Kan er nog aan toevoegen, aangezien optie a en c hetzelfde symptoom geven, dat wanneer de koppeling bij volgas slipt en deze een constant toerental aanhoudt, waarna de motor wel weer gewoon oppakt, dat dan de plaat aan zijn eind is. Wanneer de plaat vettig is, zal hij hem verder door de toeren duwen, de keerring is dan lek.
Maar een lekke keerring merk je meer aan vieze plekken op de grond dan aan een slippende koppeling. Dan moet het er toch bijna uit gutsen.
help,help, koppeling vraag GTT
d) moeilijk schakelen, vaak raar geluid bij bedienen koppeling, stroef pedaalDoubleJ schreef: a) versleten koppelingsplaten?
b) versleten drukgroep?
c) kapotte(of versleten) keerring?
en d) versleten druklager
Ligt eraan hoe je straat er van te voren uitzietRiël schreef:Kan er nog aan toevoegen, aangezien optie a en c hetzelfde symptoom geven, dat wanneer de koppeling bij volgas slipt en deze een constant toerental aanhoudt, waarna de motor wel weer gewoon oppakt, dat dan de plaat aan zijn eind is. Wanneer de plaat vettig is, zal hij hem verder door de toeren duwen, de keerring is dan lek.
Maar een lekke keerring merk je meer aan vieze plekken op de grond dan aan een slippende koppeling. Dan moet het er toch bijna uit gutsen.

-
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
- Locatie: Lutjewinkel !
- Contacteer:
ik heb nog een nieuwe standaard koppeling liggen voor de 5 gtt met drukgroep (geen lager helaas) hoeft maar 50 euro te kosten....DoubleJ schreef:Bedankt Erik,DoubleJ schreef:Even een vraag van een leek op gebied van koppeling vervangen:
Wat zijn de symptomen van a) versleten koppelingsplaten?
b) versleten drukgroep?
c) kapotte(of versleten) keerring?
Deze vraag is ivm m'n tijdelijke tussenautootje, die bij het flink gasgeven meer toeren maakt dan dat de auto vooruit komt(slippende koppeling?).
Ik moet dus eigenlijk weten wat ik allemaal moet vervangen.
thnx
Erik Olijnsma schreef:gewoon de complete set bestellen, vaak is alles op elkaar in gesleten,
dus platen, drukgroep en de keerring![]()
Het gaat hier om een tussenautootje, dus veel geld wil ik het niet laten kosten. Als het er toch op uitdraait dat alles vervangen moet worden, dan so be it.
Heeft iemand nog wel antwoorden op mijn symptoom-vragen?
(vind het toch wel interessant om te weten wat oorzaken van de symptomen zijn).
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
denk niet dat het voor een 5-je is
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mijn auto staat nu bij JL, en volgens hem was t gewoon de afstelling en montage van mn kabel, bak en koppeling zijn goed volgens Jeroen.Matthijs Bleu Sport schreef:Het is nog niet verholpen.. helaas. Maar het is me nu wel heel duidelijk wanneer het probleem optreed.slash schreef:heb je t al verholpen???Matthijs Bleu Sport schreef:Ok dan, thanx
Als ik een tijdje in zijn vijf heb gereden en daarna naar zijn 4,3,2,1 schakel, krijg ik hem amper in zijn 2 en 1. Het lukt nog wel, maar met veeeel kracht zetten. Als hij dan in zijn 1 staat en ik sta stil met de koppeling volledig ingedrukt, dan gaat hij langzaam vooruit als ik de rem niet intrap. Na een stukje rijden (waarbij ik niet in zijn vijf kom), dan is er op den duur niks meer aan de hand... heel wazig.
Het probleem heeft dus te maken met zijn vijfde versnelling, maar hoe is mij nog een raadsel, ik ben nog niet zo bekend met het hele versnellingsbak gebeuren.
Het lijkt net alsof de koppelingskabel nadat ik in zijn vijfde versnelling heb gereden als het ware is uitgerekt, waardoor hij niet meer goed ontkoppelt en ik hem dus niet goed in zijn 1 en 2 kan krijgen. Het oprekken van de koppelingskabel lijkt mij nogal stug, juist omdat die kabel als ik in zijn 5 heb gereden in ruststand is lijkt mij.
Wat kan het wel zijn, iemand met versnellingsbak kennis een idee?
(gelijk ff bakolie en motor olie gedaan)
Jeroen zei ook dat de Renault dealer niet weet welke onderdelen je voor een GTT moet hebben, en dat er soms 1,5-2 cm verschil kan zijn tussen koppelingskabels voor een 5je.
Ik ga mijn GTT maandag ophalen, dus dan zal ik echt weren of het is verholpen.... keep u posted.

