Probleempjes met Twingo
Hallo allemaal!
Gisteren heb ik mijn eerste twingo gekocht. Hij is geimporteerd uit Duitsland en het is een Twingo E2 uit 1995. Helaas heb ik in één dag al een aantal problemen ontdekt.
- de benzinemeter (bolletjes) zijn erg onnauwkeurig. Zelfs zo onnauwkeurig dat ik na 10 minuten rijden stil stond langs te weg. Volgens de monteur zat er nog minstens 10 liter in.... (er branden nog 2 bolletjes toen ik wegreed, even later begon het rode bolletje te branden en nog geen km later stond ik stil) Geen 10 liter dus lijkt me. Garage gebeld en die kwamen langs met benzine. 10 liter er ingegooid en het lampje bleef branden. Bij de eerstvolgende benzinepomp de tank volgegooid en toen waren alle bolletjes wel vol. Nu heb ik iets van 270 km gereden en nog maar drie bolletjes over... Beetje jammer aangezien ik mijn Toyota Carina ingeruild heb omdat zo duur was in verbruik.
Verder blijkt het slot van de kofferbak niet te werken, de sleutel draait gewoon door en blijkt het knopje van de verwarming afgebroken te zijn geweest en vastgelijmd met 2-componenten lijm.
Dan nog een vraagje over de ruitenwisser. Als je de hendel van je af duwt reinigt hij het achterraam (ruitenwisser gaat 1x). Trek ik de hendel naar voren dan komt er alleen reiniger uit, maar de wisser beweegt niet. Hoort dit zo of is dit ook een defect?
Ik begin me eigenlijk steeds meer zorgen te maken over de aankoop van deze auto en ben benieuwd naar jullie ideeen (als kenners) over de defecten.
Alvast bedankt!
Joyce
Gisteren heb ik mijn eerste twingo gekocht. Hij is geimporteerd uit Duitsland en het is een Twingo E2 uit 1995. Helaas heb ik in één dag al een aantal problemen ontdekt.
- de benzinemeter (bolletjes) zijn erg onnauwkeurig. Zelfs zo onnauwkeurig dat ik na 10 minuten rijden stil stond langs te weg. Volgens de monteur zat er nog minstens 10 liter in.... (er branden nog 2 bolletjes toen ik wegreed, even later begon het rode bolletje te branden en nog geen km later stond ik stil) Geen 10 liter dus lijkt me. Garage gebeld en die kwamen langs met benzine. 10 liter er ingegooid en het lampje bleef branden. Bij de eerstvolgende benzinepomp de tank volgegooid en toen waren alle bolletjes wel vol. Nu heb ik iets van 270 km gereden en nog maar drie bolletjes over... Beetje jammer aangezien ik mijn Toyota Carina ingeruild heb omdat zo duur was in verbruik.
Verder blijkt het slot van de kofferbak niet te werken, de sleutel draait gewoon door en blijkt het knopje van de verwarming afgebroken te zijn geweest en vastgelijmd met 2-componenten lijm.
Dan nog een vraagje over de ruitenwisser. Als je de hendel van je af duwt reinigt hij het achterraam (ruitenwisser gaat 1x). Trek ik de hendel naar voren dan komt er alleen reiniger uit, maar de wisser beweegt niet. Hoort dit zo of is dit ook een defect?
Ik begin me eigenlijk steeds meer zorgen te maken over de aankoop van deze auto en ben benieuwd naar jullie ideeen (als kenners) over de defecten.
Alvast bedankt!
Joyce
Hoi Joyce,
De "benzinemeter" van een Twingo is volgens mij altijd onnauwkeurig...
Ik rij op het eerste "bolletje" soms 100 soms 60 km.
Uiteindelijk op een hele tank ongeveer 450km.
(Zo'n vreselijk grote tank, heb je nou ook weer niet
)
Die onnauwkeurigheid kun je volgens mij nix aan doen, zul je mee moeten leren leven.
En zuinigheid van een Twingo: Mijne "doet" ongeveer tussen de 1 op 14 en de 1 op 17.
Bij het slot van je achterklep zal wel iets losgeraakt of afgebroken zijn...
Misschien heb je nog garantie en kun je de verkoper er nog naar laten kijken?
Anders kun je de kofferbak van binnenuit open maken.
(Door je achterbank neer te klappen en de bout los te draaien, waar het slot in valt van je achterklep.
Daarna kun je de binnenbekleding van je klep eraf halen en kijken of er wat los ligt/hangt...
Knopje van de verwarming zou ik zolang het zit, ook laten zitten...
Anders moet je waarschijnlijk de hele kachelunit gaan vervangen... (Weet ik niet zeker natuurlijk
)
Ennnuh... Die ruitenwisser is normaal...
Die gaat niet vegen als je sproeit...
(Soms wel handig hoor, als je genoeg antivries in je reservoir hebt
)
En je hoeft je niet gelijk zorgen te maken over je aankoop...
De auto is niet nieuw, dus zulke kleine dingen als je nu opnoemt zijn niet echt zorgwekkend...
De "benzinemeter" van een Twingo is volgens mij altijd onnauwkeurig...
Ik rij op het eerste "bolletje" soms 100 soms 60 km.
Uiteindelijk op een hele tank ongeveer 450km.
(Zo'n vreselijk grote tank, heb je nou ook weer niet
Die onnauwkeurigheid kun je volgens mij nix aan doen, zul je mee moeten leren leven.
En zuinigheid van een Twingo: Mijne "doet" ongeveer tussen de 1 op 14 en de 1 op 17.
Bij het slot van je achterklep zal wel iets losgeraakt of afgebroken zijn...
Misschien heb je nog garantie en kun je de verkoper er nog naar laten kijken?
Anders kun je de kofferbak van binnenuit open maken.
(Door je achterbank neer te klappen en de bout los te draaien, waar het slot in valt van je achterklep.
Daarna kun je de binnenbekleding van je klep eraf halen en kijken of er wat los ligt/hangt...
Anders moet je waarschijnlijk de hele kachelunit gaan vervangen... (Weet ik niet zeker natuurlijk

