[MarcoGŽs 250km/h Clio16v] nieuwe banden
Om nog even in te haken op de lopende discussie.
Peter Dijkstra's (da's de broer van Henk 'Fastchip' Dijkstra) 19 16v Turbo heeft een originele JB3 bak die er onderhand al 60.000km op heeft zitten. Het verschil tussen een kapotte bak zit hem hier in de chauffeur die zich inhoudt in de lage versnellingen en geen piekbelastingen opwekt. Het apparaat draait 188pk en 240Nm aan de voorwielen op de dynojet in Goes met rond de 800MBar laaddruk. Compressie is circa 8,5:1 en dat zou nog iets hoger kunnen met dit boostniveau. Het apparaat is overigens voorzien van een lucht/ water tussenkoeler...
Er werdt nog een opmerking gemaakt over het meer onderhoud nodig hebben van een turbomotor. Afgezien van een regelmatige plens motorolie, een vers oliefilter, een vers luchtfilter (er gaat meer lucht door heen dus sneller op) en regelmatige controle op lekkage, speling en montage heeft een turbo niet of nauwelijks meer onderhoud nodig. Een turbo overwegen en afwijzen op deze punten helemaal onzin.
Wat de bakken betreft. Ik heb met behulp van Reinier a.k.a. Cannonballman bijna 2 jaar geleden de data bekeken en doorgerekend voor een custom JC5. Dit voor een bak die 250km/h kon realiseren in combinatie met het lage nominale toerental van de C1J motor. Het is mogelijk om een custom JC5 te bouwen voor een eindsnelheid van 250km/h bij 6.000min-1 met 195/50-15 (1760mm wielomtrek). Maar dat kost serieus knaken omdat je uit praktische overwegingen met nieuw geleverde assen en tandwielen moet werken. De enige downside was dat je vastzit aan een 3.9:1 1e versnelling in plaats van de gebruikelijke 3:1 op de sportieve modellen. Dit houdt een risico in voor overbelasting van de bak met turbomotoren bij volle belasting in de 1e versnelling (wielspin is hier de reddende engel) en is je eindsnelheid in 1 rond of onder de 40km/h. Dat betekent bij opschakelen in 2 meer als 50% toerenval en dat kan vervelend zijn. Het is in ieder geval niet prestatiebevorderend.
Peter Dijkstra's (da's de broer van Henk 'Fastchip' Dijkstra) 19 16v Turbo heeft een originele JB3 bak die er onderhand al 60.000km op heeft zitten. Het verschil tussen een kapotte bak zit hem hier in de chauffeur die zich inhoudt in de lage versnellingen en geen piekbelastingen opwekt. Het apparaat draait 188pk en 240Nm aan de voorwielen op de dynojet in Goes met rond de 800MBar laaddruk. Compressie is circa 8,5:1 en dat zou nog iets hoger kunnen met dit boostniveau. Het apparaat is overigens voorzien van een lucht/ water tussenkoeler...
Er werdt nog een opmerking gemaakt over het meer onderhoud nodig hebben van een turbomotor. Afgezien van een regelmatige plens motorolie, een vers oliefilter, een vers luchtfilter (er gaat meer lucht door heen dus sneller op) en regelmatige controle op lekkage, speling en montage heeft een turbo niet of nauwelijks meer onderhoud nodig. Een turbo overwegen en afwijzen op deze punten helemaal onzin.
Wat de bakken betreft. Ik heb met behulp van Reinier a.k.a. Cannonballman bijna 2 jaar geleden de data bekeken en doorgerekend voor een custom JC5. Dit voor een bak die 250km/h kon realiseren in combinatie met het lage nominale toerental van de C1J motor. Het is mogelijk om een custom JC5 te bouwen voor een eindsnelheid van 250km/h bij 6.000min-1 met 195/50-15 (1760mm wielomtrek). Maar dat kost serieus knaken omdat je uit praktische overwegingen met nieuw geleverde assen en tandwielen moet werken. De enige downside was dat je vastzit aan een 3.9:1 1e versnelling in plaats van de gebruikelijke 3:1 op de sportieve modellen. Dit houdt een risico in voor overbelasting van de bak met turbomotoren bij volle belasting in de 1e versnelling (wielspin is hier de reddende engel) en is je eindsnelheid in 1 rond of onder de 40km/h. Dat betekent bij opschakelen in 2 meer als 50% toerenval en dat kan vervelend zijn. Het is in ieder geval niet prestatiebevorderend.
Bedankt voor de info speedline. Ik begrijp alleen niet waarom de 1 aangepast gaat worden als je ook een langere 5 wilt. Met dat terugschakelen van 1 naar 2 is natuurlijk wel verrot als je zover terug in toeren valt...
Zou je niet kunnen volstaan met een x,x% langere 5?
10 na middernacht en het zaakje zit eindelijk in elkaar. Wat een gepiel...
Hier wat fotoŽs. Ik rij een blokje om, gooi er wat peut in en morgen is de veerpoot aan de beurt. Vervolgens wordt ze uitgelijnd en gaan we eens kijken hoe het loopt.
Eerst blank geschuurd en vervolgens met mijn superspuug bijelkaar geplakt:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... aagarm.jpg[/img]
Om die stalen ringen erin te krijgen heb je echt geen pers nodig. En met een beetje slimmigheid krijg je volgens mij de oude er ook uit zonder pers. Flexen, een dremel en een schroevendraaier. Heb het nu wel met een pers gedaan...
Žs Avonds stond het er dan eindelijk zo voor:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... ontage.jpg[/img]
Met dank aan pa, zonder dat hij de lamp vasthield had ik het nooit afgekregen.
Zou je niet kunnen volstaan met een x,x% langere 5?
10 na middernacht en het zaakje zit eindelijk in elkaar. Wat een gepiel...
Hier wat fotoŽs. Ik rij een blokje om, gooi er wat peut in en morgen is de veerpoot aan de beurt. Vervolgens wordt ze uitgelijnd en gaan we eens kijken hoe het loopt.
Eerst blank geschuurd en vervolgens met mijn superspuug bijelkaar geplakt:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... aagarm.jpg[/img]
Om die stalen ringen erin te krijgen heb je echt geen pers nodig. En met een beetje slimmigheid krijg je volgens mij de oude er ook uit zonder pers. Flexen, een dremel en een schroevendraaier. Heb het nu wel met een pers gedaan...
Žs Avonds stond het er dan eindelijk zo voor:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... ontage.jpg[/img]
Met dank aan pa, zonder dat hij de lamp vasthield had ik het nooit afgekregen.
Veerpoot kregen we vandaag (ook met perslucht) niet meer steviger aangedraaid. De inbus aan de binnenkant is dolgedraaid ((Y) -systeem), dus krijgen we de moer ook niet meer goed vastgedraaid. Ondanks een nieuw rubber en lager en bus hoor ik nog steeds geklop...
Het is wel beduidend minder geworden, dat wel.
Weet iemand misschien een degelijke oplossing om de veerpoot toch nog goed aangedraaid te krijgen? Ik dacht zelf door een flinke bout (waar een flink stuk van de draad is afgeflexed) te lassen op het stuk waar de inbus zat.
Hier wat plaatjes van de situatie:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... chotel.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... hotel2.jpg[/img]
Ik denk dat ik hier een kleinere bout intik en die vastlas...kan ik er nog altijd met de 21Žer sleutel overheen om bij de grote moer te komen.

