Geluidjes en vraagjes

Post hier al je vragen over de Clio
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Ik heb dus sinds Maart dit jaar een RS, met 1 jaar topgarantie.

Na de aankoop bleek de uitlaat kabaal te maken met doorhalen in de 2e en 3e versnelling, bleek dus de pot na de kat te zijn, deze is dus vervangen op garantie.

Wat me opviel was het enorme tikken als je de auto parkeert en stilzet, dan staat hij soms wel een 15 minuten na te tikken, de vraag is dus:

Is dit de nieuwe uitlaat( ondertussen 10.000 km oud), slechte kwaliteit of gewoon, hebben meer mensen dit tikken.

Ander wat me opviel aan de Clio is het stuur op zich, deze lijkt wel onder je zweet handen op te lossen, zomers plakt hij iets en er komen wat korrels af door het draaien aan het stuur met 1 handje 8) .

Ook bij het doorhalen nu hoor ik nog veel gonzen onder de auto, beetje vreemd om het schriftelijk op te stellen maar houd het maar op een beetje hol geluid, vooral als je doorhaalt in 2 en dan niet overschakelt naar 3 maar gas los laat en hem dus laat nagieren.

Nu staat er dus een beurt aan te komen, heb de 10.000 km al gereden, km stand nu is dus 85000.

Zijn voor deze stand nog specifieke dingen te melden? en is het slim om deze auto naar de Renault dealer te brengen of kan je ook terecht bij een vakgarage.

Niet alle Renault dealers zijn handig met een RS heb ik begrepen.

Owja, olieverbruik is nihil.
Maus

Dat tikken doet mijn RS ook, is volgens mij gewoon de uitlaat die uitzet / krimpt of whatever.
Welke phase RS heb je? Zo te lezen gok ik een phase 1. Daarvan is inderdaad 't stuurwiel bekleed met een aparte stof.
Dat holle geluid kan ik niet echt plaatsen, zoiets moet je horen, wil je daar een goed oordeel over kunnen vellen.
Ik laat 't onderhoud bij de dealer doen, maar wel door iemand die er wel wat verstand van heeft.
Arno17

Maus schreef:Dat tikken doet mijn RS ook, is volgens mij gewoon de uitlaat die uitzet / krimpt of whatever.
Welke phase RS heb je? Zo te lezen gok ik een phase 1. Daarvan is inderdaad 't stuurwiel bekleed met een aparte stof.
Dat holle geluid kan ik niet echt plaatsen, zoiets moet je horen, wil je daar een goed oordeel over kunnen vellen.
Ik laat 't onderhoud bij de dealer doen, maar wel door iemand die er wel wat verstand van heeft.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=19024 daar staat mijn wie is wie

Hier is me karretje, bj Okt. 2001
[img]http://home.tiscali.nl/doornvan/Clio%201.JPG[/img]

Het klinkt als een gonzende uitlaatdemper, zal bij de beurt vragen of ze er eens op willen tikken om te luisteren of er een schot ofzo los zit.

Tja, ik wil wel graag dat ze ook iets doen aan het slecht lopen bij koude motor en ook aan het smorgens altijd 2 keer moeten starten.
Maus

Tis dus een phase 2...
Bedoel je dat die duimstukjes wat "losbrokkelen"?
't Slechte lopen bij de koude start valt weinig aan te doen, je kan hooguit vragen of ze de software willen updaten. (Heb ik ook gehad met m'n phase 2. Phase 3 is gelukkig een stuk beter, laatste modellen hebben er nagenoeg geen last meer van.)
Arno17

Neen, net daar wat boven het stuur zelf dus, je ziet ook duidelijk een slijt plek.
Ik had dit ook bij de 1.6 Dynamique, maar het kan liggen aan het linkshandig zijn in combi met het met 1 hand manouvreren bij inparkeren etc.
Maus

