Waar moet je op letten bij aanschaf van een 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tijnwueel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 4 apr 2005 10:32

Hallo ik ben nogal nieuw hier maar ik had een vraagie daar is dit voor dus.

Ik ben bijna 18 en ik wil graag een R5GTT halen. Waar moet je nou op letten als je zo'n auto koopt. Ze roesten nogal graag heb ik gelezen. Waar begint roest meestal? Nog andere tips?

Alvast bedankt. :worship:
Groetuuh
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

in priincipe roesten ze allemaal behoorlijk, wat belangrijker is voordat je een auto koopt, rijdt er een stukje mee en kijk of de motor goed trekt en loopt, of het weggedrag stabiel is, geen rare geluiden etc.
kortom of alles normaal goed werkt, anders laten staan of prijs flink laten zakken.

een gt turbo zit motorisch een beetje gecompliceerd in elkaar en hier kan erg veel kapot aan gaan, en dit kost veel geld.

koop een model wat van 1989 of 1990 is, dus de laatste types, die zijn technisch verder uitontwikkeld.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

tijnwueel schreef:Hallo ik ben nogal nieuw hier maar ik had een vraagie daar is dit voor dus.

Ik ben bijna 18 en ik wil graag een R5GTT halen. Waar moet je nou op letten als je zo'n auto koopt. Ze roesten nogal graag heb ik gelezen. Waar begint roest meestal? Nog andere tips?

Alvast bedankt. :worship:
In mij zoektocht naar een gtt destijds heb ik iemand meegenomen die er veel vanaf wist. Uiteindelijk is het alleen geen gtt geworden :)
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

Frank M schreef:
tijnwueel schreef:Hallo ik ben nogal nieuw hier maar ik had een vraagie daar is dit voor dus.

Ik ben bijna 18 en ik wil graag een R5GTT halen. Waar moet je nou op letten als je zo'n auto koopt. Ze roesten nogal graag heb ik gelezen. Waar begint roest meestal? Nog andere tips?

Alvast bedankt. :worship:
In mij zoektocht naar een gtt destijds heb ik iemand meegenomen die er veel vanaf wist. Uiteindelijk is het alleen geen gtt geworden :)

en ik zou effe in het gtt topic kijken zie je meer daar zul je meer tips vinden dan hier in het gte topic
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Dit kan ook wel handig zijn:


Aankooptips GT Turbo schreef:De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur


Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
ANWB keuring kost 155 Euro, en je moet lid zijn. Vraag gewoon of iemand van het forum die er verstand van heeft, met je mee gaat kijken.[/quote]

Succes met je zoektocht.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

ik dacht al waar blijf je :lol: :p , kunnen jullie hier niet een apart forum voor maken: waar moet ik letten bij aankoop van? en dan zonder reply mogelijkheden alleen door mods. Want eigenlijk krijg je steeds de zelfde vragen en de zelfde atwoorden dat ze de search optie moeten gebruiken en voor de meeste wagens is het er ook al zoals deze voor de 5gt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat was er wel op het oude forum. It will be back :p
tijnwueel
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 4 apr 2005 10:32

Donders wat een lap tekst toch wel bedankt hier heb ik wel wat aan :worship:
Nou nog ff wat meer sparen en dan komt het wel goed zo gauw ik er 1 heb komen hier de foto's :foto:
Bedankt voor de hulp

Martijn
Groetuuh
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

nog een tip: blijf nuchter en wordt dus niet verliefd op de eerste de beste GTT, want dat gaat snel :p
Plaats reactie