[R19] Verhoogd stationair draaien

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Larshil
Contacteer:

Goedendag,

sinds een aantal dagen heb ik een klein probleempje met m'n auto (R19 1.4i (C3J)). Als ik s'ochtends de auto start dan is er niks aan de hand. De motor komt goed op temperatuur en er zijn geen rare bijgeluiden. Pas als ik een file nader of lang in de stad rij ontstaat er een probleem. Als ik een tijdje achter elkaar dezelfde snelheid rij en dan moet stoppen dan draait de auto netjes 1000 toeren/min.

Maar als ik in een file rij of in de stad met veel stoplichten rij en ik moet stoppen dan draait de motor ineens 1500 toeren/min. stationair.

Zit dit in de computer niet goed of een regelsensor die geen juiste signalen afgeeft of zijn de injectoren vies of heeft het een andere oorzaak?

PS de bougies en luchtfilter zijn 20.000 km oud en de olie is 12.000 km geleden ververst.
Larshil = Lars Hilberink
Larshil
Contacteer:

Iemand een idee?
Larshil = Lars Hilberink
Larshil
Contacteer:

Het was niet de stappenmotor of een sensor.

Ik ben naar de Renault dealer gegaan en gevraagd of ze de auto aan de computer konden hangen. Een monteur keek even onder de motorkap en vertelde na het zien van de motor dat de pakking tussen de in- en uitlaatspruitstuk lekt. Na het vervangen van deze pakking en de pakking tussen de spruitstukken en de kop (omdat deze los moet en de motor daar dan kan lekken) draait de motor weer helemaal mooi. Constant 900 toeren/min bij elke temperatuur.
Larshil = Lars Hilberink
9GTX

Larshil schreef:Het was niet de stappenmotor of een sensor.

Ik ben naar de Renault dealer gegaan en gevraagd of ze de auto aan de computer konden hangen. Een monteur keek even onder de motorkap en vertelde na het zien van de motor dat de pakking tussen de in- en uitlaatspruitstuk lekt. Na het vervangen van deze pakking en de pakking tussen de spruitstukken en de kop (omdat deze los moet en de motor daar dan kan lekken) draait de motor weer helemaal mooi. Constant 900 toeren/min bij elke temperatuur.
Hallo Larshil,

mijn 9 GTX heeft hetzelfde probleem, samen met een onregelmatig toerental en fors nadieselen.

Iemand enig idee of dit ook met die pakking te maken kan hebben?
nubreektmijnklomp

Zit ook met zo'n probleem, mijn 19 draait alleen als ik m net start normaal stationair, bij het eerste stoplicht zit ie al op de 2000 toeren, zodra ie echt warm is draait ie nog meer (2500). de stappenmotor is helemaal na gekeken, aan welke sensors kan het liggen, koelvloeistof sensor, maar waaraan nog meer?
en kan je de stationair eigenlijk wel afstellen???
Madmaus

nubreektmijnklomp schreef:Zit ook met zo'n probleem, mijn 19 draait alleen als ik m net start normaal stationair, bij het eerste stoplicht zit ie al op de 2000 toeren, zodra ie echt warm is draait ie nog meer (2500). de stappenmotor is helemaal na gekeken, aan welke sensors kan het liggen, koelvloeistof sensor, maar waaraan nog meer?
en kan je de stationair eigenlijk wel afstellen???
Snelheidssensor?
Ik weet dat de clio 16v dit probleem wel vaker heeft en dan kan het de snelheidssensor zijn die in je km-kabel zit!
Dus dan moet je ff je km-kabel verwisselen.
nubreektmijnklomp

ben er nu achter dat het niet aan een sensor kan liggen want zelfs als ik de stappenmotor eraf haal loopt ie te hoog stationair.

Het volgende viel me wel op:

Boven de inlaad van de carp hang een electronische sproeier. Als de motor stationair draait komt er toch benzine uit de sproeier, zoveel zelfs dat het op de gasklep blijft liggen. Dat lijkt mij niet helemaal in orde. Wordt het stationair draaien via de hoofd sproeier geregeld of is er nog een stationair sproeier?????
Anonymous

Het probleem van onregelmatige stationair, verhoogd of verlaagd toerental kan betekenen dat de stationaire regelklep vervuild is of dat er bramen op de plunjer zitten. Het probleem kan ook wisselend zijn (dan goed, dan weer niet)
Renault heeft over dit probleem een brief doen uitgaan om deze klep te vervangen (je kunt hem nl. niet reingen of repareren)
Dus als je geen lekkage hebt aan je luchtinlaatsysteem dan moet je hier eens naar kijken.

ps: Deze storing kun je niet met de computer uitlezen!
nubreektmijnklomp

Kan helaas niks vinden over die nieuwsbrief.
Maar watje schreef, betekent dat dat er maar 1 stationair sproeier is, en dat het stationaire toerental wordt bepaald door de opening van de gasklep? en welke plunjer bedoel je? die boven de gasschuif hangt?
Riël
Über-Spammer

Als je een 19 1.4i hebt, dan is denk ik het zwarte dopje wat de gasklep bedient stuk. haal deze maar eens helemaal WEG (3 schroefjes) en voila. Als deze stuk gaat gaat ie niet ver genoeg naar binnen. Wordt alleen maar erger.

Stationair benzine op je gasklep is heel normaal.
Je hebt ook geen stationair sproeier, je hebt injectie en geen carborateur.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

En dat is wat Toim bedoelt ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
nubreektmijnklomp

ja dat heb ik al geprobeerd, maar als ik de stappenmotor er helemaal afhaal, dan loopt ie nog veel te hoog.
Plaats reactie