Hnmmz, zou toch eigenlijk niet mogen kunnen...
Kan je d'r geen foto van maken? Ben wel benieuwd eigenlijk.
pierre

aangezien nog garantie, dus naar de dealer gaan.

wel een andere renault dealer en leg de probleempjes uit, ga bv naar renault amsterdam bij de arena, zit ook de importeur.
het zijn kleine dingen en geluiden dus verwacht er niet teveel van.

koop een ander stuur als ze het niet willen vervangen.
GijsClioRS

Dat tikken viel me ook op ja. Hoort er gewoon bij. Uitlaat zet nogal veel uit en krimpt daarna weer. Die middendemper is echt een waardeloos Renault-product. Dat ding sneuvelt bij veel RS-rijders veel te snel.

Ik rij ook in een ph.2, van september 2001. Ik heb geen problemen met m'n stuur, maar hij heeft nog niet zo veel km's gemaakt als die van jou. Als het het lederen gedeelte is van het stuur misschien eens goed invetten.

Ik heb ook vrij veel last van het bokken van de koude motor. Hier is al eens een topic over aangemaakt: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 58&start=0. Is niet veel aan te doen. Ik ben ook al bij de dealer geweest voor een software-update, maar hij raadde het af omdat er niet onverdeeld positieve reacties kwamen na die update. Heb het dus uiteindelijk niet gedaan.

Succes ermee!
Arno17

Maus schreef:Hnmmz, zou toch eigenlijk niet mogen kunnen...
Kan je d'r geen foto van maken? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Zal van de week even een foto nemen en hier zetten.
Arno17

Nog even een vraagje!

Van de week kleine beurt gehad en had de klacht dat hij beroerd liep, nu kan ik hem doorhalen tot 3 streepjes in het rode gebied (7200 rpm ofzo), daarvoor kwam ik niet verder dan 6800.

Nu vraag ik me af wat normaal is bij een standard afstelling..
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Ja, een RS hoort door te trekken tot 7250 rpm.
Menno

Alleen in z'n 1 en 2. Die Fransen hebben echt alles uit de kast gehaald voor een goeie 0-100 tijd. (@steven: omdat dat 't zo goed doet in de kroeg :p )
rev it like a rental
Arno17

Hij doet het anders ook in 3, in 4 nog niet uitgeprobeerd.

Even wat cijfertjes:

In 1e versnelling tot 60 zeg maar
In 2e versnelling tot 105.
In 3e versnelling vergeten te kijken op de snelheidsmeter, had meer oog voor de rpm meter.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Arno17 schreef:Hij doet het anders ook in 3, in 4 nog niet uitgeprobeerd.
Dat klinkt goed. Zo rijd ie bij mij (ph1) ook.
Arno17

Mooi!, maar ik vraag me dus af of het maar tot 6800 rpm gaan komt omdat hij verkeerd stond afgesteld of dat de vorige eigenaar hier om had gevraagd of zou het een software uodate zijn geweest?

Vandaag gaat hij nog even terug omdat men met 'echt' koude motor wil kijken waarom hij slecht start in de ochtend, de 1e keer mislukt namelijk altijd.

Ik hoop wel dat ze hem zo laten staan.
alex1971

wes niet bang; je kan er toch niets spannends aan afstellen dus daarin zit het hem niet. Misschien hebben ze de bougies vervangen waardoor hij nu beter loopt?
Arno17

alex1971 schreef:wes niet bang; je kan er toch niets spannends aan afstellen dus daarin zit het hem niet. Misschien hebben ze de bougies vervangen waardoor hij nu beter loopt?
Dat hebben ze dus!

Ik ga daar maar van uit dan, dat het daar aan lag. :smile:
Maus

De mijne start 's morgens (koude start) ook niet altijd in 1 keer, lijktwel 't aart van 't beessie.
Tis wel raar als ie altijd de eerste keer niet start....
Arno17

Zal overmorgen mijn ervaring hier neerzetten, dan weet ik of hij in 1 keer start.

