Is deze Clio 16 V bij jullie bekend?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

Ik ben al enige tijd geinteresseerd om een Clio 16V te kopen. Heb ook verschillende aankoopadviezen op internet doorgelezen.

Ik heb deze auto uit 1991 zien staan en vroeg me af of dit een bekende auto voor jullie is?

[img]http://pictures.autotrader.nl/PICTURES/ ... 40x1x0.jpg[/img]
Staat te koop bij http://www.autobedrijfpeeters.nl/ in Neer. Is dat een betrouwbaar adres?

Gezien het feit dat volgens de site de vorige eigenaar een echte liefhebber was vroeg ik me af of iemand de auto kent? En of de auto natuurlijk in goede staat etc is.

Is het daarnaast bij de 16v's een probleem die hoge kilometerstand? Meestal zijn die auto's dan toch aan revisie toe?

Alvast bedankt! :)
Laatst gewijzigd door Autoliefhebbers op za 18 jun 2005 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

De auto zegt mij niets. Maar goed. In kentekens ben ik toch geen ster :p

Hieronder nog wat aankoop adviesen voor een clio 16v.

Succes. en alsnog welkom op de site 8)

Gr.Frits
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef:
Aankoopadvies Renault Clio 16V/ willy


Carrosserie

· Achterschermen let op roest op de achterschermen ze hebben dit bijna allemaal (althans de geïmporteerde versies)
· Schades let op of de bumpers goed recht zitten vaak al een teken van schade
· Kijk op de brug of de kokerbalken nog netjes recht zijn, vouwen en knikken duiden op schades.
· Dorpels roest hoewel dit niet vaak voorkomt heb ik het wel al eens gezien
· Achterklep roest ter hoogte van slot bevestiging aan de binnenkant
· Verder algehele staat deukjes krasjes enz.

Interieur

· Voorstoelen bij deze wil de rugleuning het wel eens begeven TIP: even doen alsof je iemand achterin in laat stappen dit moet soepel gaan.
· Kijk onder de bekleding in de kofferbak voor eventuele schade verleden ribbels moeten recht zijn, tevens wil hier nog wel eens water onder te vinden zijn.


Motor

· Kijk in motorruimte of deze schoon is of dat er overal olie ligt, is redelijk gevoelig voor olie lekkage.
· Naast de accu zitten zekeringen en relais trek het zwarte bakje open en je weet of er aan deze auto in het verleden geknoeid is als het er niet netjes uitziet.
· Bij koude motor harde tikkende klepstoters dit hoor je duidelijk, maar moet weg trekken als de motor op bedrijfstemperatuur komt.
· Let op de oliemeter, er hoort tot vlak onder het maximum olie in te zitten, anders bijvullen voor de proefrit.
· Koppakking let op bruine drab in koelvloeistof vat en borrelen van koelvloeistof in expansie vat.
· De motor mag geen druppel koelvloeistof verbruiken, wederom lekke koppakking.

Versnellingsbak

· Clio’s voor 93 zwakke versnellingsbak vaak gaan de synchrone ringen kapot zeer duren reparaties.
· Zou soepel moeten schakelen.
· Licht rammelen bij accelererend insturen duidt meestal op binnenkort versleten kruiskoppelingen. Niet te verwarren met een rammelend uitlaatsysteem, wat niet helemaal vrij hangt in de bochten.


Overige onderdelen

· Wiellagers willen nog wel eens kapot gaan.
· Fusee kogels zit vaak spelling op.
· Stuurhuis let op dat er geen spelling op het stuur zit.
· Veel 16V's zijn verlaagd, check of je wielen vrij kunnen draaien tijdens maximaal inveren en/of maximale wieluitslag. Inveren geldt ook voor achterwielen. Let daarnaast op de wegligging van sterk verlaagde Clio's.

