Kan iemand mij dit uitleggen??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Waar is die tweede aansluiting op de waste gate van de turbo voor??
Bij ons is ie niet aangesloten maakt dat uit?

Hier een foto ter verduidelijking:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v503/ ... /Turbo.jpg[/img]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

de slangen van de acurator naar de carburateur, zijn volgens het cup-circuit aangesloten. aangezien die slangen op de elow ook afgedopt zijn.
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

uhm??? he? sorry maar iets meer uitleg aub...ben maar simpel |:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Het zit goed zo, dis gewoon een aansturing van de turbo zoals ie op veel turbomotoren zit. Van origine is de GTT aansturing nogal ingewikkeld.

Daarom zijn die 2 slangen op je inlaatspruitstuk ook afgedopt. :p
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

Dus dat ene pijpje op de wastegate word gewoon niet gebruikt??
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nee,niet meer is overbodig nu (Y)
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

iemand enig idee waardoor onze turbodruk niet boven de 0,65 bar komt???
zat eerst een verstelbare turbo druk op met zo`n kraantje die hebben we eraf gehaald maar de druk word niet hoger.

Standaard is ie 0,9 toch?

(heb dat kraantje met slangen nog liggen voor de liefhebber??)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Standaard = 0.65 :p
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

bedoel je een bleedvalve???
[img]http://www.mbcarperformance.com/catalog ... icb051.jpg[/img]
jeroen_natas
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 10 okt 2004 8:17
Locatie: Rotterdam

paz-maniac schreef:bedoel je een bleedvalve???
[img]http://www.mbcarperformance.com/catalog ... icb051.jpg[/img]
Nope bedoel echt een kraantje aan de binnenkant van de auto.

En wij maar denken dat ie standaard hoger was...hadden van mensen gehoord dat het originele turbometertje bij max turbodruk ongeveer 3/4 moest staan...die van ons staat 1/2 ongeveer.

(hebben trouwens een hele vervelende olielekkage die we nog niet kunnen traceren...)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

dat ding schroef je toch ook aan de binnekant van je auto??
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

kán
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Standaard = 0.65 :p
Voor ph1 ja, phase 2 zit 0.1 bar hoger ongeveer (vandaar die 5pk :p)
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Hey,

voor mij is het allemaal een beetje een puzzeltje. Ik heb de losse onderdelen aangeschaft en moet nu alles verbinden op een project. Ik heb dus nogal wat vragen. Ik probeer zo veel mogelijk via de search op te lossen maar over dit onderwerp toch nog een kleine toelichting graag.

ten eerste ik zie hier in de post acurator en wastegate genoemd. Zijn dit 2 benamingen voor het zelfde onderdeel. Namelijk dat potje met het stangetje op de turbo?

ten tweede maakt het nog uit welk van de 2 nippels hierop wordt afgedopt?

Ten derde waar komt die op de carb te zitten en welke zijn dan afgedopt.

Ik zou heel blij zijn met wat verduidelijkende foto's, een data sheet of gewoon een goede uitleg hoe alles een beetje zit.

Vast bedankt.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De actuator is het potje met stangetje, de wastegate is dat heveltje wat door het stangetje bedient wordt.

De voorste aansluiting van de actuator moet gebruikt worden (dus die aansluiting die het verst van de turbo af zit). Hier komt een slangetje op vanaf de carborateurvoet, waar de turbodruk op staat. Hierdoor kan de actuator bedient worden.

De andere slangetjes aan dié kant van de zwarte elleboog kun je afdoppen. Je hebt er wel nog een nodig van onder de gasklep naar de onsteking / dumpvalve.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De niet gebruikte aansluiting op de actuator kan je het beste gewoon open laten, en niet afdoppen.
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

Menno schreef:De niet gebruikte aansluiting op de actuator kan je het beste gewoon open laten, en niet afdoppen.
Oke,

maar komt er een vacuum of druk op te staan. Want bij een vacuum kan ik me voorstellen dat bij een niet afgedopt systeem dat niet goed wil lukken. En bij een druk systeem eventueel druk verlies over deze nippel.

Of werken ze geheel los van elkaar? beide met een gescheide kamer of zo iets?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Er zit een membraan in, het zijn dus 2 gescheiden kamers. Aan dat membraan zit de wastegate stang, en er zit een veer in, die de wastegate dicht duwt. Pas als de turbdruk sterker is dan die veer, gaat de waste gate openen. Het membraan verplaatst dan. Als je nu de achterste kamer afgestopt hebt, zou je hier iets druk op kunnen bouwen. Zo'n afgedopt dingetje kan ook nog wel een beetje lekken, de druk aan die kamer wordt wat ongedefineerd op die manier. Allemaal niet heel dramatisch spannend, maar ik zou 'm lekker open laten!
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

oke het wordt allemaal steeds duidelijker. Ik ben duidelijk nog een noob op het gebied van turbo's. Maar na een dag surfen en lezen ben ik al aardig op weg.

nu vond ik op een engelse website deze foto
[img]http://www.r5-turbo.co.uk/images/large/r5sale/pic10.jpg[/img]
Je ziet vrij goed dat vanaf de (geupgrade) actuator de slang naar het inlaat stuk van de carb loopt en via een T dan door loopt.

nu is mijn vraag natuurlijk volsta ik met een nippel in de inlaatbuis (zo dicht mogelijk op de carb) of moet ik echt aan de carb zelf zitten?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

In de inlaatbuis is prima. Het komt er op neer dat de turbodruk afgeregeld wordt op een bep. waarde, op de plek waar jij die aansluiting maakt.
Wat voor projectje is 't eigenlijk?
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

ik ben een opel c kadett sedan aan het omtoveren tot een turbo uitvoering en dat met de 5 gtt spullen.

nou hoop ik dat ik nog wat support krijg van jullie na deze onthuling :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:worship:
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

DD schreef:ik ben een opel c kadett sedan aan het omtoveren tot een turbo uitvoering en dat met de 5 gtt spullen.

nou hoop ik dat ik nog wat support krijg van jullie na deze onthuling :D
Als je hier maar geen foto`s post :p :p :p

succes ermee
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

echt wel :p :lol: apart project :worship:
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

hahaha ik zal beloven geen foto's van opels te plaatsen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

PM ze maar :lol: C-kadettjes vind ik uber!
Plaats reactie