GTTI !!!! met hulp van Belt Bikes

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

de kleur zegt niks over het aantal cc per min: (bos wachters hebben het liefst groen) ferrari liefhebbers ,,,,,,je snapt het al . :lol: :lol: de staan cijfers op de zijkant van de injector en dan moet je in een boek op zoeken het aan tal cc per minuut. wat wij hebben 8) hoor je nog wel eens, wij zitten nog te kiezen tussen 2 soorten. oja weer een up date. we hebben weer gereden ,0,8 bar gaat als de brandweer de kopp: licht er nu ook uit :smoke: voor heen slipte de kop:alleen bij 1,4 bar dat was met carb: nu al met 0,8 :worship: de gtt heeft nu serieus koppel en gaat snoei hard van de plek . alleen hadden we een probleempje met de (2,ehands map zender) even een nieuwe aan schaffen. volgende week maken we hem test bank klaar, en nieuwe foto,s volgen nog.moeten we ook nog even tijd hebben om de kopp:te vervangen :(
Richard Lemmen

heej goed man!
Dat helpt alweer een misverstand de wereld uit (ik denk dat ik voor doorzichtige met lampjes zou gaan! :p ).
WOW, de koppeling bij 0,8 bar al slippen. Dat zegt genoeg. Heb je trouwens al een abbonement bij de bandenboer dan? :wink:
Dacht dat er al een zwaardere koppeling dan origineel inzat...

Grz. Richard
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

dat zeg je goed zat!! :lol:
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

zo van daag weer de hele dag bezig geweest met de gtti de auto is super startend warm en koud (schoke tabel in gesteld) hebben ook bijna een tank leeg gereden, en de auto presteerd super. we begonnen met 0,2 toen 0,4 enz;enz; wij eindigen met 1,5 :D :D dan schiet het echt op (Y). (beetje koppelings problemen boven de 1,2 bar) de auto zal eerdaags op de bank gaan en,,,,,,, we zullen zien.jullie blijven op de hoogte. :foto:
Sander
Contacteer:

Jeroen heb je ook al de launch control (a.l.s) uit geprobeerd van het systeem, of komt dat niet op die GTTi?

gr s :D nder
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

nee op deze gtti komt geen a.l.s (anti lag system) op anders wordt de hele set te duur. en krijg je binnen de kortste keren een hoop gezeik ,zo als MIJN TURBO ZIT ER PAS EEN JAAR OP EN HIJ IS NU AL STUK EN MIJN UITLAAT KLEPPEN ZIJN VERBRAND ....GARANTIE.... :D :D :D :D :D . dat word dus niks voor de normale gtt rijder a.l.s is wel een mooi systeem maar kut voor je motor (vies gezegdt).we zijn nu aan het programeren op zuinig heid. ,,,en dat gaat goed!!!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ok nieuwe foto's komen er aan
jeroen vertelt er vast wel wat bij ...
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

dit was voorige week (test sessie) even een paar :foto: gemaakt,
Riël
Über-Spammer

BDP sensor niet goed genoeg?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

haha jij let op dit is er een met a.l.s . en dis bobine :wink: :wink: alles is mogelijk, en we hebben een super set up nu 8)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Sfen wat is jou rol hierin?

ben je jeroen ze rechterhand.. of ben je gewoon de fotoplaatser cq nemer ?

:)
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

trouwe foto plaatser (Y)
Riël
Über-Spammer

BONELESS (jeroen) schreef:haha jij let op dit is er een met a.l.s . en dis bobine :wink: :wink: alles is mogelijk, en we hebben een super set up nu 8)
Ik was ook van plan met dis-bobines te spelen, kun je die verdelerkap tenminste wegmieteren. Maar het originele vliegwiel is dus niet ok?
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

orginele vlieg wiel zit er wel op, maar dit is een test auto moeten alles toch proberen (Y)
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Riël schreef:
BONELESS (jeroen) schreef:haha jij let op dit is er een met a.l.s . en dis bobine :wink: :wink: alles is mogelijk, en we hebben een super set up nu 8)
Ik was ook van plan met dis-bobines te spelen, kun je die verdelerkap tenminste wegmieteren. Maar het originele vliegwiel is dus niet ok?
Qu'est-ce que c'est, n dis-bobine? Waarom kun je de verderkap dan wegmieteren? Hierboven zit ie nog op de auto immers?