Ennnuh... Die ruitenwisser is normaal...

(Soms wel handig hoor, als je genoeg antivries in je reservoir hebt

En je hoeft je niet gelijk zorgen te maken over je aankoop...
De auto is niet nieuw, dus zulke kleine dingen als je nu opnoemt zijn niet echt zorgwekkend...
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Ik snap inderdaad je bezorgheid en ik zou mezelf ook afvragen waarom de verkoper van die garage deze probleempjes niet gemeld heeft. Ik zou er zelf mee terug gaan, anders blijf je met dat gevoel zitten. verder is het misschien handig dat zsm iemand met autokennis naar je twingo kijkt, want er worden echt heel veel schade twingo's ingevoerd uit duitsland en weer "opgelapt" en verkocht in nederland (dat wil niet zeggen dat dit ook het geval bij jou is)
Persoonlijk zou ik snel actie ondernemen en een aantal dingen checken, zodat er iets mocht mankeren je deze week kunt melden bij de garage.
Succes
Persoonlijk zou ik snel actie ondernemen en een aantal dingen checken, zodat er iets mocht mankeren je deze week kunt melden bij de garage.
Succes

Ik heb helemaal geen verstand van auto's
Maar mij is verteld dat als auto's ingevoerd worden uit Duitsland grondig gekeurd worden door de RDW. Dus dat stelde mij gerust, juist omdat ik zo weinig weet van auto's.
Natuurlijk is het zo dat als je vanuit een Toyota Carina komt een Twingo even wat minder luxe e.d. heeft. Ik heb alleen een beetje het idee dat al die kleine mankementen wat zeggen over hoe er met de auto is om gegaan.
Ik zal maandag sowieso de garage bellen, maar ik zit er ook over te denken om hem door de ANWB te laten keuren.

Maar mij is verteld dat als auto's ingevoerd worden uit Duitsland grondig gekeurd worden door de RDW. Dus dat stelde mij gerust, juist omdat ik zo weinig weet van auto's.
Natuurlijk is het zo dat als je vanuit een Toyota Carina komt een Twingo even wat minder luxe e.d. heeft. Ik heb alleen een beetje het idee dat al die kleine mankementen wat zeggen over hoe er met de auto is om gegaan.
Ik zal maandag sowieso de garage bellen, maar ik zit er ook over te denken om hem door de ANWB te laten keuren.
Een RDW keuring stelt helemaal geen pepernoot voor vind ik. Een kenis van mij heeft een tijd geleden een ingevoerde auto gekocht waarbij het airbaglampje brandde en volgens de verkoper moest het systeem gereset worden(omdat de accu vervangen was) en kostte iets van 50 euro bij de dealer. Auto gewoon door de RDW keuring, blijkt achteraf dat er helemaal geen zijairbag in de zit door schade
.

