Kraken in achteruit versnellingsbak

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
NielsT

Ik heb een vraag, ik heb laatst mijn druklager vervangen en nu kraakt hij als ik hem in zijn achteruit wil zetten. De bak maakt teveel toeren lijkt wel, dus ontkoppelt hij niet goed. Hoe kan je de kabel het beste afstellen?
Gaat om een Clio,

Groet,

Niels
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

De kabel stelt zichzelf mbv een mechanisme in het pedaal. Het kan zijn dat dat mechanisme naar de k***e is. Het is alleen wel vreemd dat ie het nu ineens doet, nadat je het druklager hebt vervangen.

Heb je trouwens alleen het druklager vervangen? Niet de koppelingsplaat?
NielsT

Nee de plaat niet, die was nog hartstikke goed (terwijl het de eerste nog is te zien aan het jaartal :D ), ik vind het eerlijk gezegd ook erg raar, misschien inderdaad dat mechanisme, zal het eens onder de loep nemen :)
Haas
Car: Megane RS

ff schoonmaken met remreiniger en dan btje vet op de tandwieltjes??? Tis maar een idee.. ;)
Merijn
Über-Spammer

Van het stelmechanisme? Dat is van plastic, dus ik denk dat dat niet zo heel veel nut zal hebben.
Haas

t zal ook niet wereldschokkend zijn, maar iets schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad :)
SMILLIAW

hey niels,

ik heb er ook last van.
wat ik doe is eerst in zn 1ste versnelling doen en dan in zn achteruit, dan hoor ik nix meer (Y)
TjeBo

Klopt als een bus... door de versnellingsbak eerst in z'n 1 te zetten zet je de bak 'stil' Dan kun je probleemloos in z'n achteruit schakelen. Komt omdat de achteruit 'lager' in de bak zit (ofzo?? :beer: )
- '94 Clio RSi -
Haas

dit verhaal klopt wel. Ik duw m meestal heel zachtjes in de achteruit. Eerst stukje heel langzaam en rustig, dan remt de boel af en dan gaatie er geruisloos in :)
Heb nog nooit probs gehad met mijn koppeling of druklagers oid, maar zo is t al zo lang ik m heb. Bovendien zijn franse auto's nooit zo stil bij t inschakelen van de achteruit. Ooit al eens een 205 gereden... :~
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

iid ja, bij mijn ex-clio 16v had ik daar ook last van, en moest je em ook rustig in de achteruit zetten. Anders was het tantjespoetsen. Bij de 5 heb ik er (geen) minder last van.
NielsT

Hij doet het eigenlijk alleen als hij warm is, dan krijg ik hem ook niet in zijn vooruit, en om dan de hele tijd de motor uit te zetten en weer starten in de juiste versnelling is ook zo wat he met parkeren! :D , maar ik heb dat stelmechanisme bekeken en alle tandjes zitten er nog op, of kan het ook iets anders zijn wat niet goed meer werkt van dat stelmechanisme? Je kan er zeker niet een ring tussen doen tussen de bak en de buitenkabel? stelt hij zeker vanzelf bij?
NielsT

Niemand? :s
pierre

volgens mij komt de koppeling niet zo goed vrij, ligt aan de koppeling niet aan de kabel.

koppeling weer uit elkaar halen.
NielsT

Hmm dacht er wel clios rondreden hier, maar heeft dan niemand anders zoiets bij de hand gehad, en een andere oplossing gevonden ipv eerst in zijn vooruit etc?
pierre

ik heb soortgelijke euvels ook gehad met mijn gt turbo, de versnellingsbak vervangen of reviseren, kan nm. slijtage zijn in de bak.
NielsT

pierre schreef:ik heb soortgelijke euvels ook gehad met mijn gt turbo, de versnellingsbak vervangen of reviseren, kan nm. slijtage zijn in de bak.
nieuwe bak?
NielsT

^^
Merijn
Über-Spammer

Het klinkt inderdaad als een probleem met je koppeling, niet met je bak. Kijk het stelmechanisme eens goed na. Misschien zit het daarin.
NielsT

Merijn schreef:Het klinkt inderdaad als een probleem met je koppeling, niet met je bak. Kijk het stelmechanisme eens goed na. Misschien zit het daarin.
Want lijkt me niet dat bak versleten is, schakelt verder hartstikke mooi, geen geluiden etc. Dus grote kans dat het stelmechanisme niet meer goed functioneert, ga ik die ff nieuw halen! Ik dacht dat er misschien nog andere dingen aan de hand konden zijn, eerst deze maar even vervangen

Bedankt!
pierre

stelmechanisme is niet duur, maar levert niks op, heb ik ook eens gedaan

of de koppeling komt niet goed vrij of de synchromesh ringen zijn iets versleten, hoeft niet altijd geluid te geven.
NielsT

Ik heb het gevonden, stelmechanisme was nog supernetjes, niks geen afgesletent tanden oid, ik heb een opvulring inelkaar gelast en een sleuf ingevreest, deze heb ik aan het uiteinde van de binnenkabel bij bak tussen gezet, nu kan ie dus verder ontkoppelen (wat dus het geval was) en nu geen problemen meer! (Y)
pierre

afwachten hoelang dit goed gaat, anders uiteindelijk koppelingsplaat vervangen
PatrickG

z'n koppelingsplaten waren nog goed...
NielsT

damn, ik dacht dat het goed ging kraakt hij weer, wil niet goed in de versnellingen als hij goed warm is. Als ik de koppeling intrap en laat hem dan losschieten (in zijn vrij) dan doet ie het even weer goed, echt een raadsel iemand nog suggesties?
Bram

Klinkt misschien dom hoor... Maar ligt je vloermat niet onder je pedaal waardoor je hem niet volldig kan intrappen? Probeer eens een ritje zonder mat zou ik zeggen ;)

succes!
NielsT

Bram schreef:Klinkt misschien dom hoor... Maar ligt je vloermat niet onder je pedaal waardoor je hem niet volldig kan intrappen? Probeer eens een ritje zonder mat zou ik zeggen ;)

succes!
Hah, nee ik heb nog geen vloermatten, en hij doet het alleen als hij warm is.. :)
NielsT

??
Twington

Bram schreef:Klinkt misschien dom hoor... Maar ligt je vloermat niet onder je pedaal waardoor je hem niet volldig kan intrappen? Probeer eens een ritje zonder mat zou ik zeggen ;)

succes!

draai anders het toerental iets terug bij een tehoog toerental wil het schakelen wel eens minder goed gaan
gepensioneerd
-PAZ-
Über-Spammer

hoe lang zit je olie al in de bak, als ie warm is is de olie ook dunner. wil mischien ook wel helpen, effe de olie verversen en opnieuw vullen met 75W90
Plaats reactie