Universeel einddemper of..?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

Ik wil me een andere einddemper regelen voor op mijn rt'tje :P

als ik een universele neem weet ik dat ik die erop moet lassen enzo en dan een verloopstuk ivm diameter enzo?

als ik er 1 neem die voor een clio 1 rt is, klopt die diameter dan al of wat is het verschil?


thnx alvast :worship: :)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

De ophangpunten zitten niet aan een universele demper.
Alleen een beugel. Dat hoeft geen probleem te zijn. Sterker, ik heb vorige week een universele demper onder een Swift GTI gehangen met een uiterst vernuftig beugeltje zodat ie alle kanten op gesteld kan worden.

De diameter en ophangpunten zijn bij een demper die voor jou is ontworpen al klaar voor gebruik. Maar kost ook een stuk meer.
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

oke thnx..

en hoe zit het met de diameter?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

de diameter van de universele demper is meestal een stuk groter, vaak kan je bij de uni demper een verloop stuk kopen zodat je hem met een klem kan vast zetten aan je middendemper.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Middendemper? Er zit achter een universele demper slechts 10 cm aan buis.
Je slijpt je originele demper af op de juiste afstand die je nodig hebt voor de nieuwe demper. Als de dikte van de buizen redelijk overeen komen kun je in de nieuwe demper een sleufje slijpen zodat je 'm kunt aanknijpen. Ff wat gungum er omheen. Is deze niet de goede dikte dan kun je er inderdaadverloopstukjes voor krijgen. Kost geen drol en scheelt wat werk. De ophanging moet je zelf maken.
De demper heeft vaak al een beugel, maar daar blijft het bij. (N)
Creativiteit op laag niveau is een vereiste :wink:

En als ik wel iets enorm lelijk vind dan zijn het van die Sjonnie's die scheve uitlaten eronder hebben :( (N)
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Ik denk dat hij middenpijp bedoeld.. :)

Maar ik heb pas ook een universele aangeschaft en die is Ø62mm en de
originele pijp van mn Clio was maar Ø32mm als ik het me goed herinner.

Die verloopstukjes kan je in ieder geval bij Fullcartuning.nl krijgen voor 7 euro ofzo ex verzendkosten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies :)

alleen, zou ik zo weinig mogelijk gungum gebruiken. Beter wat firegum gebruiken, gungum dondert er toch alleen maar vanaf. Niet vergeten dat je je eventuele lasnaden die je maakt, ff inspuit met zinkspray vanwege de anti roest ;)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

ah oke thnx :D

waar kan ik het beste zijn voor een leuk dempertje? of moet ik meer denken aan een 2e hands/sloop ding?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Zo'n universele? Die kan je echt overal wel krijgen voor onderde 80 euro.
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Keisuki
Berichten: 73
Lid geworden op: do 9 jun 2005 22:40
Locatie: Sappemeer

Zou niet voor een universele gaan zeker niet bij een 1.1, die dingen worden toch ongeveer voor 1.6 tot 3.0 l gemaakt en dan nog doen ze bijna niks,
merk demper kost iets meer, maar levert ook wat op.
turbo powerrrrrrrr
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en wat zou t op moeten leveren bij een 1.1 dan? :)



http://www.showoffimports.nl :)
Keisuki
Berichten: 73
Lid geworden op: do 9 jun 2005 22:40
Locatie: Sappemeer

haha z'n uni -3 pk en een echte +0,5pk :p :lol:
turbo powerrrrrrrr
Keisuki
Berichten: 73
Lid geworden op: do 9 jun 2005 22:40
Locatie: Sappemeer

Mischien als je dan ook nog een universeel luchtfilter er opzet -5.
Sorry maar ik geloof gewoon niet in uni vaak een hoop kabaal met een hoop vermogensverlies
Only show no go :wink:
turbo powerrrrrrrr
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een einddemper zal ook geen vermogen toevoegen hoor, kom je toch uit bij een spaghettispruitstuk. En bovendien, 3 pk merk je niet hoor....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

DIe uni einddempers die ik zo veel zie zijn prima absorbtiedempers. Flinke grote diameter en netjes afgewerkt. Een einddemper doet he-le-maal niets met je vermogen tenzij je m dichtknijpt.

Bovendien kun je de meeste unidempers in 't geluid verstellen dmv een klep. Werkt goed. Ik vind ze netjes klinken btw.
Keisuki
Berichten: 73
Lid geworden op: do 9 jun 2005 22:40
Locatie: Sappemeer

Wat een bullshit,eindemper onder me neon geeft toch ook extra vermogen zeker in combi met luchtfilter maar dat zeg ik moet je wel een goeie kopen en voor en na dynojetten
turbo powerrrrrrrr
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Onzin.
De weerstand van de einddemper is nihil, zelfs de originele demper aangezien de uitlaatlucht zover afgekoeld is dat het volume kleiner is en dus zelfs een kleinere diameter voldoet.

Over het luchtfilter: de engineers van Renault hebben zeker niet stilgezeten bij het ontwerp van het inlaattraject. Meet jij het drukverlies maar eens op wat er bij een origineel filter optreedt. Ik geloof 1%.
Een openluchtfilter zal dat procentje wellicht verminderen, maar het zuigt niet alleen warme lucht aan, het verneukt ook nog eens je hele inlaattraject (wat bijvoorbeeld bij een clio 16v belangrijk is) en een enorm verlies veroorzaakt (bewijs is te verkrijgen).

Ik moet het eerste open filter nog meemaken wat daadwerkelijk meer vermogen geeft. En dan wel zoveel wat met een vervangingsfilter niet mogelijk is.


nb
dit alles geldt voor de fabrieksaf auto's . Wanneer er door tuning meer lucht nodig is zal er hier natuurlijk wel e.e.a. aan aangepast moeten worden.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Keisuki schreef:Wat een bullshit,eindemper onder me neon geeft toch ook extra vermogen zeker in combi met luchtfilter maar dat zeg ik moet je wel een goeie kopen en voor en na dynojetten
SHow me.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Die universele dempers klinken idd best lekker.

Op automaxx was er een peugeot (205xtreme) die een invidia demper er onder had. Man wat een geluid. De grond trilde. :worship:
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ik heb zelf een universele sebring onder m'n clio. En dat brult toch behoorlijk hoor! Maar extra vermogen zat er helaas niet in :p
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Extra vermogen kun je krijgen als je alles aanpakt dus vanaf motor blok tot aan de achterkant. In combi met chippie luchtfilter.

Dan heb je wel een merkbaar verschil.
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ja, ik weet het. Heb daarvoor ook geen andere einddemper genomen. Heb hem puur voor het geluid... had eerst een devil die je gewoon echt niet hoorde.
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Ik heb een zelf gemaakte demper:D

[img]http://home.tiscali.nl/arjanboltjes/Cli ... 0_0414.JPG[/img]
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

allemaal bedankt weer :worship:

het gaat om de looks en ik snap wel dat ik er geen vermogen mee uithaal :p


Weet iemand wat voor diameter de uitlaat is van een clio 1.4?

want dan kan ik alvast demper + verloopstuk regelen :)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

neem een schuifmaat en wurm jezelf even onder de auto
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

hehe, ja dat zou ook kunnen heb alleen niet zo 123 een schuifmaat hier en mijn auto is aardig verlaagd... :p

maar mijn vraag is of toevallig iemand dat weet?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

pak een lintje en leg die eromheen. Zet een streepje, lintje eraf.
Maakt het rondje weer en meet de diameter.

Ik blijf volhouden, zelf doen is geen moeite :wink:
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

de buitendiameter is 45mm bij een clio 1
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

oke thnx :)

hoe moet die tussenverloop worden bevestigd btw? gewoon klemmen toch?
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

kan met klemmen het beste is om ze aan elkaar te lassen
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Het mooiste is de nieuwe demper op het stuk buis van de oude demper te lassen. Dan koppel je de demper nl zo af en kun je 'm ook zo vervangen en verkopen.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

beste is idd gewoon om hem met klemmen te bevestigen, dan kun je hem er een beetje mooi recht onderhangen, want je kan nog een beetje schuiven en draaien met de demper. als je em last en je wilt later eens je middenbuis vervangen moet je alles weer los slijpen en opnieuw lassen.
R5GTT. Drive it like you stole it
FerociouS
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 21:40
Locatie: zoetermeer

46 mm d8 ik, een 16v heeft 52 mm..

Ik heb een sebring einddemper onder mijn clio 1.4S hangen die voor een 16v is, passen doet het wel en luchtdicht is het ook.
(ik kon zo'n kant en klare einddemper op de kop tikken)

Dus zoveel maakt het niet uit, naar mijn idee dan.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

paz-maniac schreef:beste is idd gewoon om hem met klemmen te bevestigen, dan kun je hem er een beetje mooi recht onderhangen, want je kan nog een beetje schuiven en draaien met de demper. als je em last en je wilt later eens je middenbuis vervangen moet je alles weer los slijpen en opnieuw lassen.
Je snapt denk ik niet wat ik bedoel.
Juist door de demper zo te lassen met eraan een stuk buis die loopt als een standaard buis ( dus van een originele demper) kun je heel makkelijk stukken uitlaat vervangen zonder dat je zit met stukken uitlaat die je speciaal pas hebt gemaakt.

(vast erg duidelijk dit :~ )
Plaats reactie