Proefrit

· Koop NOOIT een Clio 16V zonder een proefrit te hebben gemaakt!!! En zorg dat je zelf een stuk stuurt, dus niet alleen er naast zitten.
· Een koude motor heeft een extreem hoge oliedruk, voorzichtig warm rijden, op bedrijfstemperatuur zakt de oliedruk.
· Let tijdens het rijden op het volgende: Oliedruk (meest rechtse meter) Bij warme motor (100graden olie temp.) zou deze bij een toerental van 4000 toeren minstens 2,5 bar zijn. Is dit niet zo NIET kopen indien lagere oliedruk.
· Olie temp zou niet boven 120graden mogen komen.
· Koelvloeistof temperatuur dit is zeer verschild bij de Clio de een word wel warm en de ander niet, maar zou op de snelweg niet hoger als de helft van de meter moeten komen.
· Als je een stuk hebt gereden even stil gaan staan en de motor uitzetten, vervolgens onder de motorkap kijken naar koelvloeistof vat ziet u niets raar is het goed, maar borrelt het is de koppakking kapot. NIET kopen.
· Probeer een paar bochten iets harder te nemen dan dat je normaal zou doen, dit om te testen of wiellager aandrijfassen en fuseekogels te checken. Hoort u vreemde geluiden (tikken, bonken, scheurende enz) is er iets niet goed. Laat dit eerst oplossen al voor U een beslissing maakt.
· Let goed tijdens het rijden of hij wel spoort, daarmee bedoel ik of hij niet een kant optrekt of overgevoelig is voor spoorvorming. (bij banden groter als 195 is dit moeilijker te bepalen.)
· Let op spelling op het stuur tijdens het rijden, dit mag eigenlijk niets zijn tot een enkele millimeter.


Overige opmerkingen

· Naarmate een Clio meer getuned is, zal hij sneller slijten, meer en duurder onderhoudt vergen. (De plezierfactuur gaat weliswaar ook omhoog.)
· Kilometerstand een Clio blok gaat gem. 250.000 km mee mits goed onderhouden.
· Ze zijn duur in onderhoud als men zelf niet kan sleutelen, kleine motorruimte met hele grote motor.
· Een genot om in te rijden
· Probeer er eerst een paar uit je zal merken dat geen van alle hetzelfde rijd en neem de beste.
· Neem indien mogelijk iemand mee die er verstand van heeft. Er zullen hier altijd wel mensen zijn die best met je mee willen gaan om er een te testen.
· Let op katvervangers en APK, met gechipte Clio's die een katvervanger hebben, moet de trukendoos open om ze door de APK te krijgen. Dit is wel te realiseren, maar een extra inspanning waarmee je rekening moet houden


kijk ook, maar dat geld niet speciaal voor de williams, naar slijtage plekken en kilometerstand.

bijv, de zitting van de bestuurder stoel, de matjes, de pook, het stuur. Hoe rolt de gordel op ?

als die op 100.000 staat en de gordel rolt niet meer lekker op dan klopt er dus iets niet, of een gare pook met nieuwe matjes betekent dat er al een mattenset doorheen is gegaan. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het geeft je vaak een betere indicatie van hoeveel er mee gereden is dan de kilometerstand.

en het aller aller aller belangerijkste, neem iemand mee die een williams maar niets vind, of die er veel vanaf weet. Iig iemand die niet 'verliefd' word, wat jou waarschijnlijk wel gebeurt. Hij kan je dan op de slechte punten wijzen. Spreek ook nooit direct af dat je hem koopt maar laat het ff een dagje bezinken, zelfs als die al andere kopers heeft. (als tie die heeft waarom laat ie jou dan komen ??)

Veel success en laten we hopen dat het een goede is !


Olielekkage bij een Renault en zeker een 16v/williams is meer realiteit dan geen lekkage. Zo ongeveer elke clio lekt tussen bak en motor en is dus geen serieus probleem. Lekt ie niet dan kun je er vanuit gaan dat of de koppeling en dus ook de keerring is vervangen. Aandrijfasjes zijn duur, zijn nl niet immitatie te krijgen dus let op acceleren in bocht op tikken/takkelen. Om te testen of vermogen nog aanwezig is kijk ik altijd naar tussenacceleratie dus zoek ff op wat ie moet doen bij 80-120 in IV en V en test dit bij proefritje. Olieverbuik is ook een feit, 1 liter op 1000 is geen uitzondering. Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter. Vergeet niet op schades te letten. Ff de deurrubbers opzij schuiven en kijken of je spuitnevel ziet. Dit ook in achterbak doen. Je kutn bij een geopende deur ook kijken bij overgaan van achterscherm naar deuropening, ff kijken op de randen. Kijk ff onder de auto en onder de kap bij deveerpootkokers naar kitnaden. Ff bij proefrit abrupt van gas en weer op gas. De motorsteunen zijn vrij zwak, met name de onderste. Heb je misschien wat foto's, er zijn niet zoveel williams'en en de meeste zijn daarom wel bij iemand bekend. Laat het motortje stationair draaien en haal de bijvuldop er ff af, dan kun je op onderdruk controleren. Als ie erg stoomt dan heb je redelijke zuigerveerslijtage. Let wel de olie spuit er ook lichtjes uit. LEt ook op bonkjes en sporing, probeer ff op een stuk oneffen weg te rijden en dan koppeling intrappen en goed luisteren. EEn fuseekogeltje of stuurstangkogel is altijd wel aan vervanging toe. LEt op de velgen, ze horen orgineel een chrome/gepolijste zilveren buitenste rand te hebben.