Je trekt die knoppen er makkelijk af, op de sloop ff een nieuwe halen en klaar?Jacco Twingi schreef:
Anders moet je waarschijnlijk de hele kachelunit gaan vervangen... (Weet ik niet zeker natuurlijk)
De achterruitenwisser hoort wel te blijven vegen en niet maar een keer te vegen .....Ennnuh... Die ruitenwisser is normaal...![]()
(Soms wel handig hoor, als je genoeg antivries in je reservoir hebt)
there is no spoon.
ehm... nee... de achterwisser van een ph 1 1995 twingo blijft als je hem aanzit aan een stuk door vegen. alle 3 mijn ph 1 twingo's deden dat zo ...
there is no spoon.
De achterwisser blijft inderdaad wel gaan, alleen als je de hendel naar voren trekt dan sproeit hij wel, maar de voorruit wisser beweegt niet. Daarvoor moet je de hendel weer naar beneden duwen...
Maar ja, mijn mannelijke collega's constateerden vandaag ook een lekke uitlaat dus je kan denk ik wel zeggen dat ik flink genaaid ben. Wordt tijd dat ik eens een cursus autotechniek ga volgen...
Maar ja, mijn mannelijke collega's constateerden vandaag ook een lekke uitlaat dus je kan denk ik wel zeggen dat ik flink genaaid ben. Wordt tijd dat ik eens een cursus autotechniek ga volgen...

Is naar mijn weten volkomen normaal. Heeft de mijne ook. De 1e keer denk je wel dat het niet helemaal klopt, maar dan accepteer je het gewoon en weet je niet beterdutchgirl schreef:De achterwisser blijft inderdaad wel gaan, alleen als je de hendel naar voren trekt dan sproeit hij wel, maar de voorruit wisser beweegt niet. Daarvoor moet je de hendel weer naar beneden duwen...

't is natuurlijk geen luxe bolide zo'n Twingo

Je trekt de knoppen er wel makkelijk af, maar lijkt me een beetje logischer dat ze bedoelt dat het pinnetje achter de knop (en dus van de kachelunit) is afgebrokenTijn schreef:Je trekt die knoppen er makkelijk af, op de sloop ff een nieuwe halen en klaar?Jacco Twingi schreef:
Anders moet je waarschijnlijk de hele kachelunit gaan vervangen... (Weet ik niet zeker natuurlijk)

Ennnuh... Die ruitenwisser is normaal...![]()
(Soms wel handig hoor, als je genoeg antivries in je reservoir hebt)
Het ging ook over de ruitenwisser voorDe achterruitenwisser hoort wel te blijven vegen en niet maar een keer te vegen .....

Van een twingo krijgt toch iedereen een fijn gevoel?
Maar ok, voor de niet techneuten zullen een paar futuliteiten wel impact hebben.
Wat helpt: ff een foto van je nieuwe blik posten. Dan gaat iedereen hier altijd roepen dat ie mooi en gaaf en te gek is, ergo: jij weer happy

Maar ok, voor de niet techneuten zullen een paar futuliteiten wel impact hebben.
Wat helpt: ff een foto van je nieuwe blik posten. Dan gaat iedereen hier altijd roepen dat ie mooi en gaaf en te gek is, ergo: jij weer happy

rev it like a rental
Nee knuppel, dat knopje van je achteruitverwarming is een losse knop (links vh stuur?) en staat geenzins in verbinding met de kachelunit, welke onder het dashboard zit en de luchtstromen regelt dmv de draaiknop.Jacco Twingi schreef:Je trekt de knoppen er wel makkelijk af, maar lijkt me een beetje logischer dat ze bedoelt dat het pinnetje achter de knop (en dus van de kachelunit) is afgebrokenTijn schreef:Je trekt die knoppen er makkelijk af, op de sloop ff een nieuwe halen en klaar?Jacco Twingi schreef:
![]()
Eruit trekken, stekkertje los en een andere (sloop)knop indrukken. Pest is alleen dat Twingo's die knoppen in 20kleuren hebben

Mrtn = Maarten
Ik woon in Assen, Drenthe.
Kan inderdaad gewoon een nieuwe draaiknop op voor zover ik kan zien.. gaat er alleen om dat ik die auto nog maar 1 dag heb en dat er nu al zoveel mis is. Voor de kofferbak zou ik dan weer een nieuw slot moeten hebben en al die kleine dingen lopen wel mooi op natuurlijk.
Kan inderdaad gewoon een nieuwe draaiknop op voor zover ik kan zien.. gaat er alleen om dat ik die auto nog maar 1 dag heb en dat er nu al zoveel mis is. Voor de kofferbak zou ik dan weer een nieuw slot moeten hebben en al die kleine dingen lopen wel mooi op natuurlijk.
Heye, andere knuppel...Mrtn schreef: Nee knuppel, dat knopje van je achteruitverwarming is een losse knop (links vh stuur?) en staat geenzins in verbinding met de kachelunit, welke onder het dashboard zit en de luchtstromen regelt dmv de draaiknop.
Eruit trekken, stekkertje los en een andere (sloop)knop indrukken. Pest is alleen dat Twingo's die knoppen in 20kleuren hebben
Waar heb jij gelezen dan dat het over de achterruitverwarming gaat

