Koelwater verdwijnt, maar komt wel weer terug ???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
WintersA

Hallo mensen,

Ik zou me even voorstellen, ik ben anthony winters en ben sindskort een trotse eigenaar van een reno clio 1.8 16v

helaas heb ik nu al probleempjes met de auto, zoals de dynamo heb ik al moeten vervangen + accu.

In iedergeval het volgende probleem wat ik niet snap is dat ik heb een tijd geleden mijn koelvloeistof bijgevuld om dat er niks meer in het expansievat zat.

zo gezegt zo gedaan, goed laten ontluchten en klaar. de volgende dag kijk ik weer ffkes onder de kap tot mij verbazig koelvloeistof onder het minium :@

dat ik draai de dop van het expansie-vat, en er komt me toch een partij koelvloeistof uit de slang komen, naar een paar seconden wachten en mijn expansievat zit weer vol!

er zit geen rare kleur op de vloeistof en de motor wordt niet warm.

kan het zijn dat de waterpomp defect is en het water niet goed doorpompt?

alvast bedankt

Groeten Anthony
Riël
Über-Spammer

Misschien lucht in je systeem. Je kan het vat eens goed afvullen en de motor laten lopen, af en toe wat toeren maken, dan kan de luchtbel er uit als je mazzel hebt.

Anders kan het je koppakking nog zijn, in het ergste geval.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Kan bij die 16v's de dop van de radiateur af? Daar kun je hem ook eens bekijken of ie nog vol staat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
WintersA

Hallo wat een snelle reactie :wink:

de radiator staat nog vol, maar er zit geen dop op de radiator ik heb de bovenste ontluchtings nippel even helemaal eruit gehaald en toen zag ik dat het water bovenin de radiator zit.

groeten anthony
Mrtn
Car: R5GTT

Anthony,

Wat je kan doen, is je motor laten draaien en de dop van je expansievat eraf laten. Je expansievat moet je dan ook omhoog houden, zodat ie boven alle koelslangen uitsteekt, hoogste punt dus.

Wacht nu tot je thermostaat opengaat en de radiateur warm wordt. Als je ventilator gaat draaien, of net daarvoor, zal wss je expansievat overstromen. Even loslaten als je dat ziet gebeuren, tis vrij warm 8)
Draai nu het ontluchtingsnippeltje van je radiateur open en wacht tot er een echte stroom koelwater uitkomt. Ondertussen indien nodig je expansievaatje wat bijvullen. Draai een aantal maal je nippeltje los en probeer te gelijkertijd je expansievat hoog te houden.

Als er op een gegeven moment alleen nog maar koelvloeistof uit je nippeltje komt is ie wel goed ontlucht :)

Hierna dus even afwachten wat de volgende dag brengt bij een kijkje in je expansievat :p

succes
Mrtn = Maarten
Thadarkraven
Contacteer:

bij de 16v hoeft het expansievat niet perse
omhoog gehouden te worden, omdat deze al vrij
hoog zit tov bijv een 5. Kan natuurlijk alsnog
geen kwaad om het te doen. Klinkt idd als een
luchtbel die er nog in zat maar kan ook rustig
zijn dat er nog druk in het systeem zat wat er
dan af gaat en waardoor je peil weer stijgt.
Blijf er dan wel bij denken, vloeistof is niet
samenpersbaar en lucht wel dus op die manier
komen we toch weer bij lucht in het systeem uit.
Probeer anders gedurende het warm draaien de motor
op plus/minus 1500/2000 toeren te houden met de
dop van het expansievat eraf. Dat schrijft ome
renault geloof ik voor in t w.p. handboek.

Suc6 :smoke:
WintersA

Hallo mensen,

Ik ga er zaterdag direct mee aan de slag.
ik heb trouwens een vraagbaak voor de auto,
maar ik vind het zo onduidelijk beschreven waar
de ontluchtingsnippels zitten.

kan iemand het van hier misschien iets duidelijker
uitleggen aan mij?

Alvast bedank voor de super snelle reacties!

Groeten Anthony
Tom
Moderator
Car: MB

die is er maar één volgens mij, en dat is die ene aan je rad. Meer heb je er volgens mij niet nodig (ik heb er iig nooit meer nodig gehad).

