ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Maus

Vannacht toen ik naar huis reed, had ik weer geen last. :s
Ik denk zelf dat 't te maken heeft gehad met 't uitlijnen 's morgen. Dat dan waarschijnlijk 1 van de veren zich weer opnieuw heeft moeten zetten.
Maus

Ff een vraagje voor de 17 inchers onder ons; op hoeveel staat bij jullie de bandenspanning en hoe rijdt dat?
Ik had eerst 2.2 rondom, maar dat reed niet lekker. De neus was zeer zoekerig. Heb nu voor op 2.4 staan, ben benieuwd of dat 't beter is.
Bram

Om nog even terug te komen op de RS velgen op een Clio 16V. Ik heb een setje gemonteerd, en deze passen enkel al er spacers van min. 5 mm tussen zitten. Zonder die spacers gaat de velg tegen je veerpoot aanlopen.
Jeroen RS
Contacteer:

ik heb ze op 2,2 staan en geen problemen mee
Maus

Bram schreef:Om nog even terug te komen op de RS velgen op een Clio 16V. Ik heb een setje gemonteerd, en deze passen enkel al er spacers van min. 5 mm tussen zitten. Zonder die spacers gaat de velg tegen je veerpoot aanlopen.
Ook op een "gewone" Clio II phase II passen ze niet zonder een spacertje van een centimeter, heb ik laatste vernomen althans. :)
Maus

@ Jeroen: Je hebt dus verders geen last van een zoekerig weggedrag? Dat je constant je stuur van links naar rechts (en vice versa) voelt trekken?
Jouw bandenmaat is toch ook 205 - 40 - 17?
Jeroen RS
Contacteer:

nee daar heb ik geen last van. ja heb dezelfde bandenmaat
Maus

Hmmz....Raar.
Is de ophanging tussen een phase 2 en een phase 3 dus kennelijk toch aardig gewijzigd.
Dan zal ik eens flink met de bandenspanning moeten gaan spelen...
Jeroen RS
Contacteer:

ben je weer ff zoet :p
Maus

Grapjas! :wink:
Alsof ik al niet genoeg te doen heb....
Moet eerdaags 't dashboard weer loshalen, heb namelijk een irritant kraakje / rammeltje eronder en heb ik storing in volgens mij één van de signaalkabels. Dus kan die ook nog ff na lopen. :)
Rémi clio ph3

Jij had toch dat sport onderstel!!
Ik heb ook 17" met die banden maat op mijn clio (geen RS), de auto is iets zoekeriger geworden, maar dat was maar een klein beetje. Ik rij met 2.4 bar rond. Het extra verslijt van het midden van het loopvlak compenceer ik ruim, met het bochten werk :D
One clio to rule them all
Menno

Als zo'n auto erg instabiel blijft, wil een tikje meer uitspoor vaak wonderen doen. Maar idd, speel eerst eens lekker met bandenspanning. (Y)
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Renault stopt met Clio V6
Wilde je er nog eentje halen dan zou ik dit weekend even lang gaan. 8)

1 ding is zeker: het is een klassieker die men niet snel zal vergeten!
Maus

Waren m'n wieltjes netjes gebalanceerd, heb ik nu de bandenspanning op 1.9 bar gezet. Doet ie weer trillen als een gek. Ik kan 't haast niet geloven, maar luistert 't nou zo nauw?
Ik had wel 't idee dat 't wat strakker op de weg lag. :s
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

1.9 bar lijkt me erg weinig voor serie 40 banden. Als je over een richel rijdt veert 'ie in en beschadig je je velg.

Ik heb mijn orginele 16" 205/45 op 2.5 bar staan. Dat is de middelste waarde op de sticker die op je linker portier zit. Ik heb overigens dat sportchassis.
Menno

Zegt me nix, dat 't zou kritisch is. Soms worden banden wel eens een 2e keer gebalanceerd, als ze eenmaal beetje ingelopen zijn. Schijnt niet echt raar te zijn, maar heb d'r zelf geen ervaring mee.
Maus

Gisteren hebben ze inderdaad de velgen opnieuw (voor de 2e keer) gebalanceerd. Voor moest er een beetje bij, achter een beetje af, bandenspanning stond toen op 2.3 bar. Had toen nagenoeg geen last van trillingen. Echter nu bij 1.9 bar, is 't weer terug...
Rémi clio ph3

vreemd :s
One clio to rule them all
Nico Clio RS

Maus schreef:Gisteren hebben ze inderdaad de velgen opnieuw (voor de 2e keer) gebalanceerd. Voor moest er een beetje bij, achter een beetje af, bandenspanning stond toen op 2.3 bar. Had toen nagenoeg geen last van trillingen. Echter nu bij 1.9 bar, is 't weer terug...
Zijn je banden niet gecupt ? (kammen in het profiel een soort van zaagtand effect ) door het aanpassen van de druk verandert ook de drukverdeling op de band bij hogere drukken op het midden en bij lagere op de buitenkanten ! cuppen kan in extreme gevallen zelfs lijken alsof je wiellagers eruit liggen dan moet je nieuwe banden en anders is misschien finishbalanceren een idee :D
Maus

Ik mag toch hopen dat nieuwe banden (denk dat er nu hooguit 500 km mee gereden is) nog niet gecupt zijn.

