Inhouden en slecht starten CLIO 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Heb een paar problemen met me net aangeschafte clio 16v.

Naja net thuis gekomen met de auto.
Paar problemen, auto reed lekker maar houd nu in bij volgas.
Volgas tot de 4000/4500 houd hij opeens flink in en loopt moeilijk(met 3 kwart gas)wel tot de 6500 toeren.
Naja ik thuis gekomen, auto uit, en starten, gaat vet moeilijk.
Echt net of je accu leeg was.
Ik dus start kabels erop, maar toen ging de start motor helemaal niet meer rond.
Naja auto aanduwen wou ook niet.
Kijk ik bij de bougies, stonden die helemaal onder de olie, je zag de bougies niet eens meer zitten:S.
Ja dat verwacht je niet.
Nou leeg gehaald(olie zo goed als eruit), starten wou niet, (start motor deed niks).
Dus achter de auto slepen.
Na 300 meter slepen wou de auto eindelijk starten en liep hij mooi.
Alleen nog steeds bij volgas dat hij inhoud.
En als ik de auto wil starten is het net of de accu leeg is.
Maar er zit een nieuwe in, 12 V 44A is dit genoeg Ampere's of te weinig?
Zelfs als je start op de startkabels wil hij niet beter starten, (start motor gaat moeilijk rond.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.
Baal nu echt dacht een goede auto gekocht te hebben.

Me vragen zijn dus:
Olie bij de bougies(stond vol), pakking dus lek? en kan dit schade hebben aangericht?
Inhouden van de auto, komen door dat het onder olie gestaan heeft of is er een andere reden?
Slecht starten net of de accu leeg is, maar zelfs op startkabels moeilijk starten?(start motor begeven of slecht contact?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Startmotor lijkt kaduuk, of de bekabeling. Check de massa van je motor eens! massakabel ergens op je blok (op je versnellingsbak denk ik). Kijk eens of die goed schoon is en goed contact maakt en check op corrosie.

Bougies kun je beter eens vervangen, die zullen wel rot zijn door al die olie, misschien dat vol gas dan beter gaat. Als ie 3/4 gas wel goed gaat verdenk ik ze wel een klein beetje. Of de kabels/rotor/verdeelkap.

Die oliepool kan zijn dat een idioot grandioos mis geschonken heeft met olie bijvullen :p of echt een lekkage, maar dan lekt ie behoorlijk. Naar mijn idee kan het geen schade aanrichten. Is alleen irritant. Moet je wel maken, daar niet van. Lekt het nu weer dan nu je het schoongemaakt hebt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Ja inderdaad, ik zal de bekabeling ook wel even met contact spray inspuiten.
Voor de rest zou het filter van de beninze pomp ook verstopt kunnen zijn?
Dat hij bij volgas te weinig benzine kan leveren.

Hopelijk hebben mensen nog meer suggesties, alvast bedankt trouwens.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Eerst die olie bij de bougies maar eens weghalen idd. Best mogelijk dat het inhouden ook daar van komt.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

superfunk schreef:Ja inderdaad, ik zal de bekabeling ook wel even met contact spray inspuiten.
Voor de rest zou het filter van de beninze pomp ook verstopt kunnen zijn?
Dat hij bij volgas te weinig benzine kan leveren.

Hopelijk hebben mensen nog meer suggesties, alvast bedankt trouwens.
Nee, benzinefilter lijkt me niet meteen de oorzaak. Kan wel, maar dan zou ie over het algemeen niet lekker lopen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Nou hij loopt best lekker opzich stationair.
Ik heb wel me luchtfilter gecheckt, en die is helemaal bruin.
Met een grijze vieze stofachtige laag erom heen.
Wat voor soort kleur hoort dit normaal te zijn?
Waar ik volgens mij ook achter kwam, was dat wanneer ik gas geef, en de 2de klep opengaat, hij gewoon niet harder wil.(dan gaat hij dus inhouden, en moeilijk in toeren klimmen, net of je met een caraven rijd en je auto heel moeilijk in toeren wil klimmen).
Zou de oorzaak van verstopt luchtfilter, en bougie's die onder olie gestaan hebben een oorzaak kunnen zijn?

Voor de rest ben ik met de startmotor achter 1 ding gekomen.
Wanneer de auto koud is, moet je even doorstarten maar start hij wel meteen.(het is na sleutel omdraaien 2 sec en dan slaat ie aan).
Maar wanneer de auto warm is, dan wil de start motor moeilijk rond, net alsof de accu leeg is.
Wat kan dit zijn.

En dan nog een vraag, doordat er bij de bougie's olie naar binnen lekt.
Zag ik dat je 2 pakkingen hebt.
1tje van bovenste kleppendeksel waar je de boutjes van ziet.
En dit deksel is ongeveer 1 of 1,5 cm dik.
Maar daaronder zit nog een soort deksel, van ik denk 2 a 3 cm dik.
1 van deze 2 pakkingen is dus lek, waardoor me bougie schachten vol met olie komen te staan, en blijft doorlopen.
Wanneer de auto stil staat kun je het niet zien, maarja als ik een tijdje gereden heb, dan staat het weer vol.

