Koppel GTT op de verkeerde plek?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik had een vraagje. Als er bij een GTT het maximum koppel niet bij 3500 maar bij 4500 pas gegeven wordt, wat is er dan fout?

De gtt komt perfect op druk, nog voor 3000 toeren, gaat dan redelijk aan het trekken :) maar bij 4500 schiet de turbo een streepje 'door' en dan voel je dat ie écht gaat trekken. Dus in 2 stappen. Dit is niet normaal vind ik, maar waar kan het aan liggen? De carb is het niet, een ander exemplaar vertoont dezelfde karakteristiek. Druk is +/- 0,9 bar, nog niet in het rode gedeelte.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

benziene druk regelaar?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ik zou het turbodrukregel-circuit eens checken. Die klep richting uitlaat misschien verstopt, lekkage in of vervuiling in een van de slangen of calibers, of misschien een zwaar lopende wastegate?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

is cup systeem. Ik check de wastegate es.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Wat ook kan zijn:
de turbo is zo gaar, of de motor loopt zo beroerd, dat dit gewoon het max is wat er bij dat toerental geleverd kan worden. Check dit door ff de drukslang van je wastegate af te halen, en nog eens te rijden. In dat geval moet je in hele andere richting gaan zoeken.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:Ik had een vraagje. Als er bij een GTT het maximum koppel niet bij 3500 maar bij 4500 pas gegeven wordt, wat is er dan fout?

De gtt komt perfect op druk, nog voor 3000 toeren, gaat dan redelijk aan het trekken :) maar bij 4500 schiet de turbo een streepje 'door' en dan voel je dat ie écht gaat trekken. Dus in 2 stappen. Dit is niet normaal vind ik, maar waar kan het aan liggen? De carb is het niet, een ander exemplaar vertoont dezelfde karakteristiek. Druk is +/- 0,9 bar, nog niet in het rode gedeelte.
waarmee heb je dat koppel gemeten of is het alleen een 'gevoel'
ik adviseer eens lang op vakantie te gaan bv naar frankrijk en alles te vergeten.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hij zegt dat je de turbodruk ziet stijgen, niet alleen gevoel dus.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kop is gereviseerd, motor is in zeer goede staat :) Klinkt en loopt als een zonnetje verder.
Misschien kleppen niet goed gesteld, kan dit een oorzaak zijn? Ga het sowieso nakijken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een extra stijging vd druk met 0.2 bar boven de 4500 is precies wat je wilt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja , 't voelt ook niet slecht, maar ik ben van mijn gt gewend dat ie vanaf 3000 eigenlijk al aan de haal gaat :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

max. koppel oude model is bij 3000 tpm en fase 2 bij 3500 tpm, de rest heeft te maken met de vermogenstoename.

serieuze vermogensafname kan van alles zijn, grote wielen, slechte bougies, etc.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja dat grote wielen heeft niet veel te maken met wat mijn motortje doet.

Bougies, kabels, verdeler, rotor, onsteking, kleppen, zittingen, koppakking allemaal nieuw :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Grote wielen doen er wel degelijk toe wat het motortje doet.
Een standaard GT begint vanaf 2200 te spoelen en gaat vloeiend naar de 3000. en gaat dan lekker ervandoor.

De mijne met relatief zware OZ 15" gaat echt tot de 3000 vrij rustig en ineens knalt ie dan dan weg.

Mijn max koppel is bij 3250rpm trouwens.
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

lang leve de 13" ;)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Hmmm.... Ik zag bij Matijs woensdag de wijzer bij 1900 tpm al van de 0 lijn afkomen en bij 2300 tpm al op de volle 0,7 bar staan. Hij heeft ook 15" wielen, maar geen restrictor erop die ze bij Reno een carburateur durven noemen.

Turbo druk en opspoel snelheid heeft weinig met de wielen te maken, gewicht en omtrek van een 15" met de goede banden zijn nagenoeg gelijk aan een standaard 13". Daarnaast heeft het opspoelen vooral te maken met de hoeveelheid gas die de motor uitspuugt, wat weer te maken heeft met de hoeveelheid die erin gaat (iteratief proces, die turbo). Afstelling en slijtage en optimalisatie van de flow zijn de bepalende factoren, niet welke kleur je lak is of je wielen nu 13" of 15" zijn (wel dezelfde wielomtrek aanhouden anders kan het wel uitmaken in hoeveel arbeid de motor moet leveren).

@Riel: Ik had met mijn 1 bar GTT ook dat hij boven de 5000 toeren nog een beetje harder doorduwde, en dat was met een volledig gereviseerde motor.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Calle dit zijn toch echt mijn bevindingen, het verschil tussen 13" en 15" OZ's is echt aanzienlijk. En geloof mij nou maar dat je dat echt merkt hoe ie volgas tot de 3000 rpm gaat.

De volledig standaard GT van zus die ik hier nog naast rij gaat vanaf 2000 naar 2500 volle druk en bij 3000 zit je echt op je max koppel en gaat ie echt goed weg.

Verder heb ik geen standaard zooi meer in de mijne en het lange inlaattraject zal ook een steentje bijdragen.
Verder begint de mijne ook gewoon te spoelen bij 2000 en levert vanaf 2750 pas de volle 1.2 bar. (de 0,7 zijn we bij 2500 allang voorbij :p )
En gelukkig kan ik gewoon nuttig door tot ruim 6500+ wat bij standaard dus echt geen nut heeft...


Tis gewoon puur de roterende massa die hier roet in het eten gooit, een 13" wieltje is gewoon veel sneller op snelheid dan een logge 15"
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

"roterende massa"

mooi gesproken ernie :lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-Ray- schreef:"roterende massa"

mooi gesproken ernie :lol:
is dat niet zoiets als een dik wijf in bed die niet weet of ze nou boven of onder moet liggen ???? :wink:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:"roterende massa"

mooi gesproken ernie :lol:
Sgoed Bert 8)
Plaats reactie