Btw jw spam vraag; Spamblocking is gerelateerd aan blacklists, de kwaliteit van de lijsten varieert, waardoor de hoeveelheid spam ook kan toenemen/afnemen (helaas).
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

heel makkelijk gezegt
je vervangt de verdeler unit door 4 pen bobines
of 2 setjes dubbele bobines

met 4 pen bobines en die extra krukas positie sensor kan je door de ecu elke cilinder zijn eigen bobine geven

met de dubbele bobines werk je met het wasted spark principe
dan staan cilinder 1 en 4 en 2 en 3 samen op een bobine
cilinder 1 moet een vonk krijgen maar doorat er 2 clinders op 1 bobine staan krijg 4 ook een vonk
dit is de wasted spark
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij jeroen zijn systeem worden alle injetoren tegelijk aangestuurd
maar je kan door nu een nokkenas positie sensor in je verdeler huis te maken helemaal mooi zorgen dat elke cilinder apart aangestuurd word
maar ik weet niet presies of dat bij dit hoog vermogen veel scheelt
jean-paul

Roy schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef: na een week klussen een GTTI
Dat is een stuk sneller als JL :smoke:
auwwww... :D
Riël
Über-Spammer

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:heel makkelijk gezegt

met 4 pen bobines en die extra krukas positie sensor kan je door de ecu elke cilinder zijn eigen bobine geven

cilinder 1 moet een vonk krijgen maar doorat er 2 clinders op 1 bobine staan krijg 4 ook een vonk
dit is de wasted spark
Eeej ik had 't vandaag nog over die dubbele dingen maar wist niet precies wat 't inhield.

Als je nu een ietsiepietsie benzine inspuit in cilinder 4 net voordat die wasted spark komt, kun je je turbo nog wat aanzwingelen :P Allen sjit dat de juiste kleppen niet meewerken :)
Bas
Bestuurslid

Riël schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:heel makkelijk gezegt

dit is de wasted spark
Eeej ik had 't vandaag nog over die dubbele dingen maar wist niet precies wat 't inhield.

Als je nu een ietsiepietsie benzine inspuit in cilinder 4 net voordat die wasted spark komt, kun je je turbo nog wat aanzwingelen :P Allen sjit dat de juiste kleppen niet meewerken :)
Okee, maar wat Riel hierboven schrijft... We zitten met een 4 takt, dus er is niets om in de fik te steken in cylinder 4 op dat moment (in het voorbeeld van sFen) ?
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Menno

Dat klopt, het is een methode om met slechts 2 bobines, en dus ook slechts 2 eindtrappen, toch 4 cilinders te kunnen bedienen, zonder zo'n vervelend onbetrouwbaar slijtend mechanisch ding als een verdeler.

Die wasted spark doet overigens geen kwaad.
rev it like a rental
Sander
Contacteer:

Menno schreef:Die wasted spark doet overigens geen kwaad.
Dat klopt, maar de meeste energie gaat naar de cilinder die het niet nodig heeft. Dus je moet al een forse bobine hebben voor de ontsteek energie. Je kunt beter 4 losse bonines hebben en ontsteken als het moment daar is. Heb je ook meer tijd om hem op te "laden"

gr s :D nder
Bas
Bestuurslid

Menno schreef:Dat klopt, het is een methode om met slechts 2 bobines, en dus ook slechts 2 eindtrappen, toch 4 cilinders te kunnen bedienen, zonder zo'n vervelend onbetrouwbaar slijtend mechanisch ding als een verdeler.

Die wasted spark doet overigens geen kwaad.
Ah ok. Dat is de voornaamste reden, geen mechanische meuk meer?

Hoe wordt weten de afzonderlijke bobines wanneer we gevonkt moet worden, als je er 2 resp 4 gebruikt?
Riël
Über-Spammer

De cpu heeft in plaats van 1 kabel naar de bobine, nu 4 kabels, op elke bobine eentje. Wordt puur door de cpu gestuurd. Die houdt de cilinders bij zeg maar. Niet meer de verdelerkap.
Ik denk dat met een 2vonkbobine er dan ook 2 kabels maar nodig zijn.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

eigenlijk vrij makkelijk
je zet in de verdeler een kommetje met een open punt dat gelijk staat aan het punt van onsteken op cilinder 1 daar achter plaats je een halgever (foto diode) en de ecu rekend vanzelf de rest van de cilinders uit (oa ook met behulp van de krukas gever)
vergat er even bij te vertellen ...
doordat het kommetje de opening maar op 1 plek heeft
zal als de opening voor de halgever komt de halgever een spanning doorlaten zodat de ecu de eerste cilinder ziet ...
Riël
Über-Spammer

Maar sven, gaat dat niet mbv het originele vliegwiel? Je kan de positie van cilinder 1 tov het vliegwiel vrij instellen. Ik heb toch niet per-se een hallgever nodig?

