kilometerteller en de omtrek van je banden?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

Nou ik zou nou wel eens precies willen weten
hoe dat nou zit met de aangegeven snelheid op je kilometerteller en de omtrek van je banden?

Maakt het zowiezo verschil?
Ben je met grotere banden sneller dan als aangegeven op je teller.

Of is dit echte onzin.

Ben benieuwd. :)

Ik ben namelijk in de drukke maandagochtend spits aangehouden door een motorjood, die beweerde dat hij alleen maar geconstateerd heeft dat ik dus 151 km reed. Na correctie zou dit dan 141 km worden.
best knap hè? in de spits met 150 km.

Nou had ik de avond tevoren mijn standaard maat winterbanden geruild voor de zomervariant die wel een stuk groter is.

Op de bekeuring staat OM dus moet ik het openbaar ministerie hiervan overtuigen dat ik wel te hard reed, maar niet zo hard.

:worship:

groet gerda
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Als je even logisch nadenkt snap je dat je met grotere wielen meer afstand aflegt met dezelfde hoeveelheid rotaties, en dat is nou precies wat je snelheidsmeter aangeeft, de rotatiesnelheid van het differentieel.

En als oom agent een meting heeft gedaan dan blijft dat staan...

Het is trouwens ook APK afkeur als de wielen teveel te groot zijn, je km-teller mag nooit te weinig aan geven en een bepaald max. percentage te veel.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

dat krijg je ervan als de leraar wiskunde een oude sok is en je niet oplet :wink:

de snelheidsmeter meet het aantal omwentelingen van de as.

stel aan de as zit een wiel vast met een omtrek van 1 meter. dan is enkele omwenteling 1 meter. Daar baseert de meter zijn snelheid op.

Monteer je nu op die as een wiel met een omtrek van 2 meter, dan krijg je dus dat je 2x zoveel meters maakt per omwenteling.

Terwijl de meter denkt dat ie nog steeds 1 meter maakt.

Dus ja, dit is geen onzin! houd er rekening mee :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

8) mooi verhaal die site zeg.

als mijn meter 100 aangeeft zou ik eigenlijk 97,6 km rijden.

hmm... :~
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

dat het verschil zo extreem is, is onmogelijk, hoogstens een verschil van 5-10 km.
de teller geeft standaard sowieso te laag aan.

als er een verschil zou zijn van 30 km dan zou dat betekenen dat je tractorbandformaat wielen eronder hebt zitten en die lopen dus aan.

de meting van de motoragent is gebaseerd op ..... lasergun ?
zoniet, dan kun je aanvoeren ter zitting dat er sprake is van een schatting, dus kan er wel wat af.
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Ik heb 17" onder mn clio en met de pda van mn pa geeft gprs precies dezelfde snelheid aan als mn teller :)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Ook bij 17 inch gaat het erom welk maat banden je erom hebt gedaan:

Bijv: Clio 16V ('92-'96) heeft standaard 185/55/R15

Als je de 17 inch eronder hebt met 195/40/R17 banden dan zit je er maar 0,6 % naast, dus mocht je km teller exact genoeg zijn dan rijdt je 100,6 km/u terwijl hij 100,0 km/u aangeeft

Dit soort afwijkingen is niet boeiend, de maat waar de meeste clio 16V rijders mee rijden (nl. 195/50/R15) wijkt 1,5 % af, maar dat verschil heb je al bijna tussen nieuwe en versleten banden.

Veel rijders van "gewone" (non-16V/willies met standaard wielen van 145/70/R13 tot 165/60/R14) rijden ook met 195/50/R15 en die zijn al 4-8% te groot en dan kan je zonder dat je het weet al snel een boete oplopen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

uitgaande van een Clio S ph I met standaard 165/60/13 zou je een 195/40/15 moeten pakken. Krijg je +1.7% verschil, met een 195/45/15 is dat al +5.4%

Tov normale clio met 145/70/13 std geeft 195/40/15 +0.7% verschil en een 195/45/15 geeft +4.3%.
Laatst gewijzigd door Haas op vr 8 apr 2005 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Alleen bestaan er dus geen 195/40/15 bandjes. :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

sssst ;)

dacht ik ook net aan :lol:
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

:D 215/40-16

toyo proxes f1 zit er onder 8)

origineel is het 185/60-14
Laatst gewijzigd door waterwacht op zo 10 apr 2005 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

En de originele maat?
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

Het was gewoon zo'n dingetje op zijn motor boven op zijn stuur.

hij wou het denk ik niet eens laten zien. het schermpje stond op nul. En hij keek ook een beetje :s

Je kan toch op zo'n apparaat je laatst gemeten snelheid terug zien?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

je snelheid is geschat, zeker weten, door er je voordeel mee en speel het hard voor de rechtbank.
waterwacht
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 11:09
Locatie: Rockanje

(Y) dat ga ik zeker doen.
Plaats reactie