Km's zijn een heikel punt, wat heb je liever, een auto met 140000 km waar nog niets aan gedaan is, maw alles nog origineeel en waarschijnlijk ga JIJ de kosten maken of eentje met 2 ton waar al voor 5000 euro aan vervangen is??? Ik zou voor het laatste gaan. Die km-standen doen er op een gegeven moment echt niet meer toe.

Als je mogelijkheid hebt altijd voor de williams gaan. Je kunt de 16v en de williams niet met elkaar vergelijken, op papier lijkt het niet zoveel te schelen maar in praktijk merk je verschil. EEn williams is zoveel soepeler en sneller en niet te vergeten sterker! Kheb er 2 gehad. Kheb ook een gewone 16v en een 16v coupe gehad maar die zijn niet te vergelijken met een williams, niet qua snelheid en niet qua wegligging. Dus spaar door voor een goeie williams!!!!!
Zo dan... :D
Moet ik natuurlijk wel het lijstje Quote 8)
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

Ok bedankt!!! Ik heb nog een paar vragen. :D

Luister goed naar motortje, bak maakt geluid bij vrij lopen stationair dus is ook geen probleem, als je kopp intrapt is het weg. Is in principe geen probleem, hebben ze allemaal. Ruilbak kost ong 1200 euro. HEt beste koop je een originele zonder allerlei shit als sportuitlaat, zeker geen open luchtfilter.

Hoe kun je precies nou horen of een versnellingsbak snel aan vervanging toe is. Want dat is mij toch een beetje onduidelijk.

Bovendien heb ik het liefst een orginele maar een sportuilaat en sportluchtfilter lijkt mij geen probleem? Waarom liever zonder?
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

als je een testrit maakt, en gaat van zn 1 naar zn 2 en hij doet een beetje moeilijk is die aan vervanging toe. ook kan je tijdens het rijden (ong.m 80 km/h) koppeling intrappen en naar zn 2 proberen te schakelen (koppeling niet los laten hoor) :D, gaat het moeilijk of niet, is er goed mee geragt
Heerlijk weer een franse auto
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

Handige tips! Bedankt! :)

Maar zijn er nog clio 16v's te vinden waarmee niet is geragd? Lijkt me bijna zeldzaam en onmogelijk? In zekere mate is er allemaal wel eens flink mee gescheurd denk ik?
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

je hebt scheuren en scheuren, bij de een is er met koude motor flink mee getrapt, en bij de ander is ie eerst netjes warm gereden en daar na flink mee gereden.
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

joeri_clio16V schreef:je hebt scheuren en scheuren, bij de een is er met koude motor flink mee getrapt, en bij de ander is ie eerst netjes warm gereden en daar na flink mee gereden.
Dat is waar. Met een koude motor gaan scheuren is natuurlijk ook oerstom.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Misschien moet je eens kijken naar een Clio RSi, maar ervaring is dat deze minder afgetrapt zijn en motorisch sterker zijn. Bovendien zijn ze ook erg snel :smoke:
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

Stefan S. schreef:Misschien moet je eens kijken naar een Clio RSi, maar ervaring is dat deze minder afgetrapt zijn en motorisch sterker zijn. Bovendien zijn ze ook erg snel :smoke:
Ja maar die vind ik niet zo mooi. Ik vind de 16V zo mooi omdat hij zo breed is en door de motorkap. Bovendien zou ik het liefst voor een Williams gaan door zijn soepele 2.0 16v met meer vermogen. Ik ben niet echt een scheurneus maar hou wel van de sportieve versies van auto's. Die vind ik qua uiterlijk vaak ook net dat extra hebben. :)
TjeBo
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 13 jun 2004 19:30
Locatie: Joure

Weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar een Williams is net een tikkeltje duurder
- '94 Clio RSi -
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

TjeBo schreef:Weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar een Williams is net een tikkeltje duurder
Nou die zitten toch vaak boven de 5000+ euro. Ik heb helaas wat minder te besteden omdat ik nog studeer.
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=2497557

Is deze williams bij jullie bekend? GX-GD-55 uit 94 voor 3500 euro. Niet erg lage prijs voor een Williams? (te laag)

Ook vreemd volgens de site is ie van 09-1994 en volgens RDW is ie van:
Datum eerste afgifte Nederland i 31 augustus 1993
Datum eerste toelating i 31 augustus 1993
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ik geloof dat die handelaar een foto gebruikt van een williams die hij eerder had verkocht..
Autoliefhebbers
Berichten: 16
Lid geworden op: za 18 jun 2005 13:09

Bram schreef:Ik geloof dat die handelaar een foto gebruikt van een williams die hij eerder had verkocht..
Dat zou kunnen en ook de leeftijd verklaren. Wel erg irritant.
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

Die aankooptips zijn wel een beetje overdreven...