Hopelijk kan iemand me zeggen of dit gewoon los te halen is, ik heb wel een goede gereedschap set.
Maar straks kom ik bij dingen die ik opnieuw moet af stellen of iets dergelijks.
Hoop echt dat iemand me dit allemaal kan vertellen
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Een nieuw luchtfilter is nooit een slecht idee. dingen kosten net niets...

je startmotor lijkt overleden. koud doet ie het redelijk, maar warm wil ie niet starten (dooor een hogere weerstand). Oplossing. startmotorvervangen.

olie: kan meerdere dingen zijn. Maar check eerst je bougieschachtrubbers eens. Die willen zeker bij de 16v modellen regelmatig lekken.

GR.Frits
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Oww oke de bougie schacht rubbers, waar zitten deze precies omheen, zou daar de olie langs naar binnenkunnen komen?
En hoe is dit te vervangen?
Heb je eventueel een plaatje?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Of je kleppendekselpakking.

Zie KLIK

Geen foto's of wat.
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Oke dan, naja die bovenste pakking van het kleppendeksel kan ik zelf wel vervangen.
Maar daaronder zit nog een pakking, is die ook makelijk zelf te vervangen?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

KLEPDEKSELPAKKING RENAULT
JN996 € 22.47

UITV.PURFLUX FILTER
A 979 € 11.39

BOSCH BRANDSTOFFILTER
F5030 € 23.26

RE 8340 STARTER
DRS 0310 € 135.98

NGK BOUGIE
2288 BKR6EK € 5.66

815 082 VERDEELKAP
D 3013 € 17.22

915 101 ROTOR.
D 5323 € 3.74


probeer dit eerst eens en kijk dan verder.
Laatst gewijzigd door pierre op di 11 okt 2005 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Ik heb net een nieuw luchtfilter erin gezet.
De vorige was pikzwart.
Ik merk dat de auto nu al lekkerder doortrekt(boven de 4500 toeren loopt hij iets harder door).
En nieuwe bougie's gehaald.
Maar die ga ik nog niet plaatsen.

Want ik wil eerst die olie lekkage weg hebben, het loopt er best hard in.

Kan iemand mij zeggen of dit zelf te doen is.
Ben best handig en heb goed gereedschap.
Want de kleppendeksel pakking is wel zo te doen, zoals ik het nu zag.
Maar die pakking daaronder, is die ook zelf te vervangen?
Hopelijk kan iemand me daar verder mee helpen!
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Zit er orgineel boven een startmotor van een 16v een hitteschild?
Die zit er bij mij niet op, en las via de search dat gtt's zelfde probleem haddne met warme motor als ik.[/u]
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

tussen je nokkenaslagerkappen en je cilinderkop zit van die vloeibare rommel, standaard probleem bij veel 16v's dat dat op d'n duur gaat lekken...

oplossing: distributie eraf, kleppendeksel eraf, nokkenastunnels loshalen, ouwe vloeibare Renault-meuk eraf schrapen, ontvetten, nieuwe fatsoenlijke kit ertussen, tunnels monteren, distributie monteren, en fatsoenlijk afstellen uiteraard...dan lekt dat niet meer...

al met al: redelijk wat werk...succes dus! (Y)

ennuh...als je toch gelijk bezig bent: ff nieuwe distributieset erop :)
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Hehe hmmm heel veel werk dus.
Naja moet maar dan.
Distrubutie riem is 4000 km oud:Pdus die laat ik lekker zitten 8) .

Maar zit er nu een hitteschild boven de startmotor van een 16v?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

superfunk schreef:Maar zit er nu een hitteschild boven de startmotor van een 16v?
Ja, en die is ook hard nodig.
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Oke bedankt, hopelijk heeft iemand zon ding liggen?
Ben net bij de dealer geweest, ze zouden me terug bellen, maar dit zal wel de hoofdprijs kosten of niet?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Moet je even wachten. Misschien komt Pierre nog wel even langs met een replie met prijzen uit Dialogys voor je.
Jeroen-16v
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:50
Locatie: Andijk

wat betreft je startmotor die het met een koude motor wel doet en met een warme niet, heb ik ook 2 keer gahad. een keer met mijn clio 16v en een keer met mijn rsi. Bij mij was het het draadje die naar de startmotor ging die helemaal doorgerot was. ik heb beide keren er een niew oogje aangezet en weer vastgedraait, en daarna nooit meer last gehad. Mischien kun je r even naar kijken of dat het bij jouw ook is. Succes :wink:
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

Oww oke dan bedankt, zal direct even kijken.
Net belde de dealer, hitteschild setje compleet rond de 150 euro, zonder montage pfff.
Ik ga zo op de sloop wel kijken voor een hitte schild van een andere auto en maak dat wel passend.
Loopt het hitteschild alleen boven langs de start motor of dekt hij ook de zijkanten af?
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

alleen aan de bovenzijde zover ik weet.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

MartijnG schreef:Moet je even wachten. Misschien komt Pierre nog wel even langs met een replie met prijzen uit Dialogys voor je.
Ik heb geen dialogys, alles zit in mijn hoofd of in mijn facturenmap.
superfunk
Berichten: 138
Lid geworden op: za 12 jun 2004 13:48
Locatie: Emmeloord

En zon hitte schild, is dit enkel een metalen plaat, en tot hoe ver bedekt hij de start motor.(zodat ik op de sloop een soortgelijk iets kan vinden.
Ik weet dat bij een renault 19 er een plaat tegen het schutbord zit waar koelvloeistof/verwarmings leidingen langs lopen.
Is dit groot genoeg, of goed genoeg?
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

dat weet ik niet, maar bij de clio zit er een plaatje (enkelwandig blik) dat in grofweg een kwart cirkel over de startmotor heen gemonteerd is, iets zwevend erboven.
Plaats reactie