-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
alle kabels voor een 5 hebben het zelfde nummer 60 06 04 557 als ik het goed zeg uit mijn hoofd. dus onzin dat er dan verschil zou zitten in de kabels. Wel is het zo dat renault weer een andere kabel heeft gemaakt voor de vijf met een te slap rubber, ik en drie vrienden hebben allemaal het zelfde nummer gegeven en alles opgezocht bij renault, en alleen ik heb nog een oude type (na omwisselen bij van gorp spijkenisse) en de rest met het nieuwe type paste niet.Jeroen zei ook dat de Renault dealer niet weet welke onderdelen je voor een GTT moet hebben, en dat er soms 1,5-2 cm verschil kan zijn tussen koppelingskabels voor een 5je.
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Bij dat onderdeel nummer kom je een nummer te kort.
60 06 04? 557 moet uit 10 cijfers bestaan.
60 06 04? 557 moet uit 10 cijfers bestaan.
VLK Groep
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Als je nou een dealer hebt die goede kortigen geeft, ga je daar wel shoppen.Steven schreef:Leve de Brezan-kabel

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Iedereen bedankt voor de reacties.
Het is me nu al een stuk duidelijker -> heb ook een keerring nodig > hij zeikt olie. Tussenauto (voor zo lang m'n 5gtt nog niet klaar is) is een 106 1.4i.
Ik was niet van plan om er iets aan te doen, maar de laatste paar dagen wordt het zo erg dat ik bijna de snelweg niet meer opkom.
Ik denk niet dat ik de 5gtt zo snel heb gerestaureerd en laten spuiten...
Heb er even een ander topic voor gestart(bij gebrek aan een PTC) -> toch nog wat vraagjes.


Het is me nu al een stuk duidelijker -> heb ook een keerring nodig > hij zeikt olie. Tussenauto (voor zo lang m'n 5gtt nog niet klaar is) is een 106 1.4i.
Ik was niet van plan om er iets aan te doen, maar de laatste paar dagen wordt het zo erg dat ik bijna de snelweg niet meer opkom.
Ik denk niet dat ik de 5gtt zo snel heb gerestaureerd en laten spuiten...
Heb er even een ander topic voor gestart(bij gebrek aan een PTC) -> toch nog wat vraagjes.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
ik vond het al knap dat ik er 9 kon onthouden. vraag het van de week nog wel ff wat het hele nummer was.Robert-Jan schreef:Bij dat onderdeel nummer kom je een nummer te kort.
60 06 04? 557 moet uit 10 cijfers bestaan.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
- Car: Renault 5 GT Turbo B
- Locatie: Roosendaal
Mijn versnellingsbakprobleem (GTT) is duidelijk, de bus waarover het druklager glijdt is versleten, zit een groef in van hier tot Tokyo
Nu de vraag: kan die bus er vanaf de buitenkant af? Maat van me zegt van wel, gewoon een ring erop lassen en die bus eraf trekken(heeft 'ie al eens gedaan bij een gewone 5).
Nu heb ik JL eens horen zeggen dat die bus er alleen af kan vanaf de binnenkant, weet iemand hoe dit precies zit?
Thanx in advance, Matthijs.

Nu de vraag: kan die bus er vanaf de buitenkant af? Maat van me zegt van wel, gewoon een ring erop lassen en die bus eraf trekken(heeft 'ie al eens gedaan bij een gewone 5).
Nu heb ik JL eens horen zeggen dat die bus er alleen af kan vanaf de binnenkant, weet iemand hoe dit precies zit?
Thanx in advance, Matthijs.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
- Car: Renault 5 GT Turbo B
- Locatie: Roosendaal
Zat ik ook al aan denken, maar ik dacht Steven de alleswetende weet dat ook welSteven schreef:Reinier aka Cannonballman, onze eigen (roer)bak-specialist, kan je dat vast haarfijn uitleggen.
Ik zal hem eens een P(rakkiserend)M(eedenkertje) sturen.
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
- Car: Renault 5 GT Turbo B
- Locatie: Roosendaal
Das dan mooi, ik snap er namelijk wel wat van, maar ik begrijp het totaal niet!!Steven schreef:Heo kom je daar nou bij, ik snap er geenvan


Maar, om een en ander te verhelderen en een nuttigeloze bijdrage aan dit topic te leveren, de reply die ik kreeg van Cannonballman, op de vraag of ik die bus eruit kan krijgen vanaf de buitenkant van de versn.bak: dmv het vaslassen van een ring en dan eraan hengsten of dat de bak uit elkaar moet en dan die bus verwijderen:
Duidelijk toch, weten we hoe het zit, twijfel ik alleen nog hoe ik het ga doenEl hombre di canone schreef:Hoi Mathijs,
Allebei hebben ze gelijk, maar de methode van het oplassen werkt A niet altijd zodat alsnog je bak uit elkaar moet, en B heb je kans dat je in de bak schade aanricht als je de trekker gaat afzetten tegen de prise-as.
Beste manier is heel de bak open halen, en dan het ding eruit persen. Echter: een reno bak weer goed werkend in elkaar krijgen is voor een leek eigenlijk niet te doen. Voor mij wel, maar ik werk niet voor niks
Bij mij zou het ongeveer 150 euro kosten, excl. materiaal.
Als je het dus op de goedkope methode wil proberen kan dat, maar zorg dan dat je het niet met een poelietrekker gaat doen die je op de prise-as zet.
Sowieso geef ik je 30 procent kans dat het lukt: ik gebruik een hydraulische pers om die dingen eruit te persen, en die moet soms echt even zn best doen..... Die kracht krijg je haast niet voor elkaar met iets wat op schroefdraad-kracht werkt.
groeten, Reinier

Makkelijk of moeilijk eruit,
ik ben die bus al eens kwijt geweest. Vraag me niet hoe ie eruit is gekomen, maar hij was foetsie. Meer weet ik niet.
Je kan er toch iets oplassen en dan afzetten tegen het koppelingshuis zelf? dan belast je de bak van binnen niet? Of je legt een paar dikke profielen langs de as die op de rand van het huis steunen waar je tegen kan afzetten?
Ik heb alleen geen idee hoe die van binnen vast zit.
De bak een beetje warmstoken om die bus heen en trekken maar?
ik ben die bus al eens kwijt geweest. Vraag me niet hoe ie eruit is gekomen, maar hij was foetsie. Meer weet ik niet.
Je kan er toch iets oplassen en dan afzetten tegen het koppelingshuis zelf? dan belast je de bak van binnen niet? Of je legt een paar dikke profielen langs de as die op de rand van het huis steunen waar je tegen kan afzetten?
Ik heb alleen geen idee hoe die van binnen vast zit.
De bak een beetje warmstoken om die bus heen en trekken maar?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Oja, nog vergeten te melden: dat buisje (glijstuk)is 1 geheel met de prise-as keerring, en het prise-as LAGER.
Dus 1 unit, en dat ding kost daarom ook een tientje of 4 a 5.
Nogmaals, je kunt het van buitenaf proberen, maar tis eigenlijk geen doen.
Warmstoken is op zich wel wat (alu zet dan iets meer uit als staal, dus de persing wordt iets minder sterk), echter in de bak daar zitten ook kunststof lagerkooien, en een kunststof spatplaatje op die plek.
Zou lullig zijn als die smelten.
Voorzichtig dus.
Dus 1 unit, en dat ding kost daarom ook een tientje of 4 a 5.
Nogmaals, je kunt het van buitenaf proberen, maar tis eigenlijk geen doen.
Warmstoken is op zich wel wat (alu zet dan iets meer uit als staal, dus de persing wordt iets minder sterk), echter in de bak daar zitten ook kunststof lagerkooien, en een kunststof spatplaatje op die plek.
Zou lullig zijn als die smelten.
Voorzichtig dus.