[Laguna II] Lampje luchtverontreiniging brand
Ik reed net in de auto van me vader en toen viel het mij op dat het lampje van de luchtverontreiniging brand. Het knipperd niet het brand constant.
Ik wist eerst niet watvoor lampje het was dus heb het ff in het boekje opgezocht. Het is lampje 11 in het boekje.
Iemand een idee hoe dit op te lossen ? En of het een dure reperatie gaat worden.
Alvast erg bedankt !
Ik wist eerst niet watvoor lampje het was dus heb het ff in het boekje opgezocht. Het is lampje 11 in het boekje.
Iemand een idee hoe dit op te lossen ? En of het een dure reperatie gaat worden.
Alvast erg bedankt !
De enige oplossing is .Om het uit te laten lezen door de dealer.kunnen meerdere dingen zijn...wat voor type laguna heeft je Pa ,en rijdt hij er anders door?
Is 't geen verstopt interieurfilter?
Nee dat zal het niet kunnen zijn.Riël schreef:Is 't geen verstopt interieurfilter?
Het is een Laguna II GrandTour 1.8 16v Dynamique.
Nee voor mijn gevoel rijdt die niet anders, geluid is ook niet veel anders. En hij trekt ook gewoon goed. Net even doorgetrokken in z'n twee ging gewoon goed ik zat binnen no-time op de 70. Dus voor het gevoel is er niet veel mis eigenlijk.
Kan het iets te maken hebben met de Kat ?
Nee voor mijn gevoel rijdt die niet anders, geluid is ook niet veel anders. En hij trekt ook gewoon goed. Net even doorgetrokken in z'n twee ging gewoon goed ik zat binnen no-time op de 70. Dus voor het gevoel is er niet veel mis eigenlijk.
Kan het iets te maken hebben met de Kat ?
je kan hier wel van alles zitten te gissen,maar dat heeft toch geen zin.het kan te maken hebben met meerdere dingen.bv een oude storing waardoor het lampje constant blijft branden bv verschil in parameters..Maar je zult hem echt uit moeten lezen om er achter te komen.En over de Kat gesproken,dat zal het Zeer waarschijnlijk niet wezen..denk meer aan bv "pedaal weerstand spoor 1/2"aangezien dit ene fly by wire systeem is/of een gemiste verbranding..aangezien die welvaker voor wil
komen. Dit zijn dus enkele "voorbeelden" ....Maar ga gewoon eff naar de dealer en je weet het zeker...
komen. Dit zijn dus enkele "voorbeelden" ....Maar ga gewoon eff naar de dealer en je weet het zeker...
Auto is bij de dealer geweest.
Ze hebben er anderhalf uur naar lopen kijken.
Uiteindelijk hebben ze de grens van verontreining verhoogt oid.
Tenminste hoeveel uitstoot eruit mag oid. Mijn vader is dit verteld iig. En dat dat lampje voor de allereerste keer is gaan branden van alle auto's die Renault Nederland heeft gezien. En dat dat lampje pas van toepassing is op een wetgeving die nog niet van kracht is.
Maargoed ik weet niet wat er van waar is.
Tenminste hoeveel uitstoot eruit mag oid. Mijn vader is dit verteld iig. En dat dat lampje voor de allereerste keer is gaan branden van alle auto's die Renault Nederland heeft gezien. En dat dat lampje pas van toepassing is op een wetgeving die nog niet van kracht is.
Yup...
En het lampje brand sinds gisteren weer
En het lampje brand sinds gisteren weer

-
En als je je eens ging douchen ? 

Maart 2003Menno schreef:Van welk bouwjaar/datum is de auto?
Is een Laguna II GrandTour 1.8 16v Dynamique
Hier is opnieuw starten niet de oplossingStienus schreef:Hebben wij ook weleens gehad met de Passat. ( nee, niet alleen franse auto's hebben last van storingen)
Opnieuw starten was de oplossing...
Dealer kon dr verder ook niks aan vinden.
Succes

-
Hebben ze ook de uitstoot gemeten? als deze twee niet over een komen heb je probleem gevonden of denk ik dan weer te simpel
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
luchtverontreinigingslampje???? Uuuuhm misschien niet meer in Amsterdam gaan rijden dan 
Als ik jullie was zou ik een beetje boos op de dealer worden... als ze na 1.5 uur niets kunnen vinden en een oplossing cowboyen die niet werkt, weten ze volgens mij niet wat ze aan het doen zijn, of ze willen graag een beetje extra omzet draaien

Als ik jullie was zou ik een beetje boos op de dealer worden... als ze na 1.5 uur niets kunnen vinden en een oplossing cowboyen die niet werkt, weten ze volgens mij niet wat ze aan het doen zijn, of ze willen graag een beetje extra omzet draaien

-
Priyantha schreef:Auto is bij de dealer geweest.
Dat is nu echt een broodje aap verhaal .
wat een dagdromer
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
-
leuke oplossing , spijtig , zal niet gaan .... zijn ledjesSteven schreef:Simpele oplossing: lampje eruit draaien
-
- Contacteer:
Die kunnen ook stuk

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
ALLES ken stuk ... jammer genoeg gaat het meestal ook gepaard met hoge reparatiekosten.... hoog arbeidsloon etc.
Pryantha , had die auto geen Top occasion ?? dat meende ik te lezen een hele tijd terug .
Pryantha , had die auto geen Top occasion ?? dat meende ik te lezen een hele tijd terug .
Jasper Ja het was een Top Occasion.
En uhmm de garage was trouwens opzich wel netjes kwa behandeling, ze hebben géén kosten in rekening gebracht, alleen 51 cent voor een lampje van de binnenverlichting(dat moest nog worden vervangen dat klopte).
Maargoed is natuurlijk een oplossing dat geen oplossing was.
En uhmm de garage was trouwens opzich wel netjes kwa behandeling, ze hebben géén kosten in rekening gebracht, alleen 51 cent voor een lampje van de binnenverlichting(dat moest nog worden vervangen dat klopte).
Maargoed is natuurlijk een oplossing dat geen oplossing was.
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Raar verhaal dat het de allereerste keer is en dat ze het niet weten
Moeten ze nu huiswerk gaan doen en navragen bij de fabriek of bij de productie wat het precies is en wat te doen. Voor elke auto en problemen/lampjes hebben ze toch draaiboeken?

das makkelijk gezegd joost, dat is ook wel ten dele waar, maar tegenwoordig is dat vaak toch iets gecompliceerder.
Voordat een nieuw model werkelijk door de dealer uitgeleverd wordt, heeft de fabrikant vaak alweer een nieuwe update beschikbaar. Zulke dingen volgen elkaar vaak ontzettend snel op, zo snel dat goeie documentatie doorgaans achterloopt.
Daarnaast geldt dat een en ander begrepen en uitgevoerd moet worden door monteurs. D'r zijn uiteraard een hoop erg goeie monteurs, met adequate vakkennis, maar het merendeel weet echt geen fuck van moderne auto's.
Fabrikanten doen ontzettend veel werk op het gebied van testen, valideren, en het in stand houden van een kwaliteitssysteem. Toch zullen er altijd nog fouten/foutjes in zo'n auto zitten. Bij een model dat in grote aantallen verkocht wordt, kan een statisticus je voorrekenen dat deze ook allemaal aan 't licht komen.
Wat er hier aan de hand is? Of er is werkelijk een storing, bv contactprobleem of defect onderdeeltje, of er is een stukje diagnose IN de software van de auto, wat te kritisch afgesteld staat. In dat eerste geval moet de monteur het gewoon verhelpen, in het 2e geval komt 't vaker voor, en moet de Fabrikant/Toeleverancier met een oplossing/update komen. Zoiets komt altijd via de importeur, via de dealer, bij de klant.
In dit geval, zeker vanwege het gewauwel over limieten, denk ik aan een probleem in het vaststellen van het functioneren van de kat. Achter de kat zit tegenwoordig een 2e lambda-sonde, zodat iets over de werking van de kat gezegd kan worden. Indien je hier een foutcode op krijgt, kan het dus zijn dat de kat defect is, of dat het diagnosesysteem (o.a. sensor) zelf defect is. Met een viergastester of een multimeter is prima vast te stellen wat er aan de hand is, maar de gemiddelde monteur snapt hier geen flikker van, reset even de foutcodes, en stuurt je vrolijk 't bos weer in.
Voordat een nieuw model werkelijk door de dealer uitgeleverd wordt, heeft de fabrikant vaak alweer een nieuwe update beschikbaar. Zulke dingen volgen elkaar vaak ontzettend snel op, zo snel dat goeie documentatie doorgaans achterloopt.
Daarnaast geldt dat een en ander begrepen en uitgevoerd moet worden door monteurs. D'r zijn uiteraard een hoop erg goeie monteurs, met adequate vakkennis, maar het merendeel weet echt geen fuck van moderne auto's.
Fabrikanten doen ontzettend veel werk op het gebied van testen, valideren, en het in stand houden van een kwaliteitssysteem. Toch zullen er altijd nog fouten/foutjes in zo'n auto zitten. Bij een model dat in grote aantallen verkocht wordt, kan een statisticus je voorrekenen dat deze ook allemaal aan 't licht komen.
Wat er hier aan de hand is? Of er is werkelijk een storing, bv contactprobleem of defect onderdeeltje, of er is een stukje diagnose IN de software van de auto, wat te kritisch afgesteld staat. In dat eerste geval moet de monteur het gewoon verhelpen, in het 2e geval komt 't vaker voor, en moet de Fabrikant/Toeleverancier met een oplossing/update komen. Zoiets komt altijd via de importeur, via de dealer, bij de klant.
In dit geval, zeker vanwege het gewauwel over limieten, denk ik aan een probleem in het vaststellen van het functioneren van de kat. Achter de kat zit tegenwoordig een 2e lambda-sonde, zodat iets over de werking van de kat gezegd kan worden. Indien je hier een foutcode op krijgt, kan het dus zijn dat de kat defect is, of dat het diagnosesysteem (o.a. sensor) zelf defect is. Met een viergastester of een multimeter is prima vast te stellen wat er aan de hand is, maar de gemiddelde monteur snapt hier geen flikker van, reset even de foutcodes, en stuurt je vrolijk 't bos weer in.

rev it like a rental
-
ressetten helpt meestal een paar dagen/uren.
Het mil lampje brand .. deze word pas aaangestuurd als de rekeneenheid de fout drie keer bij eenzelfde tijds/gebruikstraject opmerkt .
Ookal brand het lampje niet , dan nog is de storing (kleur rood) en is dus niet te wissen .
Het verhaal lambdasonde achter de kat klopt exact en kan een oorzaak zijn .
als de achterste lambdasonde gelijke waarden meet als de voorste gaat zeker weten vanzelf het mil lampje branden
de kat is dan verzadigd.
Je kan ervan uitgaan dat bij elke storing die emissie-vervuilend werkt uiteindelijk tot uiting komt met het branden van het mil lampje
, zeg een ontstekingsuitvaller bijvoorbeeld , of wat ook voorkomt .. dampvatstekker los .
In dit geval is het gewoon de clip erop hangen en de aanwezige storing uitlezen ,behandelen .
zeker de parameters uitlezen en goed je ogen openhouden.
en dan als allerlaatste zou ik eraan willen toevoegen als je dan echt niets kunt vinden in dat ene diagnose-uurtje..
Probeer de rekeneenheid eens te herprogrammeren .. soms helpt het .. (eerlijk denk dat het in dit geval niet helpen gaat)
Het mil lampje brand .. deze word pas aaangestuurd als de rekeneenheid de fout drie keer bij eenzelfde tijds/gebruikstraject opmerkt .
Ookal brand het lampje niet , dan nog is de storing (kleur rood) en is dus niet te wissen .
Het verhaal lambdasonde achter de kat klopt exact en kan een oorzaak zijn .
als de achterste lambdasonde gelijke waarden meet als de voorste gaat zeker weten vanzelf het mil lampje branden
de kat is dan verzadigd.
Je kan ervan uitgaan dat bij elke storing die emissie-vervuilend werkt uiteindelijk tot uiting komt met het branden van het mil lampje
, zeg een ontstekingsuitvaller bijvoorbeeld , of wat ook voorkomt .. dampvatstekker los .
In dit geval is het gewoon de clip erop hangen en de aanwezige storing uitlezen ,behandelen .
zeker de parameters uitlezen en goed je ogen openhouden.
en dan als allerlaatste zou ik eraan willen toevoegen als je dan echt niets kunt vinden in dat ene diagnose-uurtje..
Probeer de rekeneenheid eens te herprogrammeren .. soms helpt het .. (eerlijk denk dat het in dit geval niet helpen gaat)
Ik denk dat we na het weekend maar weer naar de dealer er mee gaan.
Ik ga er vandaag wel gewoon mee rijden.
Ik ga er vandaag wel gewoon mee rijden.
-
mengselregeling op 128 , je weet het wel .. is bekend in dat geval
Het welbekende InitaliserenJasper11turbo schreef:mengselregeling op 128 , je weet het wel .. is bekend in dat geval

-
Dat is ook maar tijdelijk hoor ..REMCO-X schreef:Het welbekende InitaliserenJasper11turbo schreef:mengselregeling op 128 , je weet het wel .. is bekend in dat geval
Als er echt een verontreinigende storing aanwezig is komt ie toch wel weer terug.
De lagunaII dci 120 pk van me pa heeft ook van die eigenaardige dingetjes
. Zo heb ik er al een keer mee gereden dat er 2 rode lampjes aangingen: STOP & Storing Inspuitsysteem en in de afgelopen 2 weken ook al 2x lampje voor voorverwarmen / electrische storing (en nee het was niet i.v.m. voorgloeien
).
Zo gisteravond ook weer, ik dus vanochtend me ma naar dr werk brengen, die vindt het eng om met een auto te rijden waar een storingslampje van brandt, om daarna door te gaan naar Bochane. Kom ik weer bij de auto lampje uit!
Franse auto's....

Zo gisteravond ook weer, ik dus vanochtend me ma naar dr werk brengen, die vindt het eng om met een auto te rijden waar een storingslampje van brandt, om daarna door te gaan naar Bochane. Kom ik weer bij de auto lampje uit!

Franse auto's....

Hallo, ben nieuw en heb me nog niet in wie is wie voorgesteld.
Maaaaar.... Heb sinds twee weken een laguna 2 GT initiale ,met vanaf
dag 1 dezelfde storing. Zelfde lampje en de boordcomputer vertelt mij
netjes en irritant dat de"uitlaatgasregeling defekt is".
Weer terug naar dealer, auto uitgelezen, enkele dingen aangepast. Storing
weg !" Dezelfde dag de storing weer terug !!!!
Trouwens, hebben meer mensen last gehad van schudden in de stoel bij stationair toerental. En dus een schuddent motorblok in het vooronder?
Maaaaar.... Heb sinds twee weken een laguna 2 GT initiale ,met vanaf
dag 1 dezelfde storing. Zelfde lampje en de boordcomputer vertelt mij
netjes en irritant dat de"uitlaatgasregeling defekt is".
Weer terug naar dealer, auto uitgelezen, enkele dingen aangepast. Storing
weg !" Dezelfde dag de storing weer terug !!!!
Trouwens, hebben meer mensen last gehad van schudden in de stoel bij stationair toerental. En dus een schuddent motorblok in het vooronder?