Weet iemand misschien een degelijke oplossing om de veerpoot toch nog goed aangedraaid te krijgen? Ik dacht zelf door een flinke bout (waar een flink stuk van de draad is afgeflexed) te lassen op het stuk waar de inbus zat.
Hier wat plaatjes van de situatie:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... chotel.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... hotel2.jpg[/img]
Ik denk dat ik hier een kleinere bout intik en die vastlas...kan ik er nog altijd met de 21Žer sleutel overheen om bij de grote moer te komen.

Weet je wel zeker dat je nog draad over hebt dan? (op de fotos is verschil te zien ja, maar is die tussencup niet dikker?)
Bij de GT krijg ik em altijd met gemak dichtgedraaid, zeker met lucht.
Inbussysteem is klote, koni's hebben hier sleutel 10 voor, net zo geweldig
Kep trouwens ook tijdenlang zitten knoeien met al die lagers, rubbers en schalen. Blijkt het uiteindelijk van de draagarmrubbers te zijn
Bij de GT krijg ik em altijd met gemak dichtgedraaid, zeker met lucht.
Inbussysteem is klote, koni's hebben hier sleutel 10 voor, net zo geweldig

Kep trouwens ook tijdenlang zitten knoeien met al die lagers, rubbers en schalen. Blijkt het uiteindelijk van de draagarmrubbers te zijn

Als je een versleten homokineet hebt, hoor je die ook af en toe tijdens langzaam rijden kloppen? Misschien dat het een bijna dode homokineet is die teveel speling heeft...en dus kloppend geluid maakt (vooral hoorbaar bij vooruitrijden achteruitrijden wissel.
Draagarmrubbers zitten net nieuwe in...tenzij de bout op het subframe gedeelte speling heeft kan die ook kloppen natuurlijk. Lijkt me stug eerlijk gezegd.
Draagarmrubbers zitten net nieuwe in...tenzij de bout op het subframe gedeelte speling heeft kan die ook kloppen natuurlijk. Lijkt me stug eerlijk gezegd.
Net nog even over wat slechte weggetjes gereden, gebonk is er nog steeds. Hoofdzakelijk bij in en uitveren...
Ik haal de veerschotel bovenop eens los en kijk hoeveel draad daar nog is, om te zien of die vaster KAN.
Wiellager RV niet naar gekeken. solly.

Wiellager RV niet naar gekeken. solly.
Is het een soort *KNOK* geluid? dat heb ik dus namelijk ook en dat komt omdat bij mij de stabstang langs het subframe knakt.
Moet het nog es oplossen door die rubbers te vervangen die al een tijd klaarliggen, maja de prioriteiten liggen wel eens ergens anders
Kan overigens ook zijn dat die stabstang in geheel krom is, de mijne schuift ook telkens naar rechts. Maja soms heb ik er ook weken geen last van en dan weer een paar dagen wel.
Moet het nog es oplossen door die rubbers te vervangen die al een tijd klaarliggen, maja de prioriteiten liggen wel eens ergens anders

Kan overigens ook zijn dat die stabstang in geheel krom is, de mijne schuift ook telkens naar rechts. Maja soms heb ik er ook weken geen last van en dan weer een paar dagen wel.
MarcoG schreef:Net nog even over wat slechte weggetjes gereden, gebonk is er nog steeds. Hoofdzakelijk bij in en uitveren...Ik haal de veerschotel bovenop eens los en kijk hoeveel draad daar nog is, om te zien of die vaster KAN.
Wiellager RV niet naar gekeken. solly.
Hey MarcoG eindelijk eens je topic doorgelezen


Je wiellagers voor zou ik fijn laten zitten, zit geen speling op. Mischien dat je achter eens kunt kijken, hoe het daar mee staat?!
als je voor de hoge topsnelheid wil gaan, is het dan geen optie om voor een 6 versnellings bak te gaan en dan daarvan de verhoudigen wat te laten aan passen zodat je totale eindoverbrening langer word zonder dat je schakel stapen slecht uitkomen. uiteraard in combinatie met de nodige motor tuning. als je 6e versnelling dan een redelijk grote overdrive is dan kan je bij 200+ toch nog een relatief laag toerental draaien
ik hoef geen 250 te rijden wor met mijn renault, dan pak ik mijn motor wel
. ik geef dit alleen maar als voorbeeld, je bak aanpassen lijkt me zowieso wel noodzakelijk als je 250 wil gaan halen. er staat trouwens nog een 6 bak te koop hier op het forum


-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Marco, is de schokdemper zelf niet kapot? de zuiger bedoel ik dan? heb je em eens een paar keert ingedrukt toen de veer eraf was? als je em zonder teveel druk naar onder kunt drukken zal ie wel kapot zijn, moet ook vanzelf weer omhoog komen he.
Ja paz...Steven schreef:Betaal jij em?
Had em zien staan. Dat geld heb ik even niet. Boven een bepaald bedrag gaat de lol-factor er voor mij af. Ik moet nu het geld een beetje verdelen over het hele gedeelte zodat het in de zomer voltooid kan worden.
Die veerpoot moeten we echt nog eens goed nakijken ja. Afgebroken, of zuiger stuk....moet ie weer uitmekaar met die klem.
@ MJ Marcel, dat platte moertje wat we erop hebben gedraaid (cq als zekering voor als dat borgringetje los zou schieten), misschien zit die gewoon in de weg en kan de bovenste schotel niet vaster gedraaid worden. Ik kan mij niet herinneren of dat platte moertje erop zat bij de linkerveerpoot nl. Weet jij het nog?
Laatst gewijzigd door MarcoG op zo 29 mei 2005 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
dat is wel een bekend probleem denk ik, als geld geen rol, of toch een minder grote zou spelen dan zouden er hier veel auto's rond rijden die veel verder/heftiger getuned zijn. maar dat maakt het niet minder leuk om met een lager budget lekker verder te tunen aan je auto
Ja, dat vind ik sowieso ook leuker. Onderdelen bij elkaar sprokkelen ipv 1 keer naar de winkel en een "set" kopen...dan ging ik wel 911 rijden ofzo. Maakt je auto ook unieker.paz-maniac schreef:dat is wel een bekend probleem denk ik, als geld geen rol, of toch een minder grote zou spelen dan zouden er hier veel auto's rond rijden die veel verder/heftiger getuned zijn. maar dat maakt het niet minder leuk om met een lager budget lekker verder te tunen aan je auto

