Tot ik even in de werkplaats handleiding keek. Dat moet lukken.
En zo ben ik zondag in alle rust onder de carport aan de gang gegaan. Ik heb het echt op mijn gemakkie gedaan en was met 3 uur (incl een kleine tegenslag) klaar.
Ik denk, en dat is een schatting, dat je met deze reparatie ongeveer 150 tot 200 euro arbeidsloon uitspaart omdat je het zelf doet.
Het betreft een Clio RL 1.4 uit 1994
Te beginnen met het wiellager... (links achter)
Onderdelen levering: (ca 60,-)
* Lager
* Borgring
* As-moer
Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Schroevendraaier
* Ratel
* Dop 19 (bij voorkeur 6 kantig)
* Dop 30 (bij voorkeur 6 kantig) (deze twijfel ik even aan. Ik doe het uit mijn hoofd)
* Lange punt tang met smalle bek
* Zware hamer
Te volgen stappen:
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Afdekdop van de naaf halen (kan je er met een schroevendraaier zo uit wippen)
* Met dop 30 de as-moer lossen
* Met tang de borg ring verwijderen (gaat op dit makkelijker dan wanneer de trommel al helemaal van de as is)
* Zeker zijn dat de handrem eraf is!!!
* Nu de trommel van de as af halen. Dit kan wat rottig gaan, maar met wat wrikken komt hij vanzelf los
* Lege nu de trommel met de 'gesloten' kant naar beneden op een werkbank/stuk hout.
* Zet de grote dop 30 op het lager.
Niet zozeer omdat je hem los kan graaien met die dop, maar je gebruikt die dop om hoogte te creeeren, zodat je met de zware hamer het lager er uit kan slaan/rammen/beuken
* Sla dus nu met de hamer op de dop, zodat je het lager door de schacht naar beneden/buiten slaat
----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.
* Druk het lager in de schacht.
Zorg dat hij er goed recht inzakt, anders gaat hij klemmen. Gebruik eventueel de buitensten ring van de oude lager om het nieuwe lager er VOORZICHTIG met de hamer in te TIKKEN!!! Dus niet rammen!!
* Zet nu de borg ring terug (in tegenstelling tot demontage, is het makkelijker om het terug zetten naast de auto te doen)
* Schuif nu alles terug op op de as
* As moer er weer op... goed strak aandraaien (het moment weet ik niet meer uit mijn hoofd)
* Afdekdopje weer terug
* Wiel weer terug (hand vast)
* Bok/as-steun weg
* Krik omlaag
* Wiel moeren strakdraaien (kruislings!)
En dat was het vervangen van het wiel lager.
Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):
* Rem trommel wil niet van de as los komen (maar draait wel)
Ga niet zoeken naar andere moeren of bouten, die zijn er niet. Het is echt alleen die grote as-moer. Aan de onderkant zit een opening waar je een stevig stuk metaal (schroevendraaier, bandijzer) tussen kan steken om zo, voorzichtig!!! de trommel van de as te forceren.
* Het oude lager is zo slecht dat hij in je handen uit elkaar valt
De lager rolletjes zitten in een conische strip. Daardoor valt de lager wel naar buiten uit elkaar, maar kan hij niet naar binnen doorschieten. Dat is mooi, want als je de trommel plat legt, blijft die strip netjes in de buitenste lager schaal liggen. Je kan dus een grote dop (dop 30 ofzo) op de strip zetten, en dan met een flinke zware metale hammer erop rammen. Bij voorkeur geen houte steel... die breekt!


---------------------------------------
En dan straks de fussee kogel (rechts voor/onder)
Onderdelen levering: (ca 35,-)
* Fussee kogel
* 3 bouten (2 korte + 1 lange)
* 3 ringen
* 3 moeren
Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Ratel
* Dop 16 (bij voorkeur 6 kantig)
* Steeksleutel 16 (om de bout tegen te houden terwijl je de moeren los/vast draait)
* Zware hamer
Te volgen stappen:
* Draai het stuur geheel in , naar de kant die je gaat vervangen. (zo krijg je werk ruimte)
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder (zodat je de krik weg kan halen, die heb je namelijk straks nodig als helpende hand)
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Zet de krik onder de remschijf (niet tegen de schijf zelf maar tegen de hub, ofwel, het deel waar de vier wiel bouten doorheen gaan)
* Zet de krik stevig vast en goed onder spanning, want anders staat de kracht van de veerpoot op de fussee kogel en krijg je hem niet los! Ook kan je de as-hoes van je buitenste homokineet slopen omdat de veerpoot het fussee dusdanig naar beneden drukt dat de aandrijf as op de onderste draagarm komt.
* Draai de 2 bouten/moeren in de onderste draagarm los (verticaal)
* Draaie de bout/moer in het fussee los (horizontaal)
* Draai het plaatje wat nu los komt van de draagarm naar voren.
* Met de zware hamer kan je nu de fussee kogel uit de fussee slaan.
(let wel op dat je de kom/schaal niet van de kogel slaat!!)
----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.
* Schuif de nieuwe fusseekogel in de fussee en steek de nieuw (lange) bout in het fussee (let op, bij mij wat de nieuwe bout TE KORT!!!!)
* Zet de bout nu hand vast met een ringetje en een moer
* Steek twee nieuwe (kleine) bouten, van boven af, door de draagarm (van onderen lijkt makkelijker, maar dan is binnen 2 km je as-hoes gescheurd!!!)
* Zet nu het plaatje van de fusssee kogel op z'n plek.
Dit is een beetje rommelen, duwen en trekken aan het fussee/remschijf/klauw maar uiteindelijk vallen de 2 bouten netjes op hun plek
* Zet nu de twee bouten met een ringetje en een moertje weer hand vast
* Haal de krik onder de remschijf weg
* Draai nu alle drie de bouten goed stevig vast
* Monteer het wiel (handvast)
* Zet de auto weer op de krik en haal de as-steun/bok weg
* Haal de auto van de krik
* Trek alles wielbouten nu kruislings strak
KLAAAR!!!!!
Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):
* Een te korte bout
Dit is een tekortkoming in de levering. Ga naar de leverancier en vraag om een langere bout, van dezelfde diameter en dezelfde hardheids categorie.
Ik heb de gewoon oude boute terug gezet, omdat deze nog prima in orde is was. Maar het is eigenlijk wel netter om een nieuwe erin te zetten.
Zo, dat was mijn technische bijdrage over de CLIO 1.4 RL
Het goede nieuws is nu...
Zojuist kreeg ik telefoon van mijn vriendin, de Clio is door de keuring.
Dan nog even een laatste kleinigheidje,
In december krijgt ze een andere auto. De clio kan dus de deur uit, mocht er iemand interessen hebben, of weten wat zo'n Clio nog waard is laat het mij even weten. Mijn vriendin heeft 1500 euro in haar hoofd, is dat te veel of te weinig?
Misschien wel slim om dan even wat meer te vertellen over de auto.
Ik heb (nog) geen foto's.
* 3dr. Clio 1.4 RL uit 1994
* Groen
* 146.000 NAP kilometers op de klok
* Verbruikt geen druppel olie
* Beginnend roestblaasje bij de achter wielkast
* Nieuwe wiellager (links achter) en fussee kogel (rechts voor)
* Bijna nieuwe (3000km) wiellager (rechts achter) en fussee kogel (links voor)
* APK goed gekeurd tot 25 oktober 2006
* Voornamelijk gebruikt voor lange afstanden (snelweg)
door de week dagelijks Assen - Groningen
in het weekend Assen - Haarlem
[edit] Prijzen van de onderdelen erbij gezet