1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Donleben schreef:Dat zijn weer de Williams zuigers of nu ook hele andere?

Hoe staat het eigenlijk met je eigen op te bouwen blok zoals je eerder al had aangegeven?
Schiet dat al wat op of moet je nog gaan beginnen met de complete opbouw?
Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken. (Y)
het zijn de originele Williams zuigers die in diverse 2 liter ombouw motortjes komen...

eigenlijk zijn ze allemaal al uitverkocht...dus de volgende lichting al wel weer 3 maanden duren ofzo... (N)

maar goed...eeuuhh...die motor laat ff op zich wachten...ik heb met mezelf de afspraak dat ik eerst mijn eigen Renault 5 op ga bouwen...die zou tijdens de openingsmeeting in principe klaar MOETEN KUNNEN zijn...moet het allemaal een beetje meezitten uiteraard...

maar daar zal ik zodra alle benodigde onderdelen binnen zijn een begin aan gaan maken, en daar zal ik dan wel een apart topic voor openen...

laten we zeggen dat het een erg "leuk" project wordt, waar wel wat centen in gaan zitten, vandaar dat die atmosferische heavy duty applicatie maar even moet wachten...ik geloof niet dat dat heel erg is... :)

EDIT:

komt ook een beetje omdat die 2 liter motor uit m'n circuitgebakje niet heel veel interesse opwekt bij mensen (hoogste bod = 500 euro :beer: ) dus blijf ik er maar ff in rijden...dat gaat eigenlijk ook steeds beter...later zal die wel de vitrine in gaan ofzo...tenzij iemand er fatsoenlijk geld voor geeft... :wink:
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

PtrGte schreef:zo...

even een ouwerwetse 2.0 liter ombouw-update...

voor degene die het aangaat:

de nieuwe zuigers worden a.s. dinsdag geleverd, dus vanaf die datum ga ik beginnen met de montage van diverse motoren...

en ja...het werd tijd :)

dus...bereid alles maar voor, ze komen er aan... 8)
He he, zal tijd worden. :wink:
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

PtrGte schreef:eigenlijk zijn ze allemaal al uitverkocht...dus de volgende lichting al wel weer 3 maanden duren ofzo... (N)
Je wou ze toch zelf gaan produceren? :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Ik zit me toch af te vragen hoe het nu zit met het verhaal van het monteren van grotere kleppen. Hier doel ik niet op het flowen en het bewerken van de kop, want dat is goed, evenals het optimaliseren van de kanalen. Ik zat even te lezen en kwam ook weer wat onduidelijks tegen. Misschien zit ik er naast en anders kan iemand het misschien iets verduidelijken. Hieronder heb ik een aantal samengevatte quote's gevonden die over dit onderwerp gaan.

Het moge duidelijk zijn dat er vrijwel geen PK's worden gewonnen, maar wel dat het koppel iets stijgt, en daardoor ook onderin wat eerder oppakt en het maximum koppel eerder leverd (standaard nokkenassen). Met andere nokkenassen is hier weer mee te schuiven en het verloop te beinvloeden.
"Door grotere kleppen gaat de luchtsnelheid (die al niet zo hoog is met die onwijs grote inlaatkanalen) gaat nog verder omlaag, door de grotere kleppen..."

"Ik hoop door de speciale zetel- en kanaalbewerking dat het koppel ook nog wat opgekrikt wordt, maar misschien is het wel zo dat het maximale koppel iets inzakt door de lagere luchtsnelheid door de grotere openingen..."

"Ik denk dat kleinere KANALEN in combinatie met GROTERE kleppen(dus hogere luchtsnelheid, makkelijke doorstroom bij de klep) voor meer vermogen zal zorgen..."