Laatst gewijzigd door MarcoG op zo 29 mei 2005 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet dat bij de linker het moertje er ook op zat, daarom heb ik het op de rechter ook gezetMarcoG schreef: Weet jij het nog?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
als je er een megane rs blok inhangt rij je menig 911 weg met een rollende startMarcoG schreef:Ja, dat vind ik sowieso ook leuker. Onderdelen bij elkaar sprokkelen ipv 1 keer naar de winkel en een "set" kopen...dan ging ik wel 911 rijden ofzo. Maakt je auto ook unieker.paz-maniac schreef:dat is wel een bekend probleem denk ik, als geld geen rol, of toch een minder grote zou spelen dan zouden er hier veel auto's rond rijden die veel verder/heftiger getuned zijn. maar dat maakt het niet minder leuk om met een lager budget lekker verder te tunen aan je auto





Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Er is een wijzeging bij renault doorgevoerd. die ringetjes zijn oud. en die moertjes zijn nieuwer. Uit mn hoofd zeg ik dat op een schokbreker waar ooit een ringetje op heeft gezeten een moertje niet gaat werken. dan blijft ie te hoog "hangen". Ik heb her ook eens een keer verkeerd gedaan. toen bleef ik ook speling houden.MJ schreef:Ik weet dat bij de linker het moertje er ook op zat, daarom heb ik het op de rechter ook gezetMarcoG schreef: Weet jij het nog?Je kunt het moertje ff weghalen, das toch niet zo'n probleem?! laat maar ff weten wanneer je er weer naar wilt kijken, moeten we er wel ff de tijd voor nemen.
Dus dat zou de mogelijkheid kunnen zijn.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Dat Megane F4Rt blok is verre van ideaal en in tegenstelling tot wat je zou verwachten is de motor niet eenvoudig te plaatsen ivm hulpaggregaten.Luco/Alpine-racer schreef:als je er een megane rs blok inhangt rij je menig 911 weg met een rollende start![]()
![]()
en haal je de 250 wel
![]()
Topsnelheid zal ook wel mee vallen. Luchtweerstand van een Megane en een Cliko liggen niet al te ver uit elkaar. Dus 250km/h met 225pk gaat denk ik niet lukken...
En over wat voor 911 praten we dan? 1976?

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
zonder problemen opschroeven tot 260 pk
en past makkelijk
andere overbrenging en het moetlukken
en een lichte auto met 260 pk moet met rollende start een normale 911 kunnen hebben, niet op top maar wel van 100 tot 200
en past makkelijk
andere overbrenging en het moetlukken
en een lichte auto met 260 pk moet met rollende start een normale 911 kunnen hebben, niet op top maar wel van 100 tot 200
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
vlgs mij is het niet de bedoeling dat je nog een extra moertje erop draait, dat borgringetje blijft echt wel zitten hoor, dat zei ik toch ook? Ik heb die schokdempers een paar keer in en uitelkaar gehaald, dat ringetje hoort gewoon zo te zitten.
Ik weet dat bij de Clio 2 dat ringetje is vervangen door een moertje, dat heb ik gezien toen ik de Clio van sammy had verlaagd.
Ik weet dat bij de Clio 2 dat ringetje is vervangen door een moertje, dat heb ik gezien toen ik de Clio van sammy had verlaagd.
Ja, met dat ringetje alleen zat het zeker stevig zat. We wisten alleen niet wat we met dat platte moertje aanmoesten, dus erop gezet. Die zorgt voor een grotere afstand nu, zodat de demper niet strak aangetrokken kan worden (hoop ik). Heb het vandaag en morgen superdruk maar zal dat zaakje eens loshalen woensdag of donderdag.Patrick L. schreef:vlgs mij is het niet de bedoeling dat je nog een extra moertje erop draait, dat borgringetje blijft echt wel zitten hoor, dat zei ik toch ook? Ik heb die schokdempers een paar keer in en uitelkaar gehaald, dat ringetje hoort gewoon zo te zitten.
Ik weet dat bij de Clio 2 dat ringetje is vervangen door een moertje, dat heb ik gezien toen ik de Clio van sammy had verlaagd.
Vanavond even de kop eraf gehaald:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... nassen.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... k-open.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... leppen.jpg[/img]
Fijn werken ter grootte van een half pallet
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... werken.jpg[/img]
Morgen een afspraak bij de bandenspecialist om hem uit te lijnen. Ze hadden daar ook perslucht, dus die veerpoot haal ik daar weer even los. Hopen dat ie daarna wel goed vast komt te zitten.
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... nassen.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... k-open.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... leppen.jpg[/img]
Fijn werken ter grootte van een half pallet