Een hallgever is in principe hetzelfde als een bdp sensor, alleen meet 't op een andere plek :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dat kan wel maar men gebruikt heel vaak 2 sensoren om precies te zijn
Menno

Voordat iedereen alles echt door elkaar gaat halen:
Als je iets wilt meten kan dat met verschillende typen sensoren. bv Hall, inductiespoeltje, optische sensor,

Dan komt de vraag, wat wil je meten.
In ieder geval het toerental. Hiervoor zitten er tandjes op een poelie of vliegwiel. De tijd tussen 2 tandjes geeft 't toerental aan.

Vervolgens wil je graag weten in welke stand de motor staat, zodat er op 't juiste moment een ontsteking gecreeerd kan worden. Hiervoor ontbreken er op een Renault 2 tandjes. Als zo'n tandje voorbij komt, betekent dit een bepaalde stand van de krukas/zuigers (90gr.voor BDP). Bij een motor met verdeler kan je vanaf elk ontbrekend tandje een ontstekings doen, de verdeler zorgt er wel voor dat ie bij de juiste cilinder uitkomt.

Als je nu naar 2 dubbelvonken bobines gaat, moet je bij elke halve omwenteling kiezen welke van de 2 bobines je wilt laten vonken. 2 identieke tandjes is dan niet meer voldoende. Bij Renault is dit opgelost door nog maar 1 ontbrekend tandje te hanteren. Hier behoort 1 bobine bij, de andere halve omwenteling wordt uitgeteld/bijgehoude/berekend, en geeft het moment dat de andere bobine moet vonken.
Er wordt nu dus onderscheid gemaakt tussen het ene paar cilinders, en het andere paar.

Een andere oplossing, die zelfs noodzakelijk is als je elke cilinder individueel wilt aansturen (geldt zowel voor ontsteking, als sequentieele injectie), is om exact te weten welke van de vier cilinders aan de beurt is. Dit wordt meestal gedaan door een sensor op de nokkenas, of bij aftermarket systemen een sensor op de verdeler. Dit signaal geeft slechts 1 signaal per 2 omwenteling, en identificeert 1 van de 4 cilinders.

Die laatse optie kan trouwens ook met allerlei slimme softwaretruuks, maar dat voert hier te ver.

Waarom hier de originele sensor niet gebruikt wordt, is ongetwijfeld omdat veel aftermarket systemen het Renault tandpatroon niet kennen.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Jep, tot zover was ik al, maar dat maakt niet uit aangezien je de software daarop kan afstellen.

Deze 'telt' tandjes zelfs, dus met de originele bdpsensor moeten de 4 cilinders ook aan te sturen zijn.
Mrtn
Car: R5GTT

blablabla :s

Geweldig dat jullie er zoveel van weten :D (Y)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Ohja een hall-sensor geeft een spanning af doordat een magnetishc veld gedetecteerd wordt, een bdp sensor niet, die is bekrachtigd. Toch? :)
Menno

Riël schreef:Jep, tot zover was ik al, maar dat maakt niet uit aangezien je de software daarop kan afstellen.

Deze 'telt' tandjes zelfs, dus met de originele bdpsensor moeten de 4 cilinders ook aan te sturen zijn.
Zolang je een verdeler gebruikt, en groepsinjectie toepast wel, anders niet.
rev it like a rental
Menno

Riël schreef:Ohja een hall-sensor geeft een spanning af doordat een magnetishc veld gedetecteerd wordt, een bdp sensor niet, die is bekrachtigd. Toch? :)
Neej.
Een BDP sensor is een Bovenste Dode Punt sensor. Dat zegt dus WAT ie meet, niet HOE ie dat meet. Bij Renault is 't een spoeltje waarin een spanning wordt geinduceerd, (onterecht vaak inductieve sensor genoemt), in een verdeler zit vaak een hall sensor.

Een hall sensor moet je bekrachtigen, die andere niet.
rev it like a rental
mark 5t
Contacteer:

hr boneless is echt wel snel!!! en ook nog eens alles zelf maken !!
:worship: :worship: (Y) (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie