Zou dit de moeite waard zijn?
En zou het makkelijk te monteren zijn wanneer de motor er toch uitgaat (megabeurt in aantocht)?
Stuurbekrachtiging verwijderen
-
Zijn er trouwens Clio 16v's zonder stuurbekrachtiging uitgevoerd?
-
Dan moeten de benodigde onderdelen voor ombouw naar zonder stuurbekrachtiging dus ook van een sloop 16v af te halen zijn en door Renault te leveren zijn.
Maar denken jullie dat het een verbetering zou zijn? Het enige nadeel wat ik kan bedenken, is het zwaarder sturen bij lage snelheden, maar voor de rest zal het toch wel beter zijn? Niet alleen wordt de motor minder belast, maar je leest ook vaak dat wagens zonder stuurbekrachtiging beter beter/directer aanvoelen.
Maar denken jullie dat het een verbetering zou zijn? Het enige nadeel wat ik kan bedenken, is het zwaarder sturen bij lage snelheden, maar voor de rest zal het toch wel beter zijn? Niet alleen wordt de motor minder belast, maar je leest ook vaak dat wagens zonder stuurbekrachtiging beter beter/directer aanvoelen.
-
Uit de vele reacties trek ik de conclusie dat jullie het maar onzin vinden. 

kan je geen gouden tip geven denk ik, rijd EN geen 16V EN zonder stuurbekrachtiging, maar tis maar net wat je zelf wil. Ik hoef geen stuurbekrachtiging, trek wel wat harder aan dat stuur, maar is een persoonlijke voorkeur denk ik.
Wat betreft directer sturen of iets dergelijks. Stuur Robclio16V eens een pm, die reed eerst zonder, toen met maar wil nu weer zonder. Misschien kan hij je helpen???
Wat betreft die stuurhuizen zonder stuurbekrachtiging. Denk dat dat best goed te doen is, helemaal als je motor eruit gaat. Stuurhuizen zat te vinden op de sloop, van elke clio past.
Wat betreft directer sturen of iets dergelijks. Stuur Robclio16V eens een pm, die reed eerst zonder, toen met maar wil nu weer zonder. Misschien kan hij je helpen???
Wat betreft die stuurhuizen zonder stuurbekrachtiging. Denk dat dat best goed te doen is, helemaal als je motor eruit gaat. Stuurhuizen zat te vinden op de sloop, van elke clio past.
-
Haha, als Rob me op MSN online ziet komen, gaat hij spontaan offline. "Shit, daar is Marc weer met z'n vragen. Wegwezen!" 

Hoi,
heb sinds anderhalve week een renault clio uit 1991, 1.4 met stuurbekrachtiging maar vind het niet verkeerd rijden.(sturen)
Heb bij elke snelheid een direct stuurgedrag
Wij hebben ook een Fiat Brava uit 2001 maar deze stuurt echt heel licht
en dan heb je bij hogere snelheden een 'zoekerig' gedrag.
Het idee dat je hem steeds moet bijsturen.
Maar dat is mijn mening.
Groeten
Onno

heb sinds anderhalve week een renault clio uit 1991, 1.4 met stuurbekrachtiging maar vind het niet verkeerd rijden.(sturen)
Maar dat is mijn mening.
Groeten
Onno
Ik heb een clio 16V zonder stuurbekrachtiging en dat stuurt heerlijk direct (veel feedback via het stuur). Het stuurhuis zit vast met 2 bouten rechtstreeks door het subframe en natuurlijk de spoorstangen en de stuuras. Als de motor er uit is kun je erg makkelijk bij maar zonder dat kan het ook, alleen de stuuras los maken is een bitch (Ik heb hem van het weekend nog los gehad voor onderhoud).
Volgens mij is het stuurhuis van een 16V gelijk aan elke willekeurige clio zonder "servokling". Je moet alleen goed opletten dat er geen speling op het 'rack' zit, als je het stuur of de as ervan heen een weer draait mag je niet al te veel getik horen.
Volgens mij is het stuurhuis van een 16V gelijk aan elke willekeurige clio zonder "servokling". Je moet alleen goed opletten dat er geen speling op het 'rack' zit, als je het stuur of de as ervan heen een weer draait mag je niet al te veel getik horen.
Fiat stuurbekrachtigingen vind ik echt k#t! Er zat in de punto waar in gereden had ook nog een knop met "city" erop die de bekrachtiging extra heftig maakt, ik dacht dat die al aanstond toen ik instapte...onno123 schreef:Hoi,
Maar dat is mijn mening.
Groeten
Onno
Ik heb afgelopen zondag eindelijk m'n stuurbekrachtging eraf gesloopt en gewoon m'n bekrachtigd stuurhuis laten zitten.
De pomp en alle leidingen eraf gehaald en klaar is kees.
Het stuurt wel een stuk zwaarder, maar dat went vanzelf.
Hij is voor m'n gevoel in ieder geval wel ietsjes sneller geworden.
De pomp en alle leidingen eraf gehaald en klaar is kees.
Het stuurt wel een stuk zwaarder, maar dat went vanzelf.
Hij is voor m'n gevoel in ieder geval wel ietsjes sneller geworden.

In tegenstelling tot een 19 16V verandert er niets aan de setup van de wielen tussen wel of niet bekrachtingd bij een clio, dus dat zou moeten werken. Alleen zit een bekrachtigd stuurhuis vastgeklemd en een onbekrachtigd gebout als ik het goed hebt, wat nog wel wat verschil in gevoel op zou kunnen leveren.
Volgens de bijbel (Haynes) zitten er houders aan aan het subframe vast met de onderste bouten door de gaten waar een onbekrachtigd stuurhuis rechtstreeks aan vast bout, en zit het stuurhuis dan met rubber manchetten in de 2 klemmen en beugels vast. Met 4 bouten vast, waarvan 2 door het subframe dus, maar niet rechtstreeks vast aan het subframe. Laten die klemmen nou geregeld stuk gaan (in ieder geval bij de 19 16V die de zelfde constructie heeft).robclio16V schreef:Mijn bekrachtigd stuurhuis zit met 2 of 4 bouten aan het subframe vast.