Wat moet ik me voorstellen van finishbalanceren?
Nico Clio RS

Finish balanceren doe je met de wielen op de auto haalt alle onbalans uit de aandrijflijn die er nog zijn en dan moet het probleem opgelost zijn :)
zijn de problemen gekomen na het monteren van die banden ???
Maus

Probleem is idd gekomen na montage van deze velgen en banden.
Nico Clio RS

Maus schreef:Probleem is idd gekomen na montage van deze velgen en banden.
Misschien een hoogteslag door verkeerde montage??? vooral bij stugge banden moeten de banden goed "gezet" worden (band erop zonder ventiel 5 bar erin lucht eruit ventiel erin band op juiste spanning)
heb het op mijn werk met een mercedes vito gehad ong. zelfde probleem !! pasringen gemonteerd??? of fabrieksfout in velg of band
Maar dat moeten ze bij die bandenleverancier ook kunnen vinden :D
Maus

De velgen worden gecentreerd via de bouten, niet meer met een pasring. (Maar volgens de bandenboer zou dat niet uit hoeven maken.)
Kga van de week maar weer eens terug.
Nico Clio RS

Maus schreef:De velgen worden gecentreerd via de bouten, niet meer met een pasring. (Maar volgens de bandenboer zou dat niet uit hoeven maken.)
Kga van de week maar weer eens terug.
vraag maar om pasringen :) op de bouten centreren ze bij renaults niet (N) weet ik uit eigen ervaring 17" OZ polaris onder R21 rammelde de vullingen uit me bek :lol:
Maus

Dan gaan we daarmee eens aan de slag.
Maar ja, vast is toch vast? Dus dan zou 't toch geen verschil moeten maken, zou je dan denken....
Nico Clio RS

ja maar een tiende millimeter uit het midden is al goed voor trillingen :D
Nico Clio RS

Mooie auto hoor die van jouw :worship:
Kon ik niet betalen moet het voorlopig met een ph 1 van 01' doen
Grote plannen lege bankrekening :evil: kan me niet snel genoeg gaan 8)
Maus

Dankje. :)
Maar een phase 1 is toch ook niet verkeerd?
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Er is helemaal niks mis met een phase 1 toch? 8)
Menno

Heeft iemand hier de diverse onderhoudsintervallen, zoals Renault die voorschrijft voor de RS? Volgens het instructieboekje zou dat in het onderhoudsboekje staan.

Ik kan het allemaal zelf wel verzinnen, maar ben toch ff nieuwsgierig. Hoeveel km schrijft met voor voor:

-olie
-bougies
-luchtfilter
-brandstoffilter
Maus

Toevallig heb ik 't van de week nog gehoord. Maar om nou met zekerheid te zeggen bij hoeveel km's 't moet gebeuren...
Ik zal zo wel ff in m'n boekjes kijken. :)
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Menno schreef:Heeft iemand hier de diverse onderhoudsintervallen, zoals Renault die voorschrijft voor de RS? Volgens het instructieboekje zou dat in het onderhoudsboekje staan.

Ik kan het allemaal zelf wel verzinnen, maar ben toch ff nieuwsgierig. Hoeveel km schrijft met voor voor:

-olie
-bougies
-luchtfilter
-brandstoffilter
Heb 't boekje voor je uit de auto gepakt. Voor een phase3(en ook een phase2; voor zover ik mij kan herinneren):

-olie: 20.000 km of elke 2 jaar (bij de onderhoudsbeurt)
-bougies: 120.000 km
-luchtfilter: 20.000 km
-benzinefilter: 240.000 km
-distributieriem: 120.000 km of elke 5 jaar
-aandrijfriem hulporganen en rollen: 60.000 km of elke 5 jaar
-remvloeistof: 120.000 km of elke 4 jaar
-koelvloeistof: 120.000 km of elke 4 jaar
-airco: elke 4 jaar
-batterijtjes v/d a.b.: elke 2 jaar :)
Maus

Potver, is ie me net voor. :wink:
Menno