niet ver :)

of mischien dat het wel vanzelf spreekt, want hebt nog niet gekeken eerlijk gezegd
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het verschil is de speling waarop je ze moet afstellen. (weet ik ff niet uit mn hoofd, maar zal zoiets zijn als 0.15 mm inlaatspeling, en 0.25 uitlaatspeling) Als je een vraagbaak erbij pakt zie je zo welke speling de kleppen moeten hebben, en welke de in en uitlaatkleppen zijn, dan weet je zeker dat je het niet verkeerd kan doen.
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

jullie hebben het over een schroevendraaier om de kleppen te stellen..
maar hoe doe je dat dan?? want ik zie nerges uit waar ik ana kan draaien met een schroevendraaier ofzo
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Het boutje(wat in je tuimelaar zit) waar je mee stelt heeft een schroefkop,dus je lost de borgmoer iets op,en dan kan je met de schroevendraaier de stelbout verdraaien.
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

had geen schroevendraaier nodig..
kun die verstelbout gewoon met de hand draaien..

maargoed.. is me dus gelukt... zover ik denk want accu is leeg want hij wou niet starten
volgende keer toch maar ff die bougiedoppen er terug op zetten :lol:
mjah.. poten bevroren dus start 'm morge wel f op
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

Bart V schreef:Als je het juiste gereedschap hebt is het goed te doen zonder de nokkenas te demonteren. Je drukt dan de stoter in, en je kan dan het plaatje er zo uitwippen en vervangen. Even vantevoren de klepspeling opmeten, en uitrekenen welke plaatjes je moet hebben. Dan is het een halfuurtje werk.
hmm als leek zie ik dit toch niet zo zitten :) zal is informeren of iemand mij hiermee kan helpen.
eerst de APK er maar weer eens op, zien we daarna verder.
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

kan het zijn dat wanneer je je kleppen hebt gesteld dat ie dan niet meer wil starten? (S)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ja dat kan,maar dan heb je het wel enorm fout gedaan :p

Weet je zeker dat alle kabels en slangen goed zitten,zit de middelste ontstekingsdraad goed in de rotor gedrukt?

Anders kun je Misschien toch beter ff iemand laten kijken,die er verstand van heeft,voordat ie straks echt stuk is (I)
da_stiech
Berichten: 165
Lid geworden op: za 15 jan 2005 14:05
Locatie: Schijndel (NB)

ik dacht toch echt dat ik het goed had gedaan..
en ik heb alleen de bougiekabels eraf gehaald, maar die heb ik erweer in goede volgorde opgezet
njah.. morge ff kijke of ze wel vonken want soms wil ie bijna aanslaan maar dan toch weer net niet
Plaats reactie