Ik heb 'n vreemd probleem met mijn 1.9D F8Q renault motor (Express).
Als de motor lekker warm is dan blijft regelmatig het gas hangen. Er mankeert echter nix aan de gas kabel en de hevel op de brandstofpomp staat in minimale positie maar de motor maakt wel toeren alsof ik de het pedaal half ingetrapt heb. De manier om de motor weer af te remmen is door hem te belasten (koppeling en rem). Hij rijdt verder prima en levert genoeg vermogen. Wanneer het probleem zich niet voordoet loopt de motor ook prima rustig stationair etc...
De motor wil ook goed uit (ook als het gas 'hangt') en start ook prima.
Ik kan het probleem redelijk makkelijk herproduceren door met een warme (hele warme) motor die stationair draait met het gas te spelen en toeren te maken. Ik vind overigens ook dat het lang duurt voordat de motor weer terug is op stationair toerental als het gaspedaal los is...
Wie heeft een suggestie? Ik dacht zelf aan een lek in het brandstofsysteem waardoor hij valse lucht zuigt ofzo...
Help! Gas blijft hangen maar dan anders...
Nee, bij een diesel krijgt ie teveel diesel.
Ik denk dat je pomp vies is, of je inspuitventielen niet goed sluiten?
Ben niet zo thuis in de diesels maar ik vermoed dat een goede schoonmaak somehow wel zou helpen.
Ik denk dat je pomp vies is, of je inspuitventielen niet goed sluiten?
Ben niet zo thuis in de diesels maar ik vermoed dat een goede schoonmaak somehow wel zou helpen.
je kan eens proberen met een ander brandstof filter, en vul het filter dan op met een brandstof systeem reiniger voordat je het monteerd. je verstuivers en brandstofpomp krijgen dan even een grote slok reiniger binnen dit zal al een groot deel van de vervuiling oplossen
R5GTT. Drive it like you stole it
-
M'n filter is nog niet zo lang geleden vervangen... Ik zal het eens proberen te verhelpen met een flesje brandstofsysteemreiniger. Bedankt voor de tip
Ik hou jullie op de hoogte.

-
De oplossing...
De gasregel-as, waar de gasregelschuif aan zit, kan normaal gesproken alleen draaien. Bij mijn brandstofpomp kan hij echter ook kantelen! Waarschijnlijk is de handel wat ruim geworden of iets dergelijks.
Mijn oplossing was in ieder geval om aan de bovenkant van de as een extra steun te maken zodat de kantelende beweging van de as niet meer mogelijk is. En voila, het probleem is opgelost. Kweet niet hoe lang het nog goed gaat maar als de auto nog een jaar of 2 jaar rijdt dan ben ik al tevreden. Bestel auto's gaan normaal gesproken niet zo lang mee en deze Express is al van 94!

De gasregel-as, waar de gasregelschuif aan zit, kan normaal gesproken alleen draaien. Bij mijn brandstofpomp kan hij echter ook kantelen! Waarschijnlijk is de handel wat ruim geworden of iets dergelijks.
Mijn oplossing was in ieder geval om aan de bovenkant van de as een extra steun te maken zodat de kantelende beweging van de as niet meer mogelijk is. En voila, het probleem is opgelost. Kweet niet hoe lang het nog goed gaat maar als de auto nog een jaar of 2 jaar rijdt dan ben ik al tevreden. Bestel auto's gaan normaal gesproken niet zo lang mee en deze Express is al van 94!