Waar is die tweede aansluiting op de waste gate van de turbo voor??
Bij ons is ie niet aangesloten maakt dat uit?
Hier een foto ter verduidelijking:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v503/ ... /Turbo.jpg[/img]
Kan iemand mij dit uitleggen??
-
uhm??? he? sorry maar iets meer uitleg aub...ben maar simpel 

Het zit goed zo, dis gewoon een aansturing van de turbo zoals ie op veel turbomotoren zit. Van origine is de GTT aansturing nogal ingewikkeld.
Daarom zijn die 2 slangen op je inlaatspruitstuk ook afgedopt.
Daarom zijn die 2 slangen op je inlaatspruitstuk ook afgedopt.

-
Dus dat ene pijpje op de wastegate word gewoon niet gebruikt??
-
iemand enig idee waardoor onze turbodruk niet boven de 0,65 bar komt???
zat eerst een verstelbare turbo druk op met zo`n kraantje die hebben we eraf gehaald maar de druk word niet hoger.
Standaard is ie 0,9 toch?
(heb dat kraantje met slangen nog liggen voor de liefhebber??)
zat eerst een verstelbare turbo druk op met zo`n kraantje die hebben we eraf gehaald maar de druk word niet hoger.
Standaard is ie 0,9 toch?
(heb dat kraantje met slangen nog liggen voor de liefhebber??)
bedoel je een bleedvalve???
[img]http://www.mbcarperformance.com/catalog ... icb051.jpg[/img]
-
Nope bedoel echt een kraantje aan de binnenkant van de auto.paz-maniac schreef:bedoel je een bleedvalve???
En wij maar denken dat ie standaard hoger was...hadden van mensen gehoord dat het originele turbometertje bij max turbodruk ongeveer 3/4 moest staan...die van ons staat 1/2 ongeveer.
(hebben trouwens een hele vervelende olielekkage die we nog niet kunnen traceren...)
-
- Contacteer:
dat ding schroef je toch ook aan de binnekant van je auto??
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
kán
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Hey,
voor mij is het allemaal een beetje een puzzeltje. Ik heb de losse onderdelen aangeschaft en moet nu alles verbinden op een project. Ik heb dus nogal wat vragen. Ik probeer zo veel mogelijk via de search op te lossen maar over dit onderwerp toch nog een kleine toelichting graag.
ten eerste ik zie hier in de post acurator en wastegate genoemd. Zijn dit 2 benamingen voor het zelfde onderdeel. Namelijk dat potje met het stangetje op de turbo?
ten tweede maakt het nog uit welk van de 2 nippels hierop wordt afgedopt?
Ten derde waar komt die op de carb te zitten en welke zijn dan afgedopt.
Ik zou heel blij zijn met wat verduidelijkende foto's, een data sheet of gewoon een goede uitleg hoe alles een beetje zit.
Vast bedankt.
voor mij is het allemaal een beetje een puzzeltje. Ik heb de losse onderdelen aangeschaft en moet nu alles verbinden op een project. Ik heb dus nogal wat vragen. Ik probeer zo veel mogelijk via de search op te lossen maar over dit onderwerp toch nog een kleine toelichting graag.
ten eerste ik zie hier in de post acurator en wastegate genoemd. Zijn dit 2 benamingen voor het zelfde onderdeel. Namelijk dat potje met het stangetje op de turbo?
ten tweede maakt het nog uit welk van de 2 nippels hierop wordt afgedopt?
Ten derde waar komt die op de carb te zitten en welke zijn dan afgedopt.
Ik zou heel blij zijn met wat verduidelijkende foto's, een data sheet of gewoon een goede uitleg hoe alles een beetje zit.
Vast bedankt.
De actuator is het potje met stangetje, de wastegate is dat heveltje wat door het stangetje bedient wordt.
De voorste aansluiting van de actuator moet gebruikt worden (dus die aansluiting die het verst van de turbo af zit). Hier komt een slangetje op vanaf de carborateurvoet, waar de turbodruk op staat. Hierdoor kan de actuator bedient worden.
De andere slangetjes aan dié kant van de zwarte elleboog kun je afdoppen. Je hebt er wel nog een nodig van onder de gasklep naar de onsteking / dumpvalve.
De voorste aansluiting van de actuator moet gebruikt worden (dus die aansluiting die het verst van de turbo af zit). Hier komt een slangetje op vanaf de carborateurvoet, waar de turbodruk op staat. Hierdoor kan de actuator bedient worden.
De andere slangetjes aan dié kant van de zwarte elleboog kun je afdoppen. Je hebt er wel nog een nodig van onder de gasklep naar de onsteking / dumpvalve.
Oke,Menno schreef:De niet gebruikte aansluiting op de actuator kan je het beste gewoon open laten, en niet afdoppen.
maar komt er een vacuum of druk op te staan. Want bij een vacuum kan ik me voorstellen dat bij een niet afgedopt systeem dat niet goed wil lukken. En bij een druk systeem eventueel druk verlies over deze nippel.
Of werken ze geheel los van elkaar? beide met een gescheide kamer of zo iets?
Er zit een membraan in, het zijn dus 2 gescheiden kamers. Aan dat membraan zit de wastegate stang, en er zit een veer in, die de wastegate dicht duwt. Pas als de turbdruk sterker is dan die veer, gaat de waste gate openen. Het membraan verplaatst dan. Als je nu de achterste kamer afgestopt hebt, zou je hier iets druk op kunnen bouwen. Zo'n afgedopt dingetje kan ook nog wel een beetje lekken, de druk aan die kamer wordt wat ongedefineerd op die manier. Allemaal niet heel dramatisch spannend, maar ik zou 'm lekker open laten!
oke het wordt allemaal steeds duidelijker. Ik ben duidelijk nog een noob op het gebied van turbo's. Maar na een dag surfen en lezen ben ik al aardig op weg.
nu vond ik op een engelse website deze foto
[img]http://www.r5-turbo.co.uk/images/large/r5sale/pic10.jpg[/img]
Je ziet vrij goed dat vanaf de (geupgrade) actuator de slang naar het inlaat stuk van de carb loopt en via een T dan door loopt.
nu is mijn vraag natuurlijk volsta ik met een nippel in de inlaatbuis (zo dicht mogelijk op de carb) of moet ik echt aan de carb zelf zitten?
nu vond ik op een engelse website deze foto
[img]http://www.r5-turbo.co.uk/images/large/r5sale/pic10.jpg[/img]
Je ziet vrij goed dat vanaf de (geupgrade) actuator de slang naar het inlaat stuk van de carb loopt en via een T dan door loopt.
nu is mijn vraag natuurlijk volsta ik met een nippel in de inlaatbuis (zo dicht mogelijk op de carb) of moet ik echt aan de carb zelf zitten?
-
- Contacteer:
Als je hier maar geen foto`s postDD schreef:ik ben een opel c kadett sedan aan het omtoveren tot een turbo uitvoering en dat met de 5 gtt spullen.
nou hoop ik dat ik nog wat support krijg van jullie na deze onthuling

succes ermee
-
echt wel
apart project