Ik had dit btw ook met de Clio 1.6 16V, die had het nog erger, die sloeg af als hij koud was bij het eerste de beste verkeerslicht.

Nog even in de nieuwe Clio gezeten, moet zeggen dat hij er stoer uitziet op zijn brede bandjes( optie) en de zit is ook geweldig, rondom goed zicht.

De verkoper van de Sport kwam naar me toe en vertelde van de aanvraag voor een proefrit in de 1.6 16V, hij stelde voor om te wachten op de komst van de Clio Sport........jammie :smoke: ...nog even geduld dus. :sad:
Sander2

Even wat cijfertjes:

In 3e versnelling vergeten te kijken op de snelheidsmeter, had meer oog voor de rpm meter.
Hmm, in 2e 105, red ik denk ik niet. Volgens mij grijpt de berenzer in zijn 2 in bij ongeveer 95 a 100 km/uur met zo'n 6800 rpm. 1e denk ik dat ik wel tegen de 65 aan zit.
De mijne start gelukkig altijd, ook met koude motor :)
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

De toerenbegrenzer van de RS is temperatuur afhankelijk. Bij een nog niet geheel opgewarmde motor grijpt hij eerder in. Alleen geheel opgewarmt wil 'ie naar de 7250rpm.

Dat tikken van de uitlaat is normaal. Heeft mijn vorige(ph2, ook okt 2001) ruim 3 jaar gedaan. De ph3 doet 't ook. In het begin stonken ze ook verschrikkelijk. Geen zorgen dus...

De middendemper van de ph2 is ook onder garantie vervangen. De dempingsschotjes lagen los in de demper. Kan je horen door er tegen aan te slaan. Bij 4000rpm begint dat te resoneren.

Wat opwarm zorgen hebben alle RS'en. Meestal maar twee straten, dan is 't over.

Dat twee keer starten had mijn ph2 ook bij vlagen(ph3 niet). De tweede keer start 'ie dan altijd onmiddelijk. Bekend probleem, niks aan te doen. Geen zorgen dus...

Ontbrekende snelheden:
In 3e versnelling tot 140.
In 4e versnelling tot 180.
5e weet ik ook niet. Ik wou m'n rijbewijs nog even houden.
Arno17

#Ron# schreef:De toerenbegrenzer van de RS is temperatuur afhankelijk. Bij een nog niet geheel opgewarmde motor grijpt hij eerder in. Alleen geheel opgewarmt wil 'ie naar de 7250rpm.

Dat tikken van de uitlaat is normaal. Heeft mijn vorige(ph2, ook okt 2001) ruim 3 jaar gedaan. De ph3 doet 't ook. In het begin stonken ze ook verschrikkelijk. Geen zorgen dus...

De middendemper van de ph2 is ook onder garantie vervangen. De dempingsschotjes lagen los in de demper. Kan je horen door er tegen aan te slaan. Bij 4000rpm begint dat te resoneren.

Wat opwarm zorgen hebben alle RS'en. Meestal maar twee straten, dan is 't over.

Dat twee keer starten had mijn ph2 ook bij vlagen(ph3 niet). De tweede keer start 'ie dan altijd onmiddelijk. Bekend probleem, niks aan te doen. Geen zorgen dus...

Ontbrekende snelheden:
In 3e versnelling tot 140.
In 4e versnelling tot 180.
5e weet ik ook niet. Ik wou m'n rijbewijs nog even houden.
Dan was 4 ook al genoeg geweest.

Maar 5 kan ik wel vertellen, was in de ochtend vroeg( 05.00 uur) op de Drie Merenweg richting Zwaanshoek, je misschien wel bekend de omgeving daar.( A205 heet de weg, met de Clio 1.6 16V, windje in de rug op 205 gehad)

Met gemak reed ik daar 210 op de teller en nog genoeg over tot de 7200 rpm, maar toen moest ik linksaf.