dutchgirl schreef: Kan inderdaad gewoon een nieuwe draaiknop op voor zover ik kan zien...
Kdacht later ook aan de draaiknop voor de klepregelaar
Nog een stukje bijgetypt wat het kon zijn enzo... maarjah, khad even niet door dat mn draadloze netwerk weg was toen ik op submit drukte en alles weg was 

Mrtn = Maarten
Ik heb de garage gesproken en ik moest maar langskomen dan zouden ze het repareren. Alleen wil ik hem wel eerst helemaal na laten kijken door iemand anders om te zien wat voor problemen er nog meer zijn. Zo'n knop zullen ze zelf ook van de sloop moeten halen of bestellen, maar ik hoop in ieder geval dat ik een nieuwe uitlaat krijg.
Vandaag had ik nog maar 2 bolletjes op m'n benzinemeter staan, heb de auto weer volgegooid en toen bleek dat hij nog gewoon halfvol zat. Zijn die meters echt zo onnauwkeurig of is er gewoon iets mis met deze meter? Ow ja, vandaag viel me ook op dat er niet eens een antenne op de auto zat. Stom dat je dat soort dingen eerst gewoon niet zit.
In ieder geval wordt de volgende auto weer een toyota en krijgt hij sowieso eerst een aankoopkeuring bij de ANWB. Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer en dat is ook wat waard.
Vandaag had ik nog maar 2 bolletjes op m'n benzinemeter staan, heb de auto weer volgegooid en toen bleek dat hij nog gewoon halfvol zat. Zijn die meters echt zo onnauwkeurig of is er gewoon iets mis met deze meter? Ow ja, vandaag viel me ook op dat er niet eens een antenne op de auto zat. Stom dat je dat soort dingen eerst gewoon niet zit.
In ieder geval wordt de volgende auto weer een toyota en krijgt hij sowieso eerst een aankoopkeuring bij de ANWB. Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer en dat is ook wat waard.
Da's wel zo'n beetje standaard bij een twingo ja.dutchgirl schreef: Vandaag had ik nog maar 2 bolletjes op m'n benzinemeter staan, heb de auto weer volgegooid en toen bleek dat hij nog gewoon halfvol zat. Zijn die meters echt zo onnauwkeurig of is er gewoon iets mis met deze meter?
Hoe je er mee omgaat is simpel: gewoon een paar keer doorrijden tot hij op oranje gaat, volgooien en uitrekenen wat er nog in de tank zat , dan weet je hoe groot je reserve is en dus aan de hand van je gemiddeld verbruik ook hoe ver je door kunt na oranje. Bij mij gaat er meestal 30-32 liter in als hij op oranje springt.
there is no spoon.
Nou, de eerste keer dat ie op oranje sprong kon ik nog maar een paar kilometer rijden en toen stond ik stil langs de kant van de snelweg... En nu had ik met twee bolletjes (en 1 oranje) nog 20 liter. Valt dus niet echt een peil op te trekken. Maar goed, uit veiligheidsoverwegingen tank ik maar gewoon als er nog 2 bolletjes zijn.
het wil wel een s gebeuren dat ze bij dealers enzo een twingo tanken met het contact nog aan, daarvan gaat de meter echt op hol. Het kan helpen om even 30 seconden de accu er af te halen, dan reset de brandstofmeter zich.
there is no spoon.
Ik heb 400 km gereden op 6 "bolletjes"...dutchgirl schreef:Ik heb 33 km gereden op 1 balletje...
En 420 op 8 "bolletjes"...
Dusseuh... Egt betrouwbaar zijn ze niet...

Sommige mensen doen Curacao - Amsterdam op zoveel bolletjes en komen er dan ook achter dat ze niet altijd even betrouwbaar zijn.Jacco Twingi schreef:Ik heb 400 km gereden op 6 "bolletjes"...dutchgirl schreef:Ik heb 33 km gereden op 1 balletje...
En 420 op 8 "bolletjes"...
Dusseuh... Egt betrouwbaar zijn ze niet...