"voor wat betreft die 1800 motor...
Als je een williamskop monteert, oke 16v kop met williamsnokkenassen en meganekleppen, dan heb je naar mijn idee een goede basis voor een 2litermotor...de 1800 (of 1750 eigenlijk) zal hier waarschijnlijk problemen mee hebben om de lucht naar binnen te krijgen...openingsduur van de williamsnokkenassen zijn (naar mijn weten) korter, en de luchtsnelheid (die al niet zo hoog is met die onwijs grote inlaatkanalen) gaat NOG verder omlaag, door de grotere kleppen..."
Maar als de luchtsnelheden dan nog verder omlaag gaan, wat heeft dat dan voor eventuele consequenties?
Wat heeft dit dan voor voordelen bij een 2 liter?
En waarom zouden grotere kleppen wel eerder werken op een 2 liter dan een 1800?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

kan ernaast zitten, maar grotere kleppen in een 2 liter hebben zin omdat er ook daadwerkelijk meer lucht verpompt word dan bij een 1800. Lijkt mij dat een atmosferische 1800 bij normale toerentallen niet veel meer lucht kan verpompen dan dat het al doet, en grotere kleppen dus geen zin hebben, en slechts de stromingssnelheid nadelig beinvloeden.
Gevolg is vermogensverlies.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

"Door grotere kleppen gaat de luchtsnelheid (die al niet zo hoog is met die onwijs grote inlaatkanalen) gaat nog verder omlaag, door de grotere kleppen..."

Dit lijkt me duidelijk, ook al zal het effect van grote inlaatkanalen een stuk groter zijn dan het monteren van grotere kleppen, omdat dit maar een heel klein deel van het traject beschrijft...


"Ik hoop door de speciale zetel- en kanaalbewerking dat het koppel ook nog wat opgekrikt wordt, maar misschien is het wel zo dat het maximale koppel iets inzakt door de lagere luchtsnelheid door de grotere openingen..."


zelfde verhaal als hierboven...zeker gezien het feit dat de grote kanalen hetzelfde blijven...de stroming zal misschien wat verbeteren, maar ik geloof niet dat de luchtsnelheid stijgt naarmate de inlaatkleppen groter worden, jij wel? grotere kleppen betekent ook een grotere doorlaat VOOR de inlaatklep, omdat je een vloeiende overgang wil creeren...

"Ik denk dat kleinere KANALEN in combinatie met GROTERE kleppen(dus hogere luchtsnelheid, makkelijke doorstroom bij de klep) voor meer vermogen zal zorgen..."

kijk...bij een HOGERE luchtsnelheid is het makkelijker voor de luchtstroom om door een groter gat te stromen...lijkt mij vrij duidelijk...


"voor wat betreft die 1800 motor...
Als je een williamskop monteert, oke 16v kop met williamsnokkenassen en meganekleppen, dan heb je naar mijn idee een goede basis voor een 2litermotor...de 1800 (of 1750 eigenlijk) zal hier waarschijnlijk problemen mee hebben om de lucht naar binnen te krijgen...openingsduur van de williamsnokkenassen zijn (naar mijn weten) korter, en de luchtsnelheid (die al niet zo hoog is met die onwijs grote inlaatkanalen) gaat NOG verder omlaag, door de grotere kleppen..."


als je het simpel bekijkt:

[voorwaarde is dat het zeker is dat de williams nokkenassen tammer zijn]

je pakt een standaard 1800 cc motor en je zet er "SNELLE" nokkenassen in...wat doet ie dan? (als je je mapping netjes aanpast gaat ie er op vooruit...klopt of niet?)

nou...nog simpeler...je pakt diezelfde 1800 cc motor en je legt er tammere (lees: Williamsnokkenassen) in, wat doet ie dan? daarbij die kleppen, die misschien veel minder invloed hebben dan de nokkenassen, maar goed...

misschien dat dit duidelijker is...zo niet...dan probeer ik het later nog een keer... :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die williams nokkenassen zijn niet wezenlijk tammer dan 16V assen, wel hebben ze wat meer lift. Dit is vooral aardig icm met grote kleppen.

Daarnaast is er gewoon een directe relatie tussen klepdoorlaat, en theoretisch maximaal haalbaar vermogen.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

als dat inderdaad zo is dan moet je gewoon niet blijven pielen met dat blauwe onderblok maar gewoon een 2 liter erin schuiven...

blifjt wel leuk hoor...een 1800 tot in de puntjes verzorgen, maar een halve gare 2 liter zal het beter doen dan een goeie 1800 :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

@Melvin...

ben je nu nog steeds bezig om te verzinnen waarom die motor van je nog niet 100% functioneert?
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

PtrGte schreef:als dat inderdaad zo is dan moet je gewoon niet blijven pielen met dat blauwe onderblok maar gewoon een 2 liter erin schuiven...

blifjt wel leuk hoor...een 1800 tot in de puntjes verzorgen, maar een halve gare 2 liter zal het beter doen dan een goeie 1800 :)
Dat is ook wel zo ja, maar ik ben er idd nog steeds mee bezig. Heb al dingen uitgeprobeerd en vervangen, maar zat er toch nog eens over te denken en bleef met de onduidelijkheid over die kleppen zitten.

Om meer vermogen te krijgen is het nu wel bewezen hoe dat moet. Dat van die nokkenassen is mij wel duidelijk. Puur de kleppen dus. Zo een 2liter blok is niet te vergelijken nee... :worship:

Mijn vraag is gewooon:
Wat maakt dan het verschil dat grotere kleppen een negatief effect hebben in een 1800 en
een positieve in een 2 liter? (standaard nokkenassen!)
Laatst gewijzigd door Donleben op di 14 dec 2004 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Donleben schreef: Mijn vraag iss gewooon:
Wat maakt dan het verschil dat grotere kleppen een negatief effect hebben in een 1800 en een positieve in een 2 liter? (standaard nokkenassen!)
Dat vind ik nogal een aanname die je daar doet,
rev it like a rental
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Dat is misschien wel zo, maar ik hoor steeds 2 verhalen en kan er echt niet duidelijk uit worden. Ik had op deze manier op wat meer info gehoopt.

Hier laat ik de bewerkingen en de opbouw van een blok dan buiten beschouwing.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

[quote=Donleben]
Mijn vraag is gewooon:
Wat maakt dan het verschil dat grotere kleppen een negatief effect hebben in een 1800 en
een positieve in een 2 liter? (standaard nokkenassen!)[/quote]

ik zie het zo:

Renault maakt een 1756 cc (of whatever) en zet daar een bepaalde grootte van inlaatkleppen in...
met de standaard nokkenassen gaat dat gewoon prima...Grote kleppen zijn mooi als je MEER LUCHT bij hetzelfde toerental erin gaat pompen...maar dat is met standaard nokkenassen ff niet nodig...

daarom zul je op lagere toeren misschien een lager koppel krijgen, wat je goed ZOU KUNNEN maken als je meer toeren 7500+ en meer lucht bij dat toerental zou kunnen verplaatsten: andere nokkenassen dus...

de 2 liter motor VERPLAATST al meer lucht bij elk willekeurig toerental...dus kun je wel een paar grotere kleppen gebruiken...

tis misschien een beetje een warrig verhaal geworden, maar zo ZIE IK HET...andere meningen zijn welkom...ik leer iedere dag bij namelijk... :)

mocht het weer te onduidelijk zijn geworden, dan probeer ik het gewoon NOG een keer... :wink:
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Dit is niet warrig voor mij en zeker je zin van: "de 2 liter motor VERPLAATST al meer lucht bij elk willekeurig toerental...dus kun je wel een paar grotere kleppen gebruiken..." komt wel duidelijk over. Dàt is dus het verschil in deze!

cilinderinhoud 1764 cm3 boring x slag 82,0 x 83,5 mm compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 101 kW (137 pk) 6500tpm max. koppel 158 Nm 4250tpm

cilinderinhoud 1998 cm3 boring x slag 82,7 x 93,0 mm compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 110 kW (150 pk) 6100tpm max. koppel 175 Nm 4500tpm
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Leuk om te zien dat hier weer knetterhard wordt nagedacht.
PtRgTe, heb je eens de kans gehad om de verschillende inlaatspruitstukken te testen? Dus, geflowd vs. niet geflowd?
Ik zou er zelf bijna voor kiezen om dat zaakje te laten als ze is, om ervoor te zorgen dat de toevoersnelheid hoog is zodat er voor de klep ook meer druk kan worden opgebouwd. En gaat de luchtstroom ook altijd de goede kant op met de hoogst mogelijke snelheid.

Misschien is het te vergelijken met die snelweg test...
theorie:meer banen=meer verkeer mogelijk
praktijk:werkte niet...
conclusie:hogere snelheden=meer verkeer mogelijk :)

:p
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik laat het nu ook voor wat het is...

het liefste zou ik van iedere F7P kop een meganekop maken, maar dan wordt het een dure bewerking...

dichtlassen, CNC bewerken en spruitstuk pas maken...

dat zijn dingen die de "normale" mens niet wil betalen...

het zijn wel dingen die je een goede stap in de richting van meer vermogen zullen geven, en vooral een toename in koppel, alleen zoals drie regels hierboven, het moet wel te betalen blijven...

als iemand een "meganekop" op z'n 2 ltier wil, dan is dat uiteraard mogelijk...het is alleen de vraag of het met relatief eenvoudige bewerkingen na te bootsen is in een F7P kop...en daar ben ik nog niet uit...

natuurlijk begint iedereen dan met epoxy en andere dingen te gooien, maar ja...das een stuk moeilijker als dat iedereen zegt lijkt mij...

ja zal toch altijd machinale bewerkingen moeten blijven doen, en die kosten tijd, veel tijd, en dus geld...
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

@Marco: om terug te komen op dat flowen...

het is niet zo dat ik die kanalen 10 of 15% GROTER maak, de ruwe hoeken en kanten worden "glad" gemaakt en gestraald, zodat je toch een mooiere luchtstroom krijgt, zonder het kanaal echt groter te maken...

vooral het laatste deel van het traject rond de inlaatklep krijgt veel aandacht, er worden meer rondingen gebruikt en de zetel wordt wat "bijgeschaafd" ...

en of dat allemaal werkt...

geen idee...ik ga d'r geen research center van maken...al had ik het geld ervoor...

en een flowbank...tja...leuk...voor d'r bij... :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Wat de discussie en eventuele conclusies vertroebelt is dat ook homologatie eisen voor autosport bepalen wat voor klepdiameters er toegepast worden.

En RenaultŽs sterkste 2 liters waren afkomstig van Sodemo en die bouwde die motoren op basis van een F7R.

Met een 90mm slag krukas en zuigers van 84mm diameter en het verplaatsen van de powerband naar minimaal 6000 tot 9000+min-1 leveren deze motoren 250+Nm (piekkoppel) en 300pk vermogen.

Waarom die speciale gesmede 90mm slag krukas zullen de leken vragen? Dat komt omdat een R motor met 93mm slag krukas bij 8000min-1 al bijna 25m/s gemiddelde zuigersnelheid draait. Dat is een enorme slijtage slag.
Laatst gewijzigd door speedline op do 16 dec 2004 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Wat het flowen betreft. Mijn huisadres wist 10Nm extra te ontrekken aan een RS kop icm met vrijwel standaard nokkenassen. (Gemeten voor en na op zelfde auto, motor en onder vergelijkbare omstandigheden.)

En hier bewees de flowbank zijn goede diensten.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Hey Speedline, wat is er gedaan bij dat flowen? Spruitstuk gepolijst aan de binnenkant en zoals PtRgTe zegt, de scherpe hoeken eruit gehaald? Of is er nog meer gebeurd?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

speedline schreef:Wat de discussie en eventuele conclusies vertroebelt is dat ook homologatie eisen voor autosport bepalen wat voor klepdiameters er toegepast worden.

En RenaultŽs sterkste 2 liters waren afkomstig van Sodemo en die bouwde die motoren op basis van een F7P.

Inderdaad met een 83.5mm slag krukas die na bewerking 84mm slag geeft. Met zuigers van meer als 87mm diameter en het verplaatsen van de powerband naar minimaal 6000 tot 9000+min-1 leveren deze motoren 250+Nm (piekkoppel) en 300pk vermogen.

Waarom die P krukas zullen de leken vragen? Dat komt omdat een R motor met 93mm slag bij 8000min-1 al bijna 25m/s gemiddelde zuigersnelheid draait. Dat is een enorme slijtage slag.

Vrij simpel ook om te bouwen zoŽn motor. Alleen zijn de componenten en het vakmanschap wat er in gaat zitten bijzonder kostbaar...
eej speedy, 87 mm lijkt me leuk om eens te boren in zo'n blok :wink:

een 84'er heb ik hier staan, dan blijft er om precies te zijn 5 mm tussen de cilinders over...

maak je er 87 boring van, dan gaat er dus aan iedere kant NOG EENS 1,5 mm uit volgens mijn zakjapanner...dan blijft er dus 2 mm over tussen de cilinder...die cilinderwand wordt 1 grote golfplaat lijkt me...maar goed...die info van sodemo zal wel kloppen...

dacht eigenlijk dat de 90 mm slag en 84 mm boring "the Job" deden tot 300 pktjes...maar goed...

En inderdaad Speedy, met veel geld kan iedereen zo'n motor bouwen... :lol: ... niet dus... :)

zelfs met een hele grote bonk geld zal je wel lichtelijk wat ervaring moeten hebben...niet dan?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:Hey Speedline, wat is er gedaan bij dat flowen? Spruitstuk gepolijst aan de binnenkant en zoals PtRgTe zegt, de scherpe hoeken eruit gehaald? Of is er nog meer gebeurd?
denk dat er wel wat meer gebeurd is...

zetels zullen allicht bewerkt zijn, andere klepgeleiders erin of in ieder geval bewerkt...

misschien toch wat epoxy hier en daar? :wink:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

PtrGte schreef:eej speedy, 87 mm lijkt me leuk om eens te boren in zo'n blok :wink: een 84'er heb ik hier staan, dan blijft er om precies te zijn 5 mm tussen de cilinders over...?
4,5mm is minimaal zeggen de grote mannen altijd. Ik had al gekeken bij Jeroens blok en al geconcludeerd dat 87mm mission impossible is..
PtrGte schreef:maak je er 87 boring van, dan gaat er dus aan iedere kant NOG EENS 1,5 mm uit volgens mijn zakjapanner...dan blijft er dus 2 mm over tussen de cilinder...die cilinderwand wordt 1 grote golfplaat lijkt me...maar goed...die info van sodemo zal wel kloppen... dacht eigenlijk dat de 90 mm slag en 84 mm boring "the Job" deden tot 300 pktjes...maar goed...?
Je hebt gelijk. Een 90mm slag krukas + 84mm boring geven 1995cm³...

Die 84mm slag krukas komt van een heel ander blok en merk... :beer:
PtrGte schreef:En inderdaad Speedy, met veel geld kan iedereen zo'n motor bouwen... :lol: ... niet dus... :) zelfs met een hele grote bonk geld zal je wel lichtelijk wat ervaring moeten hebben...niet dan?
Nee en dat is maar goed ook. Specialisten moeten ook hun geld kunnen verdienen...
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

lijkt me leuk om dat spul te bouwen, niet onbelangrijk nadeel is dat ik inderdaad geen rooie cent voor die shit heb... :lol:

eerst maar een paar mensen aan een omgebouwde "simpele" 2 liter helpen, dan winterslaap en dan volgend jaar weer verder met de plannen die al lang op schap staan... :)
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

PtrGte schreef:ik laat het nu ook voor wat het is...

het liefste zou ik van iedere F7P kop een meganekop maken, maar dan wordt het een dure bewerking...

dichtlassen, CNC bewerken en spruitstuk pas maken...

dat zijn dingen die de "normale" mens niet wil betalen...

het zijn wel dingen die je een goede stap in de richting van meer vermogen zullen geven, en vooral een toename in koppel, alleen zoals drie regels hierboven, het moet wel te betalen blijven...

als iemand een "meganekop" op z'n 2 ltier wil, dan is dat uiteraard mogelijk...het is alleen de vraag of het met relatief eenvoudige bewerkingen na te bootsen is in een F7P kop...en daar ben ik nog niet uit...

natuurlijk begint iedereen dan met epoxy en andere dingen te gooien, maar ja...das een stuk moeilijker als dat iedereen zegt lijkt mij...

ja zal toch altijd machinale bewerkingen moeten blijven doen, en die kosten tijd, veel tijd, en dus geld...
Wat voor winst mag je verwachten als je van een F7P kop een Megane kop maakt?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

TMC16v schreef:
PtrGte schreef:ik laat het nu ook voor wat het is...

het liefste zou ik van iedere F7P kop een meganekop maken, maar dan wordt het een dure bewerking...

dichtlassen, CNC bewerken en spruitstuk pas maken...

dat zijn dingen die de "normale" mens niet wil betalen...

het zijn wel dingen die je een goede stap in de richting van meer vermogen zullen geven, en vooral een toename in koppel, alleen zoals drie regels hierboven, het moet wel te betalen blijven...

als iemand een "meganekop" op z'n 2 ltier wil, dan is dat uiteraard mogelijk...het is alleen de vraag of het met relatief eenvoudige bewerkingen na te bootsen is in een F7P kop...en daar ben ik nog niet uit...

natuurlijk begint iedereen dan met epoxy en andere dingen te gooien, maar ja...das een stuk moeilijker als dat iedereen zegt lijkt mij...

ja zal toch altijd machinale bewerkingen moeten blijven doen, en die kosten tijd, veel tijd, en dus geld...
Wat voor winst mag je verwachten als je van een F7P kop een Megane kop maakt?
d'r is heel wat mee te winnen, je koppel bij lage toeren stijgt echt een berg, en ook bovenin blijft de meganekop een hoog koppel houden, wat resulteert in meer vermogen...

waardes? dat blijft altijd gokwerk, maar 15 Nm over bijna het hele gebied is haalbaar met de juiste afstelling...

als je die 15 Nm extra ook bij 7000 rpm kunt behouden zit je toch tegen een winst van 15 pk te kijken...en dat is vrij behoorlijk... :)
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

PtrGte schreef:
eerst maar een paar mensen aan een omgebouwde "simpele" 2 liter helpen
Niet voor allemaal een "simpele" 2-liter toch?? :smoke: :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Gast

hoi iedereen,

Jeroen, thx voor je belletje.

pat, ik dacht dat het er niet meer van ging komen vermits het zo stil was gedurende 2 maanden. Men 19 verhaal is aan de kant geschoven en de wagen staat te koop. Jeroen is de 21 aan het opbouwen en als dagelijkse wagen ben ik afgeweken van het franse merk. Maw, kheb een S4 gekocht (break) dat bied meer ruimte, meer comfort en een pak meer vermogen (std). Moest ik nog plannen hebben met de clio laat ik je dat wel weten.

Grts, Jo en voor iedereen prettige feestdagen.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Ja jo, ik weet het, het is gewoon niet zo'n makkelijk verhaal om aan de zuigers te komen...

het is jammer dat het niet doorgaat voor je, maar het is voor jouw vast de beste keuze, en ik ben ook niet bang dat "jouw" motor hier voor eeuwig blijft staan...die gaat namelijk ook wel weer de deur uit hoor...daar ben ik niet zo bang voor...

succes in ieder geval met de dingen die komen gaan...

mocht je ooit nog eens een 16v willen opleuken, dan hoor ik het wel weer...maar dat komt waarschijnlijk wel goed :wink:
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:
PtrGte schreef:
eerst maar een paar mensen aan een omgebouwde "simpele" 2 liter helpen
Niet voor allemaal een "simpele" 2-liter toch?? :smoke: :wink:
niet voor iedereen nee...

maar jouw verhaal ligt toch net ff iets anders... :)

ik ben bang dat je toch over moet gaan stappen op een gefreesd onderblok...want die F7R van je is echt in optimale staat van ontbinding :D ...maar goed daar hebben we het nog wel over...

grootse plannen zijn het in ieder geval wel... (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

*Snif snif...*

Kan Go!
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

eeuuhh...verkeerde topic? :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

hier stond iets...

Fijne dagen :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Hoeveel slag had die dieselkrukas die je in het blok bouwt Patrick?

En een williams cilinderkop past op een opgeboord 1.8 blok? Komt die willi kop overeen met een megane kop?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:Hoeveel slag had die dieselkrukas die je in het blok bouwt Patrick?

En een williams cilinderkop past op een opgeboord 1.8 blok? Komt die willi kop overeen met een megane kop?
slag gaat van 83 mm naar 93 mm...

een williams cilinderkop past er zo op, en een meganekop past er ook zo op, alleen moet je dan wat aanpassen, omdat de inlaatkanalen anders zijn en er moet wat freeswerk aan de kop gebeuren om je verdeler te kunnen monteren...
Plaats reactie