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... werken.jpg[/img]
Morgen een afspraak bij de bandenspecialist om hem uit te lijnen. Ze hadden daar ook perslucht, dus die veerpoot haal ik daar weer even los. Hopen dat ie daarna wel goed vast komt te zitten.
Voorlopig rolt het balletje inderdaad. Binnenkort kan het zaakje naar PtRgte en dan mag hij zich ermee amuseren. Tzt eens kijken wat voor spul erin komt.Rob.H schreef:Ik zie dat het steeds meer gebint op te schieten, keep up the good work.![]()
![]()
Moet langzaam eens gaan kijken waar ik een turbo aansluit ivm olie en koeling...
Gebonk is trouwens weg. Bij het uitlijnen hebben we even dat moertje ertussenuit gehaald en de veerpoot zit een stuk strakker. Ook vonden we dat de fusee kogel rechtsvoor aan het loskomen was van de draagarm. Dus die bouten nog maar eens ultravast gedraaid.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
nice 250 met een clio
een vriend van mij heeft een 5je met een achterberg blok 1.8 16v en achterberg chip erin ( het blok zat in een 19 16v ging al 240) kunnen jullie een keertje sporten 


Ze package iz dilivered.
Blokje ligt in Made voor een opfris- en opfreesbeurt. Eerste ingeving is om het niet al te dramatisch te doen en even kalm met wat kommetjes in de zuigers gefreesd en een dikke koppakking te rijden.
Nu eerst zoeken voor wat euroŽs, dan een
-turbo vinden en
-slangen.
-Uitlaatspruitstuk nog even over nadenken wat ik daarmee ga doen.
-Oliekoeler zoeken (op de sloop rondkijken, ligt vast wat moois en passends) en
-intercooler...(ex-diesel misschien)
-injectoren en mapsensor...
Patrick had gesmede zuigers liggen met "een kom erin".
DAT LEKEN WEL ASBAKKEN MAN!
alleen de sleufjes voor de cigaretten ontbraken. 
Blokje ligt in Made voor een opfris- en opfreesbeurt. Eerste ingeving is om het niet al te dramatisch te doen en even kalm met wat kommetjes in de zuigers gefreesd en een dikke koppakking te rijden.
Nu eerst zoeken voor wat euroŽs, dan een
-turbo vinden en
-slangen.
-Uitlaatspruitstuk nog even over nadenken wat ik daarmee ga doen.
-Oliekoeler zoeken (op de sloop rondkijken, ligt vast wat moois en passends) en
-intercooler...(ex-diesel misschien)
-injectoren en mapsensor...
Patrick had gesmede zuigers liggen met "een kom erin".
DAT LEKEN WEL ASBAKKEN MAN!


Laatst gewijzigd door MarcoG op do 9 jun 2005 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, ik ga idd niet rijden met dat apparaat zonder turbo Riël.
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
hoe ga je je computer aanpassen?
Oh ja, Fastchip idd.Bram (vospower) schreef:hoe ga je je computer aanpassen?
ook bij het lijstje nu:
Nu eerst zoeken voor wat euroŽs, dan een
-turbo vinden en
-slangen.
-Uitlaatspruitstuk nog even over nadenken wat ik daarmee ga doen.
-Oliekoeler zoeken (op de sloop rondkijken, ligt vast wat moois en passends) en
-intercooler...(ex-diesel misschien)
-injectoren en mapsensor...
-Fastchip computer afstellen