Onderblok clio 1.4 8v ph1.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Heej mensen,

ik had even een vraagje over het onderblok van een Clio 1.4 8v ph.1.
Weet iemand of dat blok een zgn. closed deck blok is, of is het er ook nog eentje met bussen?
En zijn de ophangpunten toevallig gelijk aan die van een R5 GTT ph.2? Ik snap dat de punten misschien niet direct hetzelfde zijn, maar als er alleen maar ergens een gaatje geboord hoeft te worden, en er ergens draad in getapt moet worden, noem ik het hetzelfde ;).
heb namelijk een paar leuke ideetjes voor mijn 5'je.
Indien het ding toch met bussen is, weet er iemand dat een Renault 1.4 blok dat wel closed deck is?

groetjes Richard
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Een clio blok is een "hangend blok", en een 5je heeft een "staand blok" dus de ophangpunten komen niet echt over een. verder geen idee.

GR.Frits
Thijs_Vanlier
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 dec 2003 16:35
Locatie: Helden, Limburg; Velp, Gelderland.

Uhm, ja dat snappen we ook wel... :D
Belangrijkste is dat het een closed deck geval is, en de ophangpunten kunnen we desnoods zelf maken.

grz Thijs en Richard
Als de synchromesh het niet meer bijhoudt is het pas echt gezellig!!!
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

een 1.4 energy blok heeft losse cilinderbussen
mocht je dat bedoelen :wink:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een energy heeft GEEN cilinderbussen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En het past waarschijnlijk prima, motorsteunen van bijv. een express nemen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Bart V schreef:Een energy heeft GEEN cilinderbussen.
Sorry, maar meneer haynes zegt dat het E6J blok (1.4 energy) toch echt een "... cast-iron cylinder block is of the replaceable wet-liner type."

Met andere woorden: met bussen.
Thijs_Vanlier
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 dec 2003 16:35
Locatie: Helden, Limburg; Velp, Gelderland.

Zijn er wel 1.4'tjes die wel closed deck zijn, of kan ik maar beter de dealer even bellen...
We hebben een leuk ideetje, maar we moeten eerst even kijken of het allemaal wel haalbaar is voordat we hier wat prijs gaan geven ;).
De een zegt wel, de ander zegt niet. Enige wat we nu weten is dat de ophangpunten om te zetten zijn, maar dat was al behoorlijk logisch :D.
Kan er iemand uitsluitsel geven? De haynes zit er namelijk wel vaker langs.

grz Thijs en Richard
Als de synchromesh het niet meer bijhoudt is het pas echt gezellig!!!
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bart V schreef:Een energy heeft GEEN cilinderbussen.
Leg mij anders ff uit hoe bij mijn 1.4 S (energy)
de cilinderbussen omhoog zijn gekomen als ze er
volgens jou niet inzitten dan ??
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Er staan ook foto's bij en daar zijn de bussen duidelijk te zien, dus in dit geval hebben ze het bij het rechte eind lijkt me. Het komt trouwens uit de Haynes manual van de R19, die is ook met 1.4 energy E6J geleverd. Misschien is een een modernere 1.4 die wel closed deck is te vinden. De 1.7 motoren (f serie) zijn het wel, maar dat is misschien te groot / verkeerd blok?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nu zit ik ook met deze vraag.

clio 1.4 energy
Clio 1.2 E7F

Een van deze 2 motoren wil ik misschien in mijn 5je leggen (de gasvijf) omdat ze geen drol kosten, en het verbruik van mijn huidige 1.4tje wel hoog wordt :) Hij is ver aan het eind van zijn latijn, en de auto is net een jaar gekeurd en een moderne zuinige motor lijkt me geen slechte optie. Hij past er wel in neem ik aan??

Dan naar de gasexperts: in hoeverre is een gasinstallatie om te zetten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Dat hangt toch af van het type LPG installatie Riël? (Ff erbij zetten?)

Een installatie met mengstuk en instelbare verdamper lijkt mij uitermate simpel. Maar er is hier iemand anders op het forum die daar beter antwoord op kan geven... [PM]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Installatie van Eurogas met aparte ecu, daar zit ik een beetje mee. Zit nu op een 1.4 monopoint blokje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Calle schreef:
Bart V schreef:Een energy heeft GEEN cilinderbussen.
Sorry, maar meneer haynes zegt dat het E6J blok (1.4 energy) toch echt een "... cast-iron cylinder block is of the replaceable wet-liner type."

Met andere woorden: met bussen.
Nog even de kluwer erop nageslagen, julie hebben gelijk, E6J heet wél bussen :@

Dacht in een vaag verleden eens een kop vervangen te hebben van zo'n E6J, maar dat was blijkbaar toch een ander motortype.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Riël schreef:Nu zit ik ook met deze vraag.

Clio 1.2 E7F

Een van deze 2 motoren wil ik misschien in mijn 5je leggen (de gasvijf) omdat ze geen drol kosten, en het verbruik van mijn huidige 1.4tje wel hoog wordt :) Hij is ver aan het eind van zijn latijn, en de auto is net een jaar gekeurd en een moderne zuinige motor lijkt me geen slechte optie. Hij past er wel in neem ik aan??

Dan naar de gasexperts: in hoeverre is een gasinstallatie om te zetten?

Het wordt dus de e7f als het meezit. Dit blokje zal toch wel rete zuinig zijn op gas in een vijfje. Maar, past zo'n blok?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Heey Bart V

Weet jij dan nog wat voor nr. dat blok dan wel had waar je die kop van hebt vervangen? event. met picje?

Grz. Richard
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

en iemand enig idee of een E7J blok closed deck is?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Richard Lemmen schreef:Heey Bart V

Weet jij dan nog wat voor nr. dat blok dan wel had waar je die kop van hebt vervangen? event. met picje?

Grz. Richard
Sowieso zijn alle F motoren "closed deck" Ofewel, de 1.7 1.8 2.0 8V en 1.8 en 2.0 16V motoren.

Blok waar ik mee in de war was was een 1.6 8V blok uit een megane. Deze is gebasseerd op de energy, maar heeft wat wijzigingen ondergaan, waaronder blijkbaar het weglaten van cilinderbussen.

Gr Bart
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

wat betekend in godsnaam closed deck?? (F)
Clio 16v.....
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

closed deck = zonder clinderbussen
open deck = met clinderbussen
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

weer wat geleerd (Y)
Clio 16v.....
Richard Lemmen
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 19:57
Locatie: Heythuysen

Heej, daar schieten we wat mee op met de data over die F motoren.
Voor de leergierigen onder ons :p
closed deck is een stuk stijver dan open deck.
Daarbij zijn blok en cilinders uit een gegoten blok en zitten de cilinders vast aan de onder en bovenzijde van het blok.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Riël schreef:clio 1.4 energy
Clio 1.2 E7F

Een van deze 2 motoren wil ik misschien in mijn 5je leggen (de gasvijf) omdat ze geen drol kosten
Dat ze geen drol kosten is omdat niemand ze wil hebben. En dat niemand ze wil hebben is omdat het rampendingen zijn.

Ik zou bij een ververst C-motortje blijven. Weliswaar minder efficiënt en krachtig maar duurzamer en onderhoudsarm.

Die 1.6 die werdt genoemd is een K-motor. De K7M om precies te zijn. Dat K kun je ook wel verbasteren naar K**motor om precies te zijn. Alhoewel nog 10x beter als een E motor...

E+K = (N)

I'll stick to C and F engines for now... :worship:
Plaats reactie