Motorslijtage geeft ook wel eens meer vermogen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou maak ik me toch wat mee, ik heb het idee dat mijn 5je op gas alleen maar harder wil de laatste tijd.

Sinds een dag of 3 merk ik dat de power van de ketel wel is toegenomen. Ook hoor je het aan de motor, net of er een andere nokkenas ofzo in zit :) Echt een goede brul, vooral onderin de toeren. uitlaat is nieuw, luchtfilter ook dus dat is 't niet. Ik merk het ook met remmen, ik ga vaak net wat harder als ik dacht.

De klepjes rammelen wel wat harder als eerst heb ik het idee, maar dat neem ik m met een 320.000 op lpg niet kwalijk. Het is ook vooral op gas dat je het goed merkt geloof ik.

Kan het zijn, dat een motor, als ie wat 'uitgesleten' is, soepeler/lichter/beter loopt? Vroeger dachten we dat wel vaker, als een motor bijna op zijn eind is dat ie wel hard wil. Ik kan me voorstellen dat de interne wrijving wat minder wordt en zo, misschien de klepzitting wat uitgesleten zodat de opening groter wordt ?

Of raas ik nu gewoon onzin en zit 't tussen de oren :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Laatste opleving voordat ie echt dood gaat?
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat zie je bij F1 motoren vaak. Het rondje waarin ze ploffen gaan ze mega hard! :) Dus wie weet...
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

uitlaat ingereden :bang: of zou dat niets uitmaken??
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Wat grotere klepspeling misschien ? :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

een turbo heeft iet niet maar die schijnen ook het best te draaien net voor ze kapot gaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

't wordt wel vaker gezegd dat ze harder gaan vlak voor 't einde.
Maar 't zou ook gewoon aan de lekkere kouwe lucht liggen. Of misschien heeft je lpg installatie een of andere temperatuursinvloed, waardoor ie wat rijker is met die kou, geen idee.
rev it like a rental
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

mee eens, soms zie je van die oude mannen of oude vrouwen plotseling hard lopen, de week daarop liggen in hun graf.

maar in het algemeen liepen ze al niet zo hard meer.
Tri$16v
Berichten: 323
Lid geworden op: di 16 mar 2004 13:50
Locatie: Delft , zuid-holland

lol :D
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Voor de pizzeria reden we 2 identieke turbo-smarts...reden even hard.
Tot eentje merkbaar sneller :worship: reed dan de ander, koeriers hun lol! Maar 2 weken later was de lol voorbij, turbo dood.
Paar maanden later gebeurde precies hetzelfde met de tweede auto...ook plots veel sneller, en toen turbo dood. (F) ...maar wel lol!

Of een paar vriendelijke gasten uit de buurt hebben 's nachts scherpere nokkenstokken erin gelegd... Bij mij in de buurt zitten in elk geval van die aardige figuren die graag 's nachts je auto (vooral opel kadett) mee willen nemen om hem beter te maken ofzo :wink: Alleen vragen ze nooit de sleutel van de auto, ze gebruiken een schroevendraaier. Moet ze er toch eens op aanspreken...met een stevig stuk hout >-)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

'de grote beurt'

hebben we nog geen vijfje in gezien.


trouwens dat een vijfje sneller gaat lopen als het einde nadert heb ik al vaker meegemaakt.
-liep sneller met een kapotte ontstekingsunit (2x)
-liep sneller met een gescheurd uitlaatspruitstuk
-liep sneller met een olie lekkende turbo
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

dus moraal van het verhaal is eigenlijk dat je elke dag met koude motor weg moet scheuren , gemiddelt 2x per week met een hamer het binnenwerk wat moet bijwerken en zo weinig mogelijk aandacht schenken aan gebreken.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ik heb hier ook 2 5jes thuis staan met allebei dezelfde 1.4 s6 motor. Alleen dat ouwe brik van me ma gaat op top veel harder.
160 km/u op de teller met gemak en soms wandelt ie vrolijk door naar de 170 :S. Terwijl de mijne gewoon volgens de opgave nog 150 en een beetje gaat maximaal. Lig trouwens ook niet aan de verschillen in bandenomtrek oid en je merkt het ook als je in de remmen gaat dat die van haar gewoon harder gaat. Alleen is 160 met alles standaard niet te vertrouwen :X
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

hoe hard kan eigenlijk een standaard 5 gtturbo?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Loopt die van jou dan ook ineens mysterieus harder :~ :lol:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

MarcoG schreef:Voor de pizzeria reden we 2 identieke turbo-smarts...
ook bij New York Pizza gewerkt?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Al CaponeŽs 8)

We reden 2 smarts van de eerste serie...dus die met formule1 vering.

Hey Riel, rijdt je 5 nog? Gaat ie nu al over de 200?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Strijder schreef:hoe hard kan eigenlijk een standaard 5 gtturbo?
200 en een beetje
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

198 en dan mag je blij zijn, met zweet in de handen bergaf voorbij Keulen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

200 heb ik ooit op de klok gehad, maar daar wordt je niet echt vrolijk van. :)
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Abel schreef:
Strijder schreef:hoe hard kan eigenlijk een standaard 5 gtturbo?
200 en een beetje
net toevallig ff opgezocht 204 km/u als top :D
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

@ Riel,
Zit het echt niet tussen de oortjes :p

Kijk een motor met zon hoge km stand is natuurlijk heel goed ingereden en zal echt niet zo snel meer kapot gaan,maar de compressie is wel dalende en dat resulteerd wel in minder vermogen,maar dat wist je natuurlijk wel :D

greetz Marco :smoke:
Plaats reactie