Ik heb in de zomer met extreem hard rijden soms best dat mn olie warmer dan 120 graden is. En ook de oliedruk is bij mij geen 2,5 bar volgens de drukmeter bij 4000rpm en 100<>120 graden olietemp.

Bij andere Clio's die ik ken is dit zo'n beetje hetzelfde...

Krijg je vanzelf met een wat hogere km stand. is opzich helemaal niet erg als je het mij vraagt.

Wat zou je aan een wat lage oliedruk kunnen doen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik vind die tips zelfs nog een beetje ruim...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Staat tenminste nog eens wat in waar op te letten.

En dan nog slippen er wel eens wat dingen bij tussen. :wink:
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

Denk dat je met deze tiplist op je klapper naar 5 willekeurige clio's(rond de 2000,-) kunt gaan en er dan geen 1 kunt kopen omdat ze allemaal niet voldoen aan bep. punten.

Of heb ik gewoon een gare clio en al die andere clio's waarin ik heb gereden waren ook allemaal gaar?

Vooral het langzaam rijden met warme olie resulteert bij een wat verder versleten motor (>2ton op de klok) in een lage oliedruk. Das normale slijtage als je het mij vraagt.

of?
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Het zijn adviezen en die kun je in de wind slaan. Waar staat dat je de auto niet moet kopen als hij niet aan de adviezen voldoet?

Het helpt je alleen op weg....
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Je kunt er ongeveer van uitgaat dat de meeste clio 16vŽs gewoon kut zijn. En dan is het zaak om de minst kutte ertussenuit te zoeken.
Onderdelen vervangen zul je toch moeten. En roesten vinden ze ook leuk. Ik heb nu ook ergens een lager of homokineet weer stuk. Elke week wel iets met die flut auto. En daarnaast nog een fuseekogel of stuurkogel versleten, ook de benzinepomp laat af en toe merken dat ie met pensioen wilt.
Als ik dat zo bekijk heb ik ergens wel spijt dat ik niet meteen een 325 gekocht heb, of een lada. :lol: Hou je nog eens wat geld over voor leuke dingen.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Kan je het beste een phase 2 kopen uit '95 of jonger. Die vind je ook alleen niet zo snel. Ook roesten die (geloof ik) niet meer zo snel bij de wielkasten. Tevens vind ik de phase 2 (ja ik rij er 1 :P ) net iets wat meer hebben. Ze zijn ook jonger dus als mee zit wat minder km's erop. Als je echt goeie wil moet je denk ook niet moeilijk doen om van ver er 1 te halen. Kom zelf uit nijmegen en heb de mijne in omg rotterdam gehaald. Vaak kan je aan de persoon of bedrijf al zien wat voor auto het is. Als het een wat oudere kerel is met gezin ofzo (achter in de 20) zal ik die eerder kiezen dan zon kerel die schuin achter het stuur zit met petje op :) Afgesleten interrieur zegt vaak ook wel veel.

Groeten Paul.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Dat olie druk verhaal moet je ook met korreltje zout nemen. Ligt ook vaak aan de olie die erin zit. Heb bij kleine beurt net olie ververst met kendall 10w40 en me druk ligt nu ook stukkie hoger dan eerst. Nu rond de 3 bar bij 4000 toeren bij warme olie. Terwijl bij de vorige olie Total Quartz 7000 10W40 het rond de 2 bar lag. Bij mij gaat dat kendall spul er niet meer in iig.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

shift00 schreef:Die aankooptips zijn wel een beetje overdreven...

Ik heb in de zomer met extreem hard rijden soms best dat mn olie warmer dan 120 graden is. En ook de oliedruk is bij mij geen 2,5 bar volgens de drukmeter bij 4000rpm en 100<>120 graden olietemp.
Raar dat je olie dan warmer wordt tijdens extreem gebruik.


Wat zou je aan een wat lage oliedruk kunnen doen?
Andere auto kopen? :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Andere olie erin keilen, 10W50 of 10W60 ofzo.
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

dat extreme gebruik is vooral bij hardrijden<>stilstaan<>hardrijden<>stilstaan. Naar de TT in Assen had ik dat erg. Maar dat is logisch want door het stilstaan na actie kan hij zn warmte minder goed kwijt.

Ik ga maar eens de olieverversen en het oliefilter vervangen. Dan zien we verder wel. Zal voor de grap ook eens de compressie testen.

Iemand een idee wat dit bij een gezonde clio is?

Test met warme motor en volgas.
Plaats reactie