Btw, bij Renault in Uithoorn hebben ze nog een grijze sport te koop staan voor 15.950 euro
Maus

Vmax in 3 ligt volgens mij nog hoger hoor. (I.i.g. bij de phase 3).
Kwam er toevallig van 't weekend achter. :)
Zat op de 140 per uur, net onder de 7000 toeren per minuut en bovendien knipperde 't lampje van 't optimale schakelmoment nog niet.
Foeke

Maus schreef:De mijne start 's morgens (koude start) ook niet altijd in 1 keer, lijktwel 't aart van 't beessie.
Tis wel raar als ie altijd de eerste keer niet start....
Heeft die van mij soms ook wel eens last van, gaat de laatste tijd aardig goed.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Foeke

Arno17 schreef:Btw, bij Renault in Uithoorn hebben ze nog een grijze sport te koop staan voor 15.950 euro
Dat is de oude van #Ron# volgens mij :)
Arno17

Foeke schreef:
Arno17 schreef:Btw, bij Renault in Uithoorn hebben ze nog een grijze sport te koop staan voor 15.950 euro
Dat is de oude van #Ron# volgens mij :)
Deze soms?
[img]http://80.84.231.70/vehiclephoto/003/22 ... 3374mb.jpg[/img]

http://dsl.autokopen.nl/index.php?modul ... d=3223374#

Stond gelijk met die van mij te koop, alleen die van mij kwam uit omgeving Dordrecht.

Deze is gezakt in prijs vanaf 17.950
Maus

Hmmz... hij is mij niet opgevallen.....
Foeke

Arno17

Jep, dat is hem.

Misschien dat Ron even kan doorgeven wat hij heeft teruggehad voor zijn bolide, dan kan ik morgen even een vergelijkend warenonderzoek doen bji de heren Nieuwendijk in Hoofddorp. :smoke:
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Ik kan je verhaal volledig beamen #Ron#.
Over die max in de 5: Ik heb mijn ph1 ooit tot de 242km/h op de teller gekregen. Heuvel af, in een slipstream en met wind mee moet 245, misschien 250 te halen zijn. :worship: Op de teller dan! Afwijking met daadwerkelijke km/h is ongeveer 10-13.

O, en TomTom ging piepen dat ik geen 'veilige snelheid' meer reed, maar dat doet ik standaard al bij de 200km/h... :lol:
Sander2

elmotheelk (Eric) schreef: O, en TomTom ging piepen dat ik geen 'veilige snelheid' meer reed, maar dat doet ik standaard al bij de 200km/h... :lol:
En gelukkig is dat aan te passen :)
Menno

Even wat cijfertjes:

net nog ff gekeken, maar vanaf z'n 3 begrenst ie echt op 6800 toeren, en alleen in 1 en 2 kop 7200. De streepjes op de teller suggereren ook wel zoiets. Maar misschien is 't bij een phase 2 anders.
rev it like a rental
#Ron#

De 33-HP-ZP is inderdaad mijn "oude liefde". Ik heb hem op 7 januari bij de Renault dealer in Uithoorn achtergelaten toen ik de ph3 afhaalde.

Ik had verwachte dat ze hem daar voor ca. 16k te koop zouden zetten. Omdat 'ie er echter nog smetteloos uitzag(uitspraak van de dealer na inspectie in de de auto: "je kan hier van de vloer eten") hebben ze het eerst voor ca. 18k geprobeerd. Hij staat er nog steeds. Nu bij het filiaal in Amstelveen. Misschien gaat 't nu beter. Kan ook dat ze nog verder moeten zakken, hij is nu bijna 4 jaar oud.
alex1971

ik woon er om de hoek.. als ze nou 10 ruggen zakken hoef ik nog maar 5995 euro bij te leggen :D
#Ron#

alex1971 schreef:ik woon er om de hoek.. als ze nou 10 ruggen zakken hoef ik nog maar 5995 euro bij te leggen :D
Zo gek zullen ze toch ook wel weer niet zijn, denk ik.
Plaats reactie