Tip: Laat meteen effe al je koelvloeistof weg lopen. Dus VERVERS het zaakje meteen. Kan nooit kwaad als je net een auto gekocht hebt en zeker niet bij een reno van 10 jaar of ouder. Dus effe onderste slang van de rad. afhalen en eventueel de rad. even los halen en wat doorspoelen met een tuinslang ofzo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mrtn
Car: R5GTT

mn radiateur spoel ik ook altijd schoon, kieper er een flesje velgenreiniger ( :~ ) in, lekker schudden (opening dichtmaken even) en nachtje laten staan.

Moet je kijken wat eruit komt :p
Mrtn = Maarten
WintersA

Mensen,

is het niet veel makkelijker als ik gewoon alle koelvloeistof eruit tap, als het goed is gaat de
luchtbel dan ook uit het systeem, of heb ik dit mis?

groeten anthony
Calle

Inderdaad, dan heb je geen luchtbel meer in je systeem, maar misschien een paar druppels in je lucht... :p

Ik neem aan dat je bedoelt dat je hem daarna weer vult, dan zul je na met vullen nog steeds moeten ontluchten. Als de vloeistof er al een tijdje inzit en zeker als deze troebel aan het worden in, is vervanging van alle vloeistof helemaal geen slecht idee.
Matijs
Contacteer:

volgens het handboek is het inderdaad dop van het expansievaatje af en dan hoogstationair laten draaien tot de ventilator van de radiateur aan springt. Het makkelijkst is om even een schroevendraaier o.i.d. tussen de aanslag van de gasklep te doen, dan hoef je niet een half uur lang je poot op het gas te houden :)
Steven
Car: M536

Mrtn schreef:mn radiateur spoel ik ook altijd schoon, kieper er een flesje velgenreiniger ( :~ ) in, lekker schudden (opening dichtmaken even) en nachtje laten staan.

Moet je kijken wat eruit komt :p
Ik gooide bijna alle reinigsmiddelen die ik in huis had erdoorheen :lol:
Maareh soda werkt ook heel goed, dwaar kwam de meeste troep mee naar buiten
Het lost aluminium een klein beetje op waardoor het vuil goed loskomt.
Steven
Car: M536

Matijs schreef:volgens het handboek is het inderdaad dop van het expansievaatje af en dan hoogstationair laten draaien tot de ventilator van de radiateur aan springt. Het makkelijkst is om even een schroevendraaier o.i.d. tussen de aanslag van de gasklep te doen, dan hoef je niet een half uur lang je poot op het gas te houden :)
Ik hoop dat dit voor een clio is? Kweenie hoe het koelsysteem van de 16-kleppâhs is, maar als ie ook van die ontluchtingsnippels heeft net als een 5 is het helemaal een eitje.

Maar dat zal wel weer niet, kep ze niet gezien in de keren dat ik onder de kap van een clio hing...
Matijs
Contacteer:

Steven schreef:
Matijs schreef:volgens het handboek is het inderdaad dop van het expansievaatje af en dan hoogstationair laten draaien tot de ventilator van de radiateur aan springt. Het makkelijkst is om even een schroevendraaier o.i.d. tussen de aanslag van de gasklep te doen, dan hoef je niet een half uur lang je poot op het gas te houden :)
Ik hoop dat dit voor een clio is? Kweenie hoe het koelsysteem van de 16-kleppâhs is, maar als ie ook van die ontluchtingsnippels heeft net als een 5 is het helemaal een eitje.

Maar dat zal wel weer niet, kep ze niet gezien in de keren dat ik onder de kap van een clio hing...
16v jah.
Geen ontluchtingsnippels, vandaar de vreemde procedure. 2000 toeren draaien tot hij warm is. Via de geopende dop moeten dan alle luchtbellen ontsnappen. Het werkt in ieder geval wel.
Bij een vijfje is het inderdaad gewoon ff de nippels open en met de bek op het expansievaatje de boel onder druk zetten, en dan de fonteintjes dichtdraaien.
Tom
Moderator
Car: MB

een 16v heeft alleen een nippel op de rad. Die open zetten bij het vullen en dan dichtdraaien als daar koelwater uitkomt. Daarna procedure als hierboven beschreven. ik heb er nog nooit problemen